ΑΥΤΟΛΕΞΕΙ ΟΣΑ ΕΙΠΩΘΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΕΠ. ΑΜΥΝΑΣ
Όλοι γνώριζαν … κανείς δεν «ήξερε»!
ΟΛΑ ΣΤΗΝ ΦΟΡΑ ΓΙΑ ΝΑ ΒΛΕΠΕΙ Ο ΛΑΟΣ ΤΑ ΧΑΛΙΑ ΤΩΝ ΚΥΒΕΡΝΩΝΤΩΝ…ΑΥΤΟ ΑΦΟΡΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ. ΠΟΛΤΙΚΟΙ ΚΑΙΡΟΣΚΟΠΟΙ ΚΑΙ ΧΑΜΑΙΛΕΟΝΤΕΣ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΙ -EΥΘΥΝΟΦΟΒΟΙ.
Αποκτώντας πρόσβαση στα πρακτικά των δύο πρώτων, κεκλεισμένων τω θυρών, συνεδριάσεων της κοινοβουλευτικής επιτροπής Άμυνας, με αντικείμενο τις ευθύνες για την τραγωδία στο Μαρί, μετά την έκρηξη ιρανικής πυρίτιδας σε 96 εμπορευματοκιβώτια την 11η Ιουλίου, ο «Π» προχωρά σε ένα πρώτο ρεπορτάζ των συνεδριάσεων, όπως θα γραφόταν αυτό, αν οι συνεδριάσεις ήταν ανοικτές.
Τα πρακτικά των «κλειστών» συνεδριών της Επ. Άμυνας της Βουλής έχουν περιέλθει στη κατοχή του «Π» και αποκαλύπτουμε λέξη προς λέξη τις υποστήριξε ο κάθε ανεύθυνος-υπεύθυνος… |
Αντίθετα, ο τέως (πια) υπουργός Άμυνας, Κώστας Παπακώστας, αρνήθηκε να καταθέσει στοιχεία στη Βουλή, δηλώνοντας ότι πρόκειται να τα διαθέσει στις ανακριτικές αρχές, ενώ ανέφερε κάποια στιγμή στη συνεδρίαση ότι δεν είναι λοχίας για να γνωρίζει ποιος ήταν ο εμπειρογνώμονας που πρότεινε τις συνθήκες φύλαξης του φορτίου. Όσον αφορά στον υπουργό Οικονομικών, είναι γνωστό ότι δήλωσε ρητώς ότι δεν έχει ευθύνη για τον τρόπο κατανομής των κονδυλίων του υπουργείου Άμυνας και ουδέποτε είχε φτάσει στο υπουργείο του αίτημα για απελευθέρωση κονδυλίων, ώστε η φύλαξη του φορτίου να είναι ασφαλέστερη.
Δεν «θυμόταν» ο Αργυρού
Το ενδιαφέρον από τα πρακτικά εκείνης της συνεδρίασης προκύπτει στις τοποθετήσεις των επιτελικών στελεχών της Εθνικής Φρουράς. Ο μεν υπαρχηγός Σάββας Αργυρού είναι προφανές ότι προσήλθε στη συνεδρίαση αποφασισμένος να μην αποκαλύψει οτιδήποτε σχετικό με τις ευθύνες της τραγωδίας, ίσως υπό τον φόβο της ανάληψης των δικών του ευθυνών, ίσως εν αναμονή (τότε…) των πολιτικών εξελίξεων στις συνέπειες της τραγωδίας. Χαρακτηριστικά, ο κ. Αργυρού όχι μόνο δεν θυμόταν ποιοι πρότειναν ως ασφαλή χώρο φύλαξης του φορτίου το Μαρί, αλλά ξεκίνησε την τοποθέτησή του αναφέροντας ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία, η δουλειά του είναι απλώς να ακολουθεί τις διαταγές του αρχηγού της ΕΦ.
Μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι τοποθετήσεις του πρώην διευθυντή της Διεύθυνσης Υλικού Πολέμου, Γιώργου Γεωργιάδη, καθώς και του τέως αρχηγού της ΕΦ, Πέτρου Τσαλικίδη. Ο μεν κ. Τσαλικίδης παρέπεμψε στην επιστολή ημερομηνίας 28 Μαΐου 2009 προς το υπουργείο Άμυνας, στην οποία γινόταν σαφής αναφορά των κινδύνων από τη διαρκή παραμονή του φορτίου στα χωράφια της ναυτικής βάσης, και καλείτο το υπουργείο να προωθήσει την κατασκευή στεγάστρου. Ο δε κ. Γεωργιάδης, αφού διευκρινίζει ότι ουδέποτε ο ίδιος ανέλαβε καθήκοντα εμπειρογνώμονα επί εκρηκτικών υλών για λογαριασμό του υπουργείου Άμυνας, καταδεικνύει με τις τοποθετήσεις του την απουσία συνεννόησης και προγραμματισμού εντός του κρατικού μηχανισμού, η οποία κόστισε τελικά 13 ζωές και 1 δισεκατομμύριο ευρώ στη Δημοκρατία. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, στην τοποθέτησή του της 18ης Ιουλίου στην επιτροπή Άμυνας της Βουλής ο κ. Γεωργιάδης, η απορία των στελεχών της ΕΦ -και αυτή η απορία συνιστούσε το κενό στη διαχείριση του φορτίου- ήταν πόσο καιρό θα φυλασσόταν το φορτίο στην Κύπρο. Γι’ αυτό το θέμα, ουδείς ενημέρωσε την ΕΦ, η οποία σε κάθε περίπτωση είχε ζητήσει να προωθηθούν οι διαδικασίες ασφαλέστερης φύλαξής του. Και όπως καταλήγει στη σχετική τοποθέτησή του ο κ. Γεωργιάδης, «αν είναι για δέκα χρόνια (η φύλαξη) θα ζητήσεις αμέσως υπόγειες αποθήκες, αν είναι για δύο χρόνια θα ζητήσεις υπόστεγα…».
Εκαναν όλοι την πάπια…
Σήμερα ο «Π» αποκάλυψε τα πρακτικά των συνεδριάσεων της κοινοβουλευτικής επιτροπής Άμυνας και όσα κατέθεσαν σε αυτές, οι ανεύθυνοι-υπεύθυνοι της τραγωδίας στο Μαρί, οι οποίοι με τις καταθέσεις τους το μόνο που μοιράζονται ως κοινό είναι την ευθυνοφοβία τους. Ουδείς υπεύθυνος και κυρίως ουδείς είναι σε θέση να εντοπίσει μια κάποια ευθύνη στις πράξεις του.
Συνεδρίαση επιτροπής Άμυνας, 18 Ιουλίου
Μάρκος Κυπριανού: «Εμείς είμαστε ταχυδρόμοι…»
«Μας δόθηκε από τους αρμόδιους της ΕΦ, ο κατάλογος για κάθε container, μεταφράστηκε από το υπουργείο Εξωτερικών -είμαστε ταχυδρόμοι εμείς της Κυπριακής Δημοκρατίας- και στάλθηκε στο Συμβούλιο Ασφαλείας… δεν ήταν δουλειά μας να ελέγξουμε, ούτε είμαστε αρμόδιοι, ούτε ξέρουμε πώς γίνεται. Ζητήσαμε αρχικά από το Συμβούλιο Ασφαλείας να αναλάβει το φορτίο και μας είπε ότι δεν μπορεί να το αναλάβει, και αν θέλουμε, θα πρέπει να δούμε εμείς το θέμα διμερώς με άλλες χώρες… Οι λόγοι για τους οποίους βρίσκεται ένα επικίνδυνο φορτίο σε μια χώρα, δεν αποκλείει ότι πρέπει να λαμβάνονται τα αναγκαία και απαραίτητα μέτρα ασφαλείας. Εμείς λέγαμε ότι δεν μπορεί να φύγει από την Κύπρο. Το τι θα γινόταν στην Κύπρο με βάση εκείνες τις πολιτικές συνθήκες, αν θα μπορούσε