Εξαιρετικά επιτυχημένα θεωρούνται (ως μέτρα) από πολλούς κατασκευαστές αυτοκινήτων τα προγράμματα απόσυρσης που αποτελούν πλέον «μόδα» και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού: τα κυβερνητικά κίνητρα έχουν λειτουργήσει καταλυτικά, φέρνοντας δραματική άνοδο στις πωλήσεις.
Ωστόσο, υπάρχουν και οι «χαμένοι» : κάποιοι κατασκευαστές οι οποίοι έχουν επωφεληθεί ελάχιστα από τα εν λόγω προγράμματα, ενώ σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν και πολλές επιχειρήσεις πώλησης μεταχειρισμένων οχημάτων, που βλέπουν τις δουλειές τους να μειώνονται, καθώς οι πελάτες τους προτιμούν να αγοράσουν καινούρια αυτοκίνητα (τα οποία διατίθενται σε χαμηλές τιμές).
Συνοπτικά λοιπόν, ποιοι είναι οι κερδισμένοι και ποιοι οι χαμένοι;
«Κερδισμένοι»
Ο μέσος καταναλωτής: εκπτώσεις οι οποίες φτάνουν μέχρι και 3.000 ευρώ λειτουργούν σαφώς θετικά όσον αφορά τις επιλογές των αγοραστών- ωστόσο αξίζει να σημειωθεί πως, ακόμη και χωρίς την παροχή των κυβερνητικών κινήτρων, οι μειώσεις στις τιμές θα ήταν αναπόφευκτες, καθώς οι περισσότεροι κατασκευαστές θα προέβαιναν ούτως ή άλλως σε εκπτώσεις, αντιμέτωποι με την κρίση.....
Οι ανεπτυγμένες οικονομίες: οι μαζικές αποσύρσεις αύξησαν κατακόρυφα τη ζήτηση, ενισχύοντας την αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία αποτελεί βασικό τμήμα των βιομηχανιών των πλέον ανεπτυγμένων χωρών: κάποιοι αναλυτές εκτιμούν ότι οι βιομηχανίες της Γαλλίας και της Γερμανίας ωφελήθηκαν σε τεράστιο βαθμό. Όπως είπε ο Κάρλος ντα Σίλβα, αναλυτής της HIS Global Insight, αυτό οφείλεται σε ένα βαθμό σε κάτι που αποκάλεσε ως «πολιτιστική παράδοση ξοδέματος χρημάτων».
Ο πλανήτης μας: κατά τον καθηγητή Μπαμπάκ Γιαζντανί, του Nottingham Business School, το περιβάλλον θα βοηθηθεί από τα προγράμματα απόσυρσης, καθώς τα καινούρια αυτοκίνητα γενικότερα έχουν μικρότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Οι (θετικές) επιπτώσεις αυτής της μετάβασης θα αρχίσουν να γίνονται αντιληπτές μέσα σε διάστημα 4-6 ετών.
Η Ford: μία από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου, αντιμετώπιζε μεγάλα προβλήματα κατά τα τέλη του 2007. Η εμφάνιση των προγραμμάτων αυτών λειτούργησε ευεργετικά: οι πωλήσεις τον Αύγουστο του 2009 ήταν κατά 17% υψηλότερες από τις αντίστοιχες του Αυγούστου του 2008.
Οι ασιατικές αυτοκινητοβιομηχανίες: οι μαζικές αποσύρσεις «στόχευαν» κυρίως σε μικρά αυτοκίνητα- τομέα στον οποίο αυτές (ιαπωνικές, κορεατικές αυτοκινητοβιομηχανίες) εξειδικεύονται: ως εκ τούτου, οι πωλήσεις τους αυξήθηκαν δραματικά. Αντίστοιχη είναι και η κατάσταση για τις ευρωπαϊκές εταιρείες οι οποίες κινούνται στην ίδια «αρένα» (Peugeot, Renault, Citroen, Fiat).
