GuidePedia

0

Αλλάζουν ριζικά οι ισορροπίες στην ανατολική Μεσόγειο με την κατακόρυφη αναβάθμιση της συνεργασίας Κύπρου και Ισραήλ και της τριμερούς για τον East Med με την ομπρέλα των ΗΠΑ.

Η Τουρκία πλέον είναι στριμωγμένη και δεν μπορεί να πράξει τίποτα παραπάνω από ρηχές απειλές και άκακες προκλήσεις. Εν αναμονή της έναρξης των έργων για τον αγωγό East Med που θα περνάει και από την Κρήτη, οι σχέσεις Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ είναι καλύτερες από ποτέ.

Οι ενεργειακές εξελίξεις στην ανατολική Μεσόγειο, σε βάθος χρόνου πρόκειται να επεκταθούν και νοτίως της Κρήτης, γεγονός που εξοργίζει την Άγκυρα. Ωστόσο, οι δυνάμεις που εμπλέκονται είναι τόσο ισχυρές που ο Ερντογάν και οι υποστηρικτές του μένουν πίσω και παρατηρούν…

Η αναβάθμιση των διμερών σχέσεων Κύπρου και Ισραήλ τα τελευταία χρόνια έγινε ιδιαίτερα αισθητή στις τάξεις της Εθνικής Φρουράς. Η στρατιωτική συνεργασία των δύο χωρών είναι πιο στενή από ποτέ και αυτό διαπιστώνεται και από τις συχνές στρατιωτικές ασκήσεις που διεξάγονται τα τελευταία τρία χρόνια.

Ο Διοικητής της Αεροπορικής Βάσης Ανδρέας Παπανδρέου, Αντισμήναρχος Φλωρίδης Μάριος, μίλησε στο AlphaNews.live για τους αριθμούς των αεροσκαφών που φιλοξένησε η βάση το 2018.

“Η σμηναρχία υποδέχεται και επανεξυπηρετεί τεράστιο αριθμό αεροσκαφών ξένων και γειτονικών χωρών στο πλαίσιο ειρηνευτικών αποστολών αλλά και σε ασκήσεις που διεξάγονται στην Κύπρο κυρίως με τους Ισραηλινούς”, ανέφερε χαρακτηριστικά.

Συγκεκριμένα το 2018, η Αεροπορική Βάση φιλοξένησε και επανεξυπηρέτησε 190 αεροσκάφη ξένων χωρών. Στο πλαίσιο των κοινών ασκήσεων με το Ισραήλ, ΙΑΣΩΝ και Ονήσιλος-Γεδεών, φιλοξένησε άλλα 189 ελικόπτερα και αεροσκάφη της ισραηλινής αεροπορίας.

“Οι εντυπώσεις τους είναι πάρα πολύ καλές, άριστες μπορώ να πω, μας έχουν δηλώσει ότι πρώτη φορά διεξάγουν τόσο μεγάλης κλίμακας ασκήσεις στο εξωτερικό, με την Κύπρο, με την αεροπορική βάση που υποδέχεται τα ελικόπτερα και αεροσκάφη τους.

Είναι κατενθουσιασμένοι και είναι μεγάλο πλεονέκτημα να μπορούμε να συνεργαστούμε με δυνάμεις όπως την ισραηλινή αεροπορία που είναι από τις καλύτερες στον κόσμο και να έχουμε τόσο θετικά σχόλια από αυτούς”, δηλώνει ο Αντισμήναρχος Φλωρίδης.


Παράλληλα εξηγεί πως είναι τεράστια ευθύνη να εξυπηρετείς με καύσιμα, να συντονίζει τις προσγειώσεις τις απογειώσεις και τους χώρους στάθμευσης τόσο μεγάλου αριθμού αεροσκαφών.

“Νιώθουμε και περηφάνια γιατί γνωρίζουν και οι φίλες χώρες ότι μπορούν ανά πάσα στιγμή να σταθμεύσουν στη βάση όποτε το επιθυμούν ή όποτε έχουν πρόβλημα”, ανέφερε χαρακτηριστικά.

Από το 2020 τα έργα για τον EastMed μέσω Κρήτης

Η ένταση των προεργασίων για την οριστικοποίηση της διακρατικής συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ και Ιταλίας, που θα επιτρέψει να προχωρήσει το μεγάλο επενδυτικό πρότζεκτ του αγωγού EastMed αποτελεί μια από τις σημαντικότερες εξελίξεις στον απόηχο του Φόρουμ για το φυσικό αέριο στην Ανατολική Μεσόγειο, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα στο Κάιρο.

Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, ότι το ζήτημα του EastMed, πέρα από τα καθ’ ημάς, απασχόλησε ιδιαίτερα τόσο τον αιγυπτιακό, όσο και τον ισραηλινό τύπο.

Παρότι στο επίσημο ανακοινωθέν του ΥΠΕΝ δεν υπάρχει κάποια σχετική αναφορά, όλα δείχνουν ότι οι επαφές μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών έχουν κορυφωθεί το προηγούμενο διάστημα, με αποτέλεσμα να είμαστε πλέον λίγο πριν τις επίσημες ανακοινώσεις.

Μάλιστα, σε δηλώσεις του στο πρακτορείο Bloomberg, ο υπουργός Ενέργειας του Ισραήλ Γ. Στάινιτς, σημείωσε ότι οι εργασίες κατασκευής του East Med αναμένεται να ξεκινήσουν το επόμενο έτος και θα χρειαστούν πέντε ή έξι χρόνια για να ολοκληρωθούν.

Στις ίδιες δηλώσεις, ο κ. Στάινιτς επεσήμανε ότι η κατασκευή του αγωγού αναμένεται να χρηματοδοτηθεί από ιδιωτικές εταιρείες και θεσμικούς δανειστές, όπως αναφέρει το Energy Press.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΕΕ, το αρχικό κόστος του αγωγού ανέρχεται σε 7 δισ. δολάρια.
Στα σκαριά και νέος υποθαλάσσιος αγωγός μεταξύ Αιγύπτου-Ισραήλ

Σε μια παράλληλη εξέλιξη που προέκυψε στο περιθώριο των εργασιών του Φόρουμ, η Αίγυπτος και το Ισραήλ φέρονται να εξετάζουν τη δυνατότητα κατασκευής ενός νέου υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου που θα συνδέει τις δυο χώρες.

Ο αγωγός αυτός πρόκειται να έχει πολύ μεγαλύτερη χωρητικότητα από τον υφιστάμενο αγωγό EMG.

Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τα σχετικά ρεπορτάζ στον αιγυπτιακό τύπο, σε πρώτη φάση και μέχρι την κατασκευή του νέου αγωγού, ο EMG πρόκειται να αξιοποιηθεί για να αυξηθούν οι εξαγωγές ισραηλινού αερίου προς την Αίγυπτο.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς και τους σχεδιασμούς των κυβερνήσεων των δυο κρατών, μετά τη λειτουργία του κοιτάσματος Λεβιάθαν σε πλήρη δυναμικότητα το Νοέμβριο του 2019, οι εξαγωγές ισραηλινού φυσικού αερίου προς την Αίγυπτο αναμένεται να φτάσουν τα 7 δισ. κ.μ. το χρόνο.

πηγή


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top