Δυο απανωτές συσκέψεις διεξήχθησαν κατά τη χθεσινή ημέρα στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, οι οποίες είχαν να κάνουν με τις εξοπλιστικές εξελίξεις οι οποίες απασχολούν εδώ και καιρό τους Αξιωματικούς του Επιτελείου.
Η πρώτη ήταν αμιγώς με Ελληνικό σχήμα, υπό τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλου και παρόντες τον Γενικό Γραμματέα Αντώνη Οικονόμου, τον Σύμβουλο Εθνικής Ασφάλειας Ναύαρχο ε.α. Αλέξανδρο Διακόπουλο, τους Αρχηγούς ΓΕΕΘΑ Πτέραρχο Χρήστο Χριστοδούλου και ΓΕΝ, Αντιναύαρχο Νικόλαο Τσούνη. Επίσης στη σύσκεψη παραβρέθηκαν Ανώτατα στελέχη από την Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών του ΥΠΕΘΑ, το Ανώτατο επιτελείο της Διεύθυνσης Εξοπλισμών του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού.
Από το τραπέζι αυτό δεν θα μπορούσαν να λείπουν οι «Τσάροι» του υπουργείου από την Γενική Διεύθυνση Οικονομικού Σχεδιασμού και Υποστήριξης. Σύμφωνα με πληροφορίες αμέσως μετά από αυτή την ευρεία σύσκεψη στο υπουργείο, ακολούθησε λίγη ώρα μετά δεύτερη, αυτή τη φορά ανάμεσα στα Ανώτατα στελέχη του Ελληνικού Επιτελείου με την Στρατιωτική αντιπροσωπεία της Γαλλίας κι όπως λένε στρατιωτικές πηγές βρισκόμαστε στις συζητήσεις που έχουν να κάνουν με τα «τεχνικά ζητήματα»: του τι τελικά θα έχει αυτή η οπλική πλατφόρμα ώστε να εξυπηρετεί τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού για το Αιγαίο και την Αν. Μεσόγειο.
Εκείνο που γίνεται κατανοητό είναι ότι πολιτική και στρατιωτική ηγεσία συντονίζουν τις επόμενες κινήσεις τους που έχουν να κάνουν με το κλείσιμο της συμφωνίας και βέβαια αυτός ο συντονισμός έχει να κάνει και με δυο άλλες κινήσεις στο άμεσο μέλλον.
Οι συζητήσεις της Τετάρτης ήταν αρκετά τεχνικές όπως μαθαίνουμε με τις επόμενες που θ’ ακολουθήσουν να φτάνουν στο οικονομικό κομμάτι και εκεί από Ελληνικής πλευράς να υπάρξουν πιέσεις για το πώς η χώρα μας θα έχει συμμετοχή σ’ αυτό το πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού, ένα θέμα υψηλού συμβολισμού και την Ελληνική παραδοσιακή ναυπηγική.
Η πρώτη είναι το τετ α τετ στην Αθήνα με μέρος της ηγεσίας της Γαλλικής εταιρίας περί τα τέλη Σεπτεμβρίου και το δεύτερο είναι το επερχόμενο ταξίδι του Νίκου Παναγιωτόπουλου στο Παρίσι τον Οκτώβριο. Μέχρι τότε στο υπουργείο και στο Πολεμικό Ναυτικό ελπίζουν ότι θα έχουν προχωρήσει με ταχύτερους ρυθμούς οι συνομιλίες που θα τελειώνουν ένα ένα τα μέχρι τώρα ζητήματα που έχουν παραμείνει ανοιχτά.
Έχει ακόμη δρόμο αλλά ο χρόνος πιέζει… Το γεγονός των τόσων προχωρημένων συζητήσεων δεν προέκυψε χθες, αλλά σίγουρα δείχνει το πόσο προχωρημένες ήταν οι συζητήσεις με τους Γάλλους. Όμως από την άλλη πλευρά βρισκόμαστε προ των πυλών των Belhara και ακόμη δεν έχουμε καταλήξει στο τι τελικά θα έχει πάνω το πλοίο από πλευράς οπλικών συστημάτων.
Έμπειρα στελέχη από το Πολεμικό Ναυτικό αναφέρουν ότι στο τι θα έχει επάνω το νέο πλοίο- για το οποίο έχει εκφράσει και εγγράφως πλέον η Αθήνα το ενδιαφέρον της- καθαρά για λόγους κόστους μάλλον δεν πάμε σε «Ελληνικές πατέντες»- μια πάγια τακτική του παρελθόντος που έχει ακριβοπληρωθεί.
