Τσενγκίζ Ακτάρ
Ας ξεκινήσουμε με τα εγχώρια γεγονότα και αριθμούς για να διαλύσουμε τους ευρέως διαδεδομένους ευσεβείς πόθους που στοιχηματίζουν στη νίκη του λεγόμενου «μετώπου αντιπολίτευσης» στις επόμενες εκλογές.
Πάνω απ' όλα, το καθεστώς της Άγκυρας έχει παραβιάσει το σύνταγμα και τους υφιστάμενους εσωτερικούς και διεθνείς νόμους τόσες πολλές φορές που δεν έχει την πολυτέλεια να χάσει τις εκλογές και απλώς να παραδώσει την εξουσία στον διάδοχό του. Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και οι πληρεξούσιοί του θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν πολλαπλές ποινές ισόβιας κάθειρξης.
Έτσι, το καθεστώς έχει μια πολυεπίπεδη στρατηγική για να κερδίσει τις εκλογές.
Πρώτον, η εκλογική μηχανική κυμαίνεται από τον σχεδιασμό ολόκληρου του εκλογικού συστήματος που περιλαμβάνει την εκλογική γραφειοκρατία, τις εκλογικές περιφέρειες, τους σχετικούς νόμους και κανονισμούς.
Η εκλογική γραφειοκρατία θα είναι καίριας σημασίας. Έχει τεθεί σε ισχύ ο διορισμός φιλοκαθεστωτικών δικαστών στο Ανώτατο Εκλογικό Συμβούλιο (YSK). Ο Πρόεδρος του Συμβουλίου Muharrem Akkaya είναι ο ανώτατος δικαστής που πρωτοστάτησε στην απόφαση του YSK να ψηφίσει υπέρ της ακύρωσης των δημοτικών εκλογών της Κωνσταντινούπολης που κέρδισε ο υποψήφιος της αντιπολίτευσης Ekrem İmamoğlu στις 31 Μαρτίου 2019, αποδεχόμενος το ανόητο αίτημα του καθεστώτος.
Οι πρόεδροι των εκλογικών επιτροπών θα αποτελούνται από δικαστές κατάταξης, όλοι διορισμένοι από το καθεστώς. Έτσι, οι κάλπες και οι εκλογικές επιτροπές θα βρίσκονται υπό τον άμεσο έλεγχο του καθεστώτος.
Από την άλλη, το Συμβούλιο και οι εκλογικές επιτροπές θα μπορούσαν να απορρίψουν υποψηφίους με οποιοδήποτε πρόσχημα, θα μπορούσαν ακόμη και να απορρίψουν αναπληρωτές που θα προτείνονταν αντί των απορριφθέντων, αφήνοντας έτσι τα κόμματα της αντιπολίτευσης χωρίς υποψηφίους σε πολλές εκλογικές περιφέρειες, ανίκανα να ορίσουν υποψηφίους εγκαίρως, επομένως ανίκανα να συμμετάσχουν στις εκλογές σε μια δεδομένη εκλογική περιφέρεια.
Όσον αφορά την καταμέτρηση των ψήφων, το Συμβούλιο συνεργάστηκε με μια δημόσια εταιρεία που ειδικεύεται στην άμυνα και το λογισμικό, τη Havelsan! Δεν απαιτείται κρυστάλλινη σφαίρα για την πρόβλεψη του πιθανού αποτελέσματος.
Δεύτερον, το καθεστώς θα κάνει ό,τι περνάει από το χέρι του για να διατηρήσει και να εμβαθύνει πραγματικά την πόλωση της κοινωνίας και να ξεθάψει τα υπάρχοντα ρήγματα μεταξύ των κοσμικών πολιτών, των Κούρδων και των γκιουλενιστών. Η συνεχιζόμενη παρουσία του Σουλεϊμάν Σοϊλού στο υπουργείο Εσωτερικών και ο επαναδιορισμός του ριζοσπάστη υφισταμένου του Ερντογάν Μπεκίρ Μποζντάγ στο υπουργείο Δικαιοσύνης είναι ισχυρά πλεονεκτήματα για τον αυστηρό έλεγχο του συστήματος και της χώρας. Οι ημιεπίσημες ένοπλες ομάδες του καθεστώτος θα είναι έτοιμες για υπηρεσία τις ημέρες των εκλογών.
