GuidePedia

0


Aλέξανδρος Τάρκας
Ισχυρό πλήγμα στην ελληνική ναυτιλία συνολικά -και όχι μόνο στη μικρή ομάδα εφοπλιστών που εκμεταλλεύονται τον πόλεμο στην Ουκρανία- θα επιφέρει το νέο (11ο) πακέτο κυρώσεων της Ε.Ε. κατά της Ρωσίας, χωρίς ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης να επιτυγχάνει ειδικές εξαιρέσεις προς προστασία της εθνικής οικονομίας.

Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται, ίσως εντός του Μαΐου, να απαγορεύσει τον κατάπλου, σε λιμάνια των κρατών-μελών, πλοίων για τα οποία υπάρχουν καταγγελίες ή και απλές υποψίες για παράβαση των διατάξεων μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου (οροφή τιμής, ασάφεια σε συμβάσεις, φορτωτικά έγγραφα κ.λπ.) προς τρίτες χώρες.

Απαγόρευση θα επιβάλλεται και στις περιπτώσεις ενδείξεων εμπλοκής σε «μεταγγίσεις» φορτίου σε άλλα πλοία ενόψει προσέγγισης σε ευρωπαϊκό λιμάνι. Στο 11ο πακέτο εντάσσονται, επίσης, πλοία τα οποία μεταφέρουν διάφορα αγαθά που εμπίπτουν μεν στις κυρώσεις, αλλά δεν προορίζονται για τις αγορές των «27» και ζητούν απλώς ενδιάμεσο κατάπλου πριν από την τελική μεταφορά σε τρίτη χώρα, όπου δεν ισχύουν περιορισμοί.

Υπό ομαλές συνθήκες, το 11ο πακέτο δεν θα έπρεπε να προβληματίζει καμία ναυτιλιακή εταιρία που σέβεται την ευρωπαϊκή (και αμερικανική) νομοθεσία περί κυρώσεων. Ωστόσο το μείζον πρόβλημα, που δεν έχει καταφέρει να αντιμετωπίσει επί πολλούς μήνες η κυβέρνηση και τώρα επιδεινώνεται, είναι ότι η Ουκρανία εντάσσει, σωρηδόν και αδιακρίτως, ελληνικά πλοία αφενός στο πλάνο δράσης της εθνικής της «Υπηρεσίας Πάταξης της Διαφθοράς» και αφετέρου στον κατάλογο των «Χορηγών του Πολέμου». Επομένως, όλα αυτά τα πλοία και οι ιδιοκτήτριες εταιρίες κινδυνεύουν με κυρώσεις.

Τις τελευταίες εβδομάδες, ο κ. Μητσοτάκης διαβεβαίωνε σημαίνοντα μέλη της εφοπλιστικής κοινότητας ότι είχε λύσει το πρόβλημα, ήδη από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 23ης Μαρτίου 2023, παρεμβαίνοντας προς την Κομισιόν και αρκετούς ηγέτες κρατών-μελών της Ε.Ε. Κατά την εκδοχή του Μαξίμου, ο Πρωθυπουργός είχε πετύχει περιφανή νίκη, τονίζοντας ότι οι «27» δεν θα έπρεπε πλέον να λαμβάνουν υπόψη τους αόριστες ουκρανικές καταγγελίες, αλλά να επιβάλλουν στο Κίεβο συνεργασία με τις εθνικές αρχές κάθε κράτους-μέλους (άρα και της Ελλάδας) για περαιτέρω έρευνα.

Στις 50 ημέρες που μεσολάβησαν, οι εξελίξεις αποδεικνύονται πολύ διαφορετικές, καθώς η Κομισιόν και οι άλλοι 26 εταίροι όχι μόνον δεν έλαβαν ή λαμβάνουν υπόψη τις συστάσεις και αξιώσεις του κ. Μητσοτάκη, αλλά υιοθετούν άκριτα τις καταγγελίες της Ουκρανίας.

Σύμφωνα με έγκυρες πηγές, το ζήτημα της -αυτονόητης για τα συμφέροντα της ελληνικής οικονομίας- προστασίας της ναυτιλίας αποκτά αφανείς ενδοκυβερνητικές διαστάσεις, λαμβάνοντας υπόψη και τις σχέσεις με ισχυρούς ναυτιλιακούς παράγοντες. Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Μητσοτάκης φέρεται να προσπάθησε να καταστήσει υπεύθυνο τον υπουργό Εξωτερικών Νίκο Δένδια, αν και είναι σαφές, στο επίπεδο της Ε.Ε., ότι οι κυρώσεις εξετάζονται στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ή στο Συμβούλιο των Μονίμων Αντιπροσώπων σε απευθείας συνεννόηση με την ηγεσία κάθε κυβέρνησης.Ο ΥΠΕΞ Νίκος Δένδιας (Δ) και ο ΑνΥΠΕΞ Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης (Α) στην κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίτας του υπουργείου Εξωτερικών σε αίθουσα του υπουργείου, Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2020. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/Αλέξανδρος Μπελτές

Η γραμμή του Πρωθυπουργού υιοθετήθηκε και από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) με σχετικές παραστάσεις της προέδρου της, κυρίας Μελίνας Τραυλού, προς τον κ. Δένδια. Σε κάποιο στάδιο της υπόθεσης, αναμίχθηκε και ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, επιλέγοντας πάντως ως αποδέκτη των διαμαρτυριών του μόνον τον Ουκρανό πρεσβευτή στην Αθήνα, Σ. Σουτένκο, και όχι κάποιο αρμόδιο όργανο στις Βρυξέλλες.

Η τριγωνική κρίση Αθήνας-Βρυξελλών-Κιέβου συμπίπτει με δυσάρεστες εξελίξεις και στις σχέσεις Ελλάδας-Ιράν μετά την, εκ νέου, δράση των «Φρουρών της Επανάστασης» κατά πλοίου ελληνικών συμφερόντων. Το Μαξίμου είχε επαναπαυθεί πλήρως, λόγω της προ μηνών θετικής έκβασης της κρίσης με την κατάληψη δύο τάνκερ και την ομηρεία Ελλήνων ναυτικών, αλλά τουλάχιστον το υπουργείο Ναυτιλίας έσπευσε να σημάνει συναγερμό στην ΕΕΕ και στα πλοία που βρίσκονταν στην περιοχή του Περσικού Κόλπου.

πηγή


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top