Του Τζέικομπ Νάγκελ
Ο Ισραηλινός Σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας Tzachi Hanegbi και ο υπουργός Στρατηγικών Υποθέσεων Ron Dermer πραγματοποίησαν πρόσφατα πολύ σημαντικές συναντήσεις με τον Σύμβουλο Εθνικής Ασφάλειας των ΗΠΑ Jake Sullivan και την ομάδα του, με τη συμμετοχή του Αναπληρωτή Συμβούλου Εθνικής Ασφάλειας Gil Reich και άλλων ανώτερων εκπροσώπων από το Υπουργείο Άμυνας, το Υπουργείο Εξωτερικών, τη Μοσάντ και τις IDF. Παρά το γεγονός ότι η συνάντηση πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια μιας τεταμένης περιόδου στις σχέσεις του Ισραήλ με τις ΗΠΑ, είχε ύψιστη σημασία για την κοινή πρόοδο σε ορισμένα σημαντικά ζητήματα. Σύμφωνα με την κοινή δήλωση που βγήκε μετά τη συνάντηση, υπάρχει συνεννόηση μεταξύ των μερών, αν και εξακολουθούν να υπάρχουν διαφωνίες σχετικά με την απαιτούμενη πορεία δράσης και ειδικά τον ρυθμό.
Σύμφωνα με τις προτεραιότητες που έθεσε ο πρωθυπουργός Μπενιαμίν Νετανιάχου, στην κορυφή της ισραηλινής λίστας βρέθηκαν τα ζητήματα του Ιράν και της Σαουδικής Αραβίας. Οι Αμερικανοί οικοδεσπότες προφανώς έθεσαν ερωτήματα σχετικά με την Παλαιστινιακή Αρχή, το Όρος του Ναού, την Ιουδαία και τη Σαμάρεια, τη Ρωσία, την Ουκρανία και την Κίνα, και μάλιστα ρώτησαν για τις εσωτερικές συζητήσεις του Ισραήλ.
Το Ιράν και η Σαουδική Αραβία ήταν πράγματι στο επίκεντρο της συζήτησης, δεδομένης της συνεχιζόμενης επιθετικής πυρηνικής συμπεριφοράς του Ιράν και της υποστήριξής του στην τρομοκρατία, των κινδύνων που προκύπτουν από την προσέγγιση μεταξύ Ιράν και Ρωσίας και την υποστήριξή τους στον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία, καθώς και των προσπαθειών του Ιράν να εδραιωθεί στη Συρία. Είναι σαφές ότι η σημασία της ενίσχυσης της συνεργασίας με τους Σαουδάραβες τέθηκε κατά τη διάρκεια των συναντήσεων, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν πριν από την ανακοίνωση Ιράν-Σαουδικής Αραβίας για την ανανέωση των σχέσεών τους υπό κινεζική αιγίδα.
Ιράν
Η εικόνα των πληροφοριών σχετικά με το πυρηνικό πρόγραμμα είναι κοινή και σαφής και για τις δύο χώρες, αλλά η σημασία που προκύπτει από αυτό και οι άμεσες ενέργειες που απαιτούνται προφανώς δεν έχουν ακόμη συμφωνηθεί. Η Τεχεράνη έχει ήδη εμπλουτίσει αρκετό ουράνιο για αρκετές βόμβες σε επίπεδο καθαρότητας 60%. Σύμφωνα με πρόσφατα ευρήματα του Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας, η Τεχεράνη πιάστηκε επίσης να εμπλουτίζει στο 84% (δεν είναι σαφές πόσο ακριβώς και γιατί το έκανε) και θα μπορούσε αμέσως να μεταβεί σε εμπλουτισμό 93%, κατάλληλο για τη βόμβα. Επιπλέον, το Ιράν αρνείται στους επιθεωρητές του ΔΟΑΕ την πρόσβαση σε ύποπτες τοποθεσίες και αρνείται να απαντήσει στις ανοιχτές ερωτήσεις προς τον ΔΟΑΕ.
