Συνήλθε σήμερα το Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής στο Υπουργείο Εξωτερικών, στο οποίο την Νέα Δημοκρατία εκπροσωπεί ο Δημήτρης Αβραμόπουλος, με την ιδιότητα του Αντιπροέδρου και εποπτεύοντος τομέων, μεταξύ των οποίων και των εξωτερικών, την άμεση ευθύνη του οποίου ανέλαβε από σήμερα ως Τομεάρχης, ο Πάνος Παναγιωτόπουλος.
Στην παρουσίαση, ο Δημήτρης Αβραμόπουλος ανεφέρθη στα ελληνοτουρκικά, στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, στο μεταναστευτικό, στο Κυπριακό, στα Δυτικά Βαλκάνια και στο Μεσανατολικό.
Παραθέτουμε σχετικά αποσπάσματα της ομιλίας του κατά θεματική ενότητα.
1. ΤΟΥΡΚΙΑ
Μετά από ένα «διάλλειμα», της περιόδου της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, η οποία δεν συνέχισε αντίστοιχες επαφές που διεξάγοντο, μέχρι το τέλος 2003, από την κυβέρνηση Σημίτη. Στην ουσία αυτό που γίνεται σήμερα είναι «επιστροφή και συνέχεια» στην πολιτική Σημίτη, απέναντι στην Τουρκία, με Υπουργό των Εξωτερικών τότε, το σημερινό Πρωθυπουργό.
Στην πράξη βρισκόμαστε στο επίπεδο μιας «προδιαπραγμάτευσης» -την αποκαλείτε διερευνητική- για την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας στο Αιγαίο. Με στόχο, τουλάχιστον από την τουρκική πλευρά, το ζήτημα αυτό να λυθεί σε επίπεδο διμερών διαπραγματεύσεων και να μην καταλήξει στο Διεθνές Δικαστήριο στη Χάγη. Κάτι, που, ωστόσο, αποτελεί πάγια και διαχρονική θέση της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής.
Δεν «διερευνάται» το περιεχόμενο του «συνυποσχετικού». Και αυτό πρέπει να το ξεκαθαρίσουμε. Οι συζητήσεις γίνονται σε επίπεδο πολιτικής διμερούς συνεργασίας, με στόχο τη διερεύνηση δυνατότητας εξεύρεσης λύσεων.
Αν έτσι είναι. Θεωρώ, ωστόσο, ότι είναι πρακτικά αδύνατο να «συναντηθούμε» με την Τουρκία σε όλα, και ότι εκ των πραγμάτων, θα τεθεί θέμα προσφυγής στη διεθνή δικαιοσύνη. Πρέπει να είστε έτοιμοι γι’ αυτό. Να επιβάλλετε την ελληνική θέση για προσφυγή στη Χάγη. Διότι αν συμβεί το αντίθετο, δηλαδή να αποτύχουν οι σημερινές συνομιλίες και να μην οδηγηθούμε στη Χάγη, θα αποτελεί δεινή ήττα της ελληνικής διπλωματίας, θα έλεγα «εθνική οπισθοδρόμηση».
Προϋπόθεση λοιπόν είναι η Τουρκία να αποσύρει, όχι με λόγια αλλά με έργα και με την ίδια κοινοβουλευτική διαδικασία που επέβαλε, το CASUS BELLI, δηλαδή με ψήφο της Τουρκικής Εθνοσυνέλευσης. Μια τέτοια εξέλιξη, παράλληλα θα συνεισφέρει και στη δημιουργία διαφορετικού κλίματος και θα δείξει στην πράξη τις καλές προθέσεις της. Τι αξίζει να συζητούμε χρόνια κάτω από την απειλή του Casus Belli;
Καταντάει υποτιμητικό για την Ελλάδα, για να μη χρησιμοποιήσω άλλη έκφραση.
Είναι στην πραγματικότητα σαν να διαπραγματευόμαστε, κάτω από μια «απειλή πολέμου», διότι περί αυτού πρόκειται, με βάση τον Καταστατικό Χάρτη ΟΗΕ.
