Στο κάδρο της 5ης γενιάς ποζάρει όλο και περισσότερο η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία η οποία προσπαθεί να προχωρήσει στο μέλλον με μετάκαυση, ώστε να επέλθει η αλλαγή σελίδας που επιδιώκει το επιτελείο.
Πρόκειται όμως για μια σελίδα που δεν είναι πολύ εύκολο απ’ ότι φαίνεται να γυρίσει, διότι στην πορεία προς το μέλλον, υπάρχουν πολλά «κενά αέρος»…
Στις αρχές της εβδομάδας είχαμε επισημάνει ότι αναθερμαίνονται οι συζητήσεις γύρω από το μαχητικό 5ης γενιάς F-35 για την Ελλάδα, με στελέχη μάλιστα της εταιρείας Lockheed Martin να σημειώνουν κατά την παρουσίαση του αεροσκάφους στον Ελληνικό Τύπο ότι «ξεκινάμε μια καινούρια σελίδα με την πρότασή μας.»
Μια ημέρα μετά την παρουσίαση στην Ελλάδα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παραχώρησε συνέντευξη στην αμερικανική εφημερίδα Washington Post και, απατώντας σε ερώτηση της Lally Weymouth, αναφέρθηκε στην 5η γενιά αεροσκαφών για την Ελλάδα, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «υφίσταται ένα μεσο-μακροπρόθεσμο σχέδιο να προμηθευτούμε το μαχητικό αεροσκάφος F-35.»
Οι εξελίξεις, σύμφωνα και με πηγές από το αεροπορικό Επιτελείο, αναμένονται, αν όχι ραγδαίες, σίγουρα προχωρημένες με Ελληνικό ενδιαφέρον να εκδηλώνεται πλέον και σε επίπεδο κορυφής.
Όμως όπως είχαμε γράψει στο ρεπορτάζ μας και την περασμένη Τρίτη, τα στελέχη της Lockheed Martin είχαν εκφράσει πολλά ερωτηματικά για την αναμονή των αποφάσεων σ’ ότι έχει να κάνει με το πρόγραμμα των F-16 Block 50.
Και εκεί ακριβώς έχει κληθεί το αεροπορικό Επιτελείο αλλά και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, μέσα από επιδέξιους χειρισμούς να βγάλει τα Block 50 από το διαρκές «κενό αέρος»…
Πρόκειται για το πρόγραμμα που έχει πάρει τρεις συνεχόμενες αναβολές από την επιτροπή Εξοπλιστικών προγραμμάτων και συμβάσεων της Βουλής, γεγονός που μεταφράζεται σ’ ένα διαρκές χάσιμο χρόνου για μια απόφαση που ουσιαστικά θα φέρει την πλήρη «μετάκαυση» για την ραχοκοκαλιά του αεροπορικού στόλου, δηλαδή τα F-16.
Εκείνο που συζητιέται έντονα είναι το κόστος της σύμβασης, με την αντιπολίτευση ν’ αφήνει αιχμές για υπερβάσεις στο πρόγραμμα.
Οι πληροφορίες που έχουμε δημοσιεύσει και αφορούν εκτιμήσεις για το κόστος της αναβάθμισης των F-16 Block 50 είναι δυο. Το πρόγραμμα μαζί με ακόμη δυο υπό-προγράμματα (σ.σ. για τα ατρακτίδια sniper & την πιστοποίηση όπλων) αγγίζει σύμφωνα με εκτιμήσεις ίσως τα 700 εκ. ευρώ.
Αν πάλι το πρόγραμμα αφορά μόνο την αναβάθμιση των 38 αεροσκαφών και τίποτα περισσότερο, τότε το κόστος εκτιμάται ότι φτάνει περίπου στα 420 εκ. ευρώ.
Τα 38 Block 50 στο συρτάρι
Αυτό όμως δεν είναι τίποτα περισσότερο από εκτιμήσεις διότι για να υπάρξει επίσημη κοστολόγηση πρέπει πρώτα η Ελληνική πλευρά να δηλώσει προς τις ΗΠΑ ότι θέλει να προχωρήσει στην αναβάθμιση των 38 αεροσκαφών και αυτό μεταφράζεται σε LOR.
Όταν υπάρξει απάντηση, δηλαδή LOA, τότε θα μπορεί η αντιπολίτευση να ελέγξει την κυβέρνηση και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας για το κόστος το οποίο παρουσιάζεται, μέσω της απάντησης που έχει δώσει η Αμερικανική κυβέρνηση.
Προς το παρόν όμως το να βρίσκεται το πρόγραμμα ακόμη στο συρτάρι δεν είναι σίγουρα προς όφελος της Πολεμικής Αεροπορίας που το Επιτελείο της έχει τρέξει τόσο πολύ για να κλείσει δεκάδες λογαριασμούς του παρελθόντος.
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος έχει εμφανιστεί αποφασισμένος να περάσει αυτό το πρόγραμμα έστω και μόνο του, δηλαδή χωρίς τα νέα και πολύ απαραίτητα ατρακτίδια sniper που θ’ αντικαταστήσουν τα μουσειακά Lantirn και την πιστοποίηση νέων όπλων που πρέπει οι φάκελοί τους να περάσουν στο λογισμικό των αεροσκαφών.
Η επιτροπή πρέπει ν’ ακούσει το αεροπορικό Επιτελείο για την αναγκαιότητα ή μη του προγράμματος αυτού.
Θέλουμε ή όχι 121 F-16 διαλειτουργικά;
Και τα απλά μαθηματικά δείχνουν πως με αυτό το πρόγραμμα η ομογενοποίηση και δικτύωση του αεροπορικού στόλου των F-16 μεγαλώνει σημαντικά διότι από τα 83 F-16 που φτάνουν στην διαμόρφωση Viper και τα Block 50 να μετατρέπονται σε Block 52 Advanced++, τα διαλειτουργικά αεροσκάφη, ικανά να φέρουν όλα τα όπλα- παλαιά και νέα- των F-16, φτάνουν τα 121.
Είναι αυτός ο στόλος που θα «μιλά» και θ’ ανταλλάσσει κρύπτο πληροφορίες με τα νεοαποκτηθέντα Rafale F3R αλλά και με τα μελλοντικά F-35, αφού κι αυτά έχουν μπει στο κάδρο της Πολεμικής Αεροπορίας.
121 αεροσκάφη F-16 με ραντάρ AESA & APG-86, link 16 είναι ένας αδιαμφισβήτητος πολλαπλασιαστής ισχύος στα χέρια των Ελλήνων ιπταμένων.
Όμως δεν πρέπει να αγνοεί κανείς πως εκτός της διαλειτουργικότητας η αναβάθμιση αυτή των Block 50 θα δώσει και νέα ζωή στα 38 αεροσκάφη της 347 και 341 Μοίρας που έχουν έδρα την Ν. Αγχίαλο του Βόλου.
Αν το όριο ζωής τους είναι οι 6000 ώρες ανά αεροσκάφος, με τις δομικές αναβαθμίσεις θα φτάσει στις 12.000 ώρες πτήσης και κάπως έτσι επιτυγχάνεται η αύξηση του ορίου ζωής των 38 αυτών αεροσκαφών, που θα είναι ικανά για τα επόμενα 15-20 χρόνια να συνεχίσουν να πετούν απέναντι από κάθε πρόκληση στον Ελληνικό ουρανό ή θα είναι ικανότατοι πρεσβευτές των Ενόπλων Δυνάμεων και της Πολεμικής Αεροπορίας σε οποιοδήποτε αεροπορική άσκηση κληθούν στο εξωτερικό.
πηγή
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Δημοσίευση σχολίου