GuidePedia

0

Ο Ελληνας πρόεδρος του Δικαστηρίου Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (ΔΕΚ) Βασίλειος Σκουρής δεν έχει κανένα λόγο να μετρά το λόγια του.
Συμπλήρωσε ήδη 6 χρόνια επιτυχημένης παραμονής στην προεδρία του Δικαστηρίου και πριν από λίγες ημέρες επανεξελέγη στην ίδια θέση για τρίτη θητεία. Σε συνέντευξή του στην «Ε», παρατηρεί πως «οι περισσότερες προσφυγές εναντίον της Ελλάδας στο ΔΕΚ οφείλονται στις καθυστερήσεις μεταφοράς των κοινοτικών οδηγιών στην ελληνική έννομη τάξη».....


Για να αποφύγει η νέα κυβέρνηση μελλοντικές καταδίκες, ο κ. Σκουρής προτείνει να καθιερωθεί ένα σύστημα κεντρικού ελέγχου και συντονισμού μεταξύ των υπουργείων και να τεθούν αυστηρά χρονοδιαγράμματα για την έγκαιρη μεταφορά της κοινοτικής νομοθεσίας στην ελληνική πραγματικότητα.

Οσον αφορά τη χαμηλή αποδοτικότητα της ελληνικής Δικαιοσύνης σε σχέση με την ευρωπαϊκή (για οιονεί αρνησιδικία μίλησε ο απελθών αρμόδιος υπουργός Ν. Δένδιας), επισημαίνει με νόημα πως «στο ΔΕΚ δεν υπάρχει ο θεσμός της αναβολής εκδίκασης μιας υπόθεσης με αίτημα ενός διαδίκου».

Ο κ. Σκουρής θεωρεί, τέλος, χρήσιμο εργαλείο για τη διαφάνεια και την καταπολέμηση της διαφθοράς στο Δημόσιο την υποχρεωτική αποδοχή ενός κώδικα δεοντολογίας που θα απαγορεύει συγκρούσεις συμφερόντων και άλλες οικονομικές δραστηριότητες σε όσους αναλαμβάνουν δημόσια καθήκοντα.

Τι σημαίνει για σας η τρίτη κατά σειράν επανεκλογή σας;

«Θεωρώ την ανανέωση της εμπιστοσύνης των συναδέλφων μου προς το πρόσωπό μου για τρίτη συνεχή θητεία μεγάλη τιμή. Ωστόσο, το συναίσθημα το οποίο κυριαρχεί αυτές τις ημέρες είναι ένα συναίσθημα ευθύνης. Το Δικαστήριο βρίσκεται συνεχώς ενώπιον νέων προκλήσεων και χρειάζεται πολλή και συστηματική δουλειά έτσι ώστε να διασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία του συστήματος απονομής της δικαιοσύνης στην Ευρωπαϊκή Ενωση υπό οποιεσδήποτε συνθήκες».

Η Ελλάδα έχει καταδικαστεί αρκετές φορές για μη εφαρμογή του κοινοτικού δικαίου σε κρίσιμους τομείς όπως το περιβάλλον, τα επαγγελματικά πτυχία και οι κρατικές ενισχύσεις. Εχουμε έλλειμμα ευρωπαϊκής ενσωμάτωσης;

«Δεν θα χρησιμοποιούσα την έκφραση "έλλειμμα ενσωμάτωσης". Στις περισσότερες περιπτώσεις η Ελλάδα καταδικάζεται για μη μεταφορά κοινοτικών οδηγιών στην εθνική έννομη τάξη. Αυτό σημαίνει συνήθως καθυστέρηση στην εκπόνηση της σχετικής νομοθεσίας. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι ο μεγαλύτερος αριθμός των σχετικών προσφυγών της Επιτροπής δεν αμφισβητούνται καν από την ελληνική κυβέρνηση. Συνεπώς, θα ήταν πιο ακριβές να μιλάμε για διοικητική και νομοθετική δυσκαμψία παρά για έλλειμμα ενσωμάτωσης».