Τρίτον, το καθεστώς γνωρίζει την αδύναμη υποστήριξη που συγκεντρώνει μεταξύ της γενιάς Z, η οποία είναι ευαίσθητη στην κλιματική αλλαγή, την περιβαλλοντική δράση, τα δικαιώματα των ΛΟΑΤ, τα δικαιώματα των ζώων κ.λπ. Σύμφωνα με αυτή την ανησυχία, πρέπει να γίνει κατανοητή η πεισματική αποτροπή από το Υπουργείο Εσωτερικών της δημιουργίας του Κόμματος των Πρασίνων. Κάποιος θα πρέπει επίσης να διαβάσει τον επικείμενο νόμο για τη λογοκρισία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης με την ίδια λογική. Η νεολαία, όπως παντού και μαζί με κορυφαίες προσωπικότητες της αντιπολίτευσης, είναι πολύ δραστήρια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Τέταρτον, το καθεστώς έχει ένα σταθερό ένα τρίτο των ψηφοφόρων ό,τι κι αν λέει ή κάνει. Το κόμμα του Ερντογάν εξακολουθεί να βρίσκεται στην κορυφή όσον αφορά τις προθέσεις ψήφου.
Πέμπτον, η προεκλογική εκστρατεία θα ευνοήσει, για άλλη μια φορά, άδικα το καθεστώς, με τη μορφή πρόσβασης στην κύρια πηγή πληροφόρησης των Τούρκων, τους τηλεοπτικούς σταθμούς.
Έκτον, η αταξία του «μετώπου της αντιπολίτευσης», του οποίου η αντικουρδική γενετική απαγορεύει κάθε ισχυρό κοινό μέτωπο. Στο πλαίσιο αυτό, η ουσιαστική πίεση στο Λαϊκό Δημοκρατικό Κόμμα (HDP) θα συνεχιστεί αμείωτη. Το κόμμα εξακολουθεί να διατρέχει τον κίνδυνο απαγόρευσης. Η διαδικασία μομφής 14 βουλευτών του HDP βρίσκεται σε κατάσταση αναμονής στο βήμα του Κοινοβουλίου. Ένας από τους πιθανούς υποψηφίους, ο ηγέτης του CHP Κεμάλ Κιλιτσντάρογλου, θα αντιμετωπίσει τεράστια εμπόδια για να νικήσει τον Ερντογάν στη δεύτερη περιοδεία, καθώς μπορεί να μην έχει την κουρδική ψήφο.
Τέλος, το διακύβευμα για εσωτερικές διαμάχες, καθώς και για μία ή περισσότερες εξωτερικές στρατιωτικές περιπέτειες, θα παραμείνει υψηλό, για να κινητοποιήσει τα εθνικά πάθη και να επηρεάσει, να τρομάξει και να χειραγωγήσει τους ψηφοφόρους, επιτρέποντας in extremis ακόμη και την αναβολή των εκλογών εάν η προοπτική της νίκης τους γίνει εντελώς ζοφερή.
Εκεί ταιριάζει η μοίρα των ελληνοτουρκικών σχέσεων, αλλά πριν το συζητήσουμε θα πρέπει να τονίσουμε τον ύψιστο πονοκέφαλο του Ερντογάν: την τρομερή κατάσταση της τουρκικής οικονομίας που αξιολογείται ως σκουπίδια. Η οικονομική κατάσταση είναι τόσο άσχημη που έχει τεράστιες δυνατότητες να διαταράξει την άψογη εκλογική μηχανική που υπάρχει, να προκαλέσει πρόωρες εκλογές, να προκαλέσει κοινωνική κατάρρευση και να επιταχύνει ανόητες ξένες περιπέτειες.
Όλοι οι δείκτες βρίσκονται στο κόκκινο, με μοναδική εξαίρεση τον λόγο του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ, ο οποίος αναμένεται να φτάσει μόλις το 45% του ΑΕΠ μέχρι το τέλος του 2022. Αυτό σημαίνει ότι η Άγκυρα εξακολουθεί να έχει ευρύ περιθώριο δανεισμού, ανεξάρτητα από το κόστος δανεισμού. Το CDS της Τουρκίας κυμαίνεται γύρω στους 700 πόντους!
