Ελένη Γαβριήλ
Κορβέτες, εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ, ελικόπτερα, αεροσκάφη C-130, ακόμα και F-35 αναμένεται να μπουν στη «ζυγαριά» του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, ενόψει της δύσκολης κατάρτισης του προϋπολογισμού 2024.
Την ώρα που το οικονομικό επιτελείο σχεδιάζει να προχωρήσει στην κατάθεση συμπληρωματικού προϋπολογισμού προκειμένου να καλύψει άμεσες ανάγκες για την στήριξη των πληγέντων από τις πλημμύρες, το πιο σημαντικό πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει το υπουργείο Εθνικής Άμυνας αφορά τον δημοσιονομικό χώρο που διατίθεται πλέον για εξοπλιστικά τα οποία συζητούνται εδώ και αρκετό καιρό.
Κορβέτες, εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ, ελικόπτερα, αεροσκάφη C-130, ακόμα και F-35 αναμένεται να μπουν στη «ζυγαριά» του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης και, όπως τονίζουν πηγές του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, κανείς δεν γνωρίζει ακόμα αν θα αλλάξει κάτι στον αρχικό προγραμματισμό.
Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού, παρουσιάζονται καθυστερήσεις στις προγραμματισμένες εκταμιεύσεις δαπανών για τα εξοπλιστικά προγράμματα. Τον Ιούλιο καταγράφηκε ετεροχρονισμός των πληρωμών για δαπάνες εξοπλιστικών προγραμμάτων ύψους 680 εκατ. ευρώ. Κάτι που σημαίνει ότι ήδη και πριν τις πλημμύρες υπήρχε μία δυσκολία στην εκτέλεση του προϋπολογισμού για τα εξοπλιστικά, γι' αυτό και πήγαιναν πιο πίσω οι πληρωμές των συγκεκριμένων δαπανών.
Πρώτο πρόγραμμα για το οποίο υπάρχουν προβληματισμοί είναι το πολυσυζητημένο πρόγραμμα των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού (με βασικούς διεκδικητές Naval και Fincantieri), το οποίο και έχει μείνει πίσω και σύμφωνα και με τους πίνακες της ΓΔΑΕΕ «δεν έχει επί του παρόντος ληφθεί απόφαση για τον τρόπο υλοποίησης του προγράμματος». Το συνολικό κόστος του εκτιμάται ότι ανέρχεται σε 2.122.880.000 ευρώ. Το εν λόγω πρόγραμμα είχε μετατεθεί για το 2024, δηλαδή για έναν ήδη δύσκολο προϋπολογισμό, όπου ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα έχει τεθεί πάνω από το 2% του ΑΕΠ.
Όσον αφορά τον πολύ σημαντικό εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης ΥΔΡΑ, μετατίθεται λόγω «πολυπλοκότητας» για το 2024, με το κόστος του προγράμματος δυστυχώς να ξεπερνά την αρχική εκτίμηση των 500 εκατομμυρίων ευρώ και να φτάνει τα 643 εκατ.
Ωστόσο, οι πρόσφατες πλημμύρες έφεραν στην επιφάνεια και νέες ανάγκες που θα πρέπει να καλυφθούν από τον προϋπολογισμό των εξοπλιστικών προγραμμάτων, καθώς είναι μεγάλα τα κενά που υπάρχουν στην έρευνα και διάσωση. Η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει πολύ περιορισμένα μέσα, με τα ελικόπτερα έρευνας και διάσωσης (SAR), Super Puma να μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Τα ελικόπτερα αυτά επιχείρησαν στους απεγκλωβισμούς των πλημμυροπαθών στα όρια των δυνατοτήτων τους.
Από την πλευρά της, η κυβέρνηση το τελευταίο διάστημα προσπαθεί να γίνει δεκτή σε ευρωπαϊκό επίπεδο η εξαίρεση των αμυντικών δαπανών από τον υπολογισμό του ελλείμματος, κάτι που θα έδινε μεγάλη ανάσα και δημοσιονομικό χώρο για την προώθηση τουλάχιστον των προγραμμάτων τα οποία είναι απαραίτητα. Προς το παρόν δεν υπάρχει αισιοδοξία ότι το Eurogroup θα κάνει δεκτή αυτή την πρόταση, παρότι την έχει περιλάβει η Κομισιόν στις εναλλακτικές λύσεις για την αναμόρφωση του Συμφώνου Σταθερότητας.
