GuidePedia

0

Διαβάζοντας ο αναγνώστης τα δύο σημερινά δημοσιεύματα (Εφημερίδες: Δημοκρατία & Καθημερινή) σχετικά με την επιθυμία του Ερντογάν να ενώσει στο μέλλον τη Μαύρη Θάλασσα με τη Θάλασσα του Μαρμαρά, αντιλαμβάνεται πως το συγκεκριμένο πλάνο πέρα της οικονομικής αξίας του εμπεριέχει και γεωστρατηγικούς στόχους.
Πιο κάτω διαβάστε τα κυριότερα σημεία των κειμένων, που αναφέρονται στα οφέλη της Τουρκίας στη περίπτωση που πραγματοποιηθεί το νέο-οθωμανικό όραμα και ποια προβλήματα θα δημιουργήσει στη Ρωσία.
Εφημερίδα: Δημοκρατία (Λεωνίδας Μπλαβέρης)
Τίτλος: «Οι Τούρκοι τα έχουν τετρακόσια»

Η διέλευση από τα Στενά των Δαρδανελίων και του Βοσπόρου διέπεται από τις διατάξεις της Συνθήκης του Μοντρέ του 1936, η οποία επιβάλλει περιορισμούς ως προς το εκτόπισμα και το είδος των διαπλεόντων πολεμικών πλοίων.
Η Συνθήκη αυτή, όμως, διέπει το καθεστώς, των Στενών, τα οποία ήδη υπήρχαν κατά τη σύναψη της, ενώ ουδέν προβλέπει για Στενά τα οποία θα δημιουργούνταν μελλοντικά! Όταν το έργο ολοκληρωθεί, η Τουρκία θα έχει ουσιαστικά απαλλαγεί από τους περιορισμούς του Μοντρέ και θα είναι σε θέση να επιτρέπει τη διέλευση παντός είδους πολεμικών πλοίων από τα Νέα Στενά. Άλλωστε, όπως έχει κατ’ επανάληψη γραφεί στον εξειδικευμένο Τύπο, η Τουρκία ενδιαφέρεται για τη μελλοντική απόκτηση αεροπλανοφόρου ή, έστω, ελικοπτεροφόρου, δηλαδή εκείνο ακριβώς το είδος πολεμικών πλοίων που περιορίζει η Συνθήκη του Μοντρέ. Εκτός αυτού, μια ματιά στον χάρτη (στην Ελλάδα, δυστυχώς, δεν συνηθίζουμε να μελετάμε τους χάρτες) θα μας έδειχνε ότι το Κανάλ Ιστανμπούλ θα μπορούσε άνετα να συμπληρωθεί από ένα Κανάλ Γκελιμπολού, δηλαδή μια διώρυγα στο στενότερο σημείο της Χερσονήσου της Καλλιπόλεως, που θα κατασκεύαζε τα Δεύτερα Δαρδανέλια και θα άφηνε τη Συνθήκη του Μοντρέ στη μελέτη της νομικής αρχαιολογίας.
Το πλάτος της Χερσονήσου της Καλλιπόλεως, στο σημείο εκείνο, είναι πολύ μικρότερο από αυτό του σχεδιαζόμενου Δεύτερου Βοσπόρου, ενώ για την τυχόν κατασκευή του νεότερου αυτού έργου θα έχει αποκτηθεί, στο μεταξύ, η σχετική τεχνογνωσία, από την κατασκευή του πρώτου. Το Κανάλ Ιστανμπούλ ανακοινώθηκε στο πλαίσιο της «Ατζέντας 2023», που φιλοδοξεί να έχει καταστήσει την Τουρκία παγκόσμια δύναμη μέχρι το έτος εκείνο. Μήπως αυτή η Ατζέντα αποτελεί το «τρελό σχέδιο» του Αχμέτ Νταβούτογλου;
Ο Δεύτερος Βόσπορος, όταν ολοκληρωθεί, θα χωρίσει και γεωγραφικά την Κωνσταντινούπολη από την Ευρώπη, ενώ θα συμπίπτει, με μεγάλη ακρίβεια, με τα ελληνοτουρκικά σύνορα της Συνθήκης των Σεβρών του 1920! Να είναι τα «τρελά σχέδια» τουρκικό μονοπώλιο;
Εφημερίδα: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ (Του Αχιλλέα Πατσουκα)
Τίτλος: Ρωσικοί φόβοι για τουρκική διώρυγα
Ο εκνευρισμός της Μόσχας σχετικά με το έργο αυτό είναι εύλογος, καθώς αν η Άγκυρα προχωρήσει στην κατασκευή της διώρυγας, τότε ο γεωστρατηγικός ρόλος της Ρωσίας θα δεχθεί ένα σοβαρό πλήγμα. Σήμερα ένα μεγάλο μέρος του ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου μεταφέρεται μέσω δεξαμενόπλοιων που διέρχονται τα Στενά των Δαρδανελίων και του Βοσπόρου. Αν λοιπόν κατασκευαστεί η εν λόγω διώρυγα, η Μόσχα φοβάται πως θα εκτιναχθούν τα τέλη διέλευσης προκειμένου να αποσβεσθούν τα έξοδα από αυτό το μεγάλο έργο.
Ο δεύτερος και μεγαλύτερος φόβος του Κρεμλίνου αφορά τη μέγγενη στην οποία αναγκαστικά θα μπει ο ρωσικός στόλος που βρίσκεται στον ναύσταθμο της Σεβαστούπολης, καθώς με την κατασκευή της διώρυγας αφενός ο χρόνος αντίδρασής του και εξόδου του από τα Στενά θα μειωθεί αισθητά, ενώ αφετέρου το ΝΑΤΟ μέσω της Τουρκίας θα ελέγχει τις κινήσεις όλων των ρωσικών πολεμικών πλοίων, ακόμα και των υποβρυχίων.

ΠΗΓΗ

Δημοσίευση σχολίου

 
Top