Συνολικά, η Τουρκία στα μέσα του 2022 πλέει προς αχαρτογράφητα νερά όπως ποτέ άλλοτε στα 99 χρόνια δημοκρατικής ιστορίας της. Η χώρα είναι επιρρεπής σε εσωτερικούς και εξωτερικούς σπασμούς, όλοι ανθρωπογενείς – δηλαδή εγκέφαλοι και κακοσχεδιασμένοι από το καθεστώς. Υπό αυτή την έννοια, το καθεστώς της Άγκυρας σήμερα είναι μια ανοιχτή απειλή για την ασφάλεια (όπως και το καθεστώς της Μόσχας) όχι μόνο για τους γείτονές του και τους πρώην συμμάχους του, αλλά και για την ίδια τη χώρα, κρίνοντας από το εύρος των θεσμικών, ανθρώπινων και περιβαλλοντικών ερειπίων.
Μέσα σε αυτό το γενικό πλαίσιο ασφαλείας πρέπει κανείς να αξιολογήσει τις ελληνοτουρκικές αλληλεπιδράσεις.
Το παραδοσιακό εγχειρίδιο κανόνων της Ελλάδας σχετικά με την Τουρκία δεν υπάρχει πια. Και ότι η Τουρκία περιλαμβάνει τόσο το καθεστώς όσο και την «εθνική αντιπολίτευση», που μερικές φορές εμφανίζονται να είναι πιο παπικοί από τον Πάπα. Εξάλλου, η αμφισβήτηση της κυριαρχίας ορισμένων νησιών του Αιγαίου ή το τέχνασμα που ονομάζεται «Γαλάζια Πατρίδα», αν και ενστερνίζεται πλήρως τώρα το καθεστώς, δεν ήταν το κατόρθωμά του.
Η πολιτική της Τουρκίας για την Ελλάδα καθώς και την Κύπρο δεν διευθύνεται από το Υπουργείο Εξωτερικών, αλλά από το Συμβούλιο Ασφάλειας και Εξωτερικής Πολιτικής με επικεφαλής τον Ερντογάν και το οποίο συνεδριάζει στο προεδρικό μέγαρο. Όπως όλοι οι άλλοι δημόσιοι θεσμοί, το υπουργείο έχει καταστεί περιττό και οι πενιχρές εκκλήσεις του για διπλωματική δράση δεν ακούγονται ποτέ από τον μοναδικό υπεύθυνο λήψης αποφάσεων, τον Ερντογάν.
Ας στραφούμε στο ΝΑΤΟ και τα θέματα συλλογικής ασφάλειας. Η Άγκυρα αισθάνεται τη θερμότητα που δημιουργείται από τις προσπάθειες δημιουργίας μιας νέας αρχιτεκτονικής ασφάλειας στην Ελλάδα τόσο διμερώς μέσω της Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας ΗΠΑ-Ελλάδας όσο και πολυμερώς μέσω της ενίσχυσης της Αλεξανδρούπολης και του κόλπου της Σούδας. Η αυξανόμενη ανισορροπία στην αεροπορική υπεροχή και η απόδοση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην DC ήρθε να προστεθεί στον εκνευρισμό που μετατράπηκε σε ανοιχτή οργή. (Η τοπικιστική συνήθεια του Ερντογάν να ενοχλείται και η εκδικητικότητά του, τώρα εναντίον του Μητσοτάκη, δεν πρέπει να ληφθούν ελαφρά τη καρδία.) Ο Ερντογάν και το τουρκικό κατεστημένο αντιλαμβάνονται τώρα τον νέο ρόλο που αρχίζει να διαδραματίζει η Ελλάδα στη νοτιοανατολική πλευρά του ΝΑΤΟ, όπου αντικαθιστά όλο και περισσότερο την Τουρκία.
Τέλος, το διακύβευμα για εσωτερικές διαμάχες, καθώς και για μία ή περισσότερες εξωτερικές στρατιωτικές περιπέτειες, θα παραμείνει υψηλό, για να κινητοποιήσει τα εθνικά πάθη και να επηρεάσει, να τρομάξει και να χειραγωγήσει τους ψηφοφόρους, επιτρέποντας in extremis ακόμη και την αναβολή των εκλογών εάν η προοπτική της νίκης τους γίνει εντελώς ζοφερή.
Εκεί ταιριάζει η μοίρα των ελληνοτουρκικών σχέσεων, αλλά πριν το συζητήσουμε θα πρέπει να τονίσουμε τον ύψιστο πονοκέφαλο του Ερντογάν: την τρομερή κατάσταση της τουρκικής οικονομίας που αξιολογείται ως σκουπίδια. Η οικονομική κατάσταση είναι τόσο άσχημη που έχει τεράστιες δυνατότητες να διαταράξει την άψογη εκλογική μηχανική που υπάρχει, να προκαλέσει πρόωρες εκλογές, να προκαλέσει κοινωνική κατάρρευση και να επιταχύνει ανόητες ξένες περιπέτειες.
