GuidePedia

0

Και ξαφνικά μια επιδημία δημοσίων εκτελέσεων έχει ξεσπάσει στην Σαουδική Αραβία, τους τελευταίους δύο μήνες, η οποία συμπίπτει με την έναρξη των αμερικανικών βομβαρδισμών κατά του Ισλαμικού Κράτους. Όχι τυχαία οι αποκεφαλισμοί στην Σαουδική Αραβία, συνειρμικά, φέρνουν στη Δύση την εικόνα των αποκεφαλισμών που διαπράττει το ΙΚ σε Ιράκ και Συρία.
Του Angus McDowall, «Saudi Arabia steps up beheadings; some see political message», 20 Οκτωβρίου 2014
ΠΗΓΗ: REUTERS
ΑΠΟΔΟΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: Παντελής Καρύκας
Οι υπέρμαχοι των δημόσιων εκτελέσεων στην Σαουδική Αραβία, συνήθως με αποκεφαλισμό, δηλώνουν πως η πρακτική τους είναι πιο… φιλάνθρωπη από την αντίστοιχη των Αμερικανών με τις τοξικές ενέσεις, ενώ δεν βρίσκουν τίποτε το κοινό με την αντίστοιχη πρακτική του ΙΚ. Για τους υπέρμαχους των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, από την άλλη, το πρόβλημα δεν είναι τόσο η ποινή καθαυτή, αλλά το δικαστικό σύστημα που τις επέβαλε!
Φαίνεται πάντως πως το νέο κύμα εκτελέσεων στην Σαουδική Αραβία θέλει να δώσει ένα πολιτικό μήνυμα, καθώς η βασιλική οικογένεια επιθυμεί να επιδείξει πυγμή, σε μια στιγμή που ολόκληρη η περιοχή της Μέσης Ανατολής βρίσκεται σε αναταραχή. Τον Αύγουστο αποκεφαλίστηκαν 26 άνθρωποι στην Σαουδική Αραβία, πολύ περισσότεροι, δηλαδή, από όσους εκτελέστηκαν μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουλίου του 2014. Ήδη, ο αριθμός των εκτελεσθέντων έχει φτάσει τους 61.
«Υπάρχει αναταραχή στην Σαουδική Αραβία και λόγω της συμμετοχής της στον συνασπισμό κατά του ΙΚ. Η θανατική ποινή έχει σκοπό να περιορίσει την αναταραχή αυτή», αναφέρει ο καθηγητής του Middle East Centre of the London School of Economics, Μανταουί αλ Ρασέεντ.
Όποιος και να είναι ο συγκυριακός λόγος, το κύμα εκτελέσεων που ταυτίζεται με αυτό του ΙΚ σε Ιράκ και Συρία, φέρνει στην επιφάνεια ξανά τις μεσαιωνικές πρακτικές της χώρας, σε σχέση με τη Δύση. Καθώς η Σαουδική Αραβία συντάχθηκε με τους Αμερικανούς κατά του ΙΚ και συμμετέχει στους εναντίον των ισλαμιστών βομβαρδισμούς, ο βασιλικός οίκος έχει διατάξει τους μουσουλμάνους κληρικούς που ελέγχει να καταδικάσουν την θεολογική προσέγγιση του ΙΚ.
Οι περισσότεροι καταδικασμένοι σε θάνατο, βαρύνονται με κατηγορίες για χρήση ή διακίνησηναρκωτικών ή για άσκηση… μαύρης μαγείας. Ειδική περίπτωση αποτελεί η καταδίκη σε θάνατο και ο αποκεφαλισμός ενός σημαίνοντος μέλους της σιιτικής μειονότητας της χώρας, του σεΐχη Νιμρ αλ Νιμρ, ο οποίος πρωτοστάτησε στις διαδηλώσεις των σιιτών του 2011.
Άλλοι δύο εκτελεσθέντες, ήταν επίσης σιίτες που μετείχαν στις διαδηλώσεις και καταδικάστηκαν σε θάνατο γιατί έριξαν βόμβες μολότοφ. Η καταδίκη του Νιμρ και των άλλων δύο νεαρών ακτιβιστών είχε ως στόχο, ακριβώς, να ποινικοποιήσει την όποια δράση κατά του καθεστώτος. Το ίδιο επιδιώχθηκε με τον αποκεφαλισμό 12 σουνιτών ακτιβιστών.
