GuidePedia

0
Η Αθήνα αντιδρά στις μεθοδεύσεις της Τουρκίας για παράκαμψη των σχεδίων πτήσεως μέσω του ΙCΑΟ
Σκληρή παρτίδα στη διπλωματική σκακιέρα για τις πτήσεις στο Αιγαίο βρίσκεται σε εξέλιξη μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Η Αγκυρα προσπαθεί «από την πίσω πόρτα» και μέσω του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ΙCΑΟ) να παρακάμψει το ελληνικό αίτημα για υποβολή σχεδίων πτήσεως για τα στρατιωτικά αεροσκάφη της που πετούν στον διεθνή εναέριο χώρο του Αιγαίου.
Οι Τούρκοι εκμεταλλεύονται τις συζητήσεις που διεξάγονται τα τελευταία δύο χρόνια στο πλαίσιο του ΙCΑΟ, αλλά και τη σιωπηρή ανοχή ισχυρών κρατών όπως οι ΗΠΑ και η Βρετανία, για να προωθήσουν τα σχέδιά τους.

Το παρασκήνιο της υπόθεσης είναι πλούσιο. Πριν από περίπου δύο χρόνια, το 2008, ξεκίνησαν στον ΙCΑΟ οι συζητήσεις για να εφαρμοστεί η έννοια της «Ευέλικτης Χρήσης Εναερίου Χώρου» (FUΑ). Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι χρειαζόταν να βρεθούν οι κατάλληλες ρυθμίσεις για να γίνει ευκολότερη και πιο ελεύθερη η χρήση του διεθνούς εναερίου χώρου.
Οπως είναι ευρέως γνωστό, η Ελλάδα επιμένει ότι η Τουρκία οφείλει να υποβάλει σχέδια πτήσεως για τα μαχητικά της αεροσκάφη που πετούν εντός του FΙR Αθηνών. Η Αγκυρα δεν το δέχεται. Τα προβλήματα άρχισαν να εμφανίζονται τον Ιούλιο του 2008. Στις πρώτες συζητήσεις στον ΙCΑΟ για το Ευρωπαϊκό Σχέδιο Αεροναυτιλίας (ΕΑΝΡ) κατεγράφη για πρώτη φορά η θέση ότι μπορούν να πραγματοποιούνται στρατιωτικές δραστηριότητες (π.χ. ασκήσεις) εντός του FΙR Αθηνών χωρίς να κοινοποιούνται στην ελληνική πλευρά, άρα και χωρίς σχέδια πτήσης. Η Αθήνα αντέδρασε.
Γρήγορα όμως εντοπίστηκε ένα σοβαρό πρόβλημα: η ελληνική πλευρά δεν μπορούσε να εμποδίσει μια αρνητική εξέλιξη, καθώς μια μελλοντική απόφαση θα λαμβανόταν με απλή πλειοψηφία. Η Τουρκία προχώρησε ένα βήμα παραπέρα τον Μάιο του 2009. Πρότεινε να συμπεριληφθεί στο ΕΑΝΡ η «φωτογραφική» αναφορά ότι «υπάρχουν ορισμένες περιστάσεις» στις οποίες μια χώρα (στην προκειμένη περίπτωση η Τουρκία) θα μπορούσε να μην αναγγείλει καν μια στρατιωτική επιχείρηση. Ο σκοπός της τουρκικής πρότασης ήταν ξεκάθαρος: να μπει τέλος στα σχέδια πτήσεως.
Στελέχη του ΙCΑΟ που επισκέφθηκαν την Αθήνα το καλοκαίρι του 2009 άσκησαν πιέσεις για άρση των ελληνικών αντιρρήσεων. Το αδιέξοδο ήταν εμφανές. Τελικά η Ελλάδα πέτυχε να εισαχθεί στο κείμενο ότι η μη κοινοποίηση στρατιωτικών επιχειρήσεων θα μπορούσε να μη γίνεται μόνο σε «εξαιρετικές περιστάσεις» και θα έπρεπε να λαμβάνεται υπόψη η ασφάλεια της πολιτικής αεροπλοΐας. Φρόντισε επίσης να προσθέσει καθαρή υποσημείωση στο κείμενο του ΙCΑΟ με τη θέση της.
Τελικά η Αθήνα κατέθεσε επισήμως ένσταση στις 22 Ιανουαρίου του 2010, αφού προηγουμένως εξασφάλισε παράταση της προθεσμίας για να απαντήσει. Το θέμα έκτοτε εκκρεμεί στην Επιτροπή Αεροναυτιλίας του ΙCΑΟ. Αυτή, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει παραπέμψει το θέμα ξανά στο Περιοχικό Γραφείο Ευρώπης και Βορείου Ατλαντικού στο Παρίσι για διαβουλεύσεις με την Αθήνα και τη Λευκωσία η οποία επίσης κατέθεσε ένσταση.
TO BHMA

Δημοσίευση σχολίου

 
Top