Όλοι οι δείκτες βρίσκονται στο κόκκινο, με μοναδική εξαίρεση τον λόγο του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ, ο οποίος αναμένεται να φτάσει μόλις το 45% του ΑΕΠ μέχρι το τέλος του 2022. Αυτό σημαίνει ότι η Άγκυρα εξακολουθεί να έχει ευρύ περιθώριο δανεισμού, ανεξάρτητα από το κόστος δανεισμού. Το CDS της Τουρκίας κυμαίνεται γύρω στους 700 πόντους!
Συνολικά, η Τουρκία στα μέσα του 2022 πλέει προς αχαρτογράφητα νερά όπως ποτέ άλλοτε στα 99 χρόνια δημοκρατικής ιστορίας της. Η χώρα είναι επιρρεπής σε εσωτερικούς και εξωτερικούς σπασμούς, όλοι ανθρωπογενείς – δηλαδή εγκέφαλοι και κακοσχεδιασμένοι από το καθεστώς. Υπό αυτή την έννοια, το καθεστώς της Άγκυρας σήμερα είναι μια ανοιχτή απειλή για την ασφάλεια (όπως και το καθεστώς της Μόσχας) όχι μόνο για τους γείτονές του και τους πρώην συμμάχους του, αλλά και για την ίδια τη χώρα, κρίνοντας από το εύρος των θεσμικών, ανθρώπινων και περιβαλλοντικών ερειπίων.
Μέσα σε αυτό το γενικό πλαίσιο ασφαλείας πρέπει κανείς να αξιολογήσει τις ελληνοτουρκικές αλληλεπιδράσεις.
Το παραδοσιακό εγχειρίδιο κανόνων της Ελλάδας σχετικά με την Τουρκία δεν υπάρχει πια. Και ότι η Τουρκία περιλαμβάνει τόσο το καθεστώς όσο και την «εθνική αντιπολίτευση», που μερικές φορές εμφανίζονται να είναι πιο παπικοί από τον Πάπα. Εξάλλου, η αμφισβήτηση της κυριαρχίας ορισμένων νησιών του Αιγαίου ή το τέχνασμα που ονομάζεται «Γαλάζια Πατρίδα», αν και ενστερνίζεται πλήρως τώρα το καθεστώς, δεν ήταν το κατόρθωμά του.
Η πολιτική της Τουρκίας για την Ελλάδα καθώς και την Κύπρο δεν διευθύνεται από το Υπουργείο Εξωτερικών, αλλά από το Συμβούλιο Ασφάλειας και Εξωτερικής Πολιτικής με επικεφαλής τον Ερντογάν και το οποίο συνεδριάζει στο προεδρικό μέγαρο. Όπως όλοι οι άλλοι δημόσιοι θεσμοί, το υπουργείο έχει καταστεί περιττό και οι πενιχρές εκκλήσεις του για διπλωματική δράση δεν ακούγονται ποτέ από τον μοναδικό υπεύθυνο λήψης αποφάσεων, τον Ερντογάν.
Ας στραφούμε στο ΝΑΤΟ και τα θέματα συλλογικής ασφάλειας. Η Άγκυρα αισθάνεται τη θερμότητα που δημιουργείται από τις προσπάθειες δημιουργίας μιας νέας αρχιτεκτονικής ασφάλειας στην Ελλάδα τόσο διμερώς μέσω της Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας ΗΠΑ-Ελλάδας όσο και πολυμερώς μέσω της ενίσχυσης της Αλεξανδρούπολης και του κόλπου της Σούδας. Η αυξανόμενη ανισορροπία στην αεροπορική υπεροχή και η απόδοση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην DC ήρθε να προστεθεί στον εκνευρισμό που μετατράπηκε σε ανοιχτή οργή. (Η τοπικιστική συνήθεια του Ερντογάν να ενοχλείται και η εκδικητικότητά του, τώρα εναντίον του Μητσοτάκη, δεν πρέπει να ληφθούν ελαφρά τη καρδία.) Ο Ερντογάν και το τουρκικό κατεστημένο αντιλαμβάνονται τώρα τον νέο ρόλο που αρχίζει να διαδραματίζει η Ελλάδα στη νοτιοανατολική πλευρά του ΝΑΤΟ, όπου αντικαθιστά όλο και περισσότερο την Τουρκία.
