GuidePedia

0


Γράφει ο Θανάσης Αργυράκης 
Οκτώ φορές είχε καταπλεύσει σε λιμάνια της Λιβύης, μόνο το 2020, το τουρκικό εμπορικό πλοίο, «Roseline A», ενώ η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει στη διάθεσή της δορυφορικές φωτογραφίες, οι οποίες δείχνουν ότι σε προηγούμενο πλού του, από το πλοίο ξεφορτώθηκαν τεθωρακισμένα οχήματα για τους συμμάχους της Άγκυρας στη Λιβύη.

Αυτά αναφέρει, μεταξύ των άλλων, η γερμανική εφημερίδα, Süddeutsche Zeitung, σε δημοσίευμά της με τίτλο: «Λιβύη – Θανατηφόρα απληστία για ενεργειακούς πόρους».

Επισημαίνει, μάλιστα, πως παρά το γεγονός ότι «τα όπλα έχουν σιωπήσει στη Λιβύη, οι αντιμαχόμενες πλευρές συνεχίζουν να εξοπλίζονται για τον πιθανό επόμενο γύρο των συγκρούσεων», ενώ υπογραμμίζει ότι και η υπόθεση του «Roseline A» ενισχύει αυτές τις υποψίες.

Ως γνωστόν, προ ημερών, κομάντος από το γερμανικό πλοίο, «Hamburg», το οποίο ανήκει στην ευρωπαϊκή ναυτική δύναμη, «Ειρήνη», που έχει αποστολή της την τήρηση της απόφασης του ΟΗΕ για εμπάργκο όπλων στη Λιβύη, έκαναν «ρεσάλτο» στο τουρκικό εμπορικό πλοίο που έπλεε προς τη Λιβύη.

Το πλοίο θεωρήθηκε ύποπτο για μεταφορά οπλισμού στη Λιβύη. Ωστόσο, η Τουρκία ζήτησε από την ΕΕ να διακοπεί η έρευνα στο πλοίο. Ετσι, οι κομάντος, αν και ερεύνησαν μερικά από τα κοντέϊνερ, αποχώρησαν χωρίς να βρουν κάτι.

Το θέμα μετετράπη σε νέα εστία έντασης μεταξύ ΕΕ και Τουρκίας. Παράλληλα, η Αγκυρα, για μια ακόμη φορά επετέθη κατά της Ελλάδας, θέλοντας έτσι να καλλιεργήσει την εικόνα ότι την ευθύνη γι’ αυτή την επιχείρηση φέρει ο Ελληνας αξιωματικός, ο οποίος είναι ο επικεφαλής των τεσσάρων πλοίων της δύναμης «IRINI».



Τώρα, όμως, τα στοιχεία που φέρνει στην επιφάνεια ο γερμανικός Τύπος δείχνουν ότι το «Roseline A» μόνον «αθώο» δεν είναι. Αντίθετα, έχει εξαιρετικά βεβαρημένο μητρώο. Φυσικά, αναφέρει η Süddeutsche Zeitung, και «δεν ελέγχονται τυχαία τα πλοία στα ανοικτά των λιβυκών ακτών, δηλώνουν διπλωμάτες που γνωρίζουν τη διαδικασία.

Το γεγονός, άλλωστε, ότι η Τουρκία αντιτάχθηκε στην έρευνα του φορτίου πέντε ώρες αργότερα, και έτσι η επιθεώρηση εγκαταλείφθηκε, ενισχύει αυτή την αρχική υποψία.

Αυτή συνίστατο στο ότι οι αξιολογητές της αποστολής της ΕΕ, «Ειρήνη», είχαν στη διάθεσή τους, όπως έγραψε το περιοδικό, «Spiegel», δορυφορικές εικόνες προηγούμενου κατάπλου του πλοίου στο λιμάνι της πόλης, Μισράτα (σ.σ. σύμμαχος πόλη της Τρίπολης, με ιδιαίτερα στενή σχέση με Κατάρ – Τουρκία), οι οποίες δείχνουν να ξεφορτώνονται τεθωρακισμένα οχήματα για τους συμμάχους της Άγκυρας στη Λιβύη.

