GuidePedia

0


ΤΟΥ Γιώργου Μιχαηλάρη
Πράσινο φως πήρε τελικά και έπειτα από πολύχρονη καθυστέρηση ο εκσυγχρονισμός μέσης ζωής των πολύτιμων τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ του Πολεμικού Ναυτικού, που δεν θα δώσει απλά ζωή στα συγκεκριμένα πολεμικά πλοία, αλλά και θα τα μετατρέψει σε υπερσύγχρονα εργαλεία στα χέρια των ελληνικών Ένοπλων Δυνάμεων. Σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr, χθες, Τετάρτη, έγινε ευρεία σύσκεψη στο ΓΕΝ, στην οποία συμμετείχαν μεταξύ άλλων ο ΓΓ του ΥΠΕΘΑ, Αντώνης Οικονόμου, ο αρχηγός ΓΕΝ, αντιναύαρχος Δημήτρης Κατάρας, και εκπρόσωποι της γερμανοολλανδικής κοινοπραξίας ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) -Thales Netherlands, που έχει επιλεγεί να προχωρήσει την αναβάθμιση. Στη σύσκεψη έκλεισε ουσιαστικά το deal για να προχωρήσει η συμβασιοποίηση του έργου.

Να σημειωθεί ότι, όπως πρόσφατα είχε γράψει το powergame.gr, η κοινοπραξία, η οποία είναι και η κατασκευάστρια των φρεγατών ΜΕΚΟ, είχε διαφωνίες ως προς το οικονομικό σκέλος, με αυξημένες οικονομικές απαιτήσεις πέραν των αρχικών 600 εκατ. ευρώ, με πληροφορίες να μιλάνε για 300 εκατ. ευρώ επιπλέον, με το κόστος δηλαδή να φτάνει περίπου τα 900 εκατ. ευρώ. Τόσο η επιμονή του ΓΓ του ΥΠΕΘΑ όσο όμως και του Πολεμικού Ναυτικού, που γνωρίζει καλύτερα απ’ όλους πόσο χρήσιμη και απαραίτητη είναι η αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών, είχε τελικά αποτέλεσμα να βγει «λευκός καπνός» από τη σύσκεψη και έπειτα από σκληρή διαπραγμάτευση.

Το κόστος, σύμφωνα με τις πληροφορίες, τελικά αναπροσαρμόστηκε και καθορίστηκε στα 700 με 750 εκατ. ευρώ (το ακριβές ποσό θα καθοριστεί από κάποιες τελευταίες τυπικές λεπτομέρειες) και η συμβασιοποίηση με τις τελικές υπογραφές αναμένεται γίνει το πολύ μέχρι τον Ιούνιο, αφού πρώτα περάσει και νομοθετηθεί από τη Βουλή. Θα εκτελεστεί δε εξολοκλήρου σε ελληνικά ναυπηγεία. Το αποτέλεσμα θα είναι ότι έπειτα από πολλά χρόνια στασιμότητας το Πολεμικό Ναυτικό θα μπορέσει να έχει τέσσερις υπερσύγχρονες φρεγάτες εξοπλισμένες σαν «αστακούς», για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις δύσκολες αποστολές που έχει η χώρα σε ελληνικά και διεθνή θαλάσσια ύδατα.

Η αναβάθμιση που έπρεπε να είχε γίνει «χθες»

