Του Δρα Δημ. Σταθακόπουλου
UNESCO Τουρκία και αγιά Σοφιά
Μνημείο υλικής πολιτιστικής , φυσικής και άυλης κληρονομιάς , εντάσσεται στην UNESCO ,εφόσον το αιτηθεί αρμοδίως η ενδιαφερόμενη χώρα και πληροί τις αυστηρές προϋποθέσεις. Ειδάλλως απορρίπτεται, ή αν απολέσει στην πορεία κάποια από τις προϋποθέσεις απεντάσσεται . Η απένταξη μπορεί να γίνει και μονομερώς από την ενδιαφερόμενη χώρα. Με νέα αίτηση μπορεί να γίνει δεκτή η αρχικώς απορριφθείσα οπότε να ενταχθεί , ή να επανενταχθεί .
Ως εκ τούτου η κυριότητα του μνημείου παραμένει πάντα στην ενδιαφερόμενη χώρα, η δε UNESCO απλώς έχει εποπτεία πλήρωσης των προϋποθέσεων και προστασίας του μνημείου, ευθύνη όμως που φέρει η ενδιαφερόμενη χώρα. Το μνημείο μπορεί να έχει και άλλες ήπιες χρήσεις. Τυχόν διαφορές χωρών αναφορικά με το μνημείο, δεν αφορούν την UNESCO.
H χώρα , δεν χάνει την εξουσία της επάνω στο μνημείο, η οποία σε κάθε περίπτωση υπάγεται στα εθνικά δικαστήρια και στη συνέχεια στα διεθνή.
Πολλά μνημεία πολιτιστικής, φυσικής και άυλης κληρονομιάς της Ελλάδας δεν έχουν ενταχθεί , ή η χώρα απέσυρε την αίτηση, ή ζήτησε τροποποιήσεις για να κάνει “¨αναπτυξιακά έργα” , οπότε απωλέσθηκαν οι αυστηρές προϋποθέσεις ένταξη και είτε δεν εντάχθηκαν τελικά.
Η αγιά Σοφιά , εντάχθηκε στην UNESCO κατόπιν αιτήσεως της Τουρκίας μαζί με άλλα ιστορικά μνημεία της Πόλης, κάνοντας ρητή αναφορά στο Βυζαντινό παρελθόν της . Στην αγιά Σοφιά γίνονται εκθέσεις ( μέχρι πλακιδίων μπάνιου ) χωρίς η UNESCO να φέρει αντίρρηση .
Η ακύρωση Π.Δ του Κεμάλ, αφορά το Τουρκικό ΣτΕ, το οποίο σε ολομέλεια συνεδριάζει 2 Ιουλίου 2020, με θετική εισήγηση ακύρωσης από το Τμήμα.
Πρόεδρός του είναι ένας συνομήλικός μου δικαστής , που ανέλαβε τον Μάϊο του 2020, φίλα προσκείμενος στην εξουσία.
Αναμένω μία απόφαση διττού χαρακτήρα όπου η αγιά Σοφιά θα παραμείνει Μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς, με ήπια χρήση προσευχής ( ίσως κάποιες Παρασκευές ).
Μας πληγώνει αυτό ηθικά ; Φυσικά.
Μπορεί να γίνει κάτι ; Όχι, έπρεπε να έχει ήδη γίνει.
Τι θα μπορούσε να έχει γίνει ;
Παρέμβαση στη δίκη, της UNESCO . Δεν έκανε
Παρέμβαση άλλου / τρίτου, έχοντος έννομο συμφέρον. Δεν έγινε.
Σε τι προσδοκούμε ; Αλλαγή στάσης του Τούρκου Προέδρου και μη εφαρμογή της απόφασης , μη έκδοση Π.Δ της ήπιας αλλαγής χρήσης .
Τι προτείνω ;
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης και άλλοι προκαθήμενοι του Χριστιανισμού , είναι αναγκαστικά Τούρκοι Πολίτες . Ως τέτοιοι Πολίτες έχουν δικαίωμα σύμφωνα με το Τουρκικό Σύνταγμα να ζητήσουν ισότητα στο θέμα προσευχής , δεδομένου ότι το Σύνταγμα δεν ορίζει κυρίαρχη θρησκεία στη Γείτονα, ενώ παράλληλα , επίσημα, η Τουρκία αναγνωρίζει το Βυζαντινό χριστιανικό παρελθόν της αγιά Σοφιάς.
Κατ’ αναλογία λοιπόν, για λόγους ισότητας, ατομικών δικαιωμάτων και εφόσον ήδη γίνεται επετειακά λειτουργία σε Παναγία Σουμελά, Προκόπι και άλλα μέρη της Τουρκίας και εφόσον πιθανολογείται σε τακτικότητα μουσουλμανική προσευχή ( Ναμάζ ) μέσα στην αγιά Σοφιά ως “τζαμί” , να ζητηθεί αρμοδίως , νομίμως , αναλογικά, και η προσευχή χριστιανών Τούρκων υπηκόων σε συγκεκριμένες γιορτές ( π.χ Κυριακή του Πάσχα, 15Αυγουστο , Χριστούγεννα ) με τον Πατριάρχη και άλλους προκαθήμενους χριστιανούς . Νομικά εργαλεία πάντα υπάρχουν, αρκεί να συνυπάρχει πολιτική βούληση να ασκηθούν.
πηγή
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Δημοσίευση σχολίου