Τα τελευταία στοιχεία που ανακοινώθηκαν χθες για το ύψος των ακάλυπτων επιταγών είναι πραγματικά απογοητευτικά και δείχνουν σε όλο του το μεγαλείο το πρόβλημα ρευστότητας που αντιμετωπίζει η ελληνική αγορά. Καμία οικονομία σε κανένα μέρος του κόσμου δεν μπόρεσε να προχωρήσει μπροστά όταν η αγορά της αντιμετώπίζε τέτοιου είδους προβλήματα. Οι καιροί είναι δύσκολοι και πρωτόγνωροι και συνεπώς θα πρέπει και τα μέτρα θα παρθούν να είναι ριζοσπαστικά.....
Μια ευνοϊκότερη ρύθμιση για τις διαδικασίες πλειστηριασμών από τις τράπεζες, η οποία θα περιελάμβανε την πλήρη απαγόρευση πλειστηριασμού πρώτης κατοικίας ιδιώτη για οποιοδήποτε χρέος οποιοδήποτε ύψους. Αντίθετα θα επιτρέπεται η κατάσχεση και ο πλειστηριασμός όλων των επόμενων ακινήτων αλλά και κινητών περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη. Το μέτρο αυτό πέρα από τον προφανή κοινωνικό χαρακτήρα του θα επέτρεπε σε χιλιάδες οφειλέτες να απαλλαγούν από το άγχος της επιβίωσης και να συνεχίσουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα ώστε να μπορέσουν κάποια στιγμή να καταστούν ξανά οικονομικά αυτάρκεις και να εξυπηρετήσουν πιθανώς ένα μέρος των χρεών τους.Αντίστοιχη ρύθμιση θα μπορούσε να γίνει και για τα χρέη προς τις τράπεζες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων οι οποίες ως γνωστόν αποτελούν την ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας αλλά και την ασπίδα της στον εφιάλτη της ανεργίας. Η ρύθμιση θα μπορούσε να περιλαμβάνει την απαγόρευση εκποίησης από τις τράπεζες του 50% των περιουσιακών στοιχείων της εταιρίας που χρησιμοποιούνται για την λειτουργία της. Η ρύθμιση αυτή θα διέσωζε αρκετές χιλιάδες εταιρείες οι οποίες θα μπορούσαν να συνεχίσουν την λειτουργία τους παρά τα όποια προβλήματα αντιμετωπίζουν σήμερα αντί να κλείνουν λόγω της αφόρητης πίεσης που αντιμετωπίζουν σήμερα από τις τράπεζες.
Ένα τρίτο μέτρο που θα αποτελούσε τομή για την μέχρι σήμερα λειτουργία του δημόσιου αλλά θα του απέφερε και σημαντικά κεφάλαια θα ήταν η θέσπιση της δυνατότητας πληρωμής του Φ.Π.Α είτε με τη χρήση πιστωτικών καρτών είτε με την παράδοση μεταχρονολογημένων επιταγών πελατείας. Όπως είναι ευρέως γνωστό η αγορά σήμερα κινείται με επιταγές 5 έως 7 μηνών. Ο επιχειρηματίας που εισπράττει λοιπόν τέτοιου είδους επιταγές και πρέπει να πληρώσει τον Φ.Π.Α σε τριάντα μέρες αυτόματα έρχεται σε δύσκολη θέση και πολλές φορές λόγω αδυναμίας δεν αποδίδει τον Φ.Π.Α με συνέπεια τη δραστική μείωση των δημοσίων εσόδων. Αν εφορία του δέχονταν απευθείας την επιταγή του πελάτη του θα τον έβγαζε από μια πολύ δύσκολη θέση ενώ με αυστηρές νομοθετικές ρυθμίσεις θα καλύπτεται και η εμπλοκή που θα υπάρχει στην περίπτωση που η επιταγή πελατείας βρεθεί ακάλυπτη.
