F-35A Lightning II: Αλήθειες και μύθοι για την ελληνική αγορά του μαχητικού 5ης γενιάς. Τα νέα που καταφθάνουν συνεχώς από τις ΗΠΑ, σχετικά με την πρόοδο της περαιτέρω ανάπτυξης του πολύπαθου μαχητικού 5ης γενιάς F-35, δεν είναι καλά. Για να ακριβολογεί κανείς, εξακολουθούν εδώ και πολλά χρόνια να προκαλούν προβληματισμό. Πρωτίστως στις ίδιες τις αμερικανικές κυβερνήσεις και τις ένοπλες δυνάμεις…
Επειδή στην Ελλάδα έχουμε την τάση να πιστεύουμε ότι ο κόσμος όλος περιστρέφεται γύρω από εμάς, κατά ένα πολύ περίεργο και επαναλαμβανόμενο διαχρονικά τρόπο, αποφεύγουμε να δούμε τη σκληρή πραγματικότητα, όπως προκύπτει από στοιχεία και δεδομένα. Αποφεύγουμε με άλλα λόγια να διαβάσουμε και να παρακολουθήσουμε τι λένε οι ίδιοι οι Αμερικανοί για το Lightning II.
Όπως επί μακρόν κλείναμε τα μάτια για το τι έλεγε το αμερικανικό Ναυτικό για τα LCS,φθάνοντας να ονειρευόμαστε δήθεν… μεγάλο Ναυτικό μέσα από την προμήθειά τους. Δηλαδή, στην περίπτωση των F-35, τι λένε οι αμερικανικές κρατικές Υπηρεσίες και οι Οργανισμοί, όπως και κάθε φορέας που επίσημα εμπλέκεται στο εν λόγω πρόγραμμα, που έχει απορροφήσει πάνω από 1,3 τρισ. δολ., με το πραγματικό κόστος να μην μπορεί μέχρι σήμερα ουδείς με ακρίβεια και πειστικά να προσδιορίσει.
Ας δούμε λοιπόν τι γράφουν σε επίσημες εκθέσεις και αναφορές τους αμερικανικοί κρατικοί, ανεξάρτητοι φορείς για το F-35, που η Ελλάδα με βάση πολλά δημοσιεύματα στον ελληνικό Τύπο, φέρεται ότι “καίγεται” να αγοράσει. Τίποτα από όσα θα αναφερθούν παρακάτω δεν αποτελεί αυθαίρετη διαπίστωση στο DP, ή προέρχεται από ελληνικά δημοσιεύματα. Φιλικά ή εχθρικά προσκείμενα στην αγορά του χαρακτηριστικών χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth) μαχητικού.
Μύθος Νο.1: Το κόστος της αγοράς των 20 μαχητικών υπολογίζεται ότι θα συμπιεστεί στα 3,5 δισεκατομμύρια δολάρια, χωρίς να περιλαμβάνει την αγορά όπλων.
Αλήθεια Νο.1: Το ακριβές κόστος δεν είναι ακόμα γνωστό, από τη στιγμή που δεν έχει επιδοθεί επίσημη απάντηση στην ελληνική LOR, με τη μορφή LOA κατά την αμερικανική νομοθεσία και τις διαδικασίες πώλησης στρατιωτικού υλικού, είτε μέσω εμπορικών συμφωνιών, είτε διακρατικών (FMS). Και στη LOA όμως, δεν θα αναγράφεται το κόστος της αναβάθμισης των μαχητικών της έκδοσης Block TR3 (Technical Refreshment 3) που θα παραλάβει η Πολεμική Αεροπορία, στην έκδοση πλήρους επιχειρησιακής ικανότητας (FOC-Full Operational Capability) Block 4.
Αυτό το κόστος δεν είναι ακόμα γνωστό, όπως θα δούμε, και φυσικά θα μετακυλιστεί στους χρήστες του μαχητικού, από το 2030 και μετά. Επομένως το κόστος αγοράς των 20 F-35A θα ξεπεράσει τα τέσσερα δισεκατομμύρια δολάρια για να έρθουν αυτά στο επίπεδο Block 4 και θα προσεγγίσει τα πέντε με την αγορά των απαιτούμενων όπλων! Είναι κάτι στο οποίο αποφεύγεται κάθε αναφορά, αλλά είναι ήδη γνωστό για την αναβάθμιση του κινητήρα F135. Το κόστος της αναβάθμισης του κινητήρα, θα επωμιστούν και οι χρήστες του μαχητικού. Oι Αμερικανοί όμως το αναφέρουν καθαρά.
Μύθος Νο.2: Η Πολεμική Αεροπορία θα παραλάβει μαχητικά της έκδοσης Block 4 με πλήρεις επιχειρησιακές ικανότητες
Αλήθεια Νο.2: Οπουδήποτε αναφέρεται κάτι τέτοιο είναι ψευδές και παραπλανητικό. Η ολοκλήρωση της ανάπτυξης της έκδοσης Block 4 έχει μετατοπιστεί χρονικά για την περίοδο 2029 – 2030 και μάλιστα με πρόσθετο κόστος 16,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αυτό αναφέρεται από το GAO λεπτομερώς και επιβεβαιώνεται από δεκάδες δημοσιεύματα αξιόπιστων αμυντικών ιστοχώρων των ΗΠΑ.
Μύθος Νο.3: Η Πολεμική Αεροπορία θα παραλάβει F-35 το 2028 με βάση δηλώσεις του πρώην ΥΕΘΑ, Νίκου Παναγιωτόπουλου.
