Δυσφορία - Ψάχνουν "αφήγημα" για να δικαιολογήσουν την αγορά των αμερικανικών παράκτιων σκαφών
Πραγματοποιήθηκε η πρώτη φάση της αξιολόγησης των νέων φρεγατών του ΠΝ. Η πρόταση των ναυάρχων και η σειρά αξιολόγησης δεν ικανοποίησε το Μαξίμου.Σε αυτή απορρίφθηκε η πρόταση της Ισπανίας με τις φρεγάτες F110. Ένα σκάφος των 6.500 τόνων και 145 μέτρων μήκους και σύστημα AEGIS.
Όπως αναφέρεται στην αξιολόγηση επικράτησαν η Ολλανδική πρόταση για τις Sigma 11515HN FFG, η γαλλική για τις FDI-HN, οι βρετανικές Arrowhead 140 και η MEKO A200/300, όχι απαραίτητα με αυτή τη σειρά.
Αυτό γιατί δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση. Όποια σειρά αξιολόγησης που έχει δει το φως της δημοσιότητας στηρίζεται σε «διαρροές».
Το μόνο σίγουρο είναι ότι στην πέμπτη θέση ήρθαν οι F110 και στην τελευταία οι MMSC ή HF-2 ή HFF κ.ο.κ.
Παραδόξως απορρίφθηκε η ισπανική πρόταση και παρέμεινε στη θέση της η αμερικανική που συγκέντρωσε τη μικρότερη βαθμολογία. .
Από τους 16 ανώτατους αξιωματικούς που έχει στη σύνθεσή του το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο, οι 15 απέρριψαν την αμερικανική πρόταση.
Αυτό προκάλεσε δυσφορία στο Μαξίμου. Αν και διαφαινόταν, η κυβέρνηση δεν ήθελε σε τέτοια θέση τα αμερικανικά σκάφη παράκτιας άμυνας. Δεν θα μπορέσει έτσι να δικαιολογήσει την επιλογή τους.
Η υπόθεση πρόκειται να έχει συνέχεια. Οι τελικές αποφάσεις δε ληφθούν πριν το τέλος Ιουνίου. Ενδεχομένως η υπόθεση να τραβήξει και μακρύτερα. Πολύ μερικότερα. Κυβερνητικά στελέχη, εξετάζουν πως θα μπορέσουν να διατηρήσουν τις αμερικανικές κορβέτες εντός του διαγωνισμού. Ακόμη εξετάζουν τι θα πουν και πως θα δικαιολογήσουν την επιλογή τους.
Η ιταλική πρόταση παραμένει μυστήριο. Δεν ακούστηκε κάτι για ποια θέση κατέλαβαν στην αξιολόγηση. Φέρονται όμως «μέσα» στη λίστα.
Η σημερινή τηλεφωνική επικοινωνία του Αμερικανού σύμβουλου Εθνικής Ασφαλείας του Λευκού Οίκου Τζέικ Σάλιβαν με τον Έλληνα ομόλογο του Θάνο Ντόκο, είχε ακριβώς αυτό το στόχο: Να ασκηθούν πιέσεις για την επιλογή του αμερικανικού σκάφους.
Μόνο που οι Αμερικανοί πιέζουν για το λάθος σκάφος.
Η ολλανδική πρόταση με τη Sigma 11515HN FFG προσφέρει ένα σκάφος των 4.400 τόνων εκτοπίσματος, μήκους 119 μέτρων, με δύο Mk41 των 16 θέσεων συνολικά, 8 Exocet Block 3C, ένα RAM, ένα πυροβόλο των 76 χλστ. ενώ σε ότι αφορά το ραντάρ προτείνονται ή APAR2 και SM400 ή NS200.
Η γαλλική FDI-HN έχει εκτόπισμα 4.460 τόνων, μήκος 122 μέτρα. Η μέγιστη ταχύτητα ανέρχεται στους 27 κόμβους (αν και το ΠΝ θα επιθυμούσε υψηλότερη) και η αυτονομία της στα 9.300 χλμ. με 15 κόμβους. Το κύριο χαρακτηριστικό που την διαφοροποιεί από την FREMM είναι το νέο ραντάρ της Thales Sea Fire 500, ένα σύστημα AESA με εμβέλεια 500 χλμ. Το ραντάρ θα εκπέμπει στην ζώνη συχνοτήτων S (2-4 GHz), όπως και το HERAKLES, εμμένοντας στην συγκεκριμένη περιοχή συχνοτήτων ως μια ικανοποιητική λύση, για την κάλυψη των απαιτήσεων εμβέλειας αποκάλυψης και ακρίβειας από ραντάρ πολλαπλών καθηκόντων.