Τέλος όσον αφορά στον περίφημο Τειρεσία είναι επιτακτική ανάγκη δραστικής αλλαγής του τρόπου λειτουργίας. Σε πρώτη φάση θα πρέπει οποίος πληρώνει την ακάλυπτη επιταγή του και την επιστροφή προς ακύρωση στην τράπεζα του να διαγράφεται αυτόματα και αμέσως από το σύστημα ώστε να μπορεί αφού έχει διορθώσει το λάθος του να συνεχίσει απρόσκοπτα την επαγγελματική δραστηριότητα του. Αντίθετα με το σημερινό σύστημα ακόμα και αν αποπληρώσει την ακάλυπτη επιταγή του παραμένει δέσμιος του λάθους του για αρκετό καιρό αφού αυτό εμφανίζεται ακόμα και ως τακτοποιημένο στις λίστες του Τειρεσία. η συγκεκριμένη ρύθμιση θα οδηγήσει σε σημαντική μείωση των ακάλυπτων επιταγών καθώς όσοι έχουν έστω την παραμικρή δυνατότητα να αποπληρώσουν τις δυσμένειες τους θα τρέξουν να το κάνουν ώστε να αποκτήσουν μια δεύτερη ευκαιρία. Τέλος θα πρέπει να μειωθεί δραστικά ο χρόνος που παραμένουν για οποιοδήποτε λόγο τα δυσμενή στοιχεία στο σύστημα σε τουλάχιστον τρία χρόνια αντί των πέντε έως επτά που ισχύει σήμερα. Οι ρυθμίσεις αυτές όσο επαναστατικές και αν φαίνονται σε πρώτη ανάγνωση είναι μαθηματικός βέβαιον ότι θα οδηγήσουν άμεσα σε αναζωογόνηση της αγοράς, μείωση της ανεργίας και αύξηση των δημοσίων εσόδων. Χρειάζεται μόνο η ισχυρή πολιτική βούληση για να υλοποιηθούν
Μια ευνοϊκότερη ρύθμιση για τις διαδικασίες πλειστηριασμών από τις τράπεζες, η οποία θα περιελάμβανε την πλήρη απαγόρευση πλειστηριασμού πρώτης κατοικίας ιδιώτη για οποιοδήποτε χρέος οποιοδήποτε ύψους. Αντίθετα θα επιτρέπεται η κατάσχεση και ο πλειστηριασμός όλων των επόμενων ακινήτων αλλά και κινητών περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη. Το μέτρο αυτό πέρα από τον προφανή κοινωνικό χαρακτήρα του θα επέτρεπε σε χιλιάδες οφειλέτες να απαλλαγούν από το άγχος της επιβίωσης και να συνεχίσουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα ώστε να μπορέσουν κάποια στιγμή να καταστούν ξανά οικονομικά αυτάρκεις και να εξυπηρετήσουν πιθανώς ένα μέρος των χρεών τους.Αντίστοιχη ρύθμιση θα μπορούσε να γίνει και για τα χρέη προς τις τράπεζες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων οι οποίες ως γνωστόν αποτελούν την ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας αλλά και την ασπίδα της στον εφιάλτη της ανεργίας. Η ρύθμιση θα μπορούσε να περιλαμβάνει την απαγόρευση εκποίησης από τις τράπεζες του 50% των περιουσιακών στοιχείων της εταιρίας που χρησιμοποιούνται για την λειτουργία της. Η ρύθμιση αυτή θα διέσωζε αρκετές χιλιάδες εταιρείες οι οποίες θα μπορούσαν να συνεχίσουν την λειτουργία τους παρά τα όποια προβλήματα αντιμετωπίζουν σήμερα αντί να κλείνουν λόγω της αφόρητης πίεσης που αντιμετωπίζουν σήμερα από τις τράπεζες.
Ένα τρίτο μέτρο που θα αποτελούσε τομή για την μέχρι σήμερα λειτουργία του δημόσιου αλλά θα του απέφερε και σημαντικά κεφάλαια θα ήταν η θέσπιση της δυνατότητας πληρωμής του Φ.Π.Α είτε με τη χρήση πιστωτικών καρτών είτε με την παράδοση μεταχρονολογημένων επιταγών πελατείας. Όπως είναι ευρέως γνωστό η αγορά σήμερα κινείται με επιταγές 5 έως 7 μηνών. Ο επιχειρηματίας που εισπράττει λοιπόν τέτοιου είδους επιταγές και πρέπει να πληρώσει τον Φ.Π.Α σε τριάντα μέρες αυτόματα έρχεται σε δύσκολη θέση και πολλές φορές λόγω αδυναμίας δεν αποδίδει τον Φ.Π.Α με συνέπεια τη δραστική μείωση των δημοσίων εσόδων. Αν εφορία του δέχονταν απευθείας την επιταγή του πελάτη του θα τον έβγαζε από μια πολύ δύσκολη θέση ενώ με αυστηρές νομοθετικές ρυθμίσεις θα καλύπτεται και η εμπλοκή που θα υπάρχει στην περίπτωση που η επιταγή πελατείας βρεθεί ακάλυπτη.
Τέλος όσον αφορά στον περίφημο Τειρεσία είναι επιτακτική ανάγκη δραστικής αλλαγής του τρόπου λειτουργίας. Σε πρώτη φάση θα πρέπει οποίος πληρώνει την ακάλυπτη επιταγή του και την επιστροφή προς ακύρωση στην τράπεζα του να διαγράφεται αυτόματα και αμέσως από το σύστημα ώστε να μπορεί αφού έχει διορθώσει το λάθος του να συνεχίσει απρόσκοπτα την επαγγελματική δραστηριότητα του. Αντίθετα με το σημερινό σύστημα ακόμα και αν αποπληρώσει την ακάλυπτη επιταγή του παραμένει δέσμιος του λάθους του για αρκετό καιρό αφού αυτό εμφανίζεται ακόμα και ως τακτοποιημένο στις λίστες του Τειρεσία. η συγκεκριμένη ρύθμιση θα οδηγήσει σε σημαντική μείωση των ακάλυπτων επιταγών καθώς όσοι έχουν έστω την παραμικρή δυνατότητα να αποπληρώσουν τις δυσμένειες τους θα τρέξουν να το κάνουν ώστε να αποκτήσουν μια δεύτερη ευκαιρία. Τέλος θα πρέπει να μειωθεί δραστικά ο χρόνος που παραμένουν για οποιοδήποτε λόγο τα δυσμενή στοιχεία στο σύστημα σε τουλάχιστον τρία χρόνια αντί των πέντε έως επτά που ισχύει σήμερα. Οι ρυθμίσεις αυτές όσο επαναστατικές και αν φαίνονται σε πρώτη ανάγνωση είναι μαθηματικός βέβαιον ότι θα οδηγήσουν άμεσα σε αναζωογόνηση της αγοράς, μείωση της ανεργίας και αύξηση των δημοσίων εσόδων. Χρειάζεται μόνο η ισχυρή πολιτική βούληση για να υλοποιηθούν
Δημοσίευση σχολίου