Πόλεμος μεταξύ της Γαλλίας και της Γερμανίας έχει ξεσπάσει για το ποια χώρα θα έχει το πάνω χέρι στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με την πρώτη να λαμβάνει και την στήριξη από τις ΗΠΑ όπως φάνηκε και από την συνάντηση του Μακρόν με τον Τράμπ. Αυτός ο πόλεμος όμως αντανακλά και στην Ελλάδα και μάλιστα σε δύο καυτά ζητήματα όπως είναι το χρέος και οι εξοπλισμοί.
Ξεκινώντας από το μείζον ζήτημα της ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους, η Γερμανία επιχειρεί να βάλει στόπ στο σχέδιο της Γαλλίας. Σύμφωνα με το έγγραφο που δημοσιεύεται στην γερμανική εφημερίδα Handelsblatt, λίγα 24ωρα πριν από το Eurogroup της Παρασκευής το Βερολίνο αντιτίθεται στο γαλλικό σχέδιο για το χρέος που προβλέπει τη διασύνδεση της ελάφρυνσης του με τους ρυθμούς ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.
Η Γερμανία λέει «όχι» σε έναν αυτόματο μηχανισμό ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους και επιθυμεί να υπάρξουν και σε αυτήν την περίπτωση αυστηρές προϋποθέσεις και αξιολογήσεις. Ενδεικτικό είναι ότι το έγγραφο του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών αναφέρει: «Σε περίπτωση χαμηλότερης ανάπτυξης δεν θα επιτρέπεται αυτόματα στην Ελλάδα να μειώσει τις πληρωμές της εξυπηρέτησης του χρέους της».
Επισημαίνεται επιπλέον ότι ο μηχανισμός ελάφρυνσης του χρέους θα μπορεί να ενεργοποιείται μόνον στη βάση των τριμηνιαίων ελέγχων που κάνουν οι θεσμοί στις χώρες που εξέρχονται προγραμμάτων στήριξης και αφού πρώτα θα επιβεβαιώνεται πως η Ελλάδα συμμορφώνεται με μια σειρά από δεσμεύσεις της, όπως εκείνες που σχετίζονται με την τήρηση των ευρωπαϊκών δημοσιονομικών κανόνων.
Κληθείσα να σχολιάσει το δημοσίευμα, η εκπρόσωπος του Γερμανού υπουργού Οικονομικών Όλαφ Σολτς σχολίασε ότι η απόφαση για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους δεν έχει ληφθεί ακόμη και πως «δεν υπάρχει κάτι προκαθορισμένο» για το ζήτημα.
Κατά τη Γερμανία ο μηχανισμός θα ενεργοποιείται μόνον αν η Ελλάδα τηρεί τις δημοσιονομικές και άλλες δεσμεύσεις της, μετά το τέλος του προγράμματος. Το σχετικό έγγραφο συνέταξε το υπουργείο ενόψει του αυριανού Eurogroup στη Σόφια, όπου η Ελλάδα θα αποτελέσει βασικό θέμα συζήτησης.
Την ίδια στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη ο πόλεμος και σε ένα ακόμη πεδίο, αυτό των εξοπλισμών. Μέχρι τώρα οι Γερμανοί είχαν την μερίδα του λέοντος όσον αφορά στα εξοπλιστικά της Ελλάδας και τώρα που πάει να μπεί σφήνα η Γαλλία με τις φρεγάτες υπάρχει ισχυρή σύγκρουση συμφερόντων.
Είναι ενδεικτικό της αναστάτωσης που επικρατεί ότι στο ΥΠΕΘΑ και στο Μέγαρο Μαξίμου, αναζητούν ποιος διέρρευσε τις συζητήσεις που έγιναν για τις γαλλικές φρεγάτες. Έχει αποκλειστεί το περιβάλλον του ΑΝΥΕΘΑ κι αυτό γιατί ο κ. Κουβέλης είχε λάβει συγκεκριμένα μέτρα στην επαφή που είχε με τον Γάλλο πρέσβη. Εκεί όπου ειπώθηκαν πάρα πολλά για το θέμα, αλλά ακόμη δεν έχουν διαρρεύσει!
Στη προκειμένη περίπτωση τα προγράμματα που «συγκρούονται» είναι ο εκσυγχρονισμός των F-16 και οι γαλλικές φρεγάτες. Είτε πρόκειται για τις Fremm, είτε για τις Belharra. Γι΄ αυτό και υπάρχουν κάποιοι που θεωρούν ότι η διαρροή για το υπαρκτό ελληνικό ενδιαφέρον για γαλλικές φρεγάτες, ήταν μια προσπάθεια για να “καεί” το πρόγραμμα.
Στο θέμα των φρεγατών κολλάει υποχρεωτικά και το ζήτημα των Ναυπηγείων, στα οποία οι Γερμανοί θέλουν να επιστρέψουν! Γι΄ αυτό και χθες είχαμε τα σενάρια από τους Γερμανούς Φιλελεύθερους, σύμφωνα με τα οποία η Γαλλία «παίζει παιχνίδι», προωθώντας την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους με αντάλλαγμα τις φρεγάτες.
Οι Γερμανοί όσο κι αν ακούγεται απίθανο, μεθοδεύουν την επιστροφή τους στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά μέσω της εταιρείας Lürssen. Την πρώτη προσπάθεια την απέτρεψε ο Καμμένος, αλλά είναι βέβαιο ότι οι Γερμανοί θα επιμείνουν. Η Lurssen πρόσφατα έπαθε μεγάλη ζημιά όταν αποκλείστηκε από μεγάλο πρόγραμμα του γερμανικού ναυτικού.
Η Γερμανική Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση απέκλεισε την κοινοπραξία των ThyssenKrupp και Lürssen από τον διαγωνισμό για το πλοίο μάχης πολλαπλών ρόλων MKS 180. Η κατασκευή των μεγαλύτερων πλοίων μάχης πολλαπλών ρόλων από την δημιουργία της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας, θα γίνει επομένως χωρίς άμεση Γερμανική συμμετοχή. Η Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση θα πληρώσει τουλάχιστον 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ για τέσσερις μονάδες.
Η απώλεια αυτού του μεγάλου συμβολαίου αποτελεί μεγάλο πλήγμα για την ThyssenKrupp και την Lürssen. Φαίνεται ότι θέλουν να «ρεφάρουν» με την επιστροφή τους στην Ελλάδα. Δεν θα ΄ναι καθόλου εύκολο. Κι αυτό γιατί τα Ναυπηγεία της διεκδικούν οι Γάλλοι, αλλά και οι Αμερικανοί.
Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως ο Πάνος Καμμένος συνέδεσε χθες την προμήθεια των γαλλικών φρεγατών με τα Ναυπηγεία, αλλά ούτε τυχαίο είναι το γεγονός πώς οι Αμερικανοί έχουν ήδη πάρει τα Ναυπηγεία στο Νεώριο της Σύρου και έχουν βάλει πλώρη και για τον Σκαραμαγκά.
Οι Αμερικανοί από την πλευρά τους πιέζουν την Ελλάδα για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16 και παίζουν και αυτοί τα δικά του παιχνίδια με το ελληνικό χρέος. Μην ξεχνάμε της επιρροή που ασκούν κυρίως μέσω ΔΝΤ. Μύλος λοιπόν η κατάσταση…
πηγή
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Δημοσίευση σχολίου