να φυλαχθεί, να καταστραφεί, να γίνει με κάποιο άλλο τρόπο, αυτό δεν το αποκλείσαμε ποτέ… Οι λόγοι φύλαξης δεν έχουν σχέση με τις συνθήκες φύλαξης… Και ουδέποτε τέθηκε συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο για τη φύλαξή του ούτε ρωτηθήκαμε ποτέ μέχρι πότε θα μπορούσε να μείνει. Ουδέποτε. Ούτε είπαμε ‘φυλάξετέ το για πέντε βδομάδες, έξι μήνες και μετά κάντε ό,τι θέλετε’. Δεν τέθηκε ποτέ τέτοιο θέμα. Άρα, αυτή η επιλογή είχε προοπτική να συνεχιστεί. Αυτή η επιλογή μάς βοήθησε να αντιμετωπίσουμε το ζήτημα και με τις δυτικές χώρες, και με τον ΟΗΕ, την ΕΕ, και τις ΗΠΑ, αλλά απάμβλυνε και τις αντιδράσεις των εμπλεκόμενων ισλαμικών χωρών. Και μια χώρα όπως η Κύπρος, που αντιμετωπίζει συνεχή κίνδυνο πολιτικό και διπλωματικό, πρέπει υποχρεωτικά να λαμβάνει υπόψη και αυτές τις παραμέτρους… Το ερώτημα προς εμάς ήταν πολιτικό. Η απάντησή μας ήταν πολιτική».
Πέτρος Τσαλικίδης: «Επισήμανα την επικινδυνότητα»
«Επανειλημμένα το ΓΕΕΦ επισήμανε στις αρμόδιες αρχές του κράτους την επικινδυνότητα της εναπόθεσης του φορτίου σε υπαίθρια στοιβάδα και τους κινδύνους αποσταθεροποίησης και αλλοίωσης. Στις 28 Μαΐου έγραφα συγκεκριμένα: ‘Λόγω του ότι το φορτίο εναποτέθηκε στην υπαίθρια στοιβάδα, εγκυμονούνται κίνδυνοι πλήρους αλλοίωσης και καταστροφής του σε παρατεταμένης διάρκειας εναποθήκευση, ιδιαίτερα των υλικών που βρίσκονται εντός των εμπορευματοκιβωτίων. Μεγάλο μέρος του φορτίου αποτελείται από διάφορων ειδών πυρίτιδες, των οποίων δεν γνωρίζουμε την αντίδραση σε υψηλές θερμοκρασίες…’. Στο ίδιο έγγραφο εισηγήθηκα τη λήψη μέτρων προστασίας, π.χ. κατασκευή στεγάστρων… Την αρμοδιότητα για το τι μέλλει γενέσθαι είχε το υπουργείο Άμυνας για να κάνει ενέργειες προς τις άλλες κρατικές υπηρεσίες».
Χαρίλαος Σταυράκης: «Δεν ήρθε αίτημα για στέγαστρο»
«Ουδέποτε είχε έρθει στο υπουργείο συγκεκριμένο αίτημα για επιπρόσθετα κονδύλια για το σκοπό αυτό… Ως υπουργείο Οικονομικών δεν έχουμε καμία ανάμιξη στην κατανομή των κονδυλίων της άμυνας κατά κατηγορία. Απλώς συμφωνούμε το γενικό ποσό, το οποίο για παράδειγμα για το θέμα αμυντικής θωράκισης υπερβαίνει τα εκατό εκατομμύρια ευρώ και ακολούθως το υπουργείο Άμυνας αποφασίζει για την κατανομή αυτών των εκατό τόσων εκατομμυρίων. Για να δώσω παράδειγμα, στο κεφάλαιο - Αμυντική Θωράκιση, Δαπάνες Αμυντικής Θωράκισης, υπάρχουν επιμέρους κονδύλια, όπως: Κατασκευή Νέας Λέσχης ΠΑΕΦ 400.000 ευρώ, έργα στρατωνισμού στην περιοχή Δελίκηπου-Αγίας Βαρβάρας 250.000 ευρώ, προέκταση τύμβου Μακεδονίτισσας 200.000 ευρώ, κ.ο.κ. Δηλαδή, αν αποφασιζόταν ότι αντί να κάνουμε λέσχη αξιωματικών, να κάνουμε κάτι άλλο, δεν είναι θέμα στο οποίο θα επέμβει το υπουργείο Οικονομικών».