Το νέο πλοίο για την χώρα μας, θα είναι μια «δίδυμη» φρεγάτα με εκείνη της Γαλλίας. Εκείνο που φέρεται να ακούστηκε και στις δυο συσκέψεις είναι πώς θα βαδίσουμε στο πρότυπο πλοίο για το Γαλλικό Ναυτικό και αυτή η αγορά, σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, θα έχει ως κόστος την ίδια τιμή που το παίρνουν και οι Γάλλοι. Η απόφαση για το τι πλοίο τελικά είναι αυτό που θα ικανοποιεί το Πολεμικό Ναυτικό ή θα αγγίζει το τέλειο, ακόμη ουδείς μπορεί να το πει με βεβαιότητα. Το μόνο σίγουρο που όλοι σχολιάζουν σκωπτικά είναι πως αν είχαμε τα χρήματα ξέραμε, όμως τώρα δεν υπάρχουν αυτά. Ότι πληρώσεις θα πάρεις….
Στον αντίποδα έχουμε τα «αγκάθια» των Belhara, ταχύτητα που φτάνει τους 28 κόμβους, άρα με τη συνεχή χρήση που γίνεται από το Πολεμικό Ναυτικό με το πέρασμα των ετών η ισχύς μειώνεται. Εδώ οι κατά τ’ άλλα πολύ συζητήσιμοι για όλα Γάλλοι εκτός του ότι αρνούνται πως αυτή η ταχύτητα δεν αρκεί, έχουν ξεκαθαρίσει πως για να φτάσει το πλοίο τις μέγιστες ταχύτητες των 32 κόμβων που ζητά το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό απαιτείται νέα σχεδίαση, άλλου είδους μηχανές κι αυτό τριπλασιάζει σχεδόν το κόστος του πλοίου, χωρίς φυσικά τα οπλικά συστήματα.
Το Πολεμικό Ναυτικό κατά τις συζητήσεις με την Γαλλία είχε προτείνει ότι θα ήθελε και το υπάρχον όπλο εγγύς προστασίας Phalanx να ενσωματωθεί στις Belhara. Οι Γάλλοι από την πλευρά τους πρώτον είχαν σημειώσει ότι με τα συστήματα και τα όπλα που διαθέτει η φρεγάτα δεν πρόκειται να περάσει τίποτα ώστε να την απειλήσει και δεύτερον εφόσον είδαν την Ελληνική επιμονή έφεραν και πάλι στη συζήτηση το θέμα τους κόστους καθώς θα πρέπει να ενσωματωθεί το Phalanx με όλα τα συστήματα του πλοίου, άρα η τιμή ανεβαίνει ακόμη περισσότερο.
Το τρίτο κομμάτι για το οποίο οι απόψεις διίστανται εντός του ΠΝ είναι ο πύραυλος τύπου Scalp, ένα στρατηγικό όπλο που σίγουρα αναβαθμίζει κατακόρυφα την φαρέτρα του Ελληνικού οπλοστασίου εφόσον είναι και αυτό ενσωματωμένο στο νέο πλοίο και μάλιστα σε συνδυασμό με τον αεροπορικό Scalp αποτελεί μια θανάσιμη απειλή κι έναν μοναδικό πολλαπλασιαστή ισχύος .
Όμως για τους Scalp έχουν υπάρξει προτάσεις- ενστάσεις από το Πολεμικό Ναυτικό οι οποίες λένε ότι δεν είναι απαραίτητοι ως όπλο που μάλιστα θα εκτοξεύσουν το κόστος διότι προσφέρει επιθετική ικανότητα η οποία ήδη υπάρχει από την Πολεμική Αεροπορία.
Κατά συνέπεια κρίνεται ως δευτερεύουσα επιλογή ιδίως αν λάβει κανείς υπόψη του ότι το Πολεμικό Ναυτικό παραδοσιακά ήταν μια ναυτική δύναμη προσανατολισμένη στον αγώνα εναντίον πλοίων για την επικράτηση στο Αιγαίο με στόχο την προστασία της Εθνικής κυριαρχίας. Η κλεψύδρα για τις φρεγάτες Belhara τρέχει αυτή την ώρα ίσως με αρνητικό πρόσημο καθώς για να μπει και η Ελλάδα στην σειρά αναμονής για την κατασκευή του δικού της πλοίου, θα πρέπει μέχρι τον ερχόμενο Ιανουάριο να έχουν βρεθεί τα χρήματα και να έχουν πέσει οι υπογραφές.
Το πιο πιθανό είναι ότι τα χρήματα θα βρεθούν από τους Γάλλους, όμως από την άλλη πλευρά εφόσον οι Έλληνες θα το πληρώσουν και μάλιστα για πολλά χρόνια, ας είναι λοιπόν το πλοίο που επιθυμεί το Πολεμικό Ναυτικό για την άσκηση ναυτικής ισχύος σε Αιγαίο και Αν. Μεσόγειο κι όχι αυτό που επιβάλλει η Γαλλία…
πηγή
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Δημοσίευση σχολίου