GuidePedia

0


Δημητρης Μητσόπουλος
Στο CNE 2024 o αρχιπλοίαρχος Παναγιώτης Καραβάς, Αναπληρωτής Διευθυντής της Διεύθυνσης Εξοπλισμών του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ), αποκάλυψε νέες λεπτομέρειες για τον επικείμενο εκσυγχρονισμό του στόλου επιφανείας. Ο αρχιπλοίαρχος ήταν, μέχρι πρόσφατα, ο διευθυντής προγραμμάτων επιφανείας, επομένως συμμετείχε πολύ στενά στα προγράμματα του ελληνικού στόλου επιφανείας. Το Naval News παρευρέθηκε στην ενημέρωση και ιδού τα όσα ανέφερε. Σύμφωνα με τον αρχιπλοίαρχο το μεγαλύτερο πρόβλημα του ΠΝ ήταν η έλλειψη ενός σχεδίου εκσυγχρονισμού για τις Φ/Γ για αρκετά χρόνια. Ως εκ τούτου, πρωταρχικός στόχος είναι να ολοκληρωθεί αυτός ο εκσυγχρονισμός. Αυτό αναμένεται να επιτευχθεί έως το 2030 ή λίγο μετά, σε ευθυγράμμιση με τις εξαγγελίες του Έλληνα υπουργού Άμυνας. Ο κύριος στόχος είναι να μεγιστοποιηθούν τα κοινά σημεία και να διατηρηθεί η διαθεσιμότητα.

Ως μεσαίου μεγέθους ναυτικό, ο Καραβάς εξήγησε ότι το ΠΝ δεν μπορεί να αντέξει οικονομικά να συντηρήσει πολλούς τύπους πλοίων με διαφορετικές και δαπανηρές απαιτήσεις συντήρησης. Ως εκ τούτου το ΠΝ επικεντρώνεται στην τυποποίηση του στόλου του. Η σπονδυλωτή μορφή για ΠΝ είναι επίσης ζωτικής σημασίας, επιτρέποντάς του να αναλαμβάνει διάφορες αποστολές. Για να επιτύχει τους στόχους του, το ΠΝ ακολουθεί πολλαπλές στρατηγικές: αγορά νέων πλοίων από το εξωτερικό, αναβάθμιση υφιστάμενων και κατασκευή νέων εγχωρίως. Αυτό είναι ένα πολύ φιλόδοξο πρόγραμμα. Ο αρχιπλοίαρχος χώρισε τους στόχους της ανανέωσης του Στόλου στα ακόλουθα έξι μέρη: Φρεγάτες FDI, Κορβέτες, φρεγάτες Constellation, πρόγραμμα αναβάθμισης MEKO 200HN, σκάφη ταχείας επίθεσης (FACM), περιπολικά σκάφη και σκάφη ειδικών επιχειρήσεων (SOC).

Φρεγάτες FDI HN
Ο Έλληνας αξιωματικός ανέφερε ότι το πρόγραμμα FDI προχωρά πολύ ικανοποιητικά και παρείχε λεπτομερείς πληροφορίες για τον εξοπλισμό που θα μεταφέρουν οι νέες φρεγάτες. Οι νέες φρεγάτες θα έχουν εκτόπισμα 4.550 τόνων, αρκετά μεγαλύτερο από τα σημερινά πλοία, που είναι περίπου 3.500 τόνοι. Ο πύραυλος ASTER 30 SAM σηματοδοτεί μια νέα εποχή για το ΠN, όπως είπε ο αρχιπλοίαρχος, καθώς εισάγει ένα πυραυλικό σύστημα με δυνατότητες πέρα από την άμυνα του σημείου, μια σημαντική εξέλιξη για το ΠΝ. Όπως ανέφερε, υπάρχει ξεχωριστό πρόγραμμα σε εξέλιξη για την προμήθεια ενός αριθμού Camcopter S-100 UAS από τη Schiebel, τα οποία θα αναπτυχθούν στις φρεγάτες FDI.

Σημείωσε επίσης ότι το πρόγραμμα FDI χωρίζεται σε χωριστές συμβάσεις και ότι αυτή η προσέγγιση αντιπροσωπεύει μια νέα αντίληψη για το ΠN. Η πρώτη σύμβαση αφορά την κατασκευή των φρεγατών με τη Naval Group. Το δεύτερο καλύπτει την απόκτηση κατευθυνόμενων βλημάτων ASTER 30 και EXOCET MM40 Block 3C από την MBDA. Το τρίτο είναι μια σύμβαση παρακολούθησης υποστήριξης (FOS) με τη Naval Group. Τέλος, ανέφερε ότι υπάρχει ακόμη επιλογή για την προμήθεια 4ης φρεγάτας.

