«Μη-αμερικανικές εταιρείες πετυχαίνουν μεγάλες συμφωνίες (σ.σ. πώλησης αμυντικού υλικού) στον Κόλπο», σημειώνουν οι συντάκτες του ιστοχώρου Breaking Defense, διερωτώμενοι «εάν δύναται η Ουάσιγκτον να αναστρέψει αυτήν την τάση;».
«Τα τελευταία τέσσερα χρόνια υπήρξε μια σαφής στροφή στον Κόλπο προς την αγορά μη αμερικανικών οπλικών συστημάτων», διαπιστώνει το Breaking Defense, βλέποντας «σύννεφα» πάνω από το μέλλον της αμερικανικής κυριαρχίας στη συγκεκριμένη περιοχή, «σύννεφα» τα οποία θα μπορούσε να αποδώσει κανείς σε έναν συνδυασμό από παράγοντες.
Νέοι παίκτες, νέες προτεραιότητες και νέοι (γεω)πολιτικοί ανταγωνισμοί έρχονται να αναδιαμορφώσουν την κατανομή της αμυντικής πίτας.
Η στροφή προς την ανάπτυξη εγχώριων αμυντικών βιομηχανιών αποτελεί πια «προτεραιότητα» για πολλά κράτη, από την Τουρκία έως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Σαουδική Αραβία. «Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα: Ο μέγας αγοραστής οπλικών συστημάτων αποφάσισε να γίνει παραγωγός», γράφαμε χαρακτηριστικά στο Α&Δ τον περασμένο Ιούνιο, εστιάζοντας σε μόνο ένα από τα ουκ ολίγα σχετικά παραδείγματα.
Μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο όμως, αναδύονται παράλληλα και νέοι παίκτες που διεκδικούν ολοένα μεγαλύτερο μερίδιο της πίτας καθώς ανεβαίνουν.
«Γαλλία και Ηνωμένο Βασίλειο διαγκωνίζονται διεκδικώντας επιρροή σε Σαουδική Αραβία, Εμιράτα, Κατάρ», γράφει ο Τζον Φέντον Χάρβεϊ στον ιστοχώρο Al-Monitor.
«Η Γαλλία συνιστά πρόκληση για την αμερικανική αμυντική βιομηχανία στη Μέση Ανατολή καθώς οι πωλήσεις μαχητικών αεροσκαφών Rafale επισκιάζουν τα F-35 (σ.σ. στη συγκεκριμένη περιοχή)», γράφει ο Σάμιουελ Γουέντελ στον ίδιο ιστοχώρο.
Οι Αμερικανοί παραμένουν βέβαια κυρίαρχοι διεθνώς (οι έξι από τις δέκα κορυφαίες βιομηχανίες στο νέο Top 100 του DefenseNews για το έτος 2023 είναι αμερικανικές: Lockheed Martin, RTX, Northrop Grumman, Boeing, General Dynamics, L3Harris), μέσα σε ένα περιβάλλον όμως στο οποίο είναι πολύ πιο έντονη πια η παρουσία Ευρωπαίων και Νοτιοκορεατών (Hanwha, LIG Nex1, Korea Aerospace Industries κ.ά.).
Η γαλλική Naval Group φτιάχνει ήδη κορβέτες Gowind για το εμιρατινό πολεμικό ναυτικό βάσει συμφωνίας που είχε υπογραφεί το 2019, ενώ παράλληλα έχει υπογράψει – επίσης από το 2019 – συμφωνία για τη «συμπαραγωγή» πολεμικών πλοίων (φρεγατών, κορβετών) και με το πολεμικό ναυτικό της Σαουδικής Αραβίας… με το οποίο όμως έχει πια υπογράψει, από τον περασμένο Δεκέμβριο, MOU και η ισπανική Navantia για τη συνεργασία στη ναυπήγηγη πλοίων πολλαπλού ρόλου.
