Επιμέλεια : ΛΟΥΚΑΣ ΔΗΜΑΚΑΣ
Μπορεί μια οριακή σε κυκλοφορία ελληνική εφημερίδα να ...είδε πίσω από την πτώση των τουρκικών Φάντομ F-4 την ...''Ομάδα Ε'' και το ...όπλο ''Μπέβατρον'' που, όπως γράφει, ''εφηύρε'' ο Γιώργος Γκιόλβας, ωστόσο οι συνωμοσιολογικές προσεγγίσεις για τα αίτια συντριβής τους βρήκαν περισσότερο έδαφος για να αναπτυχθούν, όπως ήταν φυσικό, στην Τουρκία. Μάλιστα η έγκυρη διεθνής ιστοσελίδα AL-MONITOR καταγράφει σειρά τέτοιων θεωριών στο πλαίσιο ρεπορτάζ του για τα αίτια που προκάλεσαν την συντριβή τριών RF-4 και F-4 και το θάνατο 6 πιλότους.
Η al-Monitor λοιπόν σε άρθρο με τίτλο «Τα ιπτάμενα φέρετρα της Τουρκίας» αναφέρει ότι τουρκικά φιλοκυβερνητικές εφημερίδες και κανάλια, επιδόθηκαν σε θεωρίες συνωμοσίας για να εξηγήσουν τα δυστυχήματα. Ειπώθηκε, γράφει, ότι οι συντριβές προκλήθηκαν από τις Ηνωμένες Πολιτείες σε αντίποινα για την τάση της ολοένα και πιο ανεξάρτητης εξωτερικής πολιτικής της Τουρκίας. Άλλοι ισχυρίστηκαν ότι ο αριθμός των δυστυχημάτων έχει αυξηθεί σημαντικά μετά από την αναβάθμιση των F-4E από το Ισραήλ ( φωτογραφία ). Η Yeni Akit, μάλιστα είχε επιρρίψει την ευθύνη ευθέως στο Ισραήλ, το οποίο ενοχλήθηκε από την αλλαγή της εξωτερικής πολιτικής της Τουρκίας και οι συντριβές ήταν ουσιαστικά ο τρόπος εκδίκησης του Ισραήλ από την Τουρκία.
Το θέμα απασχολεί έντονα την Τουρκία και σε επίπεδο ηγεσίας και σε επίπεδο κοινής γνώμης : Μάλιστα το θέμα απασχόλησε, όπως γράφηκε, και το Υπουργικό Συμβούλιο. Επίσης η κρατική τηλεόραση αφιέρωσε ''φάκελλο'' για τα αναγνωριστικά RF-4 που έχουν πέσει τα τελευταία χρόνια- τον αναδημοσιευουμε στο τέλος του κομματιού..
Μετά από νυχτερινή εκπαιδευτική άσκηση.
Εμπειρογνώμονες της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας είπαν λοιπόν στο al-Monitor, ότι στο δυστύχημα στη Μαλάτια ( Σ.Σ. το πρώτο, με τα RF-4E Phantom που συνετρίβησαν στις 24 Φεβρουαρίου, προσκρούοντας σε βουνό κοντά στη Μαλάτια της ΝΑ Τουρκίας), τα δύο αεροπλάνα συνετρίβησαν κατά την προσγείωση μετά από νυχτερινή εκπαιδευτική άσκηση. Η εκδοχή αυτή φαίνεται να αποκλείει ως πιθανά αίτια της πτώσης, σφάλμα του πιλότου ή τεχνικό πρόβλημα. Είναι πιθανότερο, γράφει, οι πιλότοι να έχασαν ξαφνικά ορατότητα από την πυκνή ομίχλη και να προσέκρουσαν στο βουνό. Στην πιο πρόσφατη συντριβή (Σ.Σ. το F-4E Phantom-2020 που συνετρίβη κατά τη διάρκεια κοινής άσκησης Τουρκίας – Αζερμπαϊτζάν) , οι πιλότοι εκπαιδεύονταν στην αποφυγή βλημάτων εδάφους-αέρος σε χαμηλό ύψος. Στρατιωτικές πηγές δήλωσαν στο al-Monitor ότι ήταν ιδιαίτερα έμπειροι, βετεράνοı εκπαιδευτές. Ο ένας είχε πετάξει με το ίδιο αεροπλάνο στην ίδια περιοχή 28 φορές και ο άλλος 53 φορές.Έχει απορριφθεί το ενδεχόμενο ανεπαρκούς εκπαίδευσης ή απειρίας των πιλότων, καθώς και τεχνικής βλάβης των αεροσκαφών.
