Με πρόβλεψη του νέου σχεδίου νόμου της Τ. Μπιρμπίλη μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος. θα αποδίδεται απ' ευθείας στους οικιακούς καταναλωτές του δημοτικού ή κοινοτικού διαμερίσματος του ΟΤΑ, στο οποίο εγκαθίσταται το έργο ΑΠΕ, το 50% του ειδικού τέλους παραγωγού ΑΠΕ υπέρ των ΟΤΑ. Θα ανοίγει, δηλαδή, μία πίστωση στη ΔΕΗ για ένα συγκεκριμένο ποσοστό των εσόδων από το ειδικό τέλος και, στη συνέχεια, θα γίνεται πίστωση από τη ΔΕΗ των εσόδων αυτών στους λογαριασμούς των οικιακών καταναλωτών της περιοχής......
Αυτή είναι η ρύθμιση - κλειδί που, μεταξύ άλλων, φέρνει με νομοσχέδιο η υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κ. Τίνα Μπιρμπίλη προκειμένου να καταστεί η ανάπτυξη των ΑΠΕ δημοφιλέστερη στην κοινή γνώμη, η οποία θεωρητικά είναι πάντα υπέρ της 'πράσινης ενέργειας' αλλά δημιουργούντε αντιδράσεις ταν έργα ΑΠΕ εγκαθίστανται στις διάφορες περιοχές της χώρας.
Το νομοσχέδιο, το οποίο διατηρεί πολλές από τις βασικές ρυθμίσεις που είχε επεξεργαστεί η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης υπό τον Κωστή Χατζηδάκη και τον Κωστή Μουσουρούλη, παρουσιάστηκε την Πέμπτη στην διάρκεια της συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου και πρόκειται να τεθεί την ερχόμενη εβδομάδα σε διαβούλευση στο opengov.gr.
Στο νομοσχέδιο προβλέπονται μεταξύ άλλων τα εξής:
- Καθορίζεται εθνικός δεσμευτικός στόχος 20% για τη συμμετοχή των ΑΠΕ στην κάλυψη της τελικής κατανάλωσης ενέργειας το 2020 (αντί του 18% που προβλέπει η Οδηγία 28/2009). Καθορίζεται αντίστοιχος εθνικός στόχος 40%, κατ' ελάχιστον, για τη συμμετοχή των ΑΠΕ στην κάλυψη της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας το 2020, ο οποίος παραπέμπει στην προσθήκη άνω των 1.000 μεγαβάτ εγκατεστημένης ισχύος σε ετήσια βάση μέχρι τότε.
- Απλοποιείται/ορθολογικοποιείται η διαδικασία έκδοσης της άδειας παραγωγής έργου ΑΠΕ, η οποία επανακτά τον προ του Ν. 3468/06 χαρακτήρα της, ως μια πρώτη εκτελεστή άδεια σκοπιμότητας του έργου. Η άδεια παραγωγής αφορά πλέον την τεχνικοοικονομική επάρκεια του συγκεκριμένου έργου ΑΠΕ και αποσυνδέεται από τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης, η οποία ακολουθεί σε επόμενο στάδιο. Η άδεια παραγωγής εκδίδεται από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), και όχι από το Υπουργείο (πρώην) Ανάπτυξης, όπως γινόταν μέχρι σήμερα, με αποτέλεσμα το δραστικό περιορισμό της διάρκειας της σχετικής αδειοδοτικής διαδικασίας, σε δύο (2) μόνο μήνες.
Εξαιρούνται από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής ή άλλης διαπιστωτικής απόφασης εγκαταστάσεις ΑΠΕ που χαρακτηρίζονται από την κείμενη νομοθεσία ως μη οχλούσες ή χαμηλής όχλησης δραστηριότητες επιταχύνοντας έτσι χιλιάδες μικρομεσαίες επενδύσεις
- Συγχωνεύονται, σε μία ενιαία διαδικασία, οι διαδικασίες Προκαταρκτικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης και Αξιολόγησης (ΠΠΕΑ) και Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΕΠΟ), όπως δηλ. γίνεται σε όλα τα υπόλοιπα Ευρωπαϊκά κράτη.
