Ολοκληρώθηκε με την επιλογή του ΤΑΡ η διαδικασία της επιλογής του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από την Κασπία Θάλασσα στην Ευρώπη. Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών, η επίσημη ανακοίνωση θα γίνει την Παρασκευή 8 Ιουλίου. Επιβεβαιώθηκε η απόρριψη του Nabucco από την αυστριακή OMV.
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Εξωτερικών Ευάγγελος Βενιζέλος, παρουσία και του Γενικού Γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων του Υπ.Εξ. κ. Π. Μίχαλου, συναντήθηκε σήμερα με τον πρέσβη του Αζερμπαϊτζάν στην Ελλάδα κ. Ραχμάν Μουσταφάγιεφ και εκπροσώπους της κοινοπραξίας Shah Deniz II, οι οποίοι τον ενημέρωσαν για την ολοκλήρωση της διαδικασίας της επιλογής του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από την Κασπία Θάλασσα στην Ευρώπη (μεταξύ TAP και NABUCCO WEST).
Η επίσημη ανακοίνωση θα γίνει την Παρασκευή, 8 Ιουλίου, στις 11:00 (ώρα Μπακού).
Ο κ. Βενιζέλος ευχαρίστησε τον πρέσβη και την αντιπροσωπεία του Shah Deniz II για την πλήρη παρουσίαση που του έκαναν.
Προηγουμένως πραγματοποιήθηκε συνάντηση του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά με τους εκπροσώπους της Kοινοπραξίας Shah Deniz II, στο Μέγαρο Μαξίμου, κατά την οποία ο πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς, ενημερώθηκε πως επελέγη τελικά ο αγωγός ΤΑΡ για τη μεταφορά του αερίου στην Ευρώπη. Η απόρριψη του αγωγού Nabucco, μόνου αντιπάλου του ΤΑΡ επιβεβαιώθηκε από την αυστριακή OMV.
Η ελληνική κυβέρνηση υποστηρίζει το πρότζεκτ του αγωγού ΤΑΡ που σύμφωνα με τον σχεδιασμό θα ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα και θα καταλήγει στην Ιταλία, μέσω Αλβανίας. Η επίσημη τελετή για τη Συμφωνία Φιλοξενούσας Χώρας (Ηοst Government Agreement) για τον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑP (Trans Adriatic Pipeline) θα πραγματοποιηθεί σήμερα στις 18.30 στο ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρετανία».
Τη συμφωνία θα υπογράψουν από πλευράς της Ελληνικής Κυβέρνησης, ο Υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας, και ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Μάκης Παπαγεωργίου, και από πλευράς TAP o Managing Director, Kjetil Tungland.
Τα πλεονεκτήματα που συνεπάγεται για την Ελλάδα ο αγωγός ΤΑΡ
Σύμφωνα με έκθεση του υπουργείου Εξωτερικών.
Έκθεση του υπουργείου Εξωτερικών για το ζήτημα των αγωγών, καταγράφει σειρά πλεονεκτημάτων για τη χώρα μας εφόσον επικρατήσει το πρότζεκτ του αγωγού TAP.
Στην Κοινοπραξία εκμετάλλευσης του Σαχ Ντενίζ μετέχουν η βρετανική BP και η νορβηγική Statoil με ποσοστά από 25,5 % καθώς και οι SOCAR (Αζερμπαϊτζάν, 10%) Total (Γαλλία, 10%) LukAgip (ιταλική Eni και ρωσική LUKoil, 10%) ΝIOC (Ιράν, 10%) και TPAO (Τουρκία, 9%).
Ενημερώσεις γίνονται και στις κυβερνήσεις όλων των χωρών που εμπλέκονται στον ένα ή τον άλλο αγωγό, δηλαδή στο άνοιγμα του λεγόμενου Νοτίου διαδρόμου φυσικού αερίου που αποσκοπεί στην εισαγωγή φυσικού αερίου στην ΕΕ από νέες πηγές, πέραν της ρωσικής Gazprom που αποτελεί το βασικό προμηθευτή της Ευρώπης.
Σήμερα το απόγευμα, εξάλλου, θα γίνει η επίσημη τελετή υπογραφής της Συμφωνίας Φιλοξενούσας Χώρας (Ηοst Government Agreement) για τον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑP (Trans Adriatic Pipeline), μεταξύ της κυβέρνησης και της Κοινοπραξίας κατασκευής του αγωγού η οποία μονογραφήθηκε την περασμένη εβδομάδα στο ΥΠΕΚΑ. Τη συμφωνία θα υπογράψουν από πλευράς της Eλληνικής Κυβέρνησης, ο Υπουργός Οικονομικών κ. Γιάννης Στουρνάρας και ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, κ. Μάκης Παπαγεωργίου και από πλευράς TAP o Managing Director, κ. Kjetil Tungland.
Η απόφαση της Κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ ως προς τον προτιμητέο αγωγό είναι το αποτέλεσμα πολυετούς διαδικασίας στην οποία συμμετείχαν άλλα δύο εναλλακτικά σχέδια αγωγών: ο ελληνο-ιταλικός (ITGI) και ο SEEP, που απορρίφθηκαν νωρίτερα από την Κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ για να απομείνουν ο TAP και ο Ναμπούκο.
