Όσον αφορά την υποστήριξη των μαχητικών αεροσκαφών Mirage και των όπλων που φέρουν ανέφερε: “Οι προσφορές της εταιρείας απορρίφθηκαν και οι διαγωνισμοί ματαιώθηκαν με αποφάσεις τής τότε πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, τον Ιανουάριο του 2018.”
Κάτι ανάλογο ανέφερε και στην Επιτροπή Άμυνας της Βουλής την 11 Δεκεμβρίου 2019: “Θεωρώ πολύ λυπηρό το γεγονός ότι από το 2012 ερχόμαστε να ρυθμίσουμε σήμερα αυτή την εκκρεμότητα. Απαιτήθηκε νέα σύμβαση εν συνεχεία υποστήριξης με βάση το νέο νομοθετικό πλαίσιο. Οι διαγωνισμοί που προκηρύχθηκαν, αλλά κι οι προσπάθειες που αναμφισβήτητα καταβλήθηκαν για σύναψη διακρατικής συμφωνίας απέβησαν άγονοι”.
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας “ξέχασε” να αναφέρει στην εθνική αντιπροσωπεία για ποιον λόγο απέβησαν άγονοι οι διαγωνισμοί! Δεν είπε ότι απέβησαν άγονοι και στέρησαν τόσα χρόνια την διαθεσιμότητα των Mirage από την Πολεμική Αεροπορία και τις Ένοπλες Δυνάμεις εν γένει, αλλά και την αποτρεπτική αξιοπιστία των όπλων που φέρουν, επειδή η προσπάθεια σύναψης συμφωνίας έγινε μέσω του νόμου “περί μη προμηθειών” (3978/11) που σχεδόν όλες οι εταιρίες αρνούνται να ακολουθήσουν τις παράλογες κατά τη διεθνή πρακτική απαιτήσεις του!
Ένας νόμος που όπως έχουμε επισημάνει κατά το πρόσφατο παρελθόν είχε ως αποτέλεσμα την ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ -κατά κυριολεξία- προμηθειών μια και αποδείχτηκε ότι η αποτελεσματικότητά του είναι της τάξεως του 20%. Παράλληλα, θα πρέπει να υπολογισθεί ότι είναι σύνηθες να απαιτείται χρόνος τριών (!) ετών για να ολοκληρωθεί η διαδικασία.
Κατ’ αυτό τον τρόπο, αγαπητέ κύριε υπουργέ, οι Γάλλοι -εν προκειμένω- δεν συμφωνούσαν στην απαίτηση του παράλογου ελληνικού νόμου που εξακολουθείτε και εσείς να ανέχεστε πλήττοντας τις Ένοπλες Δυνάμεις, για επιβολή ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΙΑΙΤΗΣΙΑΣ!
Αλήθεια, υπάρχει νουνεχές επιτελικό στέλεχος μεγάλης εταιρίας που θα εμπιστευτεί την ελληνική Δικαιοσύνη για να δικάσει διαφορά τους… με το ελληνικό Δημόσιο και όχι κάποιο -με βεβαιότητα αμεροληψίας- διεθνές δικαιοδοτικό όργανο; Τα οποία, παρεμπιπτόντως, δεν διστάζουμε ούτε αυτά να τα γράψουμε στα παλιά μας τα παπούτσια στην Ελλάδα. Και μόνο με αυτό το δεδομένο, στέλνουμε μήνυμα για το πως εννοεί εδώ στην Ελλάδα ο πολιτικός κόσμος τη Δικαιοσύνη και τις αποφάσεις της. Πόσο πιο παράλογοι μπορούμε να γίνουμε κ. ΥΕΘΑ;
Να πάμε μήπως και στο ύψος των εγγυητικών επιστολών, την άνευ ορίων -κι εδώ στο επίπεδο του παραλογισμού– επιβολή ρητρών; Για τους κανόνες που εμείς επιβάλαμε, τους “σφιχτούς” όρους για πολύ εύκολη έκπτωση των εταιρειών, τη δυνατότητα πρόσβασης (από ελληνικής πλευράς) σε προσωπικά αρχεία στελεχών των εταιρειών, την απαίτηση προσκόμισης ποινικών μητρώων στελεχών κ.λπ!
