GuidePedia

0
Του ΠΑΡΙ ΚΑΡΒΟΥΝΟΠΟΥΛΟΥ
Δεκαπέντε χρόνια μετά από την τραγωδία των Ιμίων συμπληρώθηκαν σήμερα. Ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι γνωρίζει τη πλήρη αλήθεια,για το τι συνέβη εκείνη τη μοιραία για τρεις αξιωματικούς του ΠΝ –και για τη χώρα- νύχτα; Πόσοι μπορούν με βεβαιότητα να υποστηρίξουν ότι έχουν απόλυτα πειστεί από την αλήθεια που έχει παρουσιαστεί;
Ίσως το πιο παράδοξο και σίγουρα πρωτοφανές για την ελληνική πραγματικότητα είναι ότι μια χούφτα άνθρωποι που γνωρίζουν κάθε λεπτομέρεια της κρίσης και κυρίως της συντριβής του ελικοπτέρου,15 χρόνια τώρα κρατούν το στόμα τους ερμητικά κλειστό! Κι αυτό εξάπτει ακόμη περισσότερο τη φαντασία!

Στο Καβούρι ή στη Βουλιαγμένη,χειμώνα,καλοκαίρι, ένας ψηλός μεσήλικας ψαρεύει σχεδόν κάθε πρωί. Είναι ο άνθρωπος που ξέρει με κάθε λεπτομέρεια το γιατί και το πως έπεσε το ελικόπτερο του ΠΝ στα Ίμια. Ο απόστρατος αξιωματικός του ΠΝ Νίκος Κωστάκης πιλότος με χιλιάδες ώρες πτήσης σε ελικόπτερα σαν κι αυτό που έπεσε,με θητεία στην πρεσβεία μας στην Άγκυρα και έχοντας τη φήμη του «αριστερού» σ΄ ένα επαγγελματικό χώρο που κάτι τέτοιο απλά...δεν υπήρχε, είχε αναλάβει την πολύ λεπτή και δύσκολη αποστολή: να βγάλει πόρισμα για τα αίτια της πτώσης του ελικοπτέρου των Ιμίων.

Επικεφαλής ομάδας οκτώ αξιωματικών μετά από έρευνες περίπου 2,5 μηνών στις 23 Απριλίου 1996παρουσιάζει μία περίληψη του πορίσματος. Την ανακοίνωση διαβάζει ο τότε εκπρόσωπος ΓΕΝ και μετέπειτα Α/ΓΕΝ Δ.Γούσης,έχοντας δίπλα του τον πρόεδρο της επιτροπής διερευνήσεως των αιτιών πτώσης του ελικοπτέρου:

«Δεν τεκμηριώθηκαν τα αίτια που προκάλεσαν την απώλεια του ελικοπτέρου και του πληρώματός του. Τεκμηριώνεται όμως ότι το ελικόπτερο δεν κατερρίφθη και ότι δεν διαπιστώθηκε μηχανική βλάβη ως κύρια αιτία της πτώσης». Τι έμενε; Το ανθρώπινο λάθος ,που κανείς όμως δεν τόλμησε να «χρεώσει» στους τρεις ηρωϊκούς αξιωματικούς.

Ο πρόεδρος της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, Νίκος Κωστάκης, μετατέθηκε ως ακόλουθος στην πρεσβεία του Λονδίνου, μετά ανέλαβε τη διοίκηση της Βάσης Ελικοπτέρων Ναυτικού και αποστρατεύθηκε. Ποτέ και σε κανέναν δεν έχει πει το παραμικρό για το τι έχει γράψει στο πόρισμα. Η απάντησή του σ΄ όποιον τον ρωτά για το θέμα είναι «ζητήστε να διαβάσετε το πόρισμα ,από το ΓΕΝ. Τα γράφω όλα εκεί».

Το πόρισμα βρίσκεται καλά φυλαγμένο στο ΓΕΝ και είναι φυσικά άκρως απόρρητο. Αυτοί που είχαν την εξουσιοδότηση να το διαβάσουν δεν πρέπει να ξεπερνούν τους πέντε,αν υπολογίσουμε και τον πρόεδρο της επιτροπής. Ο τότε υπουργός Άμυνας Γεράσιμος Αρσένης, ο υφυπουργός του Νίκος Κουρής και οι αρχηγοί ΓΕΕΘΑ και ΓΕΝ ναύαρχοι Λυμπέρης και Στάγκας.