Για άλλη μια φορά η απομόνωση της Άγκυρας είναι συνέπεια των κυρίαρχων αποφάσεών της και κανένας σύμμαχος δεν σπρώχνει την Τουρκία γύρω ή έξω, αρκεί να παίζει με τις κοινές αρχές και αξίες. Αντίθετα, τα δυτικά μέλη του ΝΑΤΟ είναι πάντα έτοιμα να «κατανοήσουν» τις πολεμοχαρείς κινήσεις της Άγκυρας στην ανατολική Μεσόγειο και τη Συρία, χαρακτηρίζοντάς τις ως αινιγματικές «νόμιμες ανησυχίες για την ασφάλεια» για να κρατήσουν την Τουρκία εντός της Συμμαχίας με κάθε κόστος. Αλλά είναι η Άγκυρα που πιέζει τον εαυτό της έξω. Η αγορά των ρωσικών πυραυλικών συστημάτων S-400, η αναβάθμιση του ante με την Ελλάδα, το διπλό παιχνίδι της Ρωσίας και της Δύσης στην επιθετικότητα της Ουκρανίας, η παρεμπόδιση της ένταξης της Φινλανδίας και της Σουηδίας για απαράδεκτους λόγους είναι όλες αυτόνομες επιλογές.
Ας ακούσουμε τι είπε ο υποψήφιος πρόεδρος Kılıçdaroğlu την περασμένη Πέμπτη: «Ο [πρόεδρος του Κόμματος Εθνικιστικού Κινήματος (MHP) Devlet] Bahçeli πρότεινε επίσης την αποχώρηση από το ΝΑΤΟ. Το ΝΑΤΟ είναι απαραίτητο για την Τουρκία, αλλά θα ήθελα να δω πόσο ειλικρινείς είναι ως κυβέρνηση. Οι Ηνωμένες Πολιτείες γέμισαν την Ελλάδα με βάσεις. Οι στόχοι τους είναι σαφείς. Ας φέρουν το κλείσιμο των στρατιωτικών εγκαταστάσεων των ΗΠΑ στην Τουρκία στο Κοινοβούλιο, θα το υποστηρίξουμε με το πνεύμα των Kuva-yi Milliye [εθνικιστικών δυνάμεων κατά τη διάρκεια του απελευθερωτικού πολέμου της δεκαετίας του 1920]». Συνέχισε να επαναλαμβάνει την πολιτική του κόμματός του σε γραπτή απάντηση στην ερώτηση του Ερντογάν, την Τετάρτη: «Η στάση μας είναι πολύ σαφής. Είναι επιτακτική ανάγκη να αυξήσουμε την πίεση στη Μεσόγειο και το Αιγαίο. Πήρα το πλοίο, το τράβηξα πίσω, μακάρι να με καλούσε ο Μπάιντεν, δεν είναι αυτός ο τρόπος. Αν έχετε καρδιά, κάντε ένα βήμα στα κατεχόμενα και οπλισμένα νησιά. Θα υποστηρίξουμε!»
Αυτές οι επιλογές καθιστούν την Άγκυρα αναξιόπιστο εταίρο, αν όχι μη εταίρο. Ακόμη και ο προκατακλυσμιαίος τουρκικός λόγος ύπαρξης δεν υπάρχει πια. Η χώρα αποσυνδέεται από τους στρατηγικούς εταίρους της, στην πραγματικότητα αποδυτικοποιείται όλο και περισσότερο.
Προφανώς, το ίδιο ισχύει και για τις προοπτικές ένταξης στην ΕΕ. Σε προηγούμενο άρθρο μου στην αγγλική έκδοση της Καθημερινής, συζητούσα την ασχετοσύνη της προοπτικής ένταξης της Τουρκίας στην ΕΕ ως μέσο πολιτικής για τους γείτονες.
Η πρώτη και κύρια αρχή των δημοκρατιών στις εξωτερικές σχέσεις είναι ο διάλογος, η διαπραγμάτευση και ο σεβασμός του διεθνούς δικαίου, χωρίς να είμαστε αφελείς όσον αφορά τα όρια της διπλωματικής δράσης όταν έχουμε να κάνουμε με πολεμοχαρή έθνη. Η Δύση ακολουθεί πικρά το φιάσκο του κατευνασμού των τελευταίων τριών δεκαετιών και, αναγκαστικά, την πολιτική ενδυνάμωσης έναντι της Ρωσίας. Δεν πρέπει κανείς να το αναπαράγει με την Άγκυρα.
