GuidePedia

0


Μια ενδιαφέρουσα εξέλιξη προδιαγράφεται για τα τουρκικά ναυτικά εξοπλιστικά προγράμματα και πιο συγκεκριμένα για στο πλαίσιο του προγράμματος απόκτησης «εθνικού υποβρυχίου» (MILDEN). Σύμφωνα με σχετικές αναρτήσεις σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι Τούρκοι φέρονται να έχουν έρθει σε συνεννόηση με τους Ισπανούς, για να αξιοποιήσουν την τεχνολογία του ισπανικού υποβρυχίου S80 της Navantia.

Οι εν λόγω αναρτήσεις, αναφέρουν, ότι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των Τούρκων έχει βρεθεί το σύστημα αναερόβιας πρόωσης AIP (Air-Independent Propulsion) των S80. Παρόλο που αναφέρεται ότι οι Τούρκοι εγκαταλείπουν τα σχέδια απόκτησης περισσοτέρων γερμανικών υποβρυχίων U214TN, δεν φαίνεται να προκύπτει από πουθενά τέτοια επιθυμία, ιδίως μετά την επιδείνωση των γερμανοτουρκικών σχέσεων τα τελευταία χρόνια και το άτυπο εξοπλιστικό εμπάργκο που επηρέασε εκατοντάδες μικρά προγράμματα.

Όλα δείχνουν ότι οι Τούρκοι θα ολοκληρώσουν το πρόγραμμα των υποβρυχίων του τύπου που έχει κωδικοποιηθεί από το τουρκικό Ναυτικό ως «κλάση Piri Reis» και δεν θα επανέλθουν, εκτός φυσικά κι αν τα γεωπολιτικά δεδομένα αλλάξουν δραματικά. Οι καθυστερήσεις στο πρόγραμμα είναι μεγάλες, καθώς το προσεχές διάστημα αναμένεται να μπει σε υπηρεσία το πρώτο υποβρύχιο TCG Pirireis, που δίνει και το όνομα τον τύπο.

Σύμφωνα με αναφορές από τουρκικούς λογαριασμούς στο πρώην Twitter και νυν “X”, η τουρκική ναυπηγική βιομηχανία έχει τη δυνατότητα να ολοκληρώσει σε ποσοστό που προσεγγίζει το 80% ένα υποβρύχιο. Αν και αυτό είναι θεωρητικό… διότι αν σου λείπει το πιο σημαντικό 20%, δεν έχεις πετύχει τίποτα. Εάν αυτό αληθεύει, τότε η προσφυγή στους -συνήθεις υπόπτους- Ισπανούς, γίνεται για να εξασφαλίσουν τις τεχνολογίες που τους λείπουν.

Κομβική ανάμεσα σε αυτές είναι του συστήματος AIP, καθώς ενδεχόμενο πρόγραμμα έρευνας και ανάπτυξης θα διαρκούσε πολλά χρόνια και μάλιστα χωρίς να είναι διασφαλισμένη η θετική έκβαση. Οι αναφορές αυτές όμως, μένει να επιβεβαιωθούν, είτε από διαρροές στα φιλοκυβερνητικά μέσα ενημέρωσης είτε από δηλώσεις επισήμων. Στην εξίσωση θα πρέπει να προστεθεί, το ότι η ανάπτυξη του S80 είχε αντιμετωπίσει μεγάλα προβλήματα. Το σκάφος επιμηκύνθηκε, άρα δεν εξ αρχής παρουσίαζε καλή συμπεριφορά στο νερό… Οι δε Τούρκοι πιθανότατα θα αντιμετωπίσουν παρόμοια προβλήματα. Εύκολη δουλειά δεν είναι η ναυπήγηση υποβρυχίων.



Ωστόσο, οι σχέσεις των Ισπανών με τους Τούρκους στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας είναι γνωστές και καλά τεκμηριωμένες. Στα μέσα Νοεμβρίου 2021, ο τότε -όπως και σήμερα- Ισπανός πρωθυπουργός Σάντσεθ είχε συναντηθεί με τον Ερντογάν στην Άγκυρα, ο Τούρκος πρόεδρος είχε μιλήσει για τη συνεργασία στον τομέα των εξοπλισμών και της αμυντικής βιομηχανίας, εκφράζοντας μάλιστα και την επιθυμία επέκτασης, ονομαστικά και στον τομέα των υποβρυχίων! Η δήλωση αυτή, ασφαλώς δίνει υπόσταση στις αναφορές για τα S80 της Navantia.

Κορωνίδα της διμερούς εξοπλιστικής συνεργασίας είναι ασφαλώς το ελαφρύ αεροπλανοφόρο “Anadolu”, το οποίο στηρίχθηκε στο σχέδιο του ισπανικού αεροπλανοφόρου κλάσης «Juan Carlos I», εκτοπίσματος 26.000 τόνων, το οποίο, επί της ουσίας αποτελεί ένα πλοίο αμφιβίων επιχειρήσεων. Βέβαια, μετά την αποβολή της Τουρκίας από το πρόγραμμα των μαχητικών αεροσκαφών πέμπτης γενιάς F-35, με τα οποία σκόπευε να το εξοπλίσει και συγκεκριμένα με την έκδοση βραχείας απονήωσης – κάθετης προσνήωσης F-35B (STOVL: short take-off vertical landing), «συμβιβάστηκε» με τον εξοπλισμό του με μη επανδρωμένα αεροχήματα (οπλισμένα και μη, UAV vs. UCAV) της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας και ελικόπτερα.

Ωστόσο, στην ίδια συνάντηση, ο Ερντογάν είχε αναφερθεί και στην επιθυμία ναυπήγησης και δεύτερου, μεγαλύτερου αεροπλανοφόρου, ένα πρόγραμμα στο οποίο αναφέρθηκε εκ νέου πολύ πρόσφατα. Και σε αυτό, λογικός εταίρος είναι η ισπανική Navantia. Ο Τούρκος πρόεδρος είχε αποκαλέσει την Ισπανία «μοντέλο προς μίμηση» για τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ, στον τομέα της εξοπλιστικής συνεργασίας με την Τουρκία.

Όλα δείχνουν ότι δεν τους έπεισε, με τους Ισπανούς να μένουν μόνοι του και να δίνουν γη και ύδωρ στην Άγκυρα για να στηρίξουν την αμυντική τους βιομηχανία. Σύμφωνα πάντα με τις δηλώσεις Ερντογάν σε αυτή τη συνάντηση τον Νοέμβριο του 2021, χαρακτηριστικό είναι, ότι 600 ισπανικές εταιρίες «είχαν επενδύσει στην Τουρκία». Ως αποτέλεσμα, μεγάλη είναι και η έκθεση του ισπανικού τραπεζικού τομέα στην Τουρκία.

πηγή


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top