«Χαμένοι»
Οι «πολυτελείς» αυτοκινητοβιομηχανίες: εταιρείες όπως η Mercedes και η BMW δεν επωφελήθηκαν, για τον απλό λόγο ότι, αν μία έκπτωση της τάξης των 4.500 δολαρίων σε ένα αυτοκίνητο αξίας 9.000 δολαρίων θα έχει απήχηση στο αγοραστικό κοινό, δεν ισχύει το ίδιο για αυτοκίνητα αξίας 25.000 δολαρίων και άνω. Ενδεικτικά, οι πωλήσεις της BMW έπεσαν κατά 18%.
Ο πλανήτης (ξανά): δεν είναι όλοι σίγουροι ότι η αλλαγή ενός παλιού αυτοκινήτου με ένα καινούριο είναι μια φιλική προς το περιβάλλον κίνηση, καθώς χρειάζονται πάνω από έξι χρόνια για να «διορθωθεί» η «ζημιά» που προκαλείται από το διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπεται για την κατασκευή ενός «μικρού» αυτοκινήτου.
Οι πωλητές μεταχειρισμένων: για ευνόητους λόγους. Δεν είναι πολλοί αυτοί οι οποίοι θα αγόραζαν ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο αν μπορούσαν να αγοράσουν ένα καινούριο σε αντίστοιχη τιμή. Αντιστοίχως και οι ιδιοκτήτες μεταχειρισμένων, που βρίσκουν ολοένα και πιο δύσκολο να πουλήσουν τα παλιά τους οχήματα.
Η αυτοκινητοβιομηχανία μακροπρόθεσμα: όπως ισχυρίζονται κάποιοι αναλυτές, η παροχή κυβερνητικών κινήτρων αποτελεί μία «τονωτική ένεση» σε μία προβληματική αγορά, η επίδραση της οποίας κάποια στιγμή θα περάσει, με αποτέλεσμα την επιστροφή στην πρότερη άσχημη κατάσταση.
Η τελική λύση, σύμφωνα με τον καθηγητή Γιαζντανί, δεν είναι άλλη από το σωστό συγχρονισμό: ο τερματισμός των παροχών κινήτρων θα πρέπει να γίνει την κατάλληλη στιγμή, όταν η ανάκαμψη θα αποτελεί πλέον πραγματικότητα και όχι πρόβλεψη.
Ωστόσο, υπάρχουν και οι «χαμένοι» : κάποιοι κατασκευαστές οι οποίοι έχουν επωφεληθεί ελάχιστα από τα εν λόγω προγράμματα, ενώ σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν και πολλές επιχειρήσεις πώλησης μεταχειρισμένων οχημάτων, που βλέπουν τις δουλειές τους να μειώνονται, καθώς οι πελάτες τους προτιμούν να αγοράσουν καινούρια αυτοκίνητα (τα οποία διατίθενται σε χαμηλές τιμές).
Συνοπτικά λοιπόν, ποιοι είναι οι κερδισμένοι και ποιοι οι χαμένοι;
«Κερδισμένοι»
Ο μέσος καταναλωτής: εκπτώσεις οι οποίες φτάνουν μέχρι και 3.000 ευρώ λειτουργούν σαφώς θετικά όσον αφορά τις επιλογές των αγοραστών- ωστόσο αξίζει να σημειωθεί πως, ακόμη και χωρίς την παροχή των κυβερνητικών κινήτρων, οι μειώσεις στις τιμές θα ήταν αναπόφευκτες, καθώς οι περισσότεροι κατασκευαστές θα προέβαιναν ούτως ή άλλως σε εκπτώσεις, αντιμέτωποι με την κρίση.....
Οι ανεπτυγμένες οικονομίες: οι μαζικές αποσύρσεις αύξησαν κατακόρυφα τη ζήτηση, ενισχύοντας την αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία αποτελεί βασικό τμήμα των βιομηχανιών των πλέον ανεπτυγμένων χωρών: κάποιοι αναλυτές εκτιμούν ότι οι βιομηχανίες της Γαλλίας και της Γερμανίας ωφελήθηκαν σε τεράστιο βαθμό. Όπως είπε ο Κάρλος ντα Σίλβα, αναλυτής της HIS Global Insight, αυτό οφείλεται σε ένα βαθμό σε κάτι που αποκάλεσε ως «πολιτιστική παράδοση ξοδέματος χρημάτων».