Νέες κορβέτες
Ο Παναγιώτης Καραβάς επανέλαβε ότι η Ελλάδα εξετάζει την απόκτηση 3+1 κορβετών και αξιολογεί αρκετούς τύπους για το σκοπό αυτό. Ανέφερε τις GOWIND της Naval Group, τις FCX30 της Fincantieri και τις SIGMA (10514) της Damen. Σε αντίθεση με τα προηγούμενα προγράμματα, η Ελλάδα στοχεύει να έχει σημαντικό αριθμό από αυτές τις κορβέτες, τουλάχιστον δύο, όπως είπε, να κατασκευαστούν σε ελληνικά ναυπηγεία, όπως η Ελευσίνα (Ναυπηγεία ONEX) ή τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (Ελληνικά Ναυπηγεία) ή άλλα. Σημείωσε ότι η ΠN αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις στον καθορισμό των απαιτήσεών του λόγω των ταχέως μεταβαλλόμενων συνθηκών.

Οι πρόσφατες επιχειρήσεις στην περιοχή και οι συνεχιζόμενες συγκρούσεις στην Ουκρανία, το Ισραήλ και την Ερυθρά Θάλασσα, έδωσαν πολλά μαθήματα και υπογράμμισαν την ανάγκη να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά οι νέες απειλές. Κατά συνέπεια, το Ελληνικό Ναυτικό εργάζεται ενεργά για την ανάπτυξη των απαιτήσεών του και βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τις αναφερόμενες εταιρείες, καθώς και με άλλες, για την οριστικοποίηση αυτών των απαιτήσεων και τη λήψη προσφορών. Ελπίζουν ότι αυτή η διαδικασία θα υλοποιηθεί σύντομα. Επιπλέον, σημείωσε ότι η Ελλάδα είναι πλήρες μέλος του έργου PESCO για την European Patrol Corvette (EPC).

Φρεγάτες κλάσης Constellation
Όσον αφορά την κλάση Constellation, το ΠN έχει εκφράσει ως μακροπρόθεσμο στόχο την επιδίωξη ενσωμάτωσης αυτού του τύπου φρεγάτας, με σκοπό όχι απλώς την προμήθεια τους, αλλά και τη συμπαραγωγή τους στην Ελλάδα όχι μόνο για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού αλλά και για πιθανές πωλήσεις. Για το σκοπό αυτό η Ελλάδα αναπτύσσει μια περίπτωση διακρατικής συνεργασίας (FMS) προκειμένου να καθορίσει τι χρειάζεται για την παραγωγή των πλοίων στην Ελλάδα (δυνατότητα ναυπηγείων) και πώς θα αναδιαμορφωθεί ο σχεδιασμός για να καλύψει τις ελληνικές ανάγκες, είπε ο αρχιπλοίαρχος και σημείωσε ότι αυτή είναι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις προμηθειών που έχει αναλάβει το ΠN στην πρόσφατη ιστορία του. Μόλις ολοκληρωθεί επιτυχώς, θα παράγει πλοία υψηλής ικανότητας που θα αποτελούν την αιχμή των σύγχρονων δυνατοτήτων υψηλής τεχνολογίας του ΠN.

Αν και αυτός ο μετασχηματισμός θα πάρει χρόνο, το ΠΝ αναμένει ότι η Ελλάδα θα είναι σε θέση να παράγει αυτά τα πλοία γύρω στα μέσα του 2030, εάν όλα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο. Με την επιτυχή ολοκλήρωση, θα καταλήξει σε πλοία υψηλής ικανότητας, ανυψώνοντας το Ελληνικό Ναυτικό σε ένα εντελώς νέο επίπεδο ικανότητας, υπογράμμισε. Ο Παναγιώτης Καραβάς πιστεύει ότι η συμπερίληψη της κλάσης Constellation θα δώσει τη δυνατότητα στο ΠN να γίνει ισότιμος εταίρος με ισχυρά ναυτικά. Οι φρεγάτες κλάσης Constellation, ειδικότερα, θα ενισχύσουν τη διαλειτουργικότητα του ΠN με το USN που δραστηριοποιείται στην περιοχή. Αυτή η ικανότητα θα ενισχύσει σημαντικά την ικανότητα του ΠN να λειτουργεί παράλληλα με task groups από το USN, το Royal Navy, το Marine Nationale και άλλους συμμάχους, διασφαλίζοντας μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και διαλειτουργικότητα στις κοινές επιχειρήσεις.