Αυτή τη φορά, στα λίγα εμπορευματοκιβώτια, τα οποία οι στρατιώτες της Bundeswehr (σ.σ. γερμανικού στρατού) κατάφεραν να ελέγξουν, δεν βρήκαν όπλα. Όμως, στο τουρκικό λιμάνι, Αμπαρλί (Ambarli) φορτώθηκαν ύποπτα εμπορεύματα, ενώ ήταν γνωστό ότι το φορτηγό πλοίο σχετίζεται με το λαθρεμπόριο όπλων. Μόνο φέτος φέρεται να κατέπλευσε οκτώ φορές σε λιμάνια της Λιβύης».

Κυρώσεις. Κατά τη γερμανική εφημερίδα, «ο θόρυβος που προκάλεσε ο Τούρκος πρόεδρος, Ταγίπ Ερντογάν, επικαλούμενος εικαζόμενη «παρενόχληση» του πληρώματος από τους Γερμανούς στρατιώτες, θεωρείται από τους διπλωμάτες ως ελιγμός, προκειμένου να αποσπάσει την προσοχή».

Ειδικότερα, από τη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ στο μέσον του Δεκεμβρίου, όπου θα συζητηθεί το θέμα της Τουρκίας. «Μέχρι τώρα -αναφέρει η Süddeutsche Zeitung- το Βερολίνο είχε υιοθετήσει μετριοπαθή στάση και απέτρεπε τις κυρώσεις. Αυτό θα μπορούσε πλέον να αλλάξει».



Η επιχείρηση IRINI σε τεντωμένο σκοινί

Η εφημερίδα, πάντως, τονίζει ότι η διαδικασία ειρήνευσης κινείται σε τεντωμένο σκοινί και ότι, εξαιτίας της αντιπαράθεσης για τους πλούσιους ενεργειακούς πόρους της Λιβύης, δεν αποκλείεται να ναυαγήσει.

Κάτι τέτοιο θα είχε ως συνέπεια να ξεσπάσουν και πάλι εχθροπραξίες στην εμφύλια σπαρασσόμενη χώρα. Αφήνει, δε, να διαφανεί ότι, στο πλαίσιο αυτό, συνεχίζονται οι μεταφορές όπλων και προς τις δύο αντιμαχόμενες πλευρές. Της Ανατολικής και της Δυτικής Λιβύης.

Ειδικότερα, η Süddeutsche Zeitung αναφέρει ότι στο συνεδριακό κέντρο, «Ouagadougou» (!), στην παραλιακή πόλη της Λιβύης, Σύρτη, συναντώνται πέντε εκπρόσωποι της διεθνώς αναγνωρισμένης προσωρινής κυβέρνησης στην Τρίπολη, στα Δυτικά, υπό τον πρωθυπουργό, Φαγιέλ ελ Σαράτζ, και πέντε εκπρόσωποι του ανατολικού τμήματος της χώρας, το οποίο ελέγχεται στρατιωτικά από τον «πολέμαρχο», Χαλίφα Χάφταρ.

Από τη μεριά της, η ειδική απεσταλμένη του ΟΗΕ, Στέφανι Γουΐλλιαμς, κάνει λόγο για «αξιοσημείωτη πρόοδο».

Δυτικοί διπλωμάτες, επίσης, βλέπουν πιθανότητες επιτυχίας του διαλόγου, επειδή, όπως λένε, οι Λίβυοι έχουν κουραστεί από τον πόλεμο που μαίνεται από το 2011, μετά την ανατροπή του Μουαμάρ Καντάφι.

Ακόμα, στην πρωτεύουσα της Τυνησίας, εδώ και μερικές εβδομάδες, 75 Λίβυοι διαπραγματεύονται για το πώς η χώρα τους θα βγει από την κρίση. Έχουν συμφωνήσει ότι νέος πρόεδρος και νέο Κοινοβούλιο θα πρέπει να έχουν εκλεγεί έως τις 24 Δεκεμβρίου 2021.

Μέχρι τότε, της βορειοαφρικανικής χώρας θα ηγείται ένας (υπηρεσιακός, μεταβατικός;) πρωθυπουργός, μαζί με ένα Προεδρικό Συμβούλιο από τρία μέλη, τα οποία θα εκπροσωπούν τα τρία τμήματα της χώρας: Την Τρίπολη (Δυτικά), την Κυρηναϊκή (Ανατολικά με πρωτεύουσα τη Βεγγάζη) και το Φεζάν στο Νότο με «πρωτεύουσα» την πόλη Σάμπχα.