Στο σημείο αυτό προκύπτει κατ’ επέκταση το θέμα της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ), που και με δεδομένη την οικονομική συγκυρία, καθίσταται ζήτημα πρωταρχικής σημασίας.
Τι προτίθεται να προτείνει και ποιοι είναι οι στόχοι της σημερινής Ελλάδος;
Θα καθορίσουμε Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη, όπως έχουμε το δικαίωμα με βάση τη Συνθήκη για το Δίκαιο της Θάλασσας;
Και βέβαια, το Καστελόριζο, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο της θάλασσας, έχει τα δικά του χωρικά ύδατα και δική του ΑΟΖ. Θέλει όμως πολύ λεπτούς και αποφασιστικούς χειρισμούς, διότι κάπου στα μέσα, φαίνεται ότι διεισδύει και η ΑΟΖ της Τουρκίας.
Διότι όταν η Τουρκία διεκδικήσει τη δική της ΑΟΖ, κάτι που έχει κάνει σε άλλες θαλάσσιες περιοχές εκτός Μεσογείου και Αιγαίου, θα προσπαθήσει να φτάσει μέχρι την Αίγυπτο, με κίνδυνο να περικυκλώσει τη δική μας ΑΟΖ. Η δε Τουρκία, σύμφωνα με πληροφορίες μας, υποστηρίζει ότι ο καθορισμός χωρικών υδάτων και ΑΟΖ είναι συνάρτηση των ακτών (40 χλμ. Καστελόριζο-1000 χλμ. περίπου Τουρκία) και της έκτασης των χωρών.
Σας προειδοποιούμε. Μην παγιδευτείτε μέσα από τις «διερευνητικές επαφές».
2. ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ
Σε ό, τι αφορά στο Πατριαρχείο, η ελληνική πλευρά οφείλει να εμείνει στον οικουμενικό χαρακτήρα του θέματος και στον σεβασμό των θρησκευτικών ελευθεριών, που οφείλει να διέπει όλα τα κράτη, πόσο μάλλον ένα υποψήφιο προς ένταξη κράτος, όπως η Τουρκία. Δεν είναι διμερές θέμα.
Διότι έχουμε σήμερα την Τουρκία να έχει θέσει στην πράξη το άνοιγμα της Σχολής της Χάλκης, ως προϋπόθεση να λειτουργήσει ισλαμικό τέμενος στην Ελλάδα.
Αυτό είναι απαράδεκτο και είχα την ευκαιρία να το πω και εγώ στους τούρκους επισήμους, ανεξαρτήτως του γεγονότος, εάν πρέπει -και πρέπει- οι μουσουλμάνοι στην Ελλάδα να έχουν το χώρο τους για να ασκούν ελεύθερα τα λατρευτικά τους καθήκοντα
3. ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ
Σε ό, τι αφορά τέλος, την προστασία της χώρας μας από την παράνομη μετανάστευση,
Το τείχος» που προωθείται, προκαλεί αρνητικούς συνειρμούς. Θα έλεγα, ότι είναι μία «άκομψη κίνηση». Το γνωρίζετε. Δεν χρειάζεται να μπω σε λεπτομέρειες. Ακούσατε και τους προβληματισμούς από την Ευρωπαϊκή Ένωση, που εκφράστηκαν με επίσημο τρόπο από τον Εκπρόσωπο Τύπου της Επιτροπής.
4. ΚΥΠΡΙΑΚΟ
Είμαστε μάρτυρες ενός «εκτροχιασμού» θα έλεγα, της Τουρκίας στο θέμα του Κυπριακού.
Αμφισβητούν τη νομιμότητα της Κυπριακής Δημοκρατίας, με την οποία η Τουρκία θα κληθεί να διαπραγματευτεί την ένταξή της -αν δεν υπάρχουν άλλα εμπόδια- με την ιδιότητά της ως προεδρεύουσας χώρας το β΄ εξάμηνο του 2012.
Η τουρκική πλευρά, έχοντας προφανώς αισθανθεί την απομάκρυνση της ενταξιακής πορείας της, κάνει μια απέλπιδα προσπάθεια να δημιουργήσει νέα δεδομένα στο Κυπριακό, κάτι που όμως είναι αδύνατον να πείσει την Ευρωπαϊκή και τη Διεθνή Κοινότητα. Είναι θέμα ηθικής τάξεως, πολιτικής ευπρέπειας και κοινοτικού δικαίου.