Υπό το «νομικό» πλαίσιο της σαρία, του «ιερού» ισλαμικού νόμου, βάσει του οποίου λειτουργεί το δικαστικό σύστημα της Σαουδικής Αραβίας, ένας άνθρωπος μπορεί να εκτελεστεί σε θάνατο για λαθρεμπόριο ναρκωτικών ή άσκηση μαύρης μαγείας. Φέτος, 22 άνθρωποι αποκεφαλίστηκαν για παραβίαση του περί ναρκωτικών «ιερού» νόμου. Ένας άλλος όμως καταδικάστηκε ως μάγος, ενώ άλλοι διώκονται για «εγκατάλειψη της αληθινής πίστης», γιατί αποφάσισαν να αλλάξουν δηλαδή θρήσκευμα…
Στη Σαουδική Αραβία ισχύει ο ισλαμικός νόμος. Αν και ένας δολοφόνος συνήθως καταδικάζεται σε θάνατο, η ζωή του μπορεί να εξαγοραστεί αν ο δολοφόνος ή η οικογένειά του καταβάλουν τη «ντιγιά», το χρήμα του αίματος δηλαδή, στην οικογένεια του θύματος. Η ζωή μιας δολοφονημένες γυναίκας αξίζει το μισό από ότι η ζωή ενός δολοφονημένου άνδρα, ενώ η ζωή ενός δολοφονημένου μη μουσουλμάνου τιμάται πολύ λιγότερο από τη ζωή ενός «πιστού».
Οι καταδικασμένοι για φόνο που δεν έχουν είτε τα απαραίτητα χρήματα, είτε τις απαραίτητες διασυνδέσεις, αντιμετωπίζουν το σπαθί του δήμιου. Για άλλα εγκλήματα η ποινή εξαρτάται από τον τρόπο που ο κάθε δικαστής εξηγεί τον ισλαμικό νόμο. Στη Σαουδική Αραβία δεν υφίσταται αστικός κώδικας, ούτε ισχύει η αρχή του δεδικασμένου. Ακόμα και η παρουσία συνηγόρωνυπεράσπισης εξαρτάται από τη διάθεση του δικαστή.
Ο βασιλιάς Αμπντουλάχ είχε ανακοινώσει το 2007, ότι θα προχωρούσε σε αναδιάρθρωση του νομικού συστήματος της χώρας. Όμως οι δικαστές, που προέρχονται αποκλειστικά από τονμουσουλμανικό κλήρο, αντέδρασαν και μέχρι στιγμής καμία μεταρρύθμιση δεν έχει πραγματοποιηθεί, παρά την αντικατάσταση, το 2009, του υπερσυντηρητικού υπουργού Δικαιοσύνης, με έναν, νεότερο και λιγότερο συντηρητικό κληρικό, τον Μωχάμετ αλ Ισσά.
Ακόμα πάντως και οι μεταρρυθμιστές, υποτίθεται, Σαουδάραβες, δεν αντιτίθενται στην εφαρμογή των δημόσιων αποκεφαλισμών. «Δεν επιθυμούμε μια δικτατορία τύπου Άσαντ ή Σαντάμ Χουσεΐν, αλλά δεν επιθυμούμε και μια αδύναμη κυβέρνηση, ειδικά στις σημερινές συνθήκες», δήλωσε ο καθηγητής κοινωνιολογία του πανεπιστημίου του Ριάντ, Χαλίντ αλ Ντακέελ, ένας από τους θεωρούμενους προοδευτικούς της Σαουδικής Αραβίας.
Η πλέον ακραία μορφή δημόσιας εκτέλεσης στην Σαουδική Αραβία είναι η σταύρωση. Η ποινή αυτή εφαρμόζεται σε εγκληματίες που τέλεσαν εγκλήματα που εξόργισαν την κοινή γνώμη της χώρας και γίνεται στη λογική της ικανοποίησης του λαϊκού περί δικαίου αισθήματος, όπως το αντιλαμβάνονται οι Σαουδάραβες. Το 2012 ένας άνδρας σταυρώθηκε δημόσια για ένοπλη ληστεία μετά φόνου. Το 2013 σταυρώθηκαν πέντε κατάδικοι, για απλή ληστεία.

πηγή

Δημοσίευση σχολίου

 
Top