Μία ακόμη παράμετρος που έχει σημασία για τη χώρα μας είναι ότι η αζέρικη εταιρία φυσικού αερίου SOCAR, που συμμετέχει στην Κοινοπραξία εκμετάλλευσης του Σαχ Ντενίζ είναι η μοναδική υποψήφια για την εξαγορά της πλειοψηφίας των μετοχών του ΔΕΣΦΑ στο πλαίσιο της διαδικασίας αποκρατικοποίησης που βρίσκεται σε εξέλιξη στο ΤΑΙΠΕΔ. Σημειώνεται ακόμη ότι με βάση τις συμφωνίες που υπεγράφησαν πρόσφατα, η Κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ έχει «οψιόν» για εξαγορά έως και 50% των μετοχών του αγωγού ΤΑΡ, στην περίπτωση εννοείται που προκριθεί το συγκεκριμένο σχέδιο έναντι του Ναμπούκο.
Σύμφωνα με την έκθεση του ΥΠΕΞ τα οφέλη από την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ για την Ελλάδα κωδικοποιούνται ως εξής:
1.Γεωστρατηγική σημασία
Η ολοκλήρωση του αγωγού TAP θα είναι μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που έχουν γίνει ποτέ στην χώρα μας και θα σηματοδοτήσει την δυναμική επανατοποθέτηση της Ελλάδας στο γεωστρατηγικό περιβάλλον και στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής.
2.Αύξηση πολιτικής βαρύτητας
Η ύπαρξη του αγωγού προβάλλει θετικά πολιτικά μηνύματα τόσο στην περιοχή όσο και στην Ευρώπη για τη βαρύτητα της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της. Επίσης, ενισχύει την ταυτότητά της ως παράγοντα σταθερότητας. Η Ελλάδα, συμμετέχοντας στον Νότιο Διάδρομο Αερίου, είναι παρούσα στις εξελίξεις που αφορούν την εκμετάλλευση των μεγάλων κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Κασπίας.
3.H Ελλάδα καθίσταται ενεργειακός κόμβος και άξονας στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης
Πέραν της μεταφοράς τράνζιτ αερίου προς την δυτική Ευρώπη θα υπάρχει η δυνατότητα διανομής ποσοτήτων στα Βαλκάνια μέσω διασυνδετηρίων αγωγών. Η αγορά της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας θα μπορεί να τροφοδοτείται μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού IGB και τα Δυτικά Βαλκάνια μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού Ιονίου Αδριατικής (Ionian Adriatic Pipeline—IAP).
4.Διαφοροποίηση πηγών φυσικού αερίου για την ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά
H δυνατότητα προμήθειας της ελληνικής αγοράς με φυσικό αέριο μέσω του αγωγού TAP σημαίνει μία πρόσθετη πηγή, άρα αύξηση των επιλογών και της διαπραγματευτικής δύναμης της χώρας μας έναντι των προμηθευτών της. Συνεπώς, ενισχύεται η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας και της ευρωπαϊκής αγοράς.
5.Σημαντική άμεση ξένη επένδυση
Ο TAP αποτελεί άμεση ξένη επένδυση στην Ελλάδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
6.Αύξηση απασχόλησης
Δημιουργία 2.000 άμεσων και 10.000 έμμεσων νέων θέσεων εργασίας.
7.Πολλαπλασιαστικά οφέλη στην ελληνική οικονομία
Η κατασκευή και λειτουργία του έργου θα απαιτήσει την προμήθεια πλειάδας προϊόντων και υπηρεσιών από ελληνικές εταιρείες.
8.Επενδυτική εμπιστοσύνη
Η ολοκλήρωση του έργου δείχνει την εμπιστοσύνη της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας στη δυναμική και την προοπτική της ελληνικής οικονομίας.
Η «ταυτότητα» του αγωγού TAP
Μέτοχοι:
TAP AXPO(EGL) (Ελβετία — 42,5%) Statoil (Νορβηγία — 42,5%) ΕΟΝ (Γερμανία—15%)
Μεταφορική ικανότητα:
10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως - με δυνατότητα επέκτασης σε 20 δις. με την προσθήκη δύο σταθμών συμπίεσης στις Σέρρες και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Διάμετρος αγωγού:
-στο χερσαίο (onshore) τμήμα 48 ίντσες (1,2 μέτρα)
-στο υποθαλάσσιο (offshore) τμήμα 36 ίντσες (0,91 μέτρα)
Μήκος:
-870 χιλιόμετρα συνολικά. Ελλάδα 550 χλμ. Αλβανία 205 χλμ. Αδριατική Θάλασσα 110 χλμ. Ιταλία 5 χλμ.
-Υψομετρικές διαφορές:
-Υψηλότερο σημείο στα 1800 μέτρα στην Αλβανία
-Χαμηλότερο σημείο σε βάθος 810 μέτρων στην Αδριατική Θάλασσα
πηγή
Δημοσίευση σχολίου