Για τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού θα έπρεπε να είχε γίνει «χθες» και στην πραγματικότητα πριν από τουλάχιστον 10 χρόνια. Οι τέσσερις φρεγάτες του ΠΝ ήταν απόφαση να μην εγκαταλειφθούν, καθώς δεν υπάρχουν καν τα ελάχιστα περιθώρια για πολλαπλούς λόγους. Εκτός φυσικά από τους εθνικούς λόγους, με τον πάντα επιθετικό γείτονα, την Τουρκία, μην ξεχνάμε πως η Ελλάδα ανήκει στο ΝΑΤΟ και στην ΕΕ, με υποχρεώσεις άμυνας και ασφάλειας έναντι και των δύο οργανισμών και των κρατών-μελών τους, οι οποίες αξιολογούνται περιοδικά και προσδιορίζουν το κύρος και το ειδικό βάρος των ενόπλων δυνάμεών μας διεθνώς. Κάτι που βλέπουμε στην Ερυθρά Θάλασσα, όπου πλέει μια από τις φρεγάτες ΜΕΚΟ, η «ΥΔΡΑ», η οποία θα αντικατασταθεί από την «ΨΑΡΑ», ενώ, όπως φάνηκε και από τη σύγκρουση Ιράν και Ισραήλ, η ευρύτερη περιοχή είναι στα «κόκκινα».

Η δύναμη κρούσης και πυρός που διαθέτουν

Για να αντιληφθεί, λοιπόν, κανείς πόσο σημαντικά οπλικά συστήματα είναι οι φρεγάτες ΜΕΚΟ και πόσο απαραίτητο είναι να αναβαθμιστούν για να μπορούν να αντεπεξέλθουν, αρκεί να δει τη δύναμη κρούσης και πυρός που διαθέτουν. Συγκεκριμένα, οι 4 φρεγάτες ΜΕΚΟ πολύ συνοπτικά φέρουν συνολικά 32 κατευθυνόμενα βλήματα επιφανείας – επιφανείας HARPOON, 64 κατευθυνόμενα βλήματα επιφανείας αέρος ESSM (η χώρα μας είναι και συμπαραγωγός), 4 πυροβόλα 5 ιντσών με πυρομαχικά τους, 32 έως 64 τορπίλες κατά υποβρυχίων, 8 συστήματα αυτοπροστασίας PHALLANX, 8 sonar τρόπιδας και μεταβαλλόμενου βάθους (VDS), ραντάρ επιφανείας, αέρος και πυροβολικού, chaffs – flares, παρεμβολείς ηλεκτρονικού πολέμου, ηλεκτροοπτικούς αισθητήρες και 4 ελικόπτερα με τα πυρομαχικά τους.

Στα δε ελικόπτερα, αφορά και τα παλαιότερα S-70 (με τορπίλες και κατευθυνόμενα βλήματα αέρος επιφανείας Hellfire και PENGUIN) και τα υπερσύγχρονα ROMEO (με τορπίλες, Hellfire και τις νέες ρουκέτες με κατεύθυνση laser). Ειδικότερα για τα ROMEO, που μόλις παραλάβαμε, οι τελευταίας τεχνολογίας δυνατότητές τους με το ραντάρ ISAR-SAR, το dipping sonar και τους ηχοσημαντήρες (παθητικούς και ενεργητικούς), το ESM και το LINK-16 καθιστούν τον εκσυγχρονισμό των 4 ΜΕΚΟ εκ των ων ουκ άνευ, γιατί τα σύγχρονα ελικόπτερα πάνε με τα σύγχρονα πλοία που τα φέρουν και όχι χωρίς αυτά.

Παρά το γεγονός, λοιπόν, της απόκτησης των τριών φρεγατών Belharra και ίσως και τεσσάρων επίσης σύγχρονων κορβετών, αλλά και το πρόγραμμα των constelattion, που πρόσφατα ανακοινώθηκε, αλλά όπως φαίνεται να πηγαίνει σε μεγάλο βάθος χρόνου, θα ήταν μάλλον «σπατάλη» να φτάσουμε στο ενδεχόμενο μη εκσυγχρονισμού μέσης ζωής των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ, με την απαξίωση ή τον παροπλισμό των οποίων (μερικό ή ολικό), εν μέσω μάλιστα σφοδρών γεωπολιτικών συγκρούσεων στην περιοχή και με τις διεθνείς μας υποχρεώσεις, που καθίστανται όλο και πιο απαιτητικές.

πηγή


Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top