Είναι πολύ σημαντικό να το καταλάβουμε αυτό. στην ουσία. δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ του εμπλουτισμού στο 60% και στο 84% – ούτε καν στο 93%. Το πραγματικό πρόβλημα ξεκίνησε όταν η Τεχεράνη πλούτισε μαζικά στο 20% και ο κόσμος δεν αντέδρασε, επειδή ο εμπλουτισμός στο 20% είναι περίπου το 70% του χρόνου που απαιτείται για να φτάσει στο σημείο 93% και απαιτεί σχεδόν το 100% της τεχνολογικής τεχνογνωσίας. Από την άλλη, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι ο κόσμος έχει χαρακτηρίσει τον εμπλουτισμό στο 90% ως κόκκινη γραμμή του, και η προκλητική συμπεριφορά του Ιράν – με την έλλειψη παγκόσμιας αντίδρασης – είναι πολύ προβληματική, επομένως το Ιράν πρέπει να τιμωρηθεί, ακόμη και τώρα, για τη συμπεριφορά του, με μια σαφή και κατάλληλη απάντηση.
Το Ισραήλ έχει πραγματική επιθυμία να βοηθήσει τις ΗΠΑ να επιτύχουν μια καλή, ευρεία και συνολική συμφωνία που κλείνει όλους τους ιρανικούς δρόμους προς τη βόμβα για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Δεν θα συμβεί πριν το Ιράν συνειδητοποιήσει ότι το Ισραήλ ή οι ΗΠΑ, ή ακόμα καλύτερα, και οι δύο μαζί, θα του επιτεθούν. Αν και το Ισραήλ έχει την ικανότητα να προχωρήσει μόνο του, είναι προτιμότερο οι ΗΠΑ να διαδραματίσουν ρόλο στην προετοιμασία και την εκτέλεση ενός τέτοιου σχεδίου.
Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει το Ισραήλ να ζητήσει από τις ΗΠΑ πρόσθετους προϋπολογισμούς ή οπλικά συστήματα. Αυτό που πραγματικά χρειάζεται το Ισραήλ από τις ΗΠΑ είναι κυρίως ευελιξία και πρόοδος στην προμήθεια των συστημάτων που έχουν ήδη αγοραστεί (όπως αεροσκάφη δεξαμενόπλοιων) ή πρόκειται να αγοραστούν, και μια τεράστια αύξηση στην προ-ανάπτυξη στο Ισραήλ προηγμένων πυρομαχικών (όπως JDAM, πυροβολικό κ.λπ.), και ίσως στο μέλλον, ακόμη και ισραηλινοαμερικανικών ενεργών συστημάτων αεράμυνας και πυραυλικής άμυνας, μόλις αγοραστεί για τις ανάγκες των ΗΠΑ.
Το Ισραήλ και οι ΗΠΑ μπορούν να θέσουν από κοινού στο τραπέζι μια αξιόπιστη στρατιωτική απειλή και ένα σαφές μήνυμα πραγματικής ετοιμότητας για δράση. Είναι πολύ σημαντικό να κάνουμε μια σαφή αμερικανική δήλωση ότι το Ισραήλ έχει ανεξάρτητη ικανότητα να επιτεθεί στο Ιράν και ότι οι "ΠΑ θα υποστηρίξουν μια τέτοια ενέργεια, πριν και μετά. Εάν αυτό συμβεί παράλληλα με τη μαζική οικονομική πίεση και την ενεργό υποστήριξη για τις ταραχές στο Ιράν, ίσως θα μπορούσε να οδηγήσει σε αλλαγή στο Ιράν, αλλά αν όχι – τότε θα έχει ως αποτέλεσμα να τεθούν σε εφαρμογή οι απειλές.
Σαουδική Αραβία
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε πριν από την αιφνιδιαστική ανακοίνωση της επανέναρξης των σχέσεων μεταξύ Σαουδικής Αραβίας και Ιράν, η οποία συνιστά σημαντική επιδείνωση της ισορροπίας δυνάμεων στον Κόλπο και των δεσμών μεταξύ Ριάντ και Ουάσινγκτον, αλλά φυσικά επηρεάζει και το Ισραήλ. " δήλωση περιείχε μια παράγραφο σχετικά με την κυριαρχία κάθε χώρας και την ελευθερία της να επιλέγει το μέλλον της, οπότε αν θέλουμε να παραμείνουμε αισιόδοξοι, ίσως είναι μια ένδειξη από τους Σαουδάραβες για την επιθυμία τους να καταλήξουν σε συμφωνία με το Ισραήλ στο μέλλον.
Παρά τη δήλωση, εξακολουθεί να υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης της κατάστασης, και ιδιαίτερα, εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικά πράγματα να προσφέρουμε στους Σαουδάραβες, κυρίως από τις "ΠΑ, αλλά σίγουρα και από το Ισραήλ.