''Πρόβλημα η φύση της εκπαίδευσης''.
Σε συνέντευξη Τύπου στις 5 Μαρτίου ο Τούρκος Πρωθυπουργός κ. Αχμέτ Νταβούτογλου δήλωσε ότι σύμφωνα με τις πρώτες διαθέσιμες πληροφορίες το πρόβλημα δεν ήταν με τα F-4, αλλά με τη φύση της εκπαίδευσης. Υποσχέθηκε δε, ότι θα εξετάσει περαιτέρω το θέμα και εάν κριθεί απαραίτητο, τα F-4 μπορεί να εξαιρεθούν από την εκπαίδευση. Από την πλευρά του, ο Υπουργός Άμυνας της Τουρκίας, κ. Ισμέτ Γιλντίζ, δήλωσε : «Οι Τούρκοι δεν εμπιστεύονται πλέον F-4. Πιστεύω ότι οφείλουμε να σκεφτούμε δις χρησιμοποιήσουμε εκ νέου αυτά τα αεροπλάνα. Οι διοικητές μας και επικεφαλής του προσωπικού θα κάνουν ό, τι είναι απαραίτητο».
Η Τουρκία - αναφέρει η ιστοσελίδα- πρόκειται μέχρι το 2020 να αντικαταστήσει όλο το στόλο των F-4E και των F-16 με αεροσκάφη τύπου F-35A, αλλαγή που υπολογίζεται ότι θα κοστίσει περίπου 16 δις δολάρια.
12 δυστυχήματα με RF-4E σε 35 χρόνια
Ενδιαφέρον παρουσιάζει αφιέρωμα της κρατικής τηλεόρασης την Τουρκιας με αφορμή τη συντριβή των 2 αναγνωριστικών Φαντομ ( RF-4E )
Σύμφωνα με αυτό δώδεκα αναγνωριστικά RF-4E, τα οποία είναι εξοπλισμένα με ειδικές κάμερες στο ρύγχος για αποστολές φωτοαναγνώρισης, έχουν πέσει τα τελευταία 35 χρόνια με αποτέλεσμα να χάσουν την ζωή τους 12 χειριστές της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Το αεροσκάφος RF-4E είναι το αναγνωριστικό μοντέλο των μαχητικών F-4E που εντάχθηκαν στο δυναμικό της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας το 1974 και τα οποία παραμένουν ακόμη στην ενεργό δράση.
Το πρώτο αεροσκάφος παραδόθηκε το 1980
Η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία απέκτησε 8 αεροσκάφη (77-0309/0316) από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής το 1980. Ακολούθησαν 46 μεταχειρισμένα αεροσκάφη που παρέδωσε η Γερμανική πολεμική αεροπορία τα οποία είχαν αποσυρθεί από την ενεργό δράση. Τα 32 από αυτά είχαν αναβαθμιστεί με δομικές βελτιώσεις προκειμένου να επεκταθεί το όριο της επιχειρησιακής ζωής τους. Τα υπόλοιπα χρησιμοποιήθηκαν για προσπορισμό ανταλλακτικών.
Τα 16 από τα αεροσκάφη τα οποία πλησίαζαν στο τέλος της διάρκειας ζωής τους αναβαθμίστηκαν μέσω του προγράμματος IŞIK. Υπήρχαν δυο μοίρες εξοπλισμένες με αεροσκάφη αυτού του τύπου. Τα αεροσκάφη μέχρι πέρσι επιχειρούσαν με την 113 Μοίρα “Işık” (Φως) στο Εσκίσεχιρ και την Μοίρα 173 “Şafak” (Αυγή) στο Έρχατς της Μαλάτια. Μετά την αναστολή της λειτουργίας της Μοίρας 113 όλα τα αεροσκάφη μεταφέρθηκαν στην Μαλάτια. Στην ενεργό δράση βρίσκονται 13 αεροσκάφη του συγκεκριμένου τύπου.