Τα μυστήρια των Ιμίων

Η 15χρονη σιωπή δεν έσπασε παρά την επιμονή του πατέρα του Π.Βλαχάκου, ενός από τα τρία νεκρά παλικάρια, να υποστηρίζει μέχρι και το δικό του θάνατο ,ότι το ελικόπτερο «το έριξαν οι Τούρκοι».

Μπορεί η εκδοχή της «κατάρριψης» να απορρίπτεται κατηγορηματικά ,όμως υπάρχει μία σειρά άλλων ερωτημάτων που παραμένουν αναπάντητα και προκαλούν πλήθος σεναρίων για την αποστολή του ελικοπτέρου.

*Η ώρα απονήωσης του ελικοπτέρου από τη φρεγάτα ΝΑΒΑΡΙΝΟ, είναι το μόνο σίγουρο στοιχείο: 4.26 το πρωί. Η ώρα πτώσης όμως ακόμη συζητείται. Σύμφωνα με το πρώτο σήμα της φρεγάτας ΝΑΒΑΡΙΝΟ προς το ΓΕΝ ,το ελικόπτερο χάθηκε στις 4.42. Χρόνος πτήσης 14 λεπτά.

Λίγα 24ωρα μετά η ώρα πτώσης του ελικοπτέρου «διορθώνεται» και γίνεται 5.00 το πρωί,επειδή αυτή την ώρα έδειχνε το ρολόϊ του ελικοπτέρου.

Οι τεχνικοί της ΕΑΒ όμως εξήγησαν στην επιτροπή εμπειρογνωμόνων ότι το ρολόϊ ήταν «κουρδιστό» ,δεν σταμάτησε με τη πρόσκρουση στο νερό και θα μπορούσε να δουλεύει πολλές ώρες ακόμη. Γιατί άλλαξε η ώρα πτώσης του ελικοπτέρου και σε τι εξυπηρετούσε αυτή η αλλαγή;

*Ο θρύλος θέλει το μαγνητόφωνο της φρεγάτας ΝΑΒΑΡΙΝΟ να έχει «μασήσει» τη μαγνητοταινία στην οποία είχε καταγραφεί η τελευταία συνομιλία του πληρώματος με τη φρεγάτα. Η αλήθεια είναι ότι το μαγνητόφωνο δεν είχε τεθεί καν σε λειτουργία! Γιατί;

*Τι ακριβώς κατέθεσε ο πιλότος του «εφεδρικού» πληρώματος του ελικοπτέρου που προβλημάτισε την επιτροπή σχετικά με το χρόνο πτήσης του ελικοπτέρου; Η κατάθεσή του ενίσχυε την άποψη ότι ο χρόνος πτήσης του ήταν μικρότερος απ΄ αυτόν που τελικά ανακοινώθηκε.

*Γιατί τα ημερολόγια της φρεγάτας ΝΑΒΑΡΙΝΟ, ήταν γραμμένα...καλλιγραφικά; Μήπως γιατί γράφτηκαν ή διορθώθηκαν εκ των υστέρων;

*Ο κυβερνήτης της φρεγάτας και διοικητής περιοχής όπου γινόταν οι επιχειρήσεις είχε το δικαίωμα να αρνηθεί την εκτέλεση της διαταγής για απονήωηση του ελικοπτέρου. Η ένταση των ανέμων ,ήταν 11 μποφόρ! Δεν το έκανε. Είναι αλήθεια ότι είχε έντονο διάλογο με τον αείμνηστο κυβερνήτη του ελικοπτέρου Χ.Καραθανάση,μέσα στο Κέντρο Πληροφοριών Μάχης της φρεγάτας;

Οι θρύλοι των Ιμίων

Όλες οι ιστορίες συνοδέυονται από τους θρύλους τους. Η νύχτα των Ιμίων δεν θα μπορουσε να αποτελεί εξαίρεση. Ποιοι είναι οι «θρύλοι των Ιμίων»;
• «Κατάρριψη» του ελικοπτέρου. Ακόμη και σήμερα ένα πάρα πολύ μεγάλο μέρος της κοινής γνώμης είναι σίγουρο ότι το ελικόπτερο καταρρίφθηκε από τα πυρά τούρκων κομμάντος που ήταν στα ΄Ιμια. Μόλις ανασύρθηκε από το βυθό κάποιοι είδαν τις τρύπες από τα πριτσίνια σαν τρύπες από πυρά πυροβόλου όπλου. Όταν το επιχείρημα «καταρρίφθηκε» οι οπαδοί της θεωρίας «κατάρριψη» άρχισαν να υποστηρίζουν ότι «δεν μας έχουν δείξει όλα τα κομμάτια του ελικοπτέρου». Τα συντρίμμια φυλάσσονται ακόμη στη Βάση Ελικοπτέρων Ναυτικού.