Το ΔΕΚ εφαρμόζει από το 2007 έναν συγκεκριμένο κώδικα συμπεριφοράς για τα μέλη του; Είναι ένα εργαλείο κατά της διαφθοράς και της σύγκρουσης συμφερόντων που θα έπρεπε ίσως να εφαρμόζεται γενικότερα στο Δημόσιο;

«Οι λόγοι οι οποίοι οδήγησαν το ΔΕΚ στην εκπόνηση ενός κώδικα συμπεριφοράς δεν αφορούν την καταπολέμηση φαινομένων διαφθοράς. Τέτοια φαινόμενα δεν έχουν παρατηρηθεί στη σχεδόν εξηντάχρονη πορεία του ΔΕΚ. Οι κανόνες που περιέχονται στον εν λόγω κώδικα συμπεριφοράς είναι αυτονόητοι και αντίστοιχοι κώδικες συμπεριφοράς υπάρχουν τόσο σε πολλά εθνικά δικαστήρια όσο και στα άλλα όργανα της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Θεωρώ ότι η κύρια αποστολή ενός τέτοιου κώδικα είναι η διασφάλιση διαφάνειας απέναντι στους πολίτες ως προς τις υποχρεώσεις των δικαστών και τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να συμπεριφέρονται τόσο κατά τη διάρκεια άσκησης των καθηκόντων τους όσο και μετά την αποχώρησή τους από το Δικαστήριο. Υπό αυτήν την έννοια, δεν νομίζω ότι ένας τέτοιος κώδικας θα αποτελούσε το καταλληλότερο εργαλείο για την καταπολέμηση της διαφθοράς στο Δημόσιο. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι δεν θα ήταν και χρήσιμος».

Η ευρωπαϊκή ενοποίηση πέρασε από πολλά κύματα τα τελευταία χρόνια. Η υιοθέτηση της Λισαβόνας λύνει τα κρίσιμα προβλήματα;

«Οπωσδήποτε λύνει πολλά προβλήματα σε πολιτικό και νομοθετικό επίπεδο. Πιστεύω ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση θα αποκτήσει μεγαλύτερη ευελιξία. Επιπλέον, η θεσμοθέτηση του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ενωσης ως δεσμευτικού νομοθετικού κειμένου έρχεται να καλύψει ένα κενό το οποίο υπήρχε στον τομέα αυτό. Ωστόσο, όσον αφορά το Δικαστήριο, οι μεταρρυθμίσεις που θα εισαγάγει η Συνθήκη της Λισαβόνας ενδέχεται να οδηγήσουν σε σημαντική αύξηση του αριθμού των υποθέσεων ενώπιον του Δικαστηρίου και του Πρωτοδικείου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων. Κατά συνέπεια, η θέση σε ισχύ της Συνθήκης μπορεί να οδηγήσει μεσοπρόθεσμα και σε περαιτέρω μεταρρυθμίσεις του δικαιοδοτικού συστήματος της Ευρωπαϊκής Ενωσης».

Πού υστερεί σήμερα η εφαρμογή του ευρωπαϊκού νομικού κεκτημένου;

«Δεν νομίζω ότι υπάρχει σημαντική υστέρηση στην εφαρμογή του κοινοτικού κεκτημένου. Εάν λάβουμε υπόψη ότι το 2008 το ΔΕΚ εξέδωσε μόνο 94 καταδικαστικές αποφάσεις κατά κρατών-μελών σε μια διευρυμένη Ευρωπαϊκή Ενωση 27 κρατών και 500 εκατ. πολιτών, τότε γίνεται αντιληπτό ότι τα κράτη-μέλη κατά κανόνα σέβονται τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το κοινοτικό δίκαιο».