Σήμερα ο ανταγωνισμός δεν είναι και δεν πρέπει να είναι μεταξύ εθνικισμών, αλλά μεταξύ δημοκρατιών και μη δημοκρατιών. Το ίδιο ισχύει και για τους κανόνες, τα πρότυπα, τις αρχές και τις αξίες που εξακολουθούν να σημαίνουν κάτι για τις δημοκρατίες, ενώ απορρίπτονται σκόπιμα από άλλους για χάρη της μη δημοκρατικής διακυβέρνησής τους.
Ας ακούσουμε τι είπε ο υποψήφιος πρόεδρος Kılıçdaroğlu την περασμένη Πέμπτη: «Ο [πρόεδρος του Κόμματος Εθνικιστικού Κινήματος (MHP) Devlet] Bahçeli πρότεινε επίσης την αποχώρηση από το ΝΑΤΟ. Το ΝΑΤΟ είναι απαραίτητο για την Τουρκία, αλλά θα ήθελα να δω πόσο ειλικρινείς είναι ως κυβέρνηση. Οι Ηνωμένες Πολιτείες γέμισαν την Ελλάδα με βάσεις. Οι στόχοι τους είναι σαφείς. Ας φέρουν το κλείσιμο των στρατιωτικών εγκαταστάσεων των ΗΠΑ στην Τουρκία στο Κοινοβούλιο, θα το υποστηρίξουμε με το πνεύμα των Kuva-yi Milliye [εθνικιστικών δυνάμεων κατά τη διάρκεια του απελευθερωτικού πολέμου της δεκαετίας του 1920]». Συνέχισε να επαναλαμβάνει την πολιτική του κόμματός του σε γραπτή απάντηση στην ερώτηση του Ερντογάν, την Τετάρτη: «Η στάση μας είναι πολύ σαφής. Είναι επιτακτική ανάγκη να αυξήσουμε την πίεση στη Μεσόγειο και το Αιγαίο. Πήρα το πλοίο, το τράβηξα πίσω, μακάρι να με καλούσε ο Μπάιντεν, δεν είναι αυτός ο τρόπος. Αν έχετε καρδιά, κάντε ένα βήμα στα κατεχόμενα και οπλισμένα νησιά. Θα υποστηρίξουμε!»
Αυτές οι επιλογές καθιστούν την Άγκυρα αναξιόπιστο εταίρο, αν όχι μη εταίρο. Ακόμη και ο προκατακλυσμιαίος τουρκικός λόγος ύπαρξης δεν υπάρχει πια. Η χώρα αποσυνδέεται από τους στρατηγικούς εταίρους της, στην πραγματικότητα αποδυτικοποιείται όλο και περισσότερο.
Προφανώς, το ίδιο ισχύει και για τις προοπτικές ένταξης στην ΕΕ. Σε προηγούμενο άρθρο μου στην αγγλική έκδοση της Καθημερινής, συζητούσα την ασχετοσύνη της προοπτικής ένταξης της Τουρκίας στην ΕΕ ως μέσο πολιτικής για τους γείτονες.
Η πρώτη και κύρια αρχή των δημοκρατιών στις εξωτερικές σχέσεις είναι ο διάλογος, η διαπραγμάτευση και ο σεβασμός του διεθνούς δικαίου, χωρίς να είμαστε αφελείς όσον αφορά τα όρια της διπλωματικής δράσης όταν έχουμε να κάνουμε με πολεμοχαρή έθνη. Η Δύση ακολουθεί πικρά το φιάσκο του κατευνασμού των τελευταίων τριών δεκαετιών και, αναγκαστικά, την πολιτική ενδυνάμωσης έναντι της Ρωσίας. Δεν πρέπει κανείς να το αναπαράγει με την Άγκυρα.
Σήμερα ο ανταγωνισμός δεν είναι και δεν πρέπει να είναι μεταξύ εθνικισμών, αλλά μεταξύ δημοκρατιών και μη δημοκρατιών. Το ίδιο ισχύει και για τους κανόνες, τα πρότυπα, τις αρχές και τις αξίες που εξακολουθούν να σημαίνουν κάτι για τις δημοκρατίες, ενώ απορρίπτονται σκόπιμα από άλλους για χάρη της μη δημοκρατικής διακυβέρνησής τους.
Δημοσίευση σχολίου