Σήμερα το όνομα της Χαντίντ έχει καθιερωθεί στην ελίτ της παγκόσμιας αρχιτεκτονικής και τα φουτουριστικά της σχέδια έχουν αποκτήσει διεθνή φήμη. Η Χαντίντ, κόρη οικονομικού και πολιτικού παράγοντα του Ιράκ, γεννήθηκε στη Βαγδάτη το 1950. Το 1972 έφτασε στο Λονδίνο για να σπουδάσει στη ριζοσπαστική σχολή Architectural Association με καθηγητές τον Ολλανδό Ρεμ Κούλχας και τον σημαντικό Eλληνα Ηλία Ζέγγελη, με τους οποίους συνεργάστηκε μετά την αποφοίτησή της. Ο Κούλχας είχε πει για αυτήν ότι πλέον «ο πλανήτης βρίσκεται στη δική της τροχιά» διευκρινίζοντας ότι η Χαντίντ έχει φέρει τη δική της επανάσταση στην αρχιτεκτονική, με τα μοναδικά σκίτσα και σχέδιά της. Η αλήθεια είναι ότι από νωρίς η Χαντίντ έφτιαξε τη δική της πρωτόγνωρη σχεδιαστική γλώσσα. Κάτι που και σήμερα θεωρείται δυσνόητη τόσο από το κοινό όσο και από πολλούς συναδέλφους της. Η ίδια έχει πει ότι «πρέπει να ξεπεράσουμε την ιδέα των κουτιών και τις γωνίες των 90 μοιρών στην αρχιτεκτονική»....
Το πρώτο της σχέδιο αφορούσε ένα διαμέρισμα στο Λονδίνο. Αφού δίδαξε κι αυτή στην Αrchitecture Association, υπήρξε καθηγήτρια σε κορυφαία πανεπιστήμια όπως το Χάρβαρντ και για χρόνια οι αμοιβές της προέρχονταν από τη διδασκαλία. Είναι η μοναδική γυναίκα αρχιτέκτονας που έχει βραβευτεί με το Βραβείο Pritzker (πρόκειται για το Νόμπελ της Αρχιτεκτονικής) από το 1979, που έχει θεσμοθετηθεί, παραμένοντας αντισυμβατική και αμιφιλεγόμενη. Οταν το κέρδισε, το 2004, δήλωσε στους New York Times: «Φοβάμαι ότι αυτό είναι ένα σημάδι ότι από δύσκολος άνθρωπος γίνομαι μέρος του κατεστημένου».
Βέβαια, αν σκεφτεί κανείς ότι μέχρι το 1999 μόνον ένα από τα σχέδιά της είχε χτιστεί (ο πυροσβεστικός σταθμός της Vitra, ο οποίος χρησιμοποιείται ως εκθεσιακός χώρος) εύκολα κατανοεί και τις κριτικές των έργων της που έλεγαν ότι αν και εντυπωσιακά στην όψη, δύσκολα μπορούν να οικοδομηθούν.
Ο λόρδος Τζέικομπ Ρότσιλντ, πρόεδρος της επιτροπής Pritzker, δήλωσε ότι «είναι τόσο μεγάλος ο συντηρητισμός που υπάρχει ακόμα ώστε πρέπει να ταξιδέψεις πολύ για να δεις ένα από τα έργα της». Iσως και να είναι αυτός ο σκοπός του έργου της. Eνα έργο που μοιάζει να αψηφά τη βαρύτητα, που υπηρετεί τους εικαστικούς κανόνες, που γοητεύεται από τη ρευστότητα των πολυπρισματικών σχημάτων της. Στοιχεία που κάνουν δύσκολη τη μεταφορά τους στην οικοδομική πραγματικότητα.
Πρόσφατα οι εκδόσεις Taschen παρουσίασαν το πρώτο μεγάλο τους λεύκωμα αφιερωμένο στο έργο της με τίτλο «Hadid, the complete works 1979-2009». Ανάμεσα στα έργα της ξεχωρίζουν το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο Σινσινάτι, μια εντυπωσιακή πλατφόρμα για άλματα σκι στην Αυστρία και το London Aquatics Center για τους Ολυμπιακούς του 2012. Κάτι που διακρίνει κανείς στα πρόσφατα σχέδιά της είναι το γεγονός ότι όσο αινιγματικό κι αν φαίνεται ένα κτίριο στην εξωτερική του όψη τόσο λειτουργικό παραμένει το εσωτερικό του. Κι ενώ οι αιχμηρές γωνίες φαίνεται ότι έχουν δώσει πλέον τη θέση τους σε πιο κυρτές γραμμές στα σχέδιά της, η ρευστή δυναμική που αποπνέουν τα κτίριά της αλλά και τα ελικοειδή design προϊόντα της συνοψίζουν τις αρχές της συνθετικής της ικανότητας. Μια μοναδική αρετή ενός ανθρώπου που αντιμετωπίζει τη γήινη επιφάνεια σαν ένα σεντόνι όπου πάνω του μπορείς να παίζεις για πάντα, και υποστηρίζει ότι το αδιανόητο για πολλούς μπορεί να είναι δυνατό αρκεί να το πιστεύει ο ίδιος ο δημιουργός.
Δημοσίευση σχολίου
Click to see the code!
To insert emoticon you must added at least one space before the code.