Ένα στόχο, ιδιαίτερα δύσκολο, θέτουν τα υπουργεία Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (που αποφασίζει εν προκειμένω) και Οικονομικών (το οποίο χορηγεί τους εθνικούς πόρους). Ο στόχος είναι η υλοποίηση του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ 2007-2013), συνολικού προϋπολογισμού περίπου 23 δισ. ευρώ αλλά με απορρόφηση μόνον 827 εκατ. ευρώ (3,15%)......
Τα υπουργεία προσδοκούν ότι το ΕΣΠΑ θα αποτελέσει «ατμομηχανή» της ελληνικής περιφέρειας, αλλά για να καταστεί αυτό δυνατόν θα πρέπει να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο και να αναθεωρηθούν οι στόχοι του προς τους τομείς αυτούς που θα σημειώσουν υψηλή απορροφητικότητα για να μην απολεσθούν πόροι.
Το μοναδικό «ατού» που διαθέτουν τα υπουργεία είναι ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εγκρίνει τροποποιήσεις των Κανονισμών, επί το απλούστερον, ώστε να αυξηθεί η απορροφητικότητα. Οι τροποποιήσεις είναι οι εξής:
* Αύξηση προκαταβολής της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς τα παλαιά κράτη-μέλη για το 2009 εκτάκτως λόγω κρίσης κατά 2,5%.
* Επέκταση της επιλεξιμότητας για την ενεργειακή απόδοση κτιρίων και στα παλαιά κράτη-μέλη της ΕΕ ως 4% του συνόλου του ΕΤΠΑ για κάθε χώρα.
* Ευκολότερη ανάθεση χρηματοδοτικών μηχανισμών (JΕRΕΜΙΕ, JΕSSΙCΑ) στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
* Διευκόλυνση όρων διαχείρισης για τα κράτη-μέλη.
* Δυνατότητα δήλωσης δαπανών μεγάλων έργων πριν από την έγκριση των έργων αυτών από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
* Στην περίπτωση κρατικών ενισχύσεων αύξηση των ορίων προκαταβολών προς τις επιχειρήσεις. Ενώ όμως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διευκολύνει τα κράτη-μέλη για να απορροφήσουν περισσότερους πόρους, η Ελλάδα, αφού καθ΄ όλη την προεκλογική περίοδο «πάγωσε» την προώθηση του ΕΣΠΑ και τώρα χάνεται πολύτιμος χρόνος έως ότου αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο, βαρύνεται και με την ευθύνη του ότι δεν έχει ακόμη εγκαταστήσει αρμόδιο γενικό γραμματέα (Ανάπτυξης και Επενδύσεων) ούτε ειδικό γραμματέα για την Κοινωνία της Πληροφορίας (Ψηφιακή Σύγκλιση).
Τα υπουργεία προσδοκούν ότι το ΕΣΠΑ θα αποτελέσει «ατμομηχανή» της ελληνικής περιφέρειας, αλλά για να καταστεί αυτό δυνατόν θα πρέπει να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο και να αναθεωρηθούν οι στόχοι του προς τους τομείς αυτούς που θα σημειώσουν υψηλή απορροφητικότητα για να μην απολεσθούν πόροι.
Το μοναδικό «ατού» που διαθέτουν τα υπουργεία είναι ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εγκρίνει τροποποιήσεις των Κανονισμών, επί το απλούστερον, ώστε να αυξηθεί η απορροφητικότητα. Οι τροποποιήσεις είναι οι εξής:
* Αύξηση προκαταβολής της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς τα παλαιά κράτη-μέλη για το 2009 εκτάκτως λόγω κρίσης κατά 2,5%.
* Επέκταση της επιλεξιμότητας για την ενεργειακή απόδοση κτιρίων και στα παλαιά κράτη-μέλη της ΕΕ ως 4% του συνόλου του ΕΤΠΑ για κάθε χώρα.
* Ευκολότερη ανάθεση χρηματοδοτικών μηχανισμών (JΕRΕΜΙΕ, JΕSSΙCΑ) στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
* Διευκόλυνση όρων διαχείρισης για τα κράτη-μέλη.
* Δυνατότητα δήλωσης δαπανών μεγάλων έργων πριν από την έγκριση των έργων αυτών από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
* Στην περίπτωση κρατικών ενισχύσεων αύξηση των ορίων προκαταβολών προς τις επιχειρήσεις. Ενώ όμως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διευκολύνει τα κράτη-μέλη για να απορροφήσουν περισσότερους πόρους, η Ελλάδα, αφού καθ΄ όλη την προεκλογική περίοδο «πάγωσε» την προώθηση του ΕΣΠΑ και τώρα χάνεται πολύτιμος χρόνος έως ότου αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο, βαρύνεται και με την ευθύνη του ότι δεν έχει ακόμη εγκαταστήσει αρμόδιο γενικό γραμματέα (Ανάπτυξης και Επενδύσεων) ούτε ειδικό γραμματέα για την Κοινωνία της Πληροφορίας (Ψηφιακή Σύγκλιση).
Δημοσίευση σχολίου