Το σοβαρό ατύχημα του Βραζιλιάνου πιλότου Φελίπε Μάσα το Σάββατο στα δοκιμαστικά του γκραν πρι της Ουγγαρίας σημειώθηκε λίγες μέρες μετά τον ακαριαίο θάνατο από τραυματισμό του πιλότου της Formula 2, Χένρι Σέρτις. Κοινό χαρακτηριστικό των δύο ατυχημάτων αποτελεί το σφοδρό χτύπημα στο κεφάλι -αποδεικνύοντας ότι το κράνος είναι πλέον το σημείο όπου πρέπει να επικεντρωθούν οι έρευνες για την ασφάλεια των πιλότων της Formula.
Μια σειρά από ατυχείς συγκυρίες «χτύπησαν» το Βραζιλιάνο πιλότο κατά τη διάρκεια των δοκιμαστικών του Σαββάτου. Τη στιγμή ακριβώς που πλησίαζε με ταχύτητα άνω των 250 χμ/ώρα τη διάσημη «στροφή 4», την πιο γρήγορη στροφή της εν λόγω πίστας, ο Μάσα χτυπήθηκε στο κράνος από αντικείμενο το οποίο ξεκόλλησε και εκσφενδονίστηκε από την Brawn GP του Ρούμπενς Μπαρικέλο. Το αντικείμενο προσέκρουσε στο κράνος του Μάσα στο πάνω αριστερό τμήμα του κρανίου του, κοντά στο μάτι, θρυμματίζοντας το κράνος του και προκαλώντας την ακαριαία απώλεια των αισθήσεών του. Ως αποτέλεσμα, το μονοθέσιο του συνέχισε μια τρελή ανεξέλεγκτη πορεία και με ταχύτητα 192 χμ/ώρα προσέκρουσε σε ένα παράπλευρο τοίχο από προστατευτικά λάστιχα....
Ο 28χρονος οδηγός διακομίστηκε πρώτα στο ιατρικό κέντρο της πίστας και στη συνέχεια, με ελικόπτερο σε νοσοκομείο της Βουδαπέστης. Ο Μάσα βρίσκεται από τότε σε καταστολή, κατά συνέπεια δεν μπορεί να μιλήσει, αλλά έχει ικανοποιητική «παθητική επικοινωνία», όπως τονίζουν οι γιατροί του στρατιωτικού νοσοκομείου της Βουδαπέστης, κάτι που σημαίνει ότι όταν του ζητηθεί μπορεί να κουνήσει τα άκρα του. Εν τω μεταξύ, νέα μαγνητική τομογραφία επιβεβαιώνει ότι το χτύπημα που δέχτηκε στο κεφάλι, δε θα του αφήσει μόνιμη εγκεφαλική βλάβη, ωστόσο η πρόσκρουση του αντικειμένου στο κράνος του προκάλεσε σοβαρά κατάγματα σε μικρά οστά γύρω από το μάτι και σοβαρή εγκεφαλική διάσειση. Ο καθηγητής Ρόμπερτ Βέρες ο οποίος τον χειρούργησε, υποστήριξε ότι «υπάρχει ζημιά στο αριστερό μάτι και δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε εάν θα ξανατρέξει».
Το κράνος είναι το νέο επίκεντρο των ερευνών για την ασφάλεια
Παρά το γεγονός ότι η πρόοδος στο θέμα της ασφάλειας των πιλότων είναι σημαντική τα τελευταία χρόνια, γεγονός αποτελεί ότι το κεφάλι των οδηγών παραμένει το πιο απροστάτευτο και εκτεθειμένο τμήμα του σώματός τους. Το κράνος, κατά συνέπεια, αναδεικνύεται το σημαντικότερο από όλα τα «εξαρτήματα» ασφαλείας του μονοθέσιου, σχεδιασμένο μάλιστα με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να αντέχει ισχυρές κρούσεις, υψηλές θερμοκρασίες, ακόμα και την ίδια τη φλόγα! Σημαντικό στοιχείο στον τομέα της ασφάλειας, άλλωστε, αποτελεί η υποχρεωτική – από το 2003 – χρήση του συστήματος «HANS» (Head and Neck Support – υποστήριξη κεφαλής και λαιμού), το οποίο έχει ως βασική λειτουργία την υποστήριξη του κεφαλιού του πιλότου κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης, με σκοπό να αποφευχθεί η ρήξη των μυών του τραχήλου από τη σφοδρότητα της κρούσης ή από το βίαιο τράβηγμα.
Ωστόσο, βασικός «αντίποδας» στην προσπάθεια για όλο και μεγαλύτερη «προστατευτική ενίσχυση» του κοκπιτ, αποτελεί το γεγονός ότι ο πιλότος θα πρέπει να μπορεί να βγει από το κουβούκλιο σε κλάσματα δευτερολέπτου, σε περίπτωση που αντιληφθεί τον κίνδυνο. Το κόκπιτ, κατά συνέπεια, οφείλει να προστατεύει τον πιλότο, αλλά ταυτόχρονα να μην τον περιορίζει, να του επιτρέπει να «διαφύγει» εύκολα και γρήγορα. «Το θέμα δεν είναι απλό, είναι πάρα πολλοί οι παράγοντες που οφείλουμε να λάβουμε υπόψη. Μπορούμε να προσθέσουμε μικρά στοιχεία περιμετρικά του κοκπιτ για ενίσχυση της ασφάλειας, ωστόσο δε μπορούμε να εγκαταστήσουμε μια κατασκευή που εγκλωβίζει τον πιλότο», σημείωσε χαρακτηριστικά ο Ρος Mπρον, ο οποίος διατέλεσε τεχνικός διευθυντής της ομάδας της Ferrari και σήμερα είναι ιδιοκτήτης της Brawn GP.