Οι ΗΠΑ μπορούν να προσφέρουν στους Σαουδάραβες συνεργασία και συμφωνίες όπως με το Ισραήλ, την Ινδία και την Ταϊβάν, χωρίς να διακυβεύεται το ποιοτικό στρατιωτικό πλεονέκτημα του Ισραήλ (QME). Για παράδειγμα: προμήθεια προκαθορισμένου στρατιωτικού εξοπλισμού που δεν θα εξαρτάται από την εσωτερική πολιτική των ΗΠΑ· πραγματικές κοινές μάχες κατά της ιρανικής επιθετικότητας, παρά την επανέναρξη των σχέσεων· συμφωνία ελεύθερων συναλλαγών· ένα είδος μνημονίου συνεργασίας που υπογράφηκε με το Ισραήλ (χωρίς χρήματα, αλλά με προ-αγορασμένο περιεχόμενο). τριμερής συνεργασία με το Ισραήλ στην Ε&Α και την τεχνολογία, ακόμη και στο μέλλον – συνεργασία στην πυραυλική άμυνα όταν είναι δυνατόν, συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας (από τις ΗΠΑ, εάν χρειαστεί) προσαρμοσμένων αμερικανο-ισραηλινών συστημάτων.
Σε κάθε περίπτωση, δεν θα είναι σοφό να προσφέρουμε στους Σαουδάραβες έναν πλήρη και ανεξάρτητο κύκλο πυρηνικού καυσίμου, και υποσχέσεις που δεν μπορούν να υλοποιηθούν στο Κογκρέσο, όπως μια συνθήκη τύπου ΝΑΤΟ και μια πλήρης δέσμευση συλλογικής άμυνας όπως αυτή που βρίσκεται στο Άρθρο 5 της ιδρυτικής συνθήκης του ΝΑΤΟ.
Όσον αφορά τη συνεργασία –ίσως ακόμη και τριμερή– στις μη στρατιωτικές πυρηνικές τεχνολογίες, υπάρχουν πολλά που μπορούμε να κάνουμε, και θα αναπτυχθούν σε ξεχωριστό άρθρο.
Σε αντάλλαγμα, οι Σαουδάραβες μπορούν να παράσχουν στις ΗΠΑ και το Ισραήλ μια πλήρη συνολική ειρηνευτική συμφωνία, συμπεριλαμβανομένης της ένταξης άλλων χωρών (Μαλαισία, Ινδονησία, Πακιστάν) στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, χρησιμοποιώντας μια σταδιακή μέθοδο, και φυσικά, δεν πρέπει να υπερθερμαίνουν τις σχέσεις τους με το Ιράν.
Το κινεζικό ζήτημα, το οποίο προφανώς τέθηκε και στο περιθώριο των συναντήσεων, είναι πολύ σημαντικό για τις ΗΠΑ, ειδικά τώρα που η Κίνα μεσολάβησε για τη συμφωνία μεταξύ του Ιράν και των Σαουδαράβων. Εμφανίζεται ως «διπλό δάχτυλο στο μάτι των ΗΠΑ». Το Ισραήλ πρέπει να υιοθετήσει πλήρως την αμερικανική προσέγγιση και, σε οποιαδήποτε σύγκρουση, να επιλέξει σαφώς την αμερικανική πλευρά, μεταξύ άλλων και σε συνεργασία με την Ταϊβάν. Οι ρυθμιστικές διαδικασίες που έχουν ξεκινήσει στο Ισραήλ δείχνουν ότι αυτή η προσέγγιση αρχίζει να εφαρμόζεται.
Η εικόνα των πληροφοριών σχετικά με το πυρηνικό πρόγραμμα είναι κοινή και σαφής και για τις δύο χώρες, αλλά η σημασία που προκύπτει από αυτό και οι άμεσες ενέργειες που απαιτούνται προφανώς δεν έχουν ακόμη συμφωνηθεί. Η Τεχεράνη έχει ήδη εμπλουτίσει αρκετό ουράνιο για αρκετές βόμβες σε επίπεδο καθαρότητας 60%. Σύμφωνα με πρόσφατα ευρήματα του Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας, η Τεχεράνη πιάστηκε επίσης να εμπλουτίζει στο 84% (δεν είναι σαφές πόσο ακριβώς και γιατί το έκανε) και θα μπορούσε αμέσως να μεταβεί σε εμπλουτισμό 93%, κατάλληλο για τη βόμβα. Επιπλέον, το Ιράν αρνείται στους επιθεωρητές του ΔΟΑΕ την πρόσβαση σε ύποπτες τοποθεσίες και αρνείται να απαντήσει στις ανοιχτές ερωτήσεις προς τον ΔΟΑΕ.