Σαουδική Αραβία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έχουν όμως και άλλα κοινά, καθώς προχώρησαν και οι δύο τα τελευταία χρόνια σε αγορές συστημάτων αεράμυνας M-SAM (των επονομαζόμενων και «κορεατικών Patriot») από τη Νότια Κορέα βάσει συμφωνιών που προβλέπουν, όπως λέγεται, ακόμη και τη μεταφορά τεχνογνωσίας.
Για αυτές τις στροφές, ωστόσο, των Αράβων προς μη-αμερικανικά συστήματα, λέγεται ότι φέρουν ευθύνη και οι ίδιοι Αμερικανοί, διότι ήταν εκείνοι (οι Αμερικανοί) που απέσυραν πρώτοι τους Patriot από τη Σαουδική Αραβία και πάγωσαν τη συμφωνία για την πώληση F-35 στα ΗΑΕ, όπως σχολιάζει ο γενικός διευθυντής του Dubai Public Policy Research Center, Mohammed Baharoon, μιλώντας στο Breaking Defense.
Από εκεί και πέρα βέβαια, όσοι έχουν τα μέσα σπεύδουν να διεκδικήσουν μεγαλύτερα κομμάτια της πίτας εκεί όπου βλέπουν κενά, ευκαιρίες και προοπτικές.
Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν υποδέχθηκε τον Σαουδάραβα πρίγκιπα-διάδοχο Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν στο Παρίσι τον περασμένο Ιούνιο, με φόντο τις πωλήσεις αμυντικού υλικού προς τη Σαουδική Αραβία που έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια και τις στρατιωτικού τύπου συμπράξεις που ενισχύονται (άξιο αναφοράς το ντιλ της σαουδαραβικής Scopa Industries με την Airbus για τη «συμπαραγωγή» στρατιωτικών ελικοπτέρων), ενώ το Παρίσι παράλληλα προωθεί και την ενδυνάμωση της γαλλικής στρατηγικής εταιρικής σχέσης με το Κατάρ στο οποίο έχει ήδη πουλήσει δεκάδες Rafale. Δεκάδες Rafale έχει, βέβαια, αγοράσει και η Ινδία ο πρωθυπουργός της οποίας, Ναρέντρα Μόντι, έγινε δεκτός ως τιμώμενο πρόσωπο τον περασμένο Ιούλιο στο Παρίσι στο πλαίσιο των εθνικών εορτασμών για την Ημέρα της Βαστίλης.
Αλλά και οι Βρετανοί, από την πλευρά τους, δεν κάθονται με σταυρωμένα τα χέρια. Για του λόγου το αληθές θα μπορούσε να ανατρέξει κανείς: στην περιοδεία που έκανε στα τέλη Ιουλίου ο Βρετανός ΥΠΕΞ Τζέιμς Κλέβερλι σε Κατάρ – Κουβέιτ – Ιορδανία, στο σχέδιο αμυντικής συνεργασίας που υπέγραψαν Βρετανία και Σαουδική Αραβία τον Δεκέμβριο του 2022, στη μεταφορά βρετανικής βάσης από τον Καναδά στον Ομάν κ.ά.
Σύμφωνα πάντως με το Top 100 των εκατό κορυφαίων αμυντικών βιομηχανιών για το έτος 2023 που δημοσιεύθηκε προ ημερών στον ιστοχώρο DefenseNews, οι Αμερικανοί εξακολουθούν να κυριαρχούν διεθνώς (με 51 εταιρείες), ακολουθούμενοι όμως πια από χώρες όπως είναι η Κίνα (Aviation Industry Corporation of China, China North Industries Group Corporation Limited, China South Industries Group Corporation, China Aerospace Science and Technology Corporation) οι βιομηχανίες της οποίας βρίσκονται στην πρώτη 20άδα και κάθε χρόνο ανεβαίνουν θέσεις.
Δημοσίευση σχολίου