Κώστας Παπακώστας: «Ο Πρόεδρος μας έπεισε όλους»
«Προσπαθούν να επιρρίψουν την ευθύνη στο υπουργείο Άμυνας αποκλειστικά. Το υπουργείο Άμυνας είναι αυτό το οποίο ανησυχούσε επί δύο χρόνια… Οι επιστολές είναι σωρηδόν! Ο υπουργός δεν έχει εκτελεστική αρμοδιότητα. Είναι ο αρχηγός της ΕΦ. Και τότε, ο αρχηγός της ΕΦ υπέδειξε τον συγκεκριμένο χώρο. Δεν ήταν ο υπουργός! Η επιλογή του χώρου έγινε από την ηγεσία της ΕΦ… Αφού ήταν να κατεβούν κάπου, η απόφαση ήταν ότι πρέπει να μπουν σ’ ένα χώρο που να εξασφαλίζονται διότι υπήρχε ο φόβος να γίνει οποιαδήποτε δολιοφθορά… Στη συνεδρία υπό την προεδρία του Προέδρου της Δημοκρατίας (…) είχα εκφράσει την άποψη ότι δεν θα πρέπει να κατεβούν τα containers για πολλούς και διάφορους λόγους. Όμως, ο Πρόεδρος μας έπεισε όλους, πείστηκα κι εγώ με τη σειρά μου, ότι ήταν αναγκαιότητα λόγω του ψηφίσματος του ΟΗΕ. Έπρεπε να το παραλάβουμε αυτό το φορτίο και έπρεπε κάπου να το βάλουμε».
Σάββας Αργυρού: «Δεν θυμάμαι τώρα…»
«Δεν είμαι ο υπεύθυνος φύλαξης του πολεμικού υλικού της ΕΦ. Ο νόμος λέει: ‘…εκτελώ τα καθήκοντα που μου ανατίθενται από τον αρχηγό της δύναμης και ασκώ όλες τις αρμοδιότητες του αρχηγού όταν ο αρχηγός απουσιάζει ή κωλύεται να εκτελεί τις αρμοδιότητές του για οποιοδήποτε λόγο’. Αυτός είναι ο νόμος. Εγώ εκτελώ ό,τι με διατάξει ο αρχηγός… Έλαβα μέρος σε μία σύσκεψη υπό τον κ. υπουργό στα αρχικά στάδια, καθόσον ο αρχηγός απουσίαζε στο εξωτερικό. Ακολούθως ήμουν ενήμερος για τις διαδικασίες, δεν έλαβα μέρος σε καμιά σύσκεψη, δεν μετέβηκα το τελευταίο διάστημα στον χώρο των εμπορευματοκιβωτίων γι’ αυτό το θέμα… Τα χρονικά περιθώρια που είχε η ΕΦ στη διάθεσή της για να κάνει όλες αυτές τις ενέργειες ήταν πάρα πολύ περιορισμένα… Δεν είχε αποφασίσει το επιτελείο που να τοποθετηθούν. Το ΓΕΕΦ έκανε προτάσεις και η πρότασή του έγινε αποδεκτή… Για τις προτάσεις είχαν διαταχθεί κάποιοι συνάδελφοι να εντοπίσουν χώρους, στους οποίους μπορούσε να φυλαχθεί το φορτίο. Δεν θυμάμαι τώρα ποιοι ήταν αυτοί…».