Η FDI διαθέτει σόναρ γάστρας Kingklip Mark 1115 και συρόμενο σόναρ μεταβλητού βάθους όπως οι FREMM CAPTAS-4μ μικρότερο των FREMM λόγω μεγέθους πλοίου. Σε υπηρεσία στο γαλλικό Ναυτικό το σκάφος θα έχει οπλισμό πυροβόλο Oto Melara των 76 χλστ. , 2 πολυβόλα των 20 χλστ. σε τηλεχειριζόμενους σταθμούς. Κατά σκαφών επιφανείας διατίθενται 8 εκτοξευτές Exocet MM-40 Block 3. Στην αντιαεροπορική άμυνα το σκάφος θα διαθέτει δύο εκτοξευτές των οκτώ θέσεων SYLVER A-50 για 16 βλήματα ASTER 15/30.
Ο ανωτέρω οπλισμός δεν ικανοποίησε το ΠΝ, το οποίο στις διαπραγματεύσεις ζήτησε διαφοροποιήσεις. Σύμφωνα με αυτές τα σκάφη φέρουν 4 αντί δύο εκτοξευτών SYLVER. Οι τρεις θα είναι A-50 και ο τέταρτος A-70. Σύμφωνα με αυτή οι ελληνικής διαμόρφωσης φρεγάτες θα έχουν 24 βλήματα ASTER 15/30 και οκτώ βλήματα MdCN. Εάν δεν εγκατασταθούν οι γαλλικοί cruise και παραμείνει η διαμόρφωση των τεσσάρων SYLVER τότε το πλοίο θα μπορεί να φέρει εναλλακτικά 16 ASTER 15 και ισάριθμούς ASTER 30 ή διάφορους συνδυασμούς αυτών. Πληροφορίες από ορισμένες πηγές κάνουν λόγο πως οι MdCN δεν πρόκειται να παραγγελθούν αμέσως αλλά σε μετέπειτα χρόνο.
Οι Γερμανοί έχουν προτείνει στο Πολεμικό Ναυτικό καινούργιες φρεγάτες ΜΕΚΟ Α200 ή A300 ενώ η πρόταση περιλαμβάνει τη ναυπήγηση δύο ακόμη υποβρυχίων «214» κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» για να προστεθούν στα τέσσερα τα οποία ήδη διαθέτει ο Ελληνικός Στόλος.
Το γερμανικό Ναυτικό πάντως διαθέτει τόσο φρεγάτες (F-123) όσο και κορβέτες σε εξαιρετική κατάσταση οι οποίες ενδιαφέρουν το ελληνικό επιτελείο και ενδεχόμενη κίνηση παραχώρησης τους θα έδινε «πόντους» στην πρόταση του Βερολίνου.
Η βρετανική Artrowhead 140 είναι ένα σκάφος των 5.700 τόνων, μήκους 134 μέτρων, με θέσεις εκτόξευσης, 89 βλήματα επιφανείας-επιφανείας, σύστημα RIM-116 Rolling Airframe Missile (RAM).
Η αμερικανική MMSC δεν μεταφέρει τίποτα περισσότερο από βλήματα επιφανείας-αέρος RIM-162 ESSM (Evolved Seasparrow Missile) Και μόνο.
Βλήματα με ακτίνα δράσης μόλις 50 χλμ. έναντι των 120 χλμ. που έχουν οι ASTER 30 των γαλλικών Behh@rra ή και των FREMM.
Ακόμη 8 βλήματα επιφανείας-επιφανείας Harpoon RGM-84L Block II και 1 σύστημα εγγύς αντιβληματικής προστασίας SeaRAM (τώρα υπάρχουν ανά ΜΕΚΟ-200ΗΝ δύο Phanalx Block 1Β).
Δημοσίευση σχολίου