Θα αντικατασταθεί από το μαχητικό F-16
Το αφιέρωμα συνεχίζεται με την πληροφορία ότι τα αεροσκάφη που χρησιμοποιούν κάμερες με φιλμ έχει αποφασιστεί να αποσυρθεί στα τέλη της χρονιάς. Θα αντικατασταθούν από μαχητικά F-16 που χρησιμοποιούν ειδικό ατρακτίδιο για αναγνωριστικές αποστολές. Τα αεροσκάφη αυτά μπορούν να λαμβάνουν ψηφιακές φωτογραφίες υψηλής ευκρίνειας χάρη στο ατρακτίδιο που χρησιμοποιούν. Οι φωτογραφίες αυτές αποστέλλονται σε πραγματικό χρόνο στο έδαφος.
4 αεροσκάφη συνετρίβησαν την τελευταία 4ετία
Μετά το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού συνετρίβησαν 3 αεροσκάφη, στις 3 Οκτωβρίου 2011 στην Κόνια, στις 22 Ιουνίου 2012 στη Μεσόγειο και στις 30 Σεπτεμβρίου 2013 με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 4 χειριστές στα δυο πρώτα δυστυχήματα. Το πλήρωμα του αεροσκάφους που συνετρίβη το 2014 διασώθηκε.
Αναλυτικά τα δυστυχήματα με τουρκικά αναγνωριστικά RF-4E:
20 Οκτωβρίου 1995: Κατέπεσε στην Κιουτάχια το αεροσκάφος υπ' αριθμ. 69-7485 της 113 Μοίρας. Το πλήρωμα εκτινάχθηκε και διασώθηκε.
5 Νοεμβρίου 1995: Συνετρίβη στο Μπάτμαν το αεροσκάφος υπ' αριθμ. 69-7469 της 173 Μοίρας.
10 Ιανουαρίου 2002: Δυο αεροσκάφη RF-4E της 173 Μοίρας συγκρούστηκαν στον αέρα στο Γκούρουν του Σίβας. Οι χειριστές εκτινάχθηκαν.
9 Ιανουαρίου 2003: Σύγκρουση δυο αεροσκαφών της 173 Μοίρας που πετούσαν σε σχηματισμό. Έπεσαν μάρτυρες οι σμηναγοί Φαζίλ Ταστάν και Αλί Ριζά Σαντάκ και οι υποσμηναγοί Σεμίχ Ντεστιτζίογλου και Φατίχ Ονγκούν.
22 Ιουνίου 2005: Οι χειριστές του RF-4E που συνετρίβη σμηναγός Μουσταφά Ακγιούζ και υποσμηναγός Μελίχ Τσελίκ εκτινάχθηκαν και διασώθηκαν.
3 Οκτωβρίου 2011: Αεροσκάφος RF-4E της 173 Μοίρας συνετρίβη στην Κόνια στην διάρκεια στρατιωτικών γυμνασίων με αποτέλεσμα να πέσουν μάρτυρες ο επισμηναγός Σερντάρ Κάντεμιρ και ο σμηναγός Ενγκίν Καγιαντιμπί.
22 Ιουνίου 2012: Το υπ' αριθμ. 77-0314 αναγνωριστικό αεροσκάφος καταρρίφθηκε από συριακό πύραυλο στα ανοιχτά της Μεσογείου με αποτέλεσμα να πέσουν μάρτυρες ο σμηναγός Γκιοκχάν Ερτάν και ο ανθυποσμηναγός Χασάν Χουσεΐν Ακσόι.
30 Σεπτεμβρίου 2013: Οι χειριστές του RF-4E της 173 Μοίρας που κατέπεσε σε σημείο κοντά στο Κάνγκαλ του Σίβας επισμηναγός Σερντάρ Τσελίκερ και σμηναγός Φατίχ Τουμ εκτινάχθηκαν και διασώθηκαν.
24 Φεβρουαρίου 2015: Σχηματισμός δυο αεροσκαφών RF-4E απογειώθηκε από την Μαλάτια για εκπαιδευτική αποστολή. Τα αεροσκάφη συγκρούστηκαν με αποτέλεσμα να πέσουν μάρτυρες τα πληρώματα.
πηγή
Δημοσίευση σχολίου