H ανάληψη του ελέγχου του νέου τραπεζικού σχήματος Alpha Eurobank (έτσι θα λέγεται η νέα τράπεζα) από επενδυτικό fund του Κατάρ παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον και για τον Πολεμική Αεροπορία, καθώς η Αεροπορία της αραβικής χώρας διαθέτει 12 Mirage 2000-5ΕDA (τρία διθέσια και εννέα μονοθέσια) για τα οποία αναζητεί αγοραστή εδώ και χρόνια καθώς οι ΗΠΑ δεν θέλουν τους Γάλλους τεχνικούς "μέσα στα πόδια τους" στην μεγάλη βάση που έχουν στη Ντόχα.
Η πώληση των αεροσκαφών κίνησε το ενδιαφέρον της Ινδίας η οποία το 2005 προσέφερε 600 εκατ. δολάρια για τα αεροσκάφη και τον οπλισμό τους που ανέρχεται σε 500 βλήματα αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους . Η προσφορά αυτή δεν έγινε δεκτή από την κυβέρνηση του Κατάρ η οποία συνέχισε να αναζητεί αγοραστή.
Μέχρι και το 2006 τα αεροσκάφη είχαν αξιοποιήσει το 15-20% της ωφέλιμης επιχειρησιακής τους ζωής. Αυτή την περίοδο η Αεροπορία του Κατάρ συνεχίζει να αναζητεί αγοραστές ενώ έχει ανακοινώσει από το 2019 την πρόθεση της να αγοράσει 49 νέα μαχητικά αεροσκάφη (είναι σε προχωρημένες συνομιλίες με την Lockheed Martin για την προμήθεια F-16) που θα αντικαταστήσουν τα Mirage 2000-5ΕDA.
Υπολογίζεται ότι τα αεροσκάφη σήμερα έχουν αναλώσει το 25-30% της ωφέλιμης ζωής τους και η τιμή τους κυμαίνεται περί τα 500 εκατ. ευρώ. Με δεδομένο ότι το πρόγραμμα αναβάθμισης των 19 Mirage 2000EGM/BGM της Π.Α., ύψους περί τα 350 εκατ. ευρώ, έχει ματαιωθεί οριστικά λόγω άρνησης της Dassault να τα εκσυγχρονίσει αφού έχουν κλείσει οι γραμμές αναβάθμισης των Mirage 2000 (είχαν προειδοποιήσει σχετικά το 2005/2006 τον τότε Α/ΓΕΑ Αυλωνίτη, η διαφορά που χωρίζει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού και αυτό της αναβάθμισης είναι μικρή.
Τα 25 ελληνικά αναβαθμισμένα Mirage 2000-5 Mk2 είναι πολύ λίγα για να σηκώσουν στην δεκαετία που έρχεται το βάρος της αναχαίτισης και θέλουν οπωσδήποτε ενίσχυση. Με την προμήθεια των 12 Mirage 2000-5ΕDA και την διατήρηση σε ζωή ενός αριθμού από τα παλιότερα EGM/BGM ως πλατφόρμες εκτόξευσης AM-39 Exocet, αλλάζουν προς το θετικότερο τα πράγματα.
Η προμήθεια εύκολα θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί με χαμηλό επιτόκιο από το νέο τραπεζικό σχήμα. Μην ξεχνάμε ότι πριν από ένα χρόνο είχε παίξει το σενάριο της αγοράς των 30+32 Mirage 2000-9 των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, αλλά ουδέποτε υπήρξε επίσημη πρόταση, παρά μόνο συζητήσεις θεωρητικές. Άλλωστε ήταν ένα ενδεχόμενο που αν γινόταν πραγματικότητα θα άφηνε πολύ πίσω της Αεροπορία σε ότι αφορά την προμήθεια μαχητικών 5ης γενιάς.
Το μαχητικό Mirage 2000-5ΕDA αποτελεί την έκδοση του γαλλικού αεροσκάφους που υπηρετεί στις τάξεις της Αεροπορίας του Κατάρ από το 1997 όταν παραδόθηκε το πρώτο αεροσκάφος. Η έκδοση -5ΕDA βασίζεται στην έκδοση -5 η οποία αποτέλεσε την πρόταση της κατασκευάστριας εταιρείας για ένα αεροσκάφος το οποίο διέθετε διεθνώς αναγνωρισμένη αξία αναβαθμισμένο με βελτιωμένα ηλεκτρονικά συστήματα.
Με την κίνηση αυτή η Dassault Aviation ευελπιστούσε να καλύψει το τεχνολογικό χάσμα που χώριζε το Mirage 2000 από τον βασικό του εμπορικό αντίπαλο το αμερικανικό F-16 το οποίο αναβαθμιζόταν συνεχώς από την κατασκευάστρια εταιρεία LM.
Η νέα έκδοση του γαλλικού αεροσκάφους αξιοποίησε την τεχνολογία που είχε αναπτυχτεί για το αεροσκάφος Rafale και στο νέο πακέτο των ηλεκτρονικών συμπεριλαμβανόταν το ραντάρ RDY, νέο HUD, το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου ICMS 2, διαμόρφωση χειριστηρίου HOTAS, αναβαθμισμένο πιλοτήριο glass cockpit, και δυνατότητα χρήσης των βλημάτων MICA.
Μεταξύ των πρώτων πελατών της νέας έκδοσης ήταν η Αεροπορία του Κατάρ η οποία αγόρασε στα μέσα της δεκαετίας του 1990, εννέα Mirage 2000-5EDA και τρία διθέσια Mirage 2000-5DDA. Όμως η παρουσία των αεροσκαφών αυτών στην Αεροπορία του Κατάρ δεν ήταν χωρίς προβλήματα όχι λόγω τεχνικών ή επιχειρησιακών αδυναμιών του αεροσκάφους αλλά λόγω της αντίδρασης των Αμερικανών που δεν ήθελαν την περίοδο προ της εισβολής στο Ιράκ να έχουν Γάλλους τεχνικούς στα Αεροδρόμια της Αεροπορίας του Κατάρ.
Αποτέλεσμα της αμερικανικής αντίδρασης ήταν η κυβέρνηση του Κατάρ να ξεκινήσει την αναζήτηση πιθανού αγοραστή για τα 12 αεροσκάφη.
ΠΗΓΗ
Δημοσίευση σχολίου