GuidePedia

0

Από Σάββας Δ. Βλάσσης
Η Τουρκική Αεροπορία εκτιμάται ότι έχει θέσει σε υπηρεσία το Σύστημα Εντοπισμού Παθητικής Εκπομπής (PYAS) που ανέπτυξε το Κέντρο Έρευνας Πληροφορικής & Ασφαλείας Πληροφοριών του Τουρκικού Επιστημονικού & Τεχνολογικού Ερευνητικού Συμβουλίου (TÜBİTAK BİLGEM) από κοινού με τα Πανεπιστήμια Κωνσταντινουπόλεως και Γκεμπζέ.

Πρόκειται για σύστημα προσδιορισμού θέσεως και ιχνηλατήσεως αεροπορικών ιχνών διά του εντοπισμού μεταδιδομένων ηλεκτρομαγνητικών εκπομπών. Το PYAS χρησιμοποιεί δέκτες εγκατεστημένους σε διάφορα σημεία που συλλέγουν εκπομπές υψηλών και χαμηλών συχνοτήτων (High/Low Frequencies) από διάφορες ηλεκτρομαγνητικές πηγές ενός αεροσκάφους και με τριγωνισμό εντοπίζουν την θέση του. To PYAS μπορεί να εντοπίσει μέσω 4 παθητικών δεκτών την Χρονική Διαφορά Αφίξεως μεταξύ σημάτων HF/LF που εκπέμπει το αεροπορικό ίχνος και μετρώντας τις σχετικές καθυστερήσεις εντοπίζει το στίγμα τρισδιάστατα στον χώρο.

Μειονέκτημα των Συστημάτων Παθητικών Ραντάρ είναι ότι εξαιτίας της υπάρξεως πολλών περιβαλλοντικών παραγόντων η αποτύπωση των αεροπορικών ιχνών σε μια οθόνη δεν είναι τόσο διαυγής, με αποτέλεσμα να προκαλούνται πολλά ψευδοΐχνη από σμήνη πουλιών, ανακλάσεις σημάτων κ.λπ. Για την επίλυση του προβλήματος, στο PYAS χρησιμοποιείται προηγμένος αλγόριθμος ιχνηλατήσεως και προσεγγίσεως. Άλλη πρόκληση στην εν λόγω τεχνολογία, είναι ότι απαιτείται η βέλτιστη τοποθέτηση και τέλειος συγχρονισμός μεταξύ των δεκτών του συστήματος, εξαιτίας των γεωγραφικών δεδομένων που πρέπει να καλυφθούν. Για την βέλτιστη τοποθέτηση των αισθητήρων του PYAS, χρησιμοποιείται ειδικό λογισμικό που επιτρέπει στην Τουρκική Αεροπορία να διακρίνει τις περιοχές που καλύπτουν οι αισθητήρες και να εντοπίζει τα λεγόμενα “τυφλά σημεία” που απεικονίζονται σε τρισδιάστατο χάρτη. Χάρη σε αυτό το εργαλείο μπορεί να υπολογισθούν οι πλέον κατάλληλες γεωγραφικές θέσεις εγκαταστάσεως των αισθητήρων.



Το πρόγραμμα PYAS ξεκίνησε το 2015, το πρωτότυπο υποβλήθηκε σε δοκιμές το 2018-2019 και η παράδοση του αρχικού συστήματος είχε σχεδιασθεί για το α΄ εξάμηνο του 2020. Είχε προηγηθεί το πρόγραμμα Συστήματος Παθητικού Συνδυασμένου Εντοπισμού (PBAS) που ανατέθηκε το 2013 στην Havelsan EHSİM και βασίζεται στην αρχή αξιοποιήσεως εκπομπών σημάτων Ψηφιακής TV, αναλογικών ραδιοσημάτων FM και ψηφιακών ραδιοσημάτων. Στο πλαίσιο του προγράμματος αναπτύχθηκε πρώτα ένα Σύστημα Παθητικού Ραντάρ Συλλογής & Καταγραφής Σημάτων (STKS) και 4 οχήματα φορείς παραδόθηκαν στην Τουρκική Αεροπορία τον Απρίλιο του 2017.

Το STKS θα αποτελεί μέρος του PYAS και με την υποστήριξη του Ηλεκτροπτικού Συστήματος που αναπτύχθηκε για το αντιαεροπορικό σύστημα HİSAR-O θα εξασφαλισθεί ικανότητα εντοπισμού αεροσκαφών stealth. Ακόμη και χωρίς αυτή την πρόκληση, η Τουρκική Αεροπορία θα μπορεί μέσω των παθητικών ραντάρ, που είναι πολύ δύσκολο να εντοπιστούν, να έχει ένα συμπλήρωμα για “εικόνα” αεράμυνας και αν οι υπόλοιποι σταθμοί ραντάρ εδάφους έχουν καταστραφεί.

