GuidePedia

0


Εκτενής εκσυγχρονισμός 600+ μαχητικών F-16C/D Block 40 και Block 50 της USAF – Στην Ελλάδα παίζουμε τις καθυστερήσεις… Μέσω επίσημης ανακοίνωσης της Διοίκησης Υλικού της αεροπορίας των ΗΠΑ (USAF Materiel Command) έγινε γνωστή στις 28 Φεβρουαρίου η απόφαση εκσυγχρονισμού 608 συνολικά μαχητικών αεροσκαφών F-16C/D των Block 40 και -50 σε διαμόρφωση ανάλογη ή ανώτερη (μένει να το δούμε στις λεπτομέρειες…) της έκδοσης Viper. Πρόκειται για ενέργεια που θα καταστήσει αξιόμαχα τα αεροσκάφη αυτά για τα επόμενα 20 τουλάχιστον χρόνια στο σύγχρονο πεδίο των αεροπορικών επιχειρήσεων και σε όλους φυσικά τους ρόλους που μπορεί να αναλάβει το F-16 (αέρος – αέρος, αέρος – εδάφους/επιφανείας, ISR).

Του Στέργιου Δ. Θεοφανίδη

Το πρόγραμμα, την ευθύνη υλοποίησης του οποίου θα αναλάβει η Διεύθυνση Μαχητικών και Προηγμένων Αεροσκαφών (Fighters and Advanced Aircraft Directorate) του Κέντρου Διαχείρισης Κύκλου Ζωής της USAF (Air Force Life Cycle Management Center), πήρε την ονομασία Post Block Integration Team (PoBIT) και περιλαμβάνει την ενσωμάτωση 22 συνολικά σημαντικών τροποποιήσεων. Σε αυτές περιλαμβάνονται η εγκατάσταση ραντάρ AESA, συστήματος ανταλλαγής δεδομένων Link 16, νέα συστήματα ασφαλών επικοινωνιών, νέος θάλαμος διακυβέρνησης και νέος υπολογιστής αποστολής.

Επιπρόσθετα, τα μαχητικά που θα εκσυγχρονιστούν, θα αποκτήσουν και νέας γενιάς σύστημα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου. Στην υλοποίηση του προγράμματος ύψους 6,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων θα εμπλακούν έξι Διοικήσεις της USAF, 18 αεροπορικές βάσεις και σημαντικός αριθμός εταιρειών – προμηθευτών.

Για την ιστορία αξίζει εδώ να αναφερθεί ότι η USAF παρέλαβε συνολικά 2.231 μαχητικά F-16. To πρώτο (F-16A), παραλήφθηκε το 1978 κι το τελευταίο (F-16C) το Μάρτιο του 2005. Από αυτά 222 είναι της έκδοσης Block 40 (με κινητήρα F110 της General Electric), 174 είναι Block 42 (με κινητήρα F100 της Pratt & Whitney), 198 είναι αντίστοιχα τα F-16C/D Block 50 και 52 τα Block 52. Συνεπώς παραγγέλθηκαν και παραλήφθηκαν 396 Block 40/42 και άλλα 250 Block 50/52.



Σύνολο 646 μονάδες. 17 χρόνια μετά την παραλαβή του τελευταίου Block 50/52 λοιπόν και περισσότερα από 25 χρόνια από την παραλαβή του τελευταίου Block 40/42, η USAF εκσυγχρονίζει τα 608 εναπομείναντα μαχητικά των εκδόσεων αυτών, διατηρώντας παράλληλα σε υπηρεσία όσα Block 30/32 έχει στη διάθεση της. Τα τελευταία δε, έχουν υποστεί και δομικές αναβαθμίσεις και εκσυγχρονισμούς εξοπλισμού αποστολής.

Ο αριθμός των F-16 σε υπηρεσία στην USAF και την Αεροπορική Εθνοφρουρά (Air National Guard) των ΗΠΑ, αν ληφθεί υπόψη ότι τα Block 30/32 μαζί με τα Block 25 που επίσης παραμένουν σε υπηρεσία και θα αποσύρονται σταδιακά, είναι συνολικά περισσότερα από 500 αεροσκάφη, βρίσκεται κοντά ή περί τις 1.100 μονάδες. Άρα επί της ουσίας η Αμερικανική Αεροπορία υλοποιεί το σχεδιασμό της για την διατήρηση του F-16 σε υπηρεσία μέχρι το έτος 2048 τουλάχιστον, όπως έχει ήδη ανακοινώσει.