Έτσι, ο σχεδιασμός για το 2024 θα πρέπει να γίνει εντός των ήδη στενών δημοσιονομικών περιθωρίων που υπάρχουν, κάτι που δεν αποκλείει νέες αναβολές προγραμμάτων.
Την ώρα που το οικονομικό επιτελείο σχεδιάζει να προχωρήσει στην κατάθεση συμπληρωματικού προϋπολογισμού προκειμένου να καλύψει άμεσες ανάγκες για την στήριξη των πληγέντων από τις πλημμύρες, το πιο σημαντικό πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει το υπουργείο Εθνικής Άμυνας αφορά τον δημοσιονομικό χώρο που διατίθεται πλέον για εξοπλιστικά τα οποία συζητούνται εδώ και αρκετό καιρό.
Κορβέτες, εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ, ελικόπτερα, αεροσκάφη C-130, ακόμα και F-35 αναμένεται να μπουν στη «ζυγαριά» του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης και, όπως τονίζουν πηγές του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, κανείς δεν γνωρίζει ακόμα αν θα αλλάξει κάτι στον αρχικό προγραμματισμό.
Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού, παρουσιάζονται καθυστερήσεις στις προγραμματισμένες εκταμιεύσεις δαπανών για τα εξοπλιστικά προγράμματα. Τον Ιούλιο καταγράφηκε ετεροχρονισμός των πληρωμών για δαπάνες εξοπλιστικών προγραμμάτων ύψους 680 εκατ. ευρώ. Κάτι που σημαίνει ότι ήδη και πριν τις πλημμύρες υπήρχε μία δυσκολία στην εκτέλεση του προϋπολογισμού για τα εξοπλιστικά, γι' αυτό και πήγαιναν πιο πίσω οι πληρωμές των συγκεκριμένων δαπανών.
Πρώτο πρόγραμμα για το οποίο υπάρχουν προβληματισμοί είναι το πολυσυζητημένο πρόγραμμα των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού (με βασικούς διεκδικητές Naval και Fincantieri), το οποίο και έχει μείνει πίσω και σύμφωνα και με τους πίνακες της ΓΔΑΕΕ «δεν έχει επί του παρόντος ληφθεί απόφαση για τον τρόπο υλοποίησης του προγράμματος». Το συνολικό κόστος του εκτιμάται ότι ανέρχεται σε 2.122.880.000 ευρώ. Το εν λόγω πρόγραμμα είχε μετατεθεί για το 2024, δηλαδή για έναν ήδη δύσκολο προϋπολογισμό, όπου ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα έχει τεθεί πάνω από το 2% του ΑΕΠ.
Όσον αφορά τον πολύ σημαντικό εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης ΥΔΡΑ, μετατίθεται λόγω «πολυπλοκότητας» για το 2024, με το κόστος του προγράμματος δυστυχώς να ξεπερνά την αρχική εκτίμηση των 500 εκατομμυρίων ευρώ και να φτάνει τα 643 εκατ.
Ωστόσο, οι πρόσφατες πλημμύρες έφεραν στην επιφάνεια και νέες ανάγκες που θα πρέπει να καλυφθούν από τον προϋπολογισμό των εξοπλιστικών προγραμμάτων, καθώς είναι μεγάλα τα κενά που υπάρχουν στην έρευνα και διάσωση. Η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει πολύ περιορισμένα μέσα, με τα ελικόπτερα έρευνας και διάσωσης (SAR), Super Puma να μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Τα ελικόπτερα αυτά επιχείρησαν στους απεγκλωβισμούς των πλημμυροπαθών στα όρια των δυνατοτήτων τους.
Από την πλευρά της, η κυβέρνηση το τελευταίο διάστημα προσπαθεί να γίνει δεκτή σε ευρωπαϊκό επίπεδο η εξαίρεση των αμυντικών δαπανών από τον υπολογισμό του ελλείμματος, κάτι που θα έδινε μεγάλη ανάσα και δημοσιονομικό χώρο για την προώθηση τουλάχιστον των προγραμμάτων τα οποία είναι απαραίτητα. Προς το παρόν δεν υπάρχει αισιοδοξία ότι το Eurogroup θα κάνει δεκτή αυτή την πρόταση, παρότι την έχει περιλάβει η Κομισιόν στις εναλλακτικές λύσεις για την αναμόρφωση του Συμφώνου Σταθερότητας.
Έτσι, ο σχεδιασμός για το 2024 θα πρέπει να γίνει εντός των ήδη στενών δημοσιονομικών περιθωρίων που υπάρχουν, κάτι που δεν αποκλείει νέες αναβολές προγραμμάτων.
Δημοσίευση σχολίου