Όλοι οι Τούρκοι βατραχάνθρωποι που ανέβηκαν στα Ίμια είναι νεκροί;
Η αλήθεια είναι ότι οι περισσότεροι από την τουρκική ομάδα βατραχανθρώπων σκοτώθηκαν σχετικά σύντομα σε δύο αεροπορικά δυστυχήματα. Κάποιοι όταν το ελικόπτερο που επέβαιναν έπεσε στο Αξάζ και κάποιοι άλλοι σε συντριβή C 130!
Ο υποδιοικητής της ομάδας ,μαχαιρώθηκε στη πλατεία Ταξίμ της Κωνσταντινούπολης από τοξικομανή! Ωστόσο δύο τουλάχιστον ζουν και ο ένας είναι ο διοικητής Ali Türkşen, ο οποίος μάλιστα δικάστηκε αργότερα για τη συμμετοχή του στο “Σχέδιο Κλωβός” ,που προέβλεπε τη δολοφονία ναυάρχων!


Τα πρόσωπα των Ιμίων
ΧΡΙΣΤΟΣ ΛΥΜΠΕΡΗΣ- Α/ΓΕΕΘΑ:
Με «παράσημα» από τη συμμετοχς του στην κρίση του 1987, ο ναύαρχος Λυμπέρης, είδε τα Ίμια ως τη μεγάλη ευκαιρία της στρατιωτικής του καριέρας. Εκείνος προετοιμαζόταν για πόλεμο και οι πολιτικοί του προϊστάμενοι για συμβιβασμό. Θέλησε να τοποθετήσει φρουρά στη δυτική Ίμια, αλλά άκουσε τους πολιτικούς που του είπαν να μην το κάνει για να μην κλιμακώσει την ένταση. Έπαιξε, έχασε και αποστρατεύτηκε μ’ ένα πλήγμα στην υστεροφημία του. Έγραψε ένα βιβλίο για τα Ίμια και ζει μόνιμα στο χωριό
του στη Παλαιοπαναγιά Θηβών.



Κ. ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ –Α/ΓΕΣ: Ο στρατηγός εκείνη τη νύχτα ζήτησε 48 ώρες για να μεταφέρει στρατεύματα από τη Κω στα Ίμια!!!Αποστρατεύτηκε , χωρίς να φαίνεται ότι χρεώθηκε την αδυναμία του για ταχεία αντίδραση.

Α. ΤΖΟΓΑΝΗΣ-Α/ΓΕΑ: Το 1974, ο πτέραρχος ήταν πιλότος σε μεταγωγικό αεροσκάφος NORATLAS. Αυτά που πραγματοποίησαν την επιχείρηση ΝΙΚΗ, στη Κύπρο. Το αεροσκάφος του δεν απογειώθηκε.Τη νύχτα των Ιμίων ήταν Α/ΓΕΑ. Κι αμέσως μετά τη κρίση έγινε και Α/ΓΕΕΘΑ.

Γ. ΣΤΑΓΚΑΣ-Α/ΓΕΝ
: Είχε εκφράσει τις αμφιβολίες του και τις επιφυλάξεις του για τον τρόπο χειρισμού της κρίσης. Πίστευε ότι δεν αρκούσαν οι φρεγάτες γύρω από τα Ίμια για να διαφυλάξουν την ασφάλεια των βραχονησίδων. Αποστρατεύτηκε χωρίς να του αποδοθούν ευθύνες.

Γ.ΛΙΟΥΛΗΣ-ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΠΕΡΙΟΧΗΣ:
Έφθασε μέχρι τους υψηλότερους βαθμούς του ΠΝ, αποστρατεύτηκε με το βαθμό του αντιναυάρχου αρκετά χρόνια μετά από τα Ίμια. Ήταν ο διοικητής ναυτικών δυνάμεων περιοχής , εκείνη τη νύχτα, ο άνθρωπος που έζησε από πρώτο χέρι όλη την εξέλιξη της κρίσης. Το αποτέλεσμα των χειρισμών αντιμετώπισής της δεν φαίνεται να επηρέασε τη καριέρα του.
ΠΗΓΗ

Δημοσίευση σχολίου

 
Top