Ο πλανήτης μας: κατά τον καθηγητή Μπαμπάκ Γιαζντανί, του Nottingham Business School, το περιβάλλον θα βοηθηθεί από τα προγράμματα απόσυρσης, καθώς τα καινούρια αυτοκίνητα γενικότερα έχουν μικρότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Οι (θετικές) επιπτώσεις αυτής της μετάβασης θα αρχίσουν να γίνονται αντιληπτές μέσα σε διάστημα 4-6 ετών.
Η Ford: μία από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου, αντιμετώπιζε μεγάλα προβλήματα κατά τα τέλη του 2007. Η εμφάνιση των προγραμμάτων αυτών λειτούργησε ευεργετικά: οι πωλήσεις τον Αύγουστο του 2009 ήταν κατά 17% υψηλότερες από τις αντίστοιχες του Αυγούστου του 2008.
Οι ασιατικές αυτοκινητοβιομηχανίες: οι μαζικές αποσύρσεις «στόχευαν» κυρίως σε μικρά αυτοκίνητα- τομέα στον οποίο αυτές (ιαπωνικές, κορεατικές αυτοκινητοβιομηχανίες) εξειδικεύονται: ως εκ τούτου, οι πωλήσεις τους αυξήθηκαν δραματικά. Αντίστοιχη είναι και η κατάσταση για τις ευρωπαϊκές εταιρείες οι οποίες κινούνται στην ίδια «αρένα» (Peugeot, Renault, Citroen, Fiat).
«Χαμένοι»
Οι «πολυτελείς» αυτοκινητοβιομηχανίες: εταιρείες όπως η Mercedes και η BMW δεν επωφελήθηκαν, για τον απλό λόγο ότι, αν μία έκπτωση της τάξης των 4.500 δολαρίων σε ένα αυτοκίνητο αξίας 9.000 δολαρίων θα έχει απήχηση στο αγοραστικό κοινό, δεν ισχύει το ίδιο για αυτοκίνητα αξίας 25.000 δολαρίων και άνω. Ενδεικτικά, οι πωλήσεις της BMW έπεσαν κατά 18%.
Ο πλανήτης (ξανά): δεν είναι όλοι σίγουροι ότι η αλλαγή ενός παλιού αυτοκινήτου με ένα καινούριο είναι μια φιλική προς το περιβάλλον κίνηση, καθώς χρειάζονται πάνω από έξι χρόνια για να «διορθωθεί» η «ζημιά» που προκαλείται από το διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπεται για την κατασκευή ενός «μικρού» αυτοκινήτου.
Οι πωλητές μεταχειρισμένων: για ευνόητους λόγους. Δεν είναι πολλοί αυτοί οι οποίοι θα αγόραζαν ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο αν μπορούσαν να αγοράσουν ένα καινούριο σε αντίστοιχη τιμή. Αντιστοίχως και οι ιδιοκτήτες μεταχειρισμένων, που βρίσκουν ολοένα και πιο δύσκολο να πουλήσουν τα παλιά τους οχήματα.
Η αυτοκινητοβιομηχανία μακροπρόθεσμα: όπως ισχυρίζονται κάποιοι αναλυτές, η παροχή κυβερνητικών κινήτρων αποτελεί μία «τονωτική ένεση» σε μία προβληματική αγορά, η επίδραση της οποίας κάποια στιγμή θα περάσει, με αποτέλεσμα την επιστροφή στην πρότερη άσχημη κατάσταση.
Η τελική λύση, σύμφωνα με τον καθηγητή Γιαζντανί, δεν είναι άλλη από το σωστό συγχρονισμό: ο τερματισμός των παροχών κινήτρων θα πρέπει να γίνει την κατάλληλη στιγμή, όταν η ανάκαμψη θα αποτελεί πλέον πραγματικότητα και όχι πρόβλεψη.
Δημοσίευση σχολίου