Τα πρόσφατα στοιχεία που ήρθαν στο φως από τη δικαστική έρευνα και σίγουρα όσα θα μάθουμε στο μέλλον ως συνέπεια ή ως προέκταση αυτών, περιγράφουν μία εξαιρετικά δυσώδη και μελανή κατάσταση στο σύστημα αμυντικών προμηθειών της χώρας.
Πέραν πάσης αμφιβολίας αποδεικνύεται ότι η διαφθορά του συστήματος ήταν γενικευμένη και ότι η λειτουργία του ήταν μάλλον προσχηματική. Το σύστημα αμυντικών προμηθειών αντί να υλοποιεί και επιτυγχάνει την ποσοτική και ποιοτική αναβάθμιση της ισχύος της χώρας στην πράξη αποτελούσε μηχανισμό παραγωγής «μαύρου» χρήματος.
Άραγε τόσο «μαύρο» χρήμα κατέληγε αποκλειστικά στις τσέπες ή για την ακρίβεια σε λογαριασμούς σε εξωτικές χώρες των λειτουργών που κατείχαν καίριες θέσεις ή που επέβλεπαν ως πολιτικοί προϊστάμενοι το σύστημα αμυντικών προμηθειών;
Άραγε η εκ του αποτελέσματος διαπίστωση της γενικευμένης διαφθοράς δεν συνεπάγεται αυτόματα ότι ήταν αποτέλεσμα πολιτικής επιλογής (ακόμα και η ανοχή είναι πολιτική επιλογή);Ο φορολογούμενος παρακολουθεί με οργή και έκπληξη τις αποκαλύψεις που γίνονται με καταλυτικούς ρυθμούς, αλλά αναμένει κιόλας και από την κυβέρνηση αλλά και γενικότερα από το πολιτικό σύστημα να λάβει τις απαραίτητες πρωτοβουλίες ώστε τα δυσώδη φαινόμενα να μην επαναληφθούν.
Οι πρωτοβουλίες αυτές συμπυκνώνονται στην εκ βάθρων αναδιοργάνωση του συστήματος αμυντικών προμηθειών σε επίπεδο οργανωτικών δομών, διαδικασιών και νόμων. Ας σημειώσουμε το αυτονόητο: η χώρα δεν χρειάζεται να ανακαλύψει εκ νέου τον τροχό.
Ας επιλέξει λοιπόν ένα νομικό και διαδικαστικό πλαίσιο που ισχύει σε μία άλλη οποιαδήποτε χώρα και το οποίο θα προσαρμόσει στην ελληνική πραγματικότητα αλλά και τις συνθήκες που απορρέουν από τη συμμετοχή μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το ίδιο φυσικά ισχύει και για το οργανωτικό μοντέλο.
Για να επιτύχει όμως η βάθρων αναδιοργάνωση του συστήματος αμυντικών προμηθειών απαιτείται η στελέχωση του με το κατάλληλο προσωπικό. Και άσχετα αν γενικά μέχρι σήμερα η «καταλληλότητα» ως έννοια στην ελληνική πραγματικότητα ισοδυναμούσε αποκλειστικά με την κομματική ταυτότητα, «κατάλληλο» σημαίνει κατάλληλα εκπαιδευμένο και πιστοποιημένο προσωπικό.
Απαιτείται λοιπόν η στελέχωση του φορέα που υλοποιεί το έργο του συστήματος αμυντικών προμηθειών με πολιτικό και στρατιωτικό προσωπικό που να έχει εκπαιδευθεί και πιστοποιηθεί στη διαδικασία προμηθειών, στην κοστολόγηση, στο δίκαιο συμβάσεων και φυσικά στην παρακολούθηση – διαχείριση της υλοποίησης των συμβάσεων. Ιδιαίτερα το τελευταίο αποτελεί ίσως τη μεγαλύτερη παθογένεια του υφιστάμενου συστήματος και έχει τεράστιες οικονομικές συνέπειες που δεν φαίνεται να υπολογίζει κανείς.
Η εκπαίδευση σε όλα αυτά τα αντικείμενα παρέχεται σε πολλά ακαδημαϊκά ιδρύματα ανά τον κόσμο (μεταξύ αυτών και το περιβόητο Defense Acquisition University των ΗΠΑ) και φυσικά μπορεί να συμπληρωθεί με πρακτική εξάσκηση σε αρχές προμηθειών φίλων χωρών.Δυστυχώς όμως, η επιβληθείσα λόγω της οικονομικής κρίσης διακοπή του ελληνικού εξοπλιστικού προγράμματος δεν αξιοποιήθηκε για τη μαζική εκπαίδευση προσωπικού που θα έπρεπε να στελεχώσει τον νέο οργανισμό αμυντικών προμηθειών.
Είναι επίσης ανάγκη να ενσωματωθούν και να αξιοποιηθούν πλήρως οι δυνατότητες που προσφέρει σήμερα η τεχνολογία. Η αποκλειστικά ηλεκτρονική διεξαγωγή διαγωνισμών και υποβολή προσφορών μειώνει το κόστος και αυξάνει τη διαφάνεια της διαδικασίας.
Μίας και λόγω των τραπεζικών λογαριασμών «μαύρου» χρήματος τα φώτα της δημοσιότητας έπεσαν στη Σιγκαπούρη, αξίζει τον κόπο να επισκεφθεί κάποιος το GeBIZ (http://www.gebiz.gov.sg/), την «one-stop» διαδικτυακή πύλη της κυβέρνησης της Σιγκαπούρης για το σύνολο των κρατικών (συμπεριλαμβανομένων και των αμυντικών) της ασιατικής χώρας.
Μέχρι σήμερα η αλλαγή του νομικού πλαισίου θεωρούνταν επαρκής για την αντιμετώπιση – εξάλειψη των όποιων προβλημάτων. Πλέον όμως δεν επαρκεί και αυτό θα πρέπει να έχει γίνει κατανοητό στους πολιτικούς μας.
Από την άλλη βέβαια η ουσιαστική και εκ βάθρων αναδιοργάνωση του συστήματος αμυντικών προμηθειών δεν υλοποιείται στον πολιτικό χρόνο που διαθέτει μία κυβέρνηση ακόμη και στην καλύτερη των περιπτώσεων (τέσσερα έτη).
Άραγε αυτός να είναι ο μόνος λόγος που δεν γίνεται;
πηγή
Δημοσίευση σχολίου