GuidePedia

0


Τα Γαλλικά RAFALE έχουν πάρει τον δρόμο τους, οι φρεγάτες βρίσκονται εν αναμονή, πολλά υπο-προγράμματα -δέκα πήγαν στη βουλή- τρέχουν κι αυτά, ενώ η «σκιά» του stealth μαχητικού βρίσκεται σ’ ένα σταυροδρόμι ελληνικού αλλά και Αμερικανικού ενδιαφέροντος…

Έτσι δημιουργείται ένα σύνθετο πλέγμα αντικρουόμενων απαιτήσεων, οι οποίες προέρχονται από κενά που γιγαντώθηκαν μετά από μια 15ετια, που «πάγωσαν» οι εξοπλισμοί λόγω κρίσης αλλά και πιο πριν για πολλούς άλλους λόγους.

Για να επανέλθουμε στην αρχή, εκείνο που σημειώνουν και επιτελείς είναι ότι η κατασκευάστρια εταιρία Lockheed Martin είναι αυτή που κατασκευάζει το πολυπόθητο για την HAF, F-35 αλλά και τις φρεγάτες που προτάθηκαν στο ελληνικό επιτελείο, MMCS.
Βεβαίως η LOR για τις φρεγάτες MMCS δεν έχει ακόμη ταξιδέψει για τις Ηνωμένες Πολιτείες και βρίσκεται στο γραφείο του πολιτικού προϊσταμένου του υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

Το σενάριο πάντως της δυναμικής πρότασης από τις ΗΠΑ για αγορά φρεγατών, ήρθε την στιγμή που οι συζητήσεις με το Παρίσι για τις Belh@ra, σχεδόν είχαν βαλτώσει.

Παρά τη σπουδαιότητα του μαχητικού 5ης γενιάς που η Πολεμική Αεροπορία θέλει διακαώς ν’ αποκτήσει, οι πιεστικές ανάγκες που έχουν συσσωρευτεί στο Πολεμικό Ναυτικό ενδεχομένως να είναι αυτές που γέρνουν την πλάστιγγα υπέρ των φρεγατών αυτών, εφόσον βέβαια είναι η τελική επιλογή.

Πληροφορίες από το ελληνικό επιτελείο αναφέρουν πως μόλις τελειώσει η διαδικασία με τα RAFALE κι έρθει στη Βουλή, άμεσα θα τρέξει το σύστημα όλο ώστε να ξεκαθαρίσει η κατάσταση και με τις επόμενες φρεγάτες του Ελληνικού στόλου.

Και εφόσον ομιλούμε για δυο αμιγώς αμερικανικά προγράμματα και μάλιστα της ίδιας εταιρίας, σημασία έχει παρατηρήσουμε και το τι θα ήταν πιο γόνιμο για τις ΗΠΑ…
Το USA come back στον στόλο

Η αμερικανική πλευρά ενδεχομένως να προωθήσει τις φρεγάτες MMCS ώστε να φέρει ξανά, μετά από περίπου 40 χρόνια, το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, με τις τόσες ένδοξες στιγμές του και πάλι στην αμερικανική αγορά.

Κι αν οι ΗΠΑ έκαναν περίπου 40 χρόνια να μπουν ξανά στον ελληνικό στόλο σε επίπεδο καραβιών -διότι όπλα και άλλα συστήματα είναι αμερικανικά- θα παραμείνουν περίπου 30-40 χρόνια, όταν θα ‘ρθει ξανά η ώρα της επόμενης μεγάλης απόφασης για νέα αλλαγή πλεύσης…

Αυτό το δέλεαρ είναι πάρα πολύ μεγάλο για να το αγνοήσει η Ουάσιγκτον διότι ξεκάθαρα προωθούνται για πολλά χρόνια τ’ αμερικανικά συμφέροντα, σ’ έναν τομέα που είναι η θάλασσα η οποία εδώ και μήνες βλέπουμε τον ρόλο που διαδραματίζει στην καυτή περιοχή του νοτιοανατολικού Αιγαίου και της Μεσογείου.

Και επειδή οι οικονομικές δυνατότητες της χώρας δεν πρέπει να υπερεκτιμώνται και να είναι δεδομένες, χωρίς να προσμετρά κανείς τις επιπτώσεις που πιθανά να υπάρξουν με την αρνητική συγκυρία λόγο της πανδημίας του Covid-19, το ελληνικό επιτελείο κάνει το δικό του σπριντ ώστε να πάρει ότι μπορεί τώρα.

Σ’ αυτό το σημείο να θυμίσουμε και μοναδική δυνατότητα κονδυλίων που προσφέρουν οι ΗΠΑ μέσω των FMS που διευκολύνει ιδιαίτερα την υλοποίηση εξοπλιστικών προγραμμάτων και που μόνο η Αμερική μπορεί να κάνει κάτι τέτοιο λόγω μεγέθους οικονομίας συγκριτικά με άλλες σύμμαχες χώρες.

Πάντως η ταυτόχρονη υλοποίηση των δυο προγραμμάτων, F-35 και ίσως των MMCS, είναι κάτι που ίσως δεν φτάνει στα ρεαλιστικά οικονομικά μέτρα της χώρας όταν οι τέσσερις φρεγάτες πολλαπλού ρόλου φτάνουν τα 4 δις και μια μοίρα μαχητικών 5ης γενιάς κοστίζει 3+ δισ.

Στο μεταξύ οι επιχειρησιακές ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων είναι ανελαστικές διότι η απειλή εξ ανατολών όχι απλώς συνεχίζεται αλλά διαρκώς μεγαλώνει.

Η Τουρκία θέτει όλες τις αξιώσεις και ζητά από την Ελλάδα να προσέλθει σε διάλογο άνευ όρων την ώρα που η ελληνική υφαλοκρηπίδα παραβιάζεται τόσους μήνες και το σεισμογραφικό Oruc Reis δεν έχει σταματήσει τις έρευνες, ενώ στον ουρανό οι ιπτάμενοι δεν έχουν αισθανθεί τη λέξη ρουτίνα.

πηγή


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top