Με πιθανότερες ημερομηνίες εκείνες που είναι μετά τη Διεθνή έκθεση Θεσσαλονίκης,αναμένεται να περάσει από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής ο φάκελος για την αναβάθμιση των F-16 Block 50.
Στρατιωτικές πηγές μάλιστα σημείωναν ότι παρά το φρένο που επέβαλαν οι συνθήκες covid, οι μετέπειτα διαδικασίες έγινανμε ρυθμούςfasttrackαπό τα Επιτελεία ώστε να γίνουν όλα εντός του χρόνου που είχε οριστεί από την ηγεσία. Αλλά ορισμένα προγράμματα, όπως αυτό των Block 50, παρέμεινε, προς ώρας, εκτός των αποφάσεων της αρμόδιας επιτροπής στης Βουλής…
Οι ίδιες πηγές ανέλυαν επίσης ότι η πολιτική ηγεσία, μπροστά της έχει δυο μεγάλους άξονες στους οποίους, σύμφωνα με τη νέα Δομή Δυνάμεων οφείλει να κινηθεί.
Ο ένας είναι το πρόγραμμα των νέων φρεγατών, για τις οποίες πολλά έχουμε γράψει τόσο εμείς όσο και η πλειονότητα του Τύπου που παρακολουθεί στενά την εξέλιξη αυτού του θέματος.
Ναυμαχία «μνηστήρων» & Ηπείρων
Ακόμη αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί κι όπως όλα δείχνουν πολλά θα κριθούν σε υψηλότατο πολιτικό επίπεδο, διότι ουσιαστικά οι Ναύαρχοι τις επιλογές τους τις έχουν κάνει και η λίστα που οφείλουν να παραδώσουν στον πρωθυπουργό προκρίνει τις φρεγάτες από την Γαλλία, τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ολλανδία και την Ιταλία.
Διαφορές ανάμεσα στα πλοία υπάρχουν, κάποια υστερούν σε ορισμένα σημεία έναντι του ανταγωνισμού αλλά όπως έχουν υποστηρίξει από το ναυτικό, εφόσον τα πλοία αυτά συνεχίζουν και βρίσκονται στη λίστα προτίμησης, άρα τους κάνουν…
Παρατηρούμε άρα ότι εκτός της ναυμαχίας των «μνηστήρων», έχουμε και μια δεύτερη αυτή της Ευρώπης με την Αμερική.
Η Γαλλική αεροπορική τεχνολογία και η Αμερικανική ραχοκοκαλιά
Ο δεύτερος άξονας είναι ο αεροπορικός κι εκεί το τοπίο είναι πολύ πιο ξεκάθαρο για το Ελληνικό Επιτελείο καθώς μια «αερομαχία» ανάμεσα σε Ηνωμένες Πολιτείες και Γαλλία έχει εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά.
Το deal των 18 Γαλλικών Rafale και η απόκτησή τους έως το 2023 έχει δώσει άλλον αέρα στην Πολεμική Αεροπορία, στην κυριότητα της οποίας ήδη έχουν περάσει τα δυο πρώτα, ενώ η πρώτη 6άδα θα προσγειωθεί στην Τανάγρα στα τέλη του χρόνου. Τα Mirage 2000-5 ανεβάζουν διαρκώς διαθεσιμότητες.
Αλλά ο βασικός πυρήνας, η ραχοκοκαλιά του αεροπορικού στόλου και η ψήφος της Πολεμικής Αεροπορίας είναι τα μαχητικά F-16, δηλαδή μια πλατφόρμα των Ηνωμένων Πολιτειών.
Ήδη τρέχει το πρόγραμμα αναβάθμισης των 84 αεροσκαφών στο επίπεδο VIPER, με την LockheedMartinνα βρίσκεται κυριολεκτικά πάνω από τους τεχνικούς που εργάζονται στην ΕΑΒ. Παράλληλα οι δοκιμές του πρωτότυπου δεν έχουν επιφέρει «παιδικές ασθένειες» στο Ελληνικό 005 που πετά στις ΗΠΑ.
Αλλά για να αυξηθεί ο αριθμός των 84 αναβαθμισμένων αεροσκαφών το κρίσιμο πρόγραμμα των Block 50 δεν χωρά περαιτέρω καθυστερήσεις. Πέραν από τις πολιτικές κόντρες που αναμένονται με φόντο την ΕΑΒ και το αν θα γίνει ή όχι τελικά η αναβάθμιση των «50αριών» στην Τανάγρα ή την Αγχίαλο, οι πάντες οφείλουν να κατανοήσουν- λένε στρατιωτικές πηγές- ότι αυτού του είδους τα προγράμματα δεν παίρνουν αναβολές, ούτε μπορούν να περιμένουν.
Στα LOR η Αθήνα παίζει καθυστερήσεις…
Η αποστολή του εκάστοτε LetterOfRequestστις ΗΠΑ εκτός του ότι απαιτούν χρόνο για ν’ απαντηθούν με LOA(σ.σ. το βιώνουν ήδη στο Επιτελείο με το LOA που αφορά τις MMSC/ HF2), φέρνουν εκείνον που το κάνει, σε σειρά προτεραιότητας…
Αν γίνει στην ώρα του η επίσημη αποστολή του εγγράφου εκδήλωσης ενδιαφέροντος κι εφόσον πάρει την έγκριση της Αμερικανικής κυβέρνησης, τότε εκείνος που έχει αποστείλει το αίτημα «κλειδώνει» την σειρά του στο εργοστάσιο της LockheedMartin η οποία μπορεί να υποστηρίξει έως έναν συγκεκριμένο βαθμό τις παραγγελίες διότι εξυπηρετεί και την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ.
Το ίδιο βεβαίως συμβαίνει και με το αεροσκάφος 5ης γενιάς το οποίο συμπεριλαμβάνεται στη Νέα Δομή Δυνάμεων. Και με δεδομένο ότι προηγούνται αρκετές χώρες πριν την Ελλάδα, στην Πολεμική Αεροπορία επαναλαμβάνουν ότι μπορεί να έχουμε την πρόθεση απόκτησης του F-35, αλλά αυτή πρέπει να αποτυπωθεί δια της επισήμου οδού.
Το φθινόπωρο, σημειώνουν καλά πληροφορημένες πηγές θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, διότι από τη μια πλευρά η Ελληνική πολιτεία καλείται να συνεχίσει την ενίσχυσηστις Ένοπλες Δυνάμεις με αυτά τα σημαντικά προγράμματα, ενώ από την άλλη πλευρά πρέπει ληφθούν αποφάσεις που αφορούν την Ευρώπη (σ.σ. βλέπε φρεγάτες), όσο και τις Ηνωμένες Πολιτείες, που διαχρονικά η Αθήνα επιλέγει για τον αεροπορικό τομέα…
Δημοσίευση σχολίου