Αλήθεια πιστεύετε ότι μια εν προκειμένω γαλλική εταιρία θα μας διαθέσει τα… ποινικά μητρώα των στελεχών της για να τους ελέγξουμε; Έχουμε τρελαθεί τελείως; Τα ίδια και για τους χιλιάδες πολύ συχνά υποκατασκευαστές που χρησιμοποιούν; Δεν θα καταθέσουν φάκελο, φορτηγό χρειάζονται με όλη τη χαρτούρα που ζητάμε! Κι εμείς ψυχίατρο με τη θεσμική μας ΑΝΩΜΑΛΙΑ που κάτι “φρούτα” μέσα στο ΥΠΕΘΑ που ανέχεται το Μαξίμου αντιστέκονται για να μην θεραπευθεί…
Το πρόβλημα λοιπόν αποστέρησης επιχειρησιακών δυνατοτήτων των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων ήταν οι όροι της σύμβασης και μόνον αυτοί. Όλα τέθηκαν και επεξηγήθηκαν αναλυτικά τόσο στην παρελθούσα Επιτροπή Άμυνας της Βουλής όσο και σε εσάς, εξ όσων γνωρίζουμε. Σας παρουσιάστηκε, διεκπεραιωμένο από όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες, σχέδιο νόμου με σκοπό να τα θεραπεύσει.
Υπήρξε ναι ή όχι παρέμβαση του αναρμοδίως παρισταμένου υψηλόβαθμου αξιωματούχου του ΥΠΕΘΑ που έχει αποκληθεί σε δημοσιεύματα και ως “αρχιτέκτονας των λύσεων”, ο οποίος όπως έχουμε ξαναγράψει ανέφερε ότι “δεν χρειάζονται μεγάλες αλλαγές, δυο τρεις διορθώσεις μπορούν να γίνουν και θα εισηγηθώ εγώ το αργότερο σε 40 ημέρες”; Όλα αυτά τον Σεπτέμβριο του 2019 υπουργέ μας. Τα έχουμε ξαναγράψει…
Παρόλα αυτά που δεν επιδέχονται αμφισβήτησης, ξεχάσατε στην Επιτροπή Άμυνας να αναφέρετε τα πραγματικά αίτια της άγονης διαδικασίας. Τουλάχιστον όσον αφορά την αδυναμία σύναψης συμφωνίας με τους Γάλλους. Και αυτή η περιγραφή σας “προσπάθεια σύμβασης διακρατικής συμφωνίας με χώρα της ΕΕ”…
Το πιο εντυπωσιακό όμως είναι, ότι όλα αυτά ελέχθησαν στη Βουλή, στην αρμόδια Επιτροπή της οποίας προεδρεύει ο πρώην ΥΦΕΘΑ Αθανάσιος Δαβάκης, επίσης έμπειρο στέλεχος και βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας. Στην προηγούμενη Επιτροπή, ως επικεφαλής της ομάδος της ΝΔ, σε κάθε της συνεδρίαση φέρεται να ρωτούσε στερεοτυπικά “τι γίνεται, πού βρισκόμαστε με εκείνη την αλλαγή του 3978;”! Απάντηση ακόμα δεν έχει πάρει.
Βέβαια γιατί να αλλάξει ο νόμος; Αφού όπως δήλωσε ο ίδιος ο ΥΕΘΑ η συμφωνία για τα Rafale θα γίνε με “ξεχωριστό” δικό της νόμο. Πέραν του ότι αυτό συνιστά έμμεση ομολογία της ακαταλληλότητας του νόμου που δεν λέει να αλλάξει, εξηγήστε μας κάτι; Την έχουμε βρει πλέον τη λύση και κάθε προμήθεια θα προχωράει με δικό της νόμο!
Πάλι καλά βέβαια, για να μην μπλέξουν και στα αρμόδια Επιτελεία, όπου τελευταία έχουν καταλάβει ότι αυτούς κινδυνεύουν να τραβάνε για πολλά πολλά χρόνια στις δικαστικές αίθουσες… Με τον τρόπο αυτό, κανείς -και ποτέ- στο μέλλον δεν θα μπορέσει να μας πειράξει! Λυπούμαστε που γινόμαστε σκληροί, όμως δεν είναι τρόπος ανάληψης ευθύνης από τον ηγέτη αυτός.