Είναι πολύ σημαντικό να το καταλάβουμε αυτό. στην ουσία. δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ του εμπλουτισμού στο 60% και στο 84% – ούτε καν στο 93%. Το πραγματικό πρόβλημα ξεκίνησε όταν η Τεχεράνη πλούτισε μαζικά στο 20% και ο κόσμος δεν αντέδρασε, επειδή ο εμπλουτισμός στο 20% είναι περίπου το 70% του χρόνου που απαιτείται για να φτάσει στο σημείο 93% και απαιτεί σχεδόν το 100% της τεχνολογικής τεχνογνωσίας. Από την άλλη, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι ο κόσμος έχει χαρακτηρίσει τον εμπλουτισμό στο 90% ως κόκκινη γραμμή του, και η προκλητική συμπεριφορά του Ιράν – με την έλλειψη παγκόσμιας αντίδρασης – είναι πολύ προβληματική, επομένως το Ιράν πρέπει να τιμωρηθεί, ακόμη και τώρα, για τη συμπεριφορά του, με μια σαφή και κατάλληλη απάντηση.
Το Ισραήλ έχει πραγματική επιθυμία να βοηθήσει τις ΗΠΑ να επιτύχουν μια καλή, ευρεία και συνολική συμφωνία που κλείνει όλους τους ιρανικούς δρόμους προς τη βόμβα για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Δεν θα συμβεί πριν το Ιράν συνειδητοποιήσει ότι το Ισραήλ ή οι ΗΠΑ, ή ακόμα καλύτερα, και οι δύο μαζί, θα του επιτεθούν. Αν και το Ισραήλ έχει την ικανότητα να προχωρήσει μόνο του, είναι προτιμότερο οι ΗΠΑ να διαδραματίσουν ρόλο στην προετοιμασία και την εκτέλεση ενός τέτοιου σχεδίου.
Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει το Ισραήλ να ζητήσει από τις ΗΠΑ πρόσθετους προϋπολογισμούς ή οπλικά συστήματα. Αυτό που πραγματικά χρειάζεται το Ισραήλ από τις ΗΠΑ είναι κυρίως ευελιξία και πρόοδος στην προμήθεια των συστημάτων που έχουν ήδη αγοραστεί (όπως αεροσκάφη δεξαμενόπλοιων) ή πρόκειται να αγοραστούν, και μια τεράστια αύξηση στην προ-ανάπτυξη στο Ισραήλ προηγμένων πυρομαχικών (όπως JDAM, πυροβολικό κ.λπ.), και ίσως στο μέλλον, ακόμη και ισραηλινοαμερικανικών ενεργών συστημάτων αεράμυνας και πυραυλικής άμυνας, μόλις αγοραστεί για τις ανάγκες των ΗΠΑ.
Το Ισραήλ και οι ΗΠΑ μπορούν να θέσουν από κοινού στο τραπέζι μια αξιόπιστη στρατιωτική απειλή και ένα σαφές μήνυμα πραγματικής ετοιμότητας για δράση. Είναι πολύ σημαντικό να κάνουμε μια σαφή αμερικανική δήλωση ότι το Ισραήλ έχει ανεξάρτητη ικανότητα να επιτεθεί στο Ιράν και ότι οι "ΠΑ θα υποστηρίξουν μια τέτοια ενέργεια, πριν και μετά. Εάν αυτό συμβεί παράλληλα με τη μαζική οικονομική πίεση και την ενεργό υποστήριξη για τις ταραχές στο Ιράν, ίσως θα μπορούσε να οδηγήσει σε αλλαγή στο Ιράν, αλλά αν όχι – τότε θα έχει ως αποτέλεσμα να τεθούν σε εφαρμογή οι απειλές.