Όσο για το κόστος, μία απλή διαίρεση φανερώνει ότι το ποσό ανά μονάδα διαμορφώνεται στα 10,36 εκατομμύρια δολάρια. Άρα κάτω των 10 εκατ. ευρώ ανά μονάδα. Νούμερο σημαντικά χαμηλότερο από τα 38+ εκατομμύρια δολάρια ανά μονάδα που δαπάνησε η Ταϊβάν για τον εκσυγχρονισμό των δικών 144 υποβαθμισμένων Block 50, αν και στο ποσό αυτό περιλαμβάνονται και συστήματα στοχοποίησης, εκπαίδευσης, υποστήριξης καθώς και όπλα. Σε ό,τι αφορά στην Ελλάδα, το κόστος του εκσυγχρονισμού των Block 52+ και Block 52+ Advanced σε Viper είναι επίσης σαφώς μεγαλύτερο (18+ εκατομμύρια δολάρια ανά μονάδα).

Υψηλότερο εκτιμάται ότι θα είναι και το κόστος ανά μονάδα για τον εκσυγχρονισμό των Block 3 και Block 50 στο επίπεδο Block 50M, εάν και όταν βέβαια κάτι τέτοιο αποφασιστεί. Φυσικά δεδομένου ότι τα ελληνικά Block 30 είναι πλήρως δομικά αναβαθμισμένα (Falcon UP και Falcon STAR) και με μεγάλο απόθεμα ωφέλιμης επιχειρησιακής ζωής και τα Block 50 είναι σχεδόν ίδιας ηλικίας με τα αμερικανικά που θα εκσυγχρονιστούν, δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο να διερευνηθεί ακόμη και ο εκσυγχρονισμός τους στο επίπεδο Viper. Κάτι που οπωσδήποτε θα έχει ακόμη μεγαλύτερο κόστος ανά μονάδα.

Σημασία έχει ότι όλα αυτά γράφονται σε καθαρά θεωρητικό επίπεδο για τον απλό λόγο ότι η ελληνική πλευρά, παρά το καταφανώς λογικό και επείγον του όλου ζητήματος, εξακολουθεί να καθυστερεί χωρίς καμία απολύτως αιτιολογία, οποιαδήποτε ενέργεια προς αυτή την κατεύθυνση. Αξίζει να σημειωθεί ότι όπως και η USAF, έτσι και άλλες αεροπορικές δυνάμεις, παρά το γεγονός ότι έχουν επιλέξει και προμηθευτεί το F-35, δεν έχουν αφήσει ανεκμετάλλευτο το στόλο των μαχητικών F-16 που διαθέτουν.

Από τα σημαντικότερα παραδείγματα είναι οι Αεροπορίες της Νοτίου Κορέας και της Σιγκαπούρης. Η τελευταία που είχε παραλάβει συνολικά 62 F-16C/D Block 52/-52+ (40 διθέσια – D και 22 μονοθέσια -C) την περίοδο 1998 – 2004, τα εκσυγχρονίζει το επίπεδο Viper επίσης. Το πρόγραμμα υλοποιείται μέσω συνεργασίας της κατασκευάστριας LM με την εγχώρια ST Engineering και βρίσκεται σε εξέλιξη μέσω της αποστολής ενός αεροσκάφους στο Ft. Worth. Αυτό έγινε τον Ιούνιο του 2021 και το μαχητικό αυτό θα λειτουργήσει ως πρότυπο.

Υπενθυμίζεται ότι το πρώτο ελληνικό F-16C Block 52+ Advanced που εκσυγχρονίστηκε σε Block 72 Viper, ταξίδεψε στις ΗΠΑ για τον ίδιο σκοπό πριν από έναν ακριβώς χρόνο (Φεβρουάριος 2021). Από τότε δεν έχει σημειωθεί καμία απολύτως εξέλιξη σχετικά με την τύχη των Block 30 και Block 50. Ούτε καν η αποστολή LOR για τη συλλογή πληροφοριών κόστους, ανάλογα με τη διαμόρφωση…

πηγή


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top