Αυτοί προσπαθούν.
Εμείς τι κάνουμε;
Οι τουρκικές δηλώσεις τύπου «Δημοκρατία του Νοτίου Μέρους της Κύπρου», εννοώντας τη νόμιμη και διεθνώς αναγνωρισμένη κυβέρνηση της Κυπριακής Δημοκρατίας είναι απαράδεκτες, και η Νέα Δημοκρατία όπως και σε άλλα συναφή θέματα, αντέδρασε άμεσα.
5. ΔΥΤΙΚΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ
Έχω την αίσθηση ότι το 2014 ως προβλεπόμενη ημερομηνία ολοκλήρωσης του χρονοδιαγράμματος για την ένταξη των χωρών των δυτικών Βαλκανίων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η ημερομηνία που υποστηρίξατε και εσείς, δεν είναι εφικτή. Και στην εξωτερική πολιτική ό, τι δεν είναι εφικτό, είναι πλασματικό.
Όπως για τα Σκόπια (FYROM) δεν πρέπει να ανοίξει η πόρτα του ΝΑΤΟ και της Ευρωπαϊκή Ένωσης, αν δεν επιλυθεί το θέμα της ονομασίας, έτσι φοβούμαι ότι και η Σερβία δεν θα επιτύχει τους αντίστοιχους στόχους της, αν δεν βρεθεί λύση στο ζήτημα του Κοσσυφοπεδίου (Κόσσοβο). Θέλω να πιστεύω, ότι η θέση της κυβέρνησης στο θέμα των Σκοπίων παραμένει η ίδια με αυτή που έθεσε η προηγούμενη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, μια ονομασία έναντι όλων –ERGA OMNES. Και αυτό αποτελεί κόκκινη γραμμή. Οποιαδήποτε προσπάθεια απευθείας συνεννόησης με τα Σκόπια, παρά τις προσδοκίες που είχατε προκαλέσει, απέβη άκαρπη. Και δεν μπορούσε να είναι διαφορετικά.
6. ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ
Η στροφή που παρατηρείται στις σχέσεις της Ελλάδος με το Ισραήλ, πρέπει να λαμβάνει σοβαρά υπόψιν τη διατήρηση ισορροπιών, κυρίως με τον αραβικό και ισλαμικό κόσμο και σ’ ένα βαθμό με την Τουρκία, από τη στιγμή που η κυβέρνηση «διαβουλεύεται» λύσεις θεμάτων με αυτή (Τουρκία).
Δεν πρέπει να ξεφεύγει της προσοχής μας, ότι το «παλαιστινιακό» βρίσκεται σε μια κρίσιμη φάση και ότι η αδιαλλαξία που δείχνει το Ισραήλ έχει προκαλέσει αντιδράσεις και από τις ίδιες τις ΗΠΑ, που είναι και ο πλέον πιστός σύμμαχός της.
Η Ελλάδα πρέπει να προστατεύει ως κόρη οφθαλμού την παραδοσιακή αντικειμενική και δίκαιη προσέγγιση απέναντι στο μεσανατολικό. Με βάση το διεθνές δίκαιο και τις αποφάσεις του ΟΗΕ.
Τελειώνοντας, επεσήμανε τα εξής:
«Οι σκέψεις και οι προβληματισμοί μας και η στάση της Νέας Δημοκρατίας, απέναντι στα διεθνή και εθνικά θέματα, θέλω να διαβεβαιώσω όλους εδώ, ότι διακατέχονται από την αγωνία μας να μην δημιουργηθούν τετελεσμένα γεγονότα στα εθνικά μας δίκαια, που αντί να βελτιώσουν, θα επιδεινώσουν μια ήδη επιβαρυμένη κοινωνική κατάσταση αλλά και γενικότερα την εικόνα της χώρας μας και θα απομακρύνουν ακόμη περισσότερο το πολιτικό σύστημα από την κοινωνία, τη βάση».
ΠΗΓΗ
Δημοσίευση σχολίου