Σαουδική Αραβία
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε πριν από την αιφνιδιαστική ανακοίνωση της επανέναρξης των σχέσεων μεταξύ Σαουδικής Αραβίας και Ιράν, η οποία συνιστά σημαντική επιδείνωση της ισορροπίας δυνάμεων στον Κόλπο και των δεσμών μεταξύ Ριάντ και Ουάσινγκτον, αλλά φυσικά επηρεάζει και το Ισραήλ. " δήλωση περιείχε μια παράγραφο σχετικά με την κυριαρχία κάθε χώρας και την ελευθερία της να επιλέγει το μέλλον της, οπότε αν θέλουμε να παραμείνουμε αισιόδοξοι, ίσως είναι μια ένδειξη από τους Σαουδάραβες για την επιθυμία τους να καταλήξουν σε συμφωνία με το Ισραήλ στο μέλλον.
Παρά τη δήλωση, εξακολουθεί να υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης της κατάστασης, και ιδιαίτερα, εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικά πράγματα να προσφέρουμε στους Σαουδάραβες, κυρίως από τις "ΠΑ, αλλά σίγουρα και από το Ισραήλ.
Οι ΗΠΑ μπορούν να προσφέρουν στους Σαουδάραβες συνεργασία και συμφωνίες όπως με το Ισραήλ, την Ινδία και την Ταϊβάν, χωρίς να διακυβεύεται το ποιοτικό στρατιωτικό πλεονέκτημα του Ισραήλ (QME). Για παράδειγμα: προμήθεια προκαθορισμένου στρατιωτικού εξοπλισμού που δεν θα εξαρτάται από την εσωτερική πολιτική των ΗΠΑ· πραγματικές κοινές μάχες κατά της ιρανικής επιθετικότητας, παρά την επανέναρξη των σχέσεων· συμφωνία ελεύθερων συναλλαγών· ένα είδος μνημονίου συνεργασίας που υπογράφηκε με το Ισραήλ (χωρίς χρήματα, αλλά με προ-αγορασμένο περιεχόμενο). τριμερής συνεργασία με το Ισραήλ στην Ε&Α και την τεχνολογία, ακόμη και στο μέλλον – συνεργασία στην πυραυλική άμυνα όταν είναι δυνατόν, συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας (από τις ΗΠΑ, εάν χρειαστεί) προσαρμοσμένων αμερικανο-ισραηλινών συστημάτων.
Σε κάθε περίπτωση, δεν θα είναι σοφό να προσφέρουμε στους Σαουδάραβες έναν πλήρη και ανεξάρτητο κύκλο πυρηνικού καυσίμου, και υποσχέσεις που δεν μπορούν να υλοποιηθούν στο Κογκρέσο, όπως μια συνθήκη τύπου ΝΑΤΟ και μια πλήρης δέσμευση συλλογικής άμυνας όπως αυτή που βρίσκεται στο Άρθρο 5 της ιδρυτικής συνθήκης του ΝΑΤΟ.
Όσον αφορά τη συνεργασία –ίσως ακόμη και τριμερή– στις μη στρατιωτικές πυρηνικές τεχνολογίες, υπάρχουν πολλά που μπορούμε να κάνουμε, και θα αναπτυχθούν σε ξεχωριστό άρθρο.
Σε αντάλλαγμα, οι Σαουδάραβες μπορούν να παράσχουν στις ΗΠΑ και το Ισραήλ μια πλήρη συνολική ειρηνευτική συμφωνία, συμπεριλαμβανομένης της ένταξης άλλων χωρών (Μαλαισία, Ινδονησία, Πακιστάν) στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, χρησιμοποιώντας μια σταδιακή μέθοδο, και φυσικά, δεν πρέπει να υπερθερμαίνουν τις σχέσεις τους με το Ιράν.
Το κινεζικό ζήτημα, το οποίο προφανώς τέθηκε και στο περιθώριο των συναντήσεων, είναι πολύ σημαντικό για τις ΗΠΑ, ειδικά τώρα που η Κίνα μεσολάβησε για τη συμφωνία μεταξύ του Ιράν και των Σαουδαράβων. Εμφανίζεται ως «διπλό δάχτυλο στο μάτι των ΗΠΑ». Το Ισραήλ πρέπει να υιοθετήσει πλήρως την αμερικανική προσέγγιση και, σε οποιαδήποτε σύγκρουση, να επιλέξει σαφώς την αμερικανική πλευρά, μεταξύ άλλων και σε συνεργασία με την Ταϊβάν. Οι ρυθμιστικές διαδικασίες που έχουν ξεκινήσει στο Ισραήλ δείχνουν ότι αυτή η προσέγγιση αρχίζει να εφαρμόζεται.
Δημοσίευση σχολίου