Πρόγραμμα Hydra MLU
Σχετικά με το πρόγραμμα αναβάθμισης των Φ/Γ κλάσης ΥΔΡΑ τόνισε ότι ο στόχος του εκσυγχρονισμού είναι να παραταθεί η διάρκεια ζωής αυτών των τεσσάρων φρεγατών πολλαπλών ρόλων ηλικίας 30 ετών κατά τουλάχιστον 15 χρόνια. Αυτό θα επιτευχθεί μέσω της αναβάθμισης ή εγκατάστασης νέου εξοπλισμού, με την αντιμετώπιση τυχόν προβλημάτων παλαιότητας των συστημάτων τους. Η συζήτηση για το πρόγραμμα αυτό με την κοινοπραξία TKMS και Thales βρίσκεται σε εξέλιξη. Ο ίδιος πιστεύει ότι θα χρειαστούν έως και τέσσερα (4) χρόνια από τη στιγμή που θα έχει υπογραφεί η σύμβαση, προτού ξεκινήσει τις δοκιμές του το πρώτο εκσυγχρονισμένο πλοίο.

Ταχέα σκάφη
Ο αρχιπλοίαρχος τόνισε την αναγκαιότητα αναβάθμισης Μέσης Ζωής (MLU) για τα σκάφη κλάσης Ρουσσέν (Super Vita), σημειώνοντας ότι το πρώτο σκάφος τέθηκε σε υπηρεσία το 2005 αλλά ο εξοπλισμός του σχεδιάστηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’90. Διευκρίνισε ότι η μελέτη MLU βρίσκεται επί του παρόντος υπό έγκριση, με σχέδια για τον εξοπλισμό των σκαφών με υπερσύγχρονους αισθητήρες και συστήματα προκειμένου να επιτευχθεί η μέγιστη επιχειρησιακή ικανότητα και να αντιμετωπιστούν ζητήματα παλαιότητας. Επιπλέον, το Πολεμικό Ναυτικό εξετάζει την προμήθεια έως και εννέα νέων FACM για να αντικαταστήσει σταδιακά τα τέσσερα (4) γερασμένα αλλά εκσυγχρονισμένα FACM κλάσης Λάσκου (Combattante IIIA) και κλάσης Καβαλούδη (Combattante IIIB). Διευκρίνισε επίσης ότι δεν πρόκειται ωστόσο για ένα πολύ ώριμο πρόγραμμα αλλά η μελέτη λειτουργικών απαιτήσεων έχει εγκριθεί.

Περιπολικά σκάφη
Σε ό,τι αφορά τα περιπολικά σκάφη, αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε φάση εκτέλεσης η παραλαβή τεσσάρων πλοίων (4) κλάσης Island τα οποία υποβάλλονται σε επισκευή και αναβάθμιση σε ελληνικά ναυπηγεία (Ναυπηγεία Σαλαμίνας). Επιπλέον, βρίσκονται σε εξέλιξη, μέσω FMS, ενέργειες για την προμήθεια τριών (3) πλοίων κατηγορίας Protector και δύο (2) επιπλέον σκαφών κλάσης Island, αντικαθιστώντας έτσι όλα τα παλιά πλοία περιπολίας. Ο αρχιπλοίαρχος υπογράμμισε τη δέσμευση του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού να διαθέτει τουλάχιστον οκτώ (8) περιπολικά πλοία, που περιλαμβάνουν τους προαναφερθέντες τύπους. Όλα τα πλοία θα λάβουν σύγχρονο εξοπλισμό συμπεριλαμβανομένων οπλικών συστημάτων, όπως το LIONFISH 20 RWS στην κλάση Island, νέα συστήματα επικοινωνίας και ηλεκτροοπτικούς αισθητήρες από τη Miltech Hellas.

Agenor SOC
Τέλος, παρουσίασε με περηφάνια το σκάφος ειδικών επιχειρήσεων Agenor SOC, ένα σκάφος 18 μέτρων που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε στην Ελλάδα για να πληροί τις προδιαγραφές ΠN. Αυτά τα πλοία πληρούν τις απαιτήσεις ειδικών επιχειρήσεων του ΠN και οι Έλληνες νιώθουν μεγάλη υπερηφάνεια για την ικανότητά τους να το επιτύχουν αυτό στο εσωτερικό. Επιπλέον, το Πολεμικό Ναυτικό πρότεινε ότι το σχέδιο Agenor θα μπορούσε να προσαρμοστεί σε ένα μη επανδρωμένο όχημα επιφανείας (USV).

πηγη


Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top