Με την ευρωπαϊκή εμπειρία σας, τι πρέπει να αλλάξει στην ελληνική Δικαιοσύνη, ώστε να γίνει πιο γρήγορη και αποδοτική;

«Το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων δικάζει περίπου 600 υποθέσεις τον χρόνο και είναι υποχρεωμένο να λειτουργεί σε 23 γλώσσες. Αντιλαμβάνεστε ότι τα προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει όσον αφορά την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα στην απονομή της δικαιοσύνης είναι πολύ διαφορετικά από εκείνα ενός δικαστηρίου το οποίο καλείται να δικάσει μερικές χιλιάδες υποθέσεις τον χρόνο σε μία γλώσσα. Με αυτό θέλω να πω ότι τα μέτρα που ελήφθησαν για να επιταχυνθεί η εκδίκαση των υποθέσεων στο ΔΕΚ δεν θα είχαν απαραίτητα το ίδιο αποτέλεσμα σε εθνικό επίπεδο. Ωστόσο, θα ήταν χρήσιμο πιστεύω να τονιστεί ότι ο θεσμός της αναβολής εκδίκασης μιας υπόθεσης κατόπιν αιτήματος ενός εκ των διαδίκων δεν υπάρχει στο ΔΕΚ, ενώ αποτελεί βασικό παράγοντα καθυστερήσεων στην απονομή της δικαιοσύνης στην Ελλάδα».

Τι πρέπει να προσέξει περισσότερο η νέα κυβέρνηση στην Ελλάδα ώστε να αποφύγει μελλοντικές καταδίκες από το ΔΕΚ και προστριβές με την Επιτροπή;

«Οπως προανέφερα, το βασικό πρόβλημα είναι οι καθυστερήσεις στη μεταφορά των κοινοτικών οδηγιών στην ελληνική έννομη τάξη. Συνεπώς πρέπει από τη στιγμή της έκδοσης μιας κοινοτικής οδηγίας να υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα σχετικά με τις ενέργειες που πρέπει να ολοκληρωθούν για τη μεταφορά της. Επιπλέον, επειδή οι κοινοτικές οδηγίες είναι πολλές και επειδή η κάθε οδηγία μπορεί να μην εμπίπτει στη αρμοδιότητα ενός μόνο υπουργείου, πρέπει να υπάρχει ένα σύστημα κεντρικού ελέγχου και συντονισμού. Στο σημείο αυτό θέλω να υπενθυμίσω ότι στους τομείς των κρατικών ενισχύσεων και των δημοσίων συμβάσεων λειτουργούν ειδικές μονάδες στο πλαίσιο του Κέντρου Διεθνούς και Ευρωπαϊκού Οικονομικού Δικαίου, των οποίων η αποστολή είναι να συμβουλεύουν τις ελληνικές αρχές σχετικά με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την κοινοτική νομοθεσία». *

Τι είναι ο κώδικας δεοντολογίας
Είναι ένα λιτός οδηγός συμπεριφοράς όσων εκλέγονται δικαστές ή ανώτατοι υπάλληλοι στην Ε.Ε., που διασφαλίζει τη διαφάνεια απέναντι στους πολίτες. Τι προβλέπει:
**Οσοι εκλέγονται δικαστές στο ΔΕΚ δεν δέχονται δώρα που ενδέχεται να αμφισβητήσουν την ανεξαρτησία τους και αποφεύγουν συγκρούσεις συμφερόντων.

**Κατά την ανάληψη των καθηκόντων τους, κάνουν δήλωση σχετικά με τα οικονομικά τους συμφέροντα, επιβεβαιώνοντας ότι δεν θίγεται από αυτά η αμεροληψία και ανεξαρτησία τους. Μπορούν να συμμετέχουν σε συνέδρια, σεμινάρια και άλλες εκδηλώσιες, χωρίς να παίρνουν υπέρογκες αποζημιώσεις. Απαγορεύεται να ασκούν διαχειριστικά καθήκοντα σε εκπαιδευτικά ή ερευνητικά ιδρύματα.

*Μετά το τέλος της θητείας τους, δεσμεύονται να μη συμμετάσχουν σε υποθέσεις που εκκρεμούσαν στο Δικαστήριο ή χειρίστηκαν ως δικαστές. Ανάλογες ρυθμίσεις ισχύουν και για όσους ασκούν ανώτερα διοικητικά καθήκοντα.
Εκτύπωση σελίδαςΑποστολή με EmailΔιάδοση στο GoogleΔιάδοση στο del.icio.usΔιάδοση στο FacebookΔιάδοση στο TwitterΔιάδοση στο BuzzΔιάδοση μέσω του AddThis.com

Δημοσίευση σχολίου

 
Top