Γιώργος Γεωργιάδης: «Η απορία ήταν και το κενό…»
«Είχαν καθοριστεί τρία στρατόπεδα (το ΚΕΝ Λεμεσού, το 4ο Σύνταγμα και η Ναυτική Βάση) και μου είπαν να πάω να δω ποιο από τα τρία έχει τον κατάλληλο χώρο για την επιχείρηση του ξεφορτώματος. Εγώ ήμουν υπεύθυνος για το ξεφόρτωμα. Ορίστηκα υπεύθυνος… ήταν ολόκληρη επιχείρηση. Γερανοί, περονοφόρα, νταλίκες, ήθελες τεράστιο χώρο, διότι έπρεπε -οι εντολές που υπήρχαν- η επιχείρηση να μπει το πρωί το πλοίο μέσα και ως το μεσημέρι να φύγει και έπρεπε να έχουμε μεγάλο χώρο και ο μόνος χώρος από τα τρία στρατόπεδα που είχαν προκρίνει κάποιοι άλλοι και είχαν σχέση με κάποιες οδηγίες που πήρα, αν την επιχείρηση τη δική μου που ήταν το ξεφόρτωμα, την ικανοποιούσαν… Ο τρόπος του στοιβάγματος έγινε έτσι, γιατί η έγνοια ήταν η δολιοφθορά. Εκείνες τις μέρες, λόγω και της προσωρινότητας του θέματος, όλα τα μέτρα που έλαβε υπόψη του ο κ. αρχηγός που χειριζόταν το θέμα της φύλαξης και το είχε αναλάβει προσωπικά και το θυμάμαι χαρακτηριστικά που μας είχε για τη μεριά της θάλασσας, διότι είχε κάνει εκτίμηση κινδύνου να βάλουμε ψηλό τοίχο με τα εμπορευματοκιβώτια που είχαν μέσα σίδερα, ώστε σε περίπτωση που γίνει δολιοφθορά… Ήταν επιχείρηση ασφάλειας… Η απορία ήταν και το κενό που υπήρχε σε όλα, πόσο καιρό, διότι για να σχεδιάσεις… Διότι, αν στο τέλος είναι δέκα χρόνια θα ζητήσεις αμέσως υπόγειες αποθήκες. Αν σου πει για δυο χρόνια θα ζητήσεις υπόστεγα…».
Συνεδρίαση επιτροπής Άμυνας, 22 Ιουλίου
Λεωνίδας Παντελίδης:
Εγώ θα ρωτήσω την αστυνομία. Εάν η αστυνομία μου πει: «Αυτό δώσε το, αυτό πες το», να σας το πω πολύ ευχαρίστως.
Η προσπάθειά μας ήταν μην κατεβεί το φορτίο στην Κύπρο. Συζητήσαμε ίσως πέντε ιδέες, τις πιο πολλές τις πρότεινα εγώ για μην έρθει το φορτίο στην Κύπρο. Τελικά, για να μην μακρηγορώ, αναγκαστήκαμε και κάναμε κατάσχεση του φορτίου και το φορτίο κατέβηκε στην Κύπρο. Και από εκείνο το σημείο και μετά, η ανάμιξη του δικού μας του γραφείου αν ήταν προηγουμένως 80%, ας το πούμε έτσι, μειώθηκε στο 5%, 10%.
Εγώ όταν διέγνωσα ότι υπήρχε ενδεχόμενο αλλαγής της στάσης του Ιράν, διέβλεψα ότι υπήρχε η δυνατότητα να προχωρήσουμε με την καταστροφή του φορτίου.
Τόσο ο Αμερικανός όσο και ο Βρετανός διπλωμάτης συμφώνησαν και συγκεκριμένα για την καταστροφή του υλικού.
