GuidePedia

0
 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΤΩΠΟΔΗΣ
Η παρατεταμένη αβεβαιότητα και πολιτική αστάθεια στην Αίγυπτο, λόγω των βίαιων διαδηλώσεων, εντείνουν τους φόβους για πιθανη διακοπή της λειτουργίας της διώρυγας του Σουέζ, μια εξέλιξη που θα απειλούσε σοβαρά την ομαλή μεταφορά πετρελαίου και αερίου προς τις διεθνείς αγορές.

Αν και η ροή ενέργειας συνεχίζεται χωρίς προβλήματα στα στενά, προς το παρόν,
αφού οι αιγυπτιακές δυνάμεις ασφαλείας έχουν ισχυροποιήσει την παρουσία τους στο πέρασμα, οι ναυτιλιακές εταιρίες έχουν δώσει σαφείς οδηγίες στα πληρώματά τους να μην αλλάζουν στην Αίγυπτο για λόγους ασφαλείας.
Όπως δήλωσε η Helima L. Croft, διευθύντρια της Barclays Capital, υπάρχει ο κίνδυνος επίθεσης κατά των πληρωμάτων των πλοίων που είναι στο Σουέζ, αν η βία εξαπλωθεί και στην ευρύτερη περιοχή. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι αιγυπτιακές αρχές θα βρίσκονταν σε δεινή θέση σε περίπτωση μιας τρομοκρατικής ενέργειας στα Στενά.
Η Αίγυπτος μπορεί να μην είναι σημαντική πετρελαιοπαραγωγός χώρα, παραμένει, όμως, ο κρίκος για την μεταφορά του «μαύρου χρυσού» και αερίου με προοσρισμό την Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την ασιατική ήπειρο. Περισσότερα από 2 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου και αερίου περνούν ημερησίως από το πέρασμα. Περίπου το 4,5 % των παγκόσμιων αποθεματικών πετρελαίου ρέουν από τα στενά και τον αγωγό Sumed, ενώ εξυπηρετεί 14 % της εμπορίας υγροποιημένου φυσικού αερίου παγκοσμίως.
Το κανάλι παρέμεινε κλειστό για 8 μήνες κατά τη κρίση το 1956, ενώ είχε αποκλειστεί για 8 χρόνια μετά τον πόλεμο των 7 ημερών μεταξύ Ισραήλ και Αιγύπτου το 1967.
Μέχρι στιγμής, παρατηρούνται σημάδια καθυστέρησης στα λιμάνια της Αλεξάνδρειας και Νταμιέτα, που εξυπηρετούν κυρίως εμπορικά πλοία που μεταφέρουν σιτάρι και άλλα αγαθά. Η διακοπή της λειτουργίας της διώρυγας θα εκτόξευε το κόστος της μεταφορά ενεργειακών αγαθών, αφού οι εμπορικοί στόλοι θα χρειάζονταν 16 μέρες επιπλέον για την μεταφορά τους στις διεθνείς αγορές. Κάτι τέτοιο θα είχε αντίκτυπο στις τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, συμβάλλοντας στην αύξησή τους, τη στιγμή που η ζήτηση του αργού πετρελαίου αυξάνεται, κυρίως λόγω της Κίνας.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top