Εφη Θώδη - Σούζαν Μπόιλ: κατέρρευσαν υπό το βάρος μιας ξέφρενης δημοσιότητας, που τους υποσχέθηκε τα πάντα, αρκεί να έφερναν «νούμερα».
«Είναι τρελό αυτό που της συνέβη. Από την ανωνυμία έγινε ξαφνικά η γυναίκα με τις περισσότερες αναζητήσεις στην ιστορία του Internet». Μ' αυτήν τη δήλωση ο Πιρς Μόργκαν, από τους κριτές τού «Βρετανία έχεις ταλέντο», δικαιολόγησε τη μεταφορά της Σούζαν Μπόιλ από την πίστα του show σε ιδιωτική κλινική του Λονδίνου.
Η είδηση πως η 48χρονη Σκωτσέζα με τη μαγική φωνή, που έγινε σταρ μετά την εμφάνισή της στο διαγωνισμό ταλέντων της Βρετανίας, μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο πλήρως εξαντλημένη, έκανε το γύρο του κόσμου. Οδήγησε ακόμη και τους έλληνες τηλεστάρ σε συγκρίσεις με την Εφη Θώδη, η οποία στις αρχές Μαΐου έπαθε νευρικό κλονισμό και νοσηλεύτηκε στο Σισμανόγλειο.
«Ολα δείχνουν πως η Μπόιλ -μία μάλλον αφελής και απεριποίητη, μοναχική εθελόντρια της εκκλησίας της γειτονιάς της- δεν μπόρεσε να προσαρμοστεί στην τεράστια δημοσιότητα και τις ξαφνικές αλλαγές» έλεγαν άνθρωποι του θεάματος στα βρετανικά μέσα. «Ο μαλλιαρός άγγελος», όπως την αποκάλεσαν οι φαν της λόγω της έντονης τριχοφυΐας της, αφέθηκε στα χέρια των ανθρώπων της παραγωγής και ακολούθησε τις εντολές τους για αλλαγή εμφάνισης και για το χειρισμό των παπαράτσι που την καταδίωκαν.
Στην αρχή, όλα έμοιαζαν ιδανικά. «Γιατί πρέπει ν' αλλάξω; Οχι, δεν θ' αλλάξω» απαντούσε, τον Απρίλιο, σε ερώτηση τόσο του Λάρι Κινγκ όσο και της Οπρα Γουίνφρεϊ. «Ελπίζω, βέβαια, να μην παραμείνω ανύπαντρη για πάντα...» Δύο μήνες μετά...... η Μπόιλ κατέρρευσε. Η εταιρεία παραγωγής τού σόου, η Talkback Thames, αποποιήθηκε κάθε ευθύνη: «Μετά τον τελικό η Σούζαν ήταν εξαντλημένη συναισθηματικά. Εχει την αμέριστη υποστήριξή μας, της ευχόμαστε γρήγορη ανάρρωση». Διαβολική σύμπτωση: η Σούζαν έμεινε όρθια ώς τη λήξη του σόου, όσο δηλαδή ήταν απαραίτητη στην παραγωγή.
«Το "οικουμενικό χωριό" διασκεδάζει με κάθε λογής "ανθρώπινα τσίρκα", με ανθρώπους λιγότερο ή περισσότερο αφελείς, ευάλωτους στη γοητεία τής έστω και εφήμερης δημοσιότητας, με εμφανή μια ιδιαίτερη ψυχοσύνθεση που τους ωθεί στην αυτοέκθεση. Το επιχείρημα ότι η συμμετοχή τους αποτιμάται από τους ίδιους ιδιαίτερα θετικά είναι, το λιγότερο, αφελές. Το απατηλό αίσθημα ότι "βγαίνουν από το περιθώριο" ίσως είναι και το χειρότερο κακό που κάνει στους ανθρώπους αυτούς η αδηφάγα βιομηχανία του θεάματος» μας λέει η επίκουρη καθηγήτρια Ψυχιατρικής, Μαρίνα Οικονόμου - Λαλιώτη.
Η σύγκριση με την περίπτωση της Εφης Θώδη, που από βασίλισσα των πανηγυριών (ο όρος δεν χρησιμοποιείται απαξιωτικά) εξελίχθηκε σε trash περσόνα της τηλεόρασης, και δεδομένων των διαφορών τόσο ανάμεσα στις κοινωνίες Ελλάδας - Βρετανίας (ενδεχομένως στη Βρετανία η περίπτωση της Θώδη να είχε σταματήσει πριν φτάσει στο απροχώρητο) όσο και στα μεγέθη (η Μπόιλ έγινε διάσημη σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα και σε παγκόσμια κλίμακα), φαίνεται επιπόλαια.
Αλλά δεν είναι. Και οι δύο έπαιξαν με τους όρους της τηλεοπτικής παραγωγής. Και οι δύο έχασαν γιατί δεν ήξεραν το παιχνίδι. Η Μπόιλ έπαθε πανικό από την προβολή και η Θώδη εξάρτηση. Και στις δύο περιπτώσεις τα προγράμματα που τις φιλοξένησαν έκαναν νούμερα. «Αυτό που (ίσως για πρώτη φορά στη ζωή τους) καταφέρνουν να θεωρήσουν σημαντικό μέσω της δημοσιότητας, ο ίδιος ο εαυτός τους, γίνεται βορά στη βιομηχανία της τηλεθέασης. Η αξία του ατόμου ισοδυναμεί με το καταναλωτικό προϊόν, πουλιέται κι αγοράζεται, είναι αναλώσιμο» σχολιάζει η κ. Οικονόμου - Λαλιώτη. «Η βιομηχανία του θεάματος είναι μια μηχανή που βγάζει λεφτά, αλλά καταπίνει ανθρώπους».
Δημοσίευση σχολίου