Μια σειρά από ατυχείς συγκυρίες «χτύπησαν» το Βραζιλιάνο πιλότο κατά τη διάρκεια των δοκιμαστικών του Σαββάτου. Τη στιγμή ακριβώς που πλησίαζε με ταχύτητα άνω των 250 χμ/ώρα τη διάσημη «στροφή 4», την πιο γρήγορη στροφή της εν λόγω πίστας, ο Μάσα χτυπήθηκε στο κράνος από αντικείμενο το οποίο ξεκόλλησε και εκσφενδονίστηκε από την Brawn GP του Ρούμπενς Μπαρικέλο. Το αντικείμενο προσέκρουσε στο κράνος του Μάσα στο πάνω αριστερό τμήμα του κρανίου του, κοντά στο μάτι, θρυμματίζοντας το κράνος του και προκαλώντας την ακαριαία απώλεια των αισθήσεών του. Ως αποτέλεσμα, το μονοθέσιο του συνέχισε μια τρελή ανεξέλεγκτη πορεία και με ταχύτητα 192 χμ/ώρα προσέκρουσε σε ένα παράπλευρο τοίχο από προστατευτικά λάστιχα....
Ο 28χρονος οδηγός διακομίστηκε πρώτα στο ιατρικό κέντρο της πίστας και στη συνέχεια, με ελικόπτερο σε νοσοκομείο της Βουδαπέστης. Ο Μάσα βρίσκεται από τότε σε καταστολή, κατά συνέπεια δεν μπορεί να μιλήσει, αλλά έχει ικανοποιητική «παθητική επικοινωνία», όπως τονίζουν οι γιατροί του στρατιωτικού νοσοκομείου της Βουδαπέστης, κάτι που σημαίνει ότι όταν του ζητηθεί μπορεί να κουνήσει τα άκρα του. Εν τω μεταξύ, νέα μαγνητική τομογραφία επιβεβαιώνει ότι το χτύπημα που δέχτηκε στο κεφάλι, δε θα του αφήσει μόνιμη εγκεφαλική βλάβη, ωστόσο η πρόσκρουση του αντικειμένου στο κράνος του προκάλεσε σοβαρά κατάγματα σε μικρά οστά γύρω από το μάτι και σοβαρή εγκεφαλική διάσειση. Ο καθηγητής Ρόμπερτ Βέρες ο οποίος τον χειρούργησε, υποστήριξε ότι «υπάρχει ζημιά στο αριστερό μάτι και δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε εάν θα ξανατρέξει».
Το κράνος είναι το νέο επίκεντρο των ερευνών για την ασφάλεια
Παρά το γεγονός ότι η πρόοδος στο θέμα της ασφάλειας των πιλότων είναι σημαντική τα τελευταία χρόνια, γεγονός αποτελεί ότι το κεφάλι των οδηγών παραμένει το πιο απροστάτευτο και εκτεθειμένο τμήμα του σώματός τους. Το κράνος, κατά συνέπεια, αναδεικνύεται το σημαντικότερο από όλα τα «εξαρτήματα» ασφαλείας του μονοθέσιου, σχεδιασμένο μάλιστα με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να αντέχει ισχυρές κρούσεις, υψηλές θερμοκρασίες, ακόμα και την ίδια τη φλόγα! Σημαντικό στοιχείο στον τομέα της ασφάλειας, άλλωστε, αποτελεί η υποχρεωτική – από το 2003 – χρήση του συστήματος «HANS» (Head and Neck Support – υποστήριξη κεφαλής και λαιμού), το οποίο έχει ως βασική λειτουργία την υποστήριξη του κεφαλιού του πιλότου κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης, με σκοπό να αποφευχθεί η ρήξη των μυών του τραχήλου από τη σφοδρότητα της κρούσης ή από το βίαιο τράβηγμα.
Ωστόσο, βασικός «αντίποδας» στην προσπάθεια για όλο και μεγαλύτερη «προστατευτική ενίσχυση» του κοκπιτ, αποτελεί το γεγονός ότι ο πιλότος θα πρέπει να μπορεί να βγει από το κουβούκλιο σε κλάσματα δευτερολέπτου, σε περίπτωση που αντιληφθεί τον κίνδυνο. Το κόκπιτ, κατά συνέπεια, οφείλει να προστατεύει τον πιλότο, αλλά ταυτόχρονα να μην τον περιορίζει, να του επιτρέπει να «διαφύγει» εύκολα και γρήγορα. «Το θέμα δεν είναι απλό, είναι πάρα πολλοί οι παράγοντες που οφείλουμε να λάβουμε υπόψη. Μπορούμε να προσθέσουμε μικρά στοιχεία περιμετρικά του κοκπιτ για ενίσχυση της ασφάλειας, ωστόσο δε μπορούμε να εγκαταστήσουμε μια κατασκευή που εγκλωβίζει τον πιλότο», σημείωσε χαρακτηριστικά ο Ρος Mπρον, ο οποίος διατέλεσε τεχνικός διευθυντής της ομάδας της Ferrari και σήμερα είναι ιδιοκτήτης της Brawn GP.
Δημοσίευση σχολίου