Προσθέτει ότι «στο παιχνίδι για το βασικό αξίωμα του πρωθυπουργού έχει μπει ο σημερινός υπουργός Εσωτερικών στην Τρίπολη, Φάτχι Μπασάγκα, ο οποίος πρόσφατα συναντήθηκε με το Γάλλο υπουργό Εξωτερικών, Ζαν Υβ Λε Ντριάν, και την υπουργό Αμυνας, Φλοράνς Παρλύ, στο Παρίσι.

Να σημειωθεί πως η Γαλλία, μέχρι στιγμής, υποστηρίζει ανοιχτά τον Χάφταρ, ο οποίος μετά την ήττα του, κατά την επίθεσή του εναντίον της Τρίπολης, μένει στο παρασκήνιο, στην ανατολική Λιβύη. Στην ανατολική Λιβύη, επίσης, ο πρόεδρος του Κοινοβουλίου, Ακίλα Σαλέχ, ετοιμάζεται για μεγαλύτερα αξιώματα. Πρόσφατα, μάλιστα, επισκέφθηκε τη Μόσχα, όπου τον δέχτηκε ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών, Σεργκέί Λαβρόφ».



Η «Ημισέληνος του πετρελαίου»

Ωστόσο, σημειώνει η Süddeutsche Zeitung, «σε αυτό το σημείο τελειώνουν τα σημεία σύγκλισης μεταξύ των αντιμαχομένων. Μέχρι τώρα, μάλιστα, οι εκπρόσωποί τους δεν κατάφεραν να συμφωνήσουν ούτε ως προς την πλήρωση των παραπάνω αξιωμάτων, ούτε και ως προς την εκλογική διαδικασία». Ετσι, «σύντομα η Σύρτη και το συνεδριακό κέντρο, «Ouagadougou», που είναι γεμάτο τρύπες από σφαίρες, θα μπορούσαν και πάλι να γίνουν το επίκεντρο νέων μαχών.

Η πόλη είναι η πύλη προς τη λεγόμενη «Ημισέληνο του Πετρελαίου» στις ακτές της Λιβύης. Και η αντιδικία για τα έσοδα από την παραγωγή πετρελαίου, η οποία έχει αυξηθεί και πάλι στα 1,2 εκ. βαρέλια την ημέρα, δεν έχει ακόμα διευθετηθεί, όπως και η διαμάχη για τα πολιτικά αξιώματα-κλειδιά.

Εξάλλου, η πρόσβαση στους ενεργειακούς πόρους αποτελεί εδώ και καιρό το σημαντικότερο κίνητρο πίσω από τον εμφύλιο πόλεμο μεταξύ των πολυάριθμων πολιτοφυλακών όλων των πλευρών».
Ροές όπλων

Μεταφορές όπλων, όμως, όπως αναφέρει η Süddeutsche Zeitung, δεν γίνονται μόνον προς τη δυτική Λιβύη. «Και η άλλη πλευρά συνεχίζει να εξοπλίζεται. Οι πτήσεις με μεταφορικά αεροπλάνα προς το ανατολικό τμήμα της χώρας συνεχίζονται.

Συχνά προέρχονται από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ), τα οποία είναι ο σημαντικότερος στρατιωτικός υποστηρικτής του Χάφταρ. Περισσότερο ακόμα και από την Αίγυπτο». Είναι εμφανές, καταλήγει η εφημερίδα, ότι «και οι δύο πλευρές θα συνεχίσουν να ενισχύονται, όπως άλλωστε προειδοποίησε η ειδική διαμεσολαβήτρια του ΟΗΕ, μιλώντας στο Συμβούλιο Ασφαλείας του Οργανισμού».

Η Στέφανι Γουΐλλιαμς, μάλιστα, είπε ότι οι εξελίξεις στην κεντρική Λιβύη είναι «ανησυχητικές», αφού εκεί, οι μονάδες του Χάφταρ προχωρούν σε οχυρωματικά έργα αντί να αποσυρθούν από το μέτωπο, όπως προέβλεπε στην πραγματικότητα η συμφωνία κατάπαυσης του πυρός.

Επιπλέον, οι πολιτοφυλακές που είναι πιστές στην κυβέρνηση της Τρίπολης συνεχίζουν τη δράση τους, ενώ και οι δύο αντιμαχόμενες πλευρές απέρριψαν την εποπτεία για την τήρηση της συμφωνίας από διεθνείς παρατηρητές.

πηγή



Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top