Το προγραμματισμένο έργο διανοίξεως της διώρυγας που θα συνδέει τη θάλασσα του Μαρμαρά με τη Μαύρη Θάλασσα θα προκαλέσει νέα άγρια κούρσα εξοπλισμών στην περιοχή, έγραψε η δημοσιογράφος Έλεν Φραντσινεάου στην South China Morning Post .
Το έργο της Διώρυγας που θα παρακάμψει το Βόσπορο, είναι ο μοναδικός πλωτός δρόμος που συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με τους ωκεανούς του πλανήτη, και η μόνη νορμάλ δίοδο της Ρωσίας στην κατεύθυνση Αιγαίο –Μεσόγειο-Διώρυγα του Σουέζ.
Οποιαδήποτε μεταβολή του σημερινού καθεστώτος των Στενών θα προκαλούσε άμεση στρατιωτική επέμβαση της Μόσχας , κάτι που είναι γνωστό από την εποχή των Τσάρων στην Ρωσία.
Ο Ερντογάν όμως με το έργο αυτό «έριξε το τυρί» σε Ρωσία και ΗΠΑ μιας και η συνθήκη του Μοντρέ δεν θα ισχύει για την Διώρυγα αυτή, παίζοντας ένα τεράστιο γεωπολιτικό παιχνίδι εις βάρος της ειρήνης στην περιοχή , και καθιστώντας την χώρα του ρυθμιστή όλων των εξελίξεων .
Οι Αμερικανοί για παράδειγμα, σε πιθανή εξομάλυνση των σχέσεων τους με την Άγκυρα θα μπορούσαν να περνούν μεγάλα πολεμικά τους πλοία ανενόχλητα παρακάμπτοντας μια συνθήκη 82 ετών , ενώ από την άλλη πλευρά η Ρωσία θα έχει και αυτή την ανάγκη καλών σχέσεων με τους Τούρκους για τους αντίστροφους λόγους.
Η σύμβαση του Μοντρέ του 1936, είναι μια συνθήκη που παρέχει στα εμπορικά πλοία ελεύθερη διέλευση από τα στενά , αλλά εφαρμόζει περιορισμούς στα πολεμικά πλοία χωρών που δεν βρέχονται από τον Εύξεινο Πόντο, και αυτό το ΝΑΤΟ επιθυμεί να το μεταβάλει με την δημιουργία νατοϊκού στόλου στην θάλασσα αυτή .
«Το στενό της Κωνσταντινούπολης [ Βόσπορος] είναι μοναδικό λόγω της Σύμβασης του Μοντρέ , η οποία επιβάλλει περιορισμούς, ιδιαίτερα στη διέλευση πολεμικών πλοίων», ανέφερε ο κ. Nilufer Oral, από τη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Bilgi της Κωνσταντινούπολης.
Μετά την ανακοίνωση της σχεδιαζόμενης Διώρυγας το 2011, πολλοί αμφισβήτησαν τις συνέπειές της επί της συμβάσεως του Μοντρέ , ανάλογα το ποιος θα κυβερνά την Τουρκία.
«Η διέλευση πολεμικών πλοίων είναι το κύριο θέμα», δήλωσε ο Οράλ. «Θα εκπλαγώ αν το νέο κανάλι θα ήταν ανοιχτό σε πολεμικά πλοία, διότι θα ήταν ένα σοβαρό πολιτικό ζήτημα με τη Ρωσία», τονίζει ο ίδιος.
Σύμφωνα με τους κανόνες της σύμβασης, τα ξένα πολεμικά πλοία έχουν περιορισμούς όσον αφορά τον αριθμό, τη χωρητικότητα και τη διάρκεια της παραμονής τους στον Εύξεινο Πόντο , σύμφωνα με τον Franchineau.
Η Ρωσία είναι αποφασισμένη να διατηρήσει αυτά τα όρια…πάση θυσία.
«Η Σύμβαση του Μοντρέ αποτελεί κλειδί για την περιφερειακή ασφάλεια του Εύξεινου Πόντου και την άμυνα και την ασφάλεια της Ρωσίας.
Από πολιτική άποψη, είναι σημαντικό για τη Ρωσία να μην εγκαταλείψει την θαλάσσια αυτή περιοχή σε ξένες ναυτικές δυνάμεις και ειδικά τις αμερικανικές », δήλωσε ο Τούρκος ναύαρχος ε.α. Cem Gürdeniz, διευθυντής του Πανεπιστημιακού Θαλάσσιου Φόρουμ Koç.