- Ως προς το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο, τα κύρια σημεία νομοθετικής παρέμβασης ήταν τα εξής:
" Ο επανακαθορισμός των "περιοχών αποκλεισμού και ζωνών ασυμβατότητας" (Άρθρο 6 της ΚΥΑ 49828), στη βάση της αρχής ότι οι ΑΠΕ, ως περιβαλλοντικά φιλικές μορφές ενέργειας, επιτρέπεται να χωροθετούνται κατ' αρχήν παντού, εκτός από τις περιοχές απολύτου προστασίας της φύσης, τα κηρυγμένα διατηρητέα μνημεία μείζονος σημασίας της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, τις οριοθετημένες αρχαιολογικές ζώνες προστασίας Α, καθώς και τους υγροτόπους διεθνούς προστασίας (Ραμσάρ).
" Ειδικά, η νομοθετική ρύθμιση ότι η εγκατάσταση έργων ΑΠΕ επιτρέπεται σε γαίες υψηλής παραγωγικότητας, καθώς και σε εκτός σχεδίου περιοχές όπου δεν υπάρχει ρητή απαγόρευση χωροθέτησής τους με βάση το υφιστάμενο καθεστώς.
" Η πρόβλεψη ότι, σε περιπτώσεις ήδη θεσμοθετημένων Περιφερειακών Πλαισίων Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης, ρυθμιστικών σχεδίων, γενικών πολεοδομικών σχεδίων, ή άλλων σχεδίων χρήσεων γης, το περιεχόμενο των οποίων δεν καλύπτει επαρκώς ή έρχεται σε αντίθεση με τις κατευθύνσεις του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις ΑΠΕ, και μέχρι την εναρμόνισή τους προς τις κατευθύνσεις αυτές, η χωροθέτηση των έργων ΑΠΕ γίνεται με άμεση και αποκλειστική εφαρμογή των κατευθύνσεων του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις ΑΠΕ.
" Η συμπλήρωση/εξειδίκευση, όσον αφορά τις ΑΠΕ, του αρχαιολογικού νόμου 3028/2002. Έτσι, στο Άρθρο 10 του νόμου αυτού προστίθεται διάταξη που προβλέπει τον καθορισμό αντικειμενικών κριτηρίων, διαδικασιών ελέγχου και άλλων λεπτομερειών για την εφαρμογή των διατάξεων που αφορούν την έγκριση εγκατάστασης έργων ΑΠΕ. Ο καθορισμός αυτός γίνεται με το Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και ισχύει από το χρόνο έγκρισής του.
- Συνίσταται, τέλος, στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Αυτοτελής Ειδική Υπηρεσία Εξυπηρέτησης Επενδύσεων ΑΠΕ, στα πρότυπα "φορέα μιας στάσης (one-stop shop)". Αποστολή της Υπηρεσίας αυτής, η οποία λειτουργεί σε επίπεδο Διεύθυνσης και υπάγεται απ' ευθείας στον Υπουργό Π.Ε.Κ.Α., είναι η παροχή πληροφοριών και η συντονισμένη διεκπεραίωση των αιτημάτων επενδυτών, οι οποίοι ενδιαφέρονται να πραγματοποιήσουν επενδύσεις για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ
Σημειώνεται ότι έως τις 31 Οκτωβρίου η εγκατεστημένη ισχύς έργων ΑΠΕ στην χώρα ήταν 1.420,6 μεγαβάτ, εκ των οποίων τα 1.157,4 προέρχονταν από αιολικά, τα 180,4 από υδροηλεκτρικούς σταθμούς κάτω των 15 μεγαβάτ, από φωτοβολταϊκά τα 42 μεγαβάτ και από βιομάζα τα 40,8 μεγαβάτ.
Άδειες, δε, παραγωγής έχουν δοθεί για έργα συνολικής ισχύος 8.239,3 μεγαβάτ, ενώ οι κατατεθειμένες αιτήσεις ξεπερνούν τις 57.000 μεγαβάτ.
Δημοσίευση σχολίου