Ανδρέας Ιατρόπουλος (βοηθός αρχηγός αστυνομίας):Η προσπάθειά μας ήταν μην κατεβεί το φορτίο στην Κύπρο. Συζητήσαμε ίσως πέντε ιδέες, τις πιο πολλές τις πρότεινα εγώ για μην έρθει το φορτίο στην Κύπρο. Τελικά, για να μην μακρηγορώ, αναγκαστήκαμε και κάναμε κατάσχεση του φορτίου και το φορτίο κατέβηκε στην Κύπρο. Και από εκείνο το σημείο και μετά, η ανάμιξη του δικού μας του γραφείου αν ήταν προηγουμένως 80%, ας το πούμε έτσι, μειώθηκε στο 5%, 10%.
Εγώ όταν διέγνωσα ότι υπήρχε ενδεχόμενο αλλαγής της στάσης του Ιράν, διέβλεψα ότι υπήρχε η δυνατότητα να προχωρήσουμε με την καταστροφή του φορτίου.
Τόσο ο Αμερικανός όσο και ο Βρετανός διπλωμάτης συμφώνησαν και συγκεκριμένα για την καταστροφή του υλικού.
Είχα μεταβεί και είχα βγει πάνω στο πλοίο. Ανοίξαμε τα εμπορευματοκιβώτια εκείνα που μπορούσαμε να ανοίξουμε και είδαμε μέσα δειγματοληπτικά. Δηλαδή το εμπορευματοκιβώτιο τούτο χωρεί κάπου δέκα βαρέλια. Τα βαρέλια φαίνονται τα ίδια. Ανοίγαμε ένα βαρέλι για να δούμε, περιείχε πυρίτιδα. Το άλλο εμπορευματοκιβώτιο περιείχε κάσιες.
Όση θέαση μπορούσαμε να έχουμε, ειδάλλως κάποιος αστυνομικός μας, κάποιος πυροτεχνουργός έμπαινε μέσα και έλεγε ότι «φαίνεται ότι είναι το ίδιο».
Λουκάς Λουκά:Όση θέαση μπορούσαμε να έχουμε, ειδάλλως κάποιος αστυνομικός μας, κάποιος πυροτεχνουργός έμπαινε μέσα και έλεγε ότι «φαίνεται ότι είναι το ίδιο».
Κύριε πρόεδρε, εγώ έλαβα γνώση από τον Τύπο μετά το συμβάν, ότι εθεάθη κάποιο πόδι πυροσβέστη πάνω σε ένα ποτούτο το… και έστειλα επιστολή στον αρχηγό και τον ρώτησα. Εν μπορώ να επεκταθώ να σας πω, ούτε την απάντηση ούτε τίποτε.
Γιώργος Γεωργιάδης:
Ουδέποτε, κύριε Πρόεδρε, έχω αναφέρει τον εαυτό μου σε κανένα έγγραφο και καμιά φορά ως εμπειρογνώμονα. Είμαι ένα διοικητικός αξιωματικός.
Κώστας Παπακώστας:
Εγώ απλώς θα πω μια αρχαία ρήση: «Δρυός πεσούσης πας ανήρ ξηλεύεται». Αυτός ο κύριος, ο κ. Γεωργιάδης, είναι αυτός οποίος παρέσυρε την ηγεσία τότε, και εμένα τον ίδιο προσωπικά, για να πει ότι αυτό το φορτίο είναι ακίνδυνο. Τρελός ήμουν εγώ τότε να κάμω αυτή τη δήλωση, χωρίς να έχουμε διαβεβαιώσεις από τους ούτω καλούμενους εμπειρογνώμονες;
Μάρκος Κυπριανού:
Δεν ήταν αρμοδιότητα του υπουργείου Εξωτερικών, αποκλειστική αρμοδιότητα, όπως είπε ο συνάδελφος, η διαχείριση αυτού του φορτίου. Μιλούμε για ένα φορτίο το οποίο κατασχέθηκε από το Τελωνείο… Το υπουργείο Εξωτερικών με βάση καμία πολιτική, νομική ή διοικητική απόφαση δεν είχε την αρμοδιότητα του φορτίου.
ΠΗΓΗ
Δημοσίευση σχολίου