Παρόλο που δεν έχει υπογράψει τη Σύμβαση του Μοντρέ , η έτερη υπερδύναμη η Κίνα παρακολουθεί επίσης τις εξελίξεις με ενδιαφέρον, καθώς οποιαδήποτε συμφωνία σχετικά με το νέο κανάλι ενδέχεται να έχει επιπτώσεις στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας.
«Η Κίνα δεν θέλει να μεταβληθεί η Σύμβαση του Μοντρέ από κανέναν, επειδή οποιαδήποτε αλλαγή του πνεύματος της θα διατάρασσε το γεωπολιτικό δόγμα της κινεζικής ναυτικής αποτροπής» , δήλωσε ο Τούρκος ναύαρχος .
«Η Κίνα δεν εμπλέκεται άμεσα στη Σύμβαση του Μοντρέ, αλλά θα επηρεάζονταν έμμεσα από οποιαδήποτε αναθεώρησή της» κατέληξε ο ίδιος.
Προς το παρόν, δεν είναι σαφές το πώς θα προχωρήσει η τουρκική κυβέρνηση με την νέα Διώρυγα .Μπορεί να επιδιώξει να επιβάλει νέα όρια στα πολεμικά πλοία ή να αναθεωρήσει τη Σύμβαση του Μοντρέ για τους δικούς της γεωπολιτικούς λόγους .
«Η παράκαμψη της συνθήκης του Μοντρέ σε οποιαδήποτε περίπτωση θα ήταν ένα μεγάλο λάθος. Οι κανονισμοί για την ειρήνη δεν θα ισχύουν και τα πολεμικά πλοία θα μπορούσαν να διέλθουν ανενόχλητα . Η συνθήκη θα πρέπει να διέπει και την νέα Διώρυγα με κάθε κόστος» , δήλωσε ανώνυμος ναυτιλιακός μεσίτης στην Κωνσταντινούπολη.
Η ουσία είναι όμως ότι οι νέο-οθωμανοί βρήκαν ένα νέο τρόπο να μονοπωλήσουν και πάλι το διεθνές ενδιαφέρον και κυρίως να εκβιάσουν Δύση και Ανατολή για να λάβουν νέα ανταλλάγματα πιθανότατα στο Αιγαίο εις βάρος της Ελλάδος και άλλων χωρών σε βάθος χρόνου .
Αυτή μια αλήθεια που δεν επιδέχεται αμφισβήτησης και για αυτό θα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι όσο γίνεται καλύτερα.
Υπενθυμίζουμε επίσης ότι χθες κατά την συνάντηση Τσαβούσογλου-Πομπέο στην Ουάσιγκτον ο Τούρκος υπουργός δήλωσε ότι η χώρα του αγοράζει S-400 διότι η δύση δεν επιτρέπει την πώληση εξελιγμένων οπλικών συστημάτων με τους κωδικούς τους στην Τουρκία , αφήνοντας παράθυρο πιθανής μελλοντικής «κυβίστησης» της χώρας του στις σχέσεις με την Μόσχα.
Εμείς υπενθυμίζουμε εύστοχο και προφητικό παλαιότερο άρθρο μας με τίτλο (Αυτή είναι η αιτία του ρωσοτουρκικού πολέμου: Ετσι θα προκαλέσουν το «ξανθό γένος» και θα κατέβει η «Αρκούδα») , με το οποίο αναφέραμε ότι στην περίπτωση της κατασκευής της νέας διώρυγας θα μπορούν να διέρχονται σούπερ δεξαμενόπλοια ακόμα μεγαλύτερης κλάσης, μεγάλα αποβατικά πλοία και ελικοπτεροφόρα και ίσως και ….αεροπλανοφόρα .
Η Ρωσία από την απαρχή της δημιουργίας της ως κράτος αγωνίζεται για την ελεύθερη διέλευση μέσω του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων στις θερμές θάλασσες και γι ‘αυτήν αυτό είναι ένα θέμα ζωτικής σημασίας.
Η κύρια άποψη στην Μόσχα είναι ότι το όλο έργο είναι μια πραγματική απειλή για τα γεωπολιτικά συμφέροντα της, γιατί είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής πετρελαίου από τα στενά.
Η Ρωσία από την απαρχή της δημιουργίας της ως κράτος αγωνίζεται για την ελεύθερη διέλευση μέσω του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων στις θερμές θάλασσες και γι ‘αυτήν αυτό είναι ένα θέμα ζωτικής σημασίας.
Η κύρια άποψη στην Μόσχα είναι ότι το όλο έργο είναι μια πραγματική απειλή για τα γεωπολιτικά συμφέροντα της, γιατί είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής πετρελαίου από τα στενά. Αυτό ας το κρατήσουμε καλά .
πηγή
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Δημοσίευση σχολίου