Εκτιμάται ότι μελλοντικώς το σύστημα PYAS θα συνδυασθεί με σύστημα Ραντάρ Πέραν του Ορίζοντος (ΟΤΗ) που θα λειτουργεί στις μπάντες VHF/UHF, ένα πρόγραμμα που φαίνεται ότι είναι το αντικείμενο του MOU που υπεγράφη μεταξύ Havelsan και του ουκρανικού οργανισμού Ukroboronprom, με περιγραφή προγράμματος για ένα Σύστημα Παθητικού Αισθητήρα (PASİS).

Στην Ελλάδα είχε εκδηλωθεί στις αρχές της δεκαετίας του 2000 ανάλογη προσπάθεια αναπτύξεως Συστήματος Παθητικού Ραντάρ από πανεπιστημιακή ομάδα που όμως, παρά τα αρχικά επιτυχή και ενθαρρυντικά αποτελέσματα εγκαταλείφθηκε επειδή ο επιχειρησιακός φορέας (ΓΕΑ) γνωμοδότησε αρνητικώς, επισημαίνοντας τα προβλήματα στον ακριβή και αξιόπιστο εντοπισμό ιχνών. Το ΥΠΕΘΑ διά της ΓΔΑΕΕ, δεν υποστήριξε την συνέχιση της αναπτύξεως του προγράμματος με την ανάλογη χρηματοδότηση, που όπως απέδειξαν οι Τούρκοι αφορούσε την ανάπτυξη ειδικού λογισμικού και αλγορίθμων για την υπέρβαση των όποιων προβλημάτων αποδόσεως. Η περίπτωση είναι ενδεικτική της διαχρονικής ανυπαρξίας εθνικής πολιτικής στον τομέα της αναπτύξεως εγχωρίων αμυντικών συστημάτων.

Η σημερινή κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε έδειξε ότι σαν μόνο “σχέδιο” έχει την ανάθεση συμβάσεων σε ξένες εταιρείες κατόπιν υποδείξεων αντιπροσώπων και μεσαζόντων, που απλώς θα δώσουν κάποιο περιορισμένο “έργο” σε εταιρείες της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας, εκτός βέβαια από “¨ανώδυνα” αλλά άκρως βολικά ανταλλάγματα – “χάντρες για ιθαγενείς” όπως υπόστεγα, κτίρια και άλλες υποδομές για τις Ένοπλες Δυνάμεις εξωφρενικά υπερκοστολογημένα. Έτσι, έχουν ανακοινωθεί σχέδια για “εθνικό όχημα” ισραηλινής προελεύσεως, “εθνικό τυφέκιο” που προοριζόταν για ισραηλινή εταιρεία αλλά τώρα αναζητείται άλλος ξένος προμηθευτής, “εθνικές κορβέτες” που δεν έχει αγοράσει κανείς (αλλά την ονομάσαμε ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ για τους ιθαγενείς) πάλι από το Ισραήλ, “εθνικές φρεγάτες” από τις ΗΠΑ κ.λπ.

Οι άνθρωποι, δεν έχουν σκοπό να επιτρέψουν την ανάπτυξη ούτε βίδας στην χώρα. Είναι ενδεικτικό ότι χωρίς ακόμη να έχει ολοκληρωθεί η ιδιωτικοποίηση της ΕΛΒΟ, τα Γενικά Επιτελεία αλλά και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη διατάχθηκαν να καταρτήσουν άμεσα προδιαγραφές και καταλόγους με ανάγκες σε οχήματα ώστε να δοθεί άμεσα “προίκα” μερικών εκατοντάδων εκατομμυρίων στον αγοραστή της ΕΛΒΟ. Στο ίδιο “κόλπο” και η Κύπρος, με την μεταβίβαση στο ΓΕΕΦ των προδιαγραφών του ΓΕΣ για τον ίδιο σκοπό.

Η κοροϊδία με τα “εθνικά” όπλα που ανακάλυψε η κυβέρνηση για να σερβίρει στην κοινή γνώμη με ωραίο περιτύλιγμα την εξυπηρέτηση συγκεκριμέων επιχειρηματικών συμφερόντων, γελοιοποιώντας την χώρα διεθνώς, έρχεται σε τρανταχτή αντίθεση με τον πατριωτισμό των Τούρκων που παλεύουν για απεξάρτηση στον τομέα και δικαιολογημένα είναι υπερήφανοι για τα επιτεύγματά τους.

πηγή



Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top