Αλήθεια Νο.3: Η Πολεμική Αεροπορία θα παραλάβει και τα 20 F-35A Block TR3 που θα παραγγελθούν, μέχρι το έτος 2033. Το 2028 θα αρχίσουν οι εκπαιδεύσεις τεχνικών και ιπταμένων στις ΗΠΑ. Τα όπλα αέρος – εδάφους/επιφανείας, παραμένουν ένα από τα μεγαλύτερα ζητούμενα στο πρόγραμμα F-35. Σύμφωνα με την Υπηρεσία Ερευνών του Κογκρέσου των ΗΠΑ το σύνολο των νέων προηγμένων όπλων, μεγάλης ακτίνας, παραπέμπεται για πιστοποίηση – ενσωμάτωση στα αεροσκάφη διαμόρφωσης Block 4 από το 2025 – 2026 και μετά δηλαδή.
Επομένως, όπλα όπως το AGM-158 JASSM, ή το JASSM-ER και το LRASM ώς εξωτερικά φερόμενα, μαζί με τον JSM (Joint Strike Missile) που είναι πρωτίστως αντιπλοϊκός ή τον πύραυλο AGM-88E AARGM που είναι όπλο αντί – ραντάρ και θα φέρονται εσωτερικά, θα είναι διαθέσιμα στο … μέλλον!
Κι εδώ φυσικά αναφέρεται (στην έκθεση της Υπηρεσίας Ερευνών του Κογκρέσου) μία σημαντική και εξαιρετικά κρίσιμη λεπτομέρεια που θα μας απασχολήσει σίγουρα στο μέλλον. Στη σελίδα 20 μεταξύ πολλών άλλων εξόχως αποκαλυπτικών, αναφέρεται ότι: Η διαμόρφωση Block 4 δεν θα είναι εφαρμόσιμη σε όλα τα F-35. Θα απαιτεί τα αεροσκάφη να είναι αναβαθμισμένα από πλευράς εξοπλισμού στο επίπεδο TR-3 (Technical Refresh 3). Νέας παραγωγής F-35 με την προδιαγραφή εξοπλισμού TR-3, θα κατασκευαστούν ως Lot 15 εντός του 2023!
Μύθος Νο.4: Ο ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση, αλλά και παλιότερα ως κυβέρνηση, ήταν αντίθετος με την αγορά του F-35 Lightning II από την Ελλάδα.
Αλήθεια Νο.4: Ουδέν ψευδέστερον… Κατά τον Ηνίοχο του 2019, περίοδο κατά την οποία οι Ένοπλες Δυνάμεις αντιμετώπιζαν τραγικά προβλήματα σε όλα τα επίπεδα, ο τότε ΥΕΘΑ, Ευάγγελος Αποστολάκης είχε ταχθεί ανοικτά με δηλώσεις του, υπέρ της αγοράς του αμερικανικού μαχητικού 5ης γενιάς. Είναι πολλά αυτά που θα μπορούσαν ακόμη να γραφτούν. Όπως το ότι η έκδοση Block TR3 που πρόκειται να παραληφθεί από την Πολεμική Αεροπορία, δεν είναι ακόμη έτοιμη.
Η Αεροπορία των ΗΠΑ γνωστοποίησε πρόσφατα μέσω του Πενταγώνου, ότι δεν πρόκειται να παραλάβει αεροσκάφη της έκδοσης αυτής, αν δεν ολοκληρωθεί πρώτα η ανάπτυξή της. Η ίδια η Αεροπορία των ΗΠΑ δια στόματος του πολιτικού της προϊσταμένου Frank Kendal δήλωσε προ ημερών ότι δεν θα επαναλάβει τα σφάλματα του προγράμματος F-35, στο πλαίσιο του προγράμματος ανάπτυξης του μαχητικού 6ης γενιάς (NGAD).
Πέρα από τα προβλήματα που ταλανίζουν το πρόγραμμα F-35 και που υπάρχει δέσμευση να επιλυθούν στο σύνολό τους, μέσω της ανάπτυξης της έκδοσης Block 4, ο κινητήρας F135 του μαχητικού δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις παρούσες και μελλοντικές και υπό κανονικές συνθήκες πρέπει να αντικατασταθεί. Εδώ η κατάσταση τείνει να εξελιχθεί σε πραγματικό χάος…
Ενώ αρχικά το πρόβλημα αναγνωρίστηκε και εξετάστηκε η αντικατάσταση του F135 από τον ΑΕΤΡ που πρόκειται να εξοπλίσει το 6ης γενιάς NGAD, το κόστος ήταν ο παράγοντας που οδήγησε την Αεροπορία των ΗΠΑ στο να προσανατολιστεί στη λύση της αναβάθμισης και των επιμέρους βελτιώσεων του F135. Ως τελευταία και πλέον πρόσφατη εξέλιξη ήρθε η απόφαση του HASC (House Armed Services Committee), να συνεχίσει τη χρηματοδότηση της ανάπτυξης του νέου κινητήρα (ΑΕΤΡ), παράλληλα με το πρόγραμμα αναβάθμισης του F135.
Για όλους αυτούς τους λόγους θεωρούμε ότι η Ελλάδα δεν έπρεπε να βιαστεί τόσο να δεσμευθεί για την αγορά του F-35Α. Θα έπρεπε τουλάχιστον να το διαπραγματευθεί και να επιχειρήσει να αποσπάσει χειροπιαστά ανταλλάγματα, κυρίως στο βιομηχανικό κομμάτι. Πάνω από όλα όμως, να γνωρίζει επακριβώς τι αγοράζει (σ.σ. όχι ασφαλώς… γεωπολιτική προστασία), με ποιο κόστος κύκλου ζωής (life-cycle cost) και σε κάθε περίπτωση, μακριά από επικοινωνιακά κόλπα με στόχο την… κατασκευή υπερόπλων.
Δημοσίευση σχολίου