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας όμως, αναφέρθηκε και στα “SSI”, τα πάλαι ποτέ “ΑΩ”, τα αντισταθμιστικά ωφελήματα: «…Περαιτέρω, δεν έχει γίνει μερική ή ολική ανάθεση προγραμμάτων ύψους 48.000.000 δολαρίων. Βρίσκεται όμως, στο τελικό στάδιο, η διαδικασία της 3ης Τροποποίησης της Συμφωνίας στην οποία σχεδιάζεται να ενταχθούν οι προτάσεις της Πολεμικής Αεροπορίας για τα παραπάνω προγράμματα.»
Υπάρχει κάποιος λόγος αγαπητέ να καθυστερούν να έρθουν στη χώρα 48 εκατ. δολάρια για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των δυο ετών; Είμαστε… “large” και δεν τα έχουμε ανάγκη; Περισσότερο από δύο χρόνια; Να ρωτούσαμε κ. υπουργέ τη γνώμη της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας; Για ποιον λόγο καθυστερεί η διαδικασία;
Εκατομμύρια πάνε και έρχονται στα χαρτιά μεταξύ αγωγών και επιτήρησης ασφαλείας βάσεων… Είναι δυνατόν η ανώτατη ηγεσία του ΥΠΕΘΑ να μένει “παγωμένη” όπως και τα εκατομμύρια δολάρια στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού; Φταίνε και στις ΗΠΑ να μας σχολιάζουν απαξιωτικά -όπως οι Γάλλοι- με την πιο διάσημη ελληνική λέξη και να διαπιστώνουν ότι δεν είμαστε ικανοί “να μοιράσουμε δυο γαϊδάρων άχυρο”;
Ο κ. υπουργός αναφέρθηκε όμως και στην ΕΑΒ: “Η συγκεκριμένη εταιρεία εποπτεύεται από το υπουργείο Οικονομικών, ενώ υφίσταται εκ μέρους της η διαβεβαίωση ότι έχει προβεί σε όλες τις ενδεδειγμένες ενέργειες προκειμένου οι εργασίες, επί του προγράμματος εκσυγχρονισμού – αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16, να εξελιχθούν εντός των χρονοδιαγραμμάτων που έχουν τεθεί”.
“Φιλάτε σταυρό” κ. υπουργέ ότι η ΕΑΒ εποπτεύεται από το υπ. Οικονομικών; Το μόνο σίγουρο είναι ότι εποπτεύεται από το Μέγαρο της οδού Νίκης 5-7. Απλά, εκεί τυγχάνει να στεγάζεται και το υπουργείο Οικονομικών και το υπουργείο Ανάπτυξης. Πρακτικά αυτή είναι η δέσμευση της κυβέρνησης εν συνόλω! Έχει δεσμευθεί με οδό και αριθμό, όχι με όροφο!
Και συνέχισε ο κ. Υπουργός: “Σε κάθε περίπτωση, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας αποτελεί τον αντισυμβαλλόμενο με την ΕΑΒ ΑΕ σε προγράμματα συντήρησης και επισκευής που εξελίσσονται για τα ιπτάμενα μέσα του και έχει την αξίωση της πιστής εφαρμογής των συμπεφωνημένων με την εταιρία, προκειμένου να εξασφαλίζεται η μέγιστη επιχειρησιακή ετοιμότητα αυτών¨.
Ο κ. υπουργός προβάλει και ορθώς τις αξιώσεις του. Όμως δεν φαίνεται μέχρι στιγμής διατεθειμένος να αγγίξει δυναμικά το θέμα της ΕΑΒ. Ίσως θα πρέπει να συνειδητοποιήσει, ότι ανεξαρτήτως του τι γίνεται και τι δεν γίνεται στην ΕΑΒ, η διαθεσιμότητα των αεροπορικών μέσων αποτελεί δική του ευθύνη. Κι αυτή η ευθύνη δεν τελειώνει όταν τα ιπτάμενα μέσα “παρκάρουν” στην Τανάγρα. Γι’ αυτό υποχρεούται το ΥΠΕΘΑ να τρίξει τα δόντια.
Δημοσίευση σχολίου