
Εντείνονται οι φόβοι ενός παγκόσμιου ενεργειακού σοκ, καθώς τα ναύλα για τα μεγάλα τάνκερ που διέρχονται από το κρίσιμο Στενό του Ορμούζ έχουν υπερδιπλασιαστεί από τότε που το Ισραήλ εξαπέλυσε επίθεση στο Ιράν την περασμένη εβδομάδα, εν μέσω της απροθυμίας των πλοιοκτητών να ρισκάρουν τη χρήση της πλωτής οδού.
Η τιμή για τη ναύλωση ενός πολύ μεγάλου δεξαμενόπλοιου αργού πετρελαίου (VLCC) -ικανού να μεταφέρει 2 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου- από τον Κόλπο στην Κίνα εκτοξεύτηκε από 19.998 δολάρια την ημέρα την περασμένη Τετάρτη, δύο ημέρες πριν από την επίθεση του Ισραήλ, σε 47.609 δολάρια την Τετάρτη, σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons Research. Η αύξηση σε αυτή τη διαδρομή έχει ξεπεράσει κατά πολύ την αύξηση 12% στον ευρύτερο δείκτη Baltic Dirty Tanker Index των τιμών δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου παγκοσμίως την ίδια περίοδο.
Οι πλοιοκτήτες κρατούσαν πίσω τα πλοία τους και περίμεναν «υψηλότερα κέρδη στο μέλλον τους» από ακόμη υψηλότερες τιμές ναύλωσης, δήλωσε ο Joakim Hannisdahl ιδρυτής της Gersemi Asset Management, διαχειριστή hedge fund ναυτιλιακών εταιρειών.
Οι τιμές για τη ναύλωση ενός μεγάλου δεξαμενόπλοιου τύπου Long Range 2 (LR2) που μεταφέρει προϊόντα πετρελαίου από τον Κόλπο στην Κίνα αυξήθηκαν από 21.097 δολάρια την ημέρα την περασμένη Τετάρτη σε 51.879 δολάρια αυτή την Τετάρτη, σύμφωνα με την Clarksons.
Ο Richard Fulford-Smith, ο οποίος διευθύνει την Eden Ocean, μια επενδυτική εταιρεία, δήλωσε ότι το κλίμα επηρεάστηκε εν μέρει από ανησυχίες σχετικά με την ικανότητα του Ιράν να διατηρήσει τις εξαγωγές αργού πετρελαίου κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης.
Επειδή το Ιράν βρίσκεται υπό διεθνείς κυρώσεις, όλες οι εξαγωγές του πραγματοποιούνται μέσω ενός λεγόμενου «σκοτεινού στόλου» πλοίων που λειτουργούν εκτός των κανονικών διεθνών κανόνων ασφάλισης και πιστοποίησης ασφάλειας. Ωστόσο, υπάρχει εικασία στην αγορά ότι ορισμένοι πελάτες επιλέγουν αντ’ αυτού να αγοράζουν από άλλες χώρες εξαγωγής πετρελαίου που χρησιμοποιούν συμβατικά, νόμιμα πλοία, ανεβάζοντας τις τιμές ναύλωσης. «Αν αφαιρέσετε εντελώς τα ιρανικά πλοία, θα χρειαστείτε περισσότερα πλοία από τον κανονικό στόλο», δήλωσε ο Fulford-Smith.
Ο Lars Barstad, διευθύνων σύμβουλος της Frontline, του μεγαλύτερου εισηγμένου στο χρηματιστήριο διαχειριστή δεξαμενόπλοιων πετρελαίου στον κόσμο, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα στους Financial Times ότι αναμένει η επίθεση στο Ιράν να προκαλέσει μια στροφή προς την αγορά από άλλους εξαγωγείς του Κόλπου και μακριά από τον σκοτεινό στόλο.
Ωστόσο, ο Stephen Gordon, διευθύνων σύμβουλος της Clarksons Research με έδρα το Λονδίνο, δήλωσε ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι οι ισραηλινές επιθέσεις έχουν πλήξει την ικανότητα εξαγωγής πετρελαίου του Ιράν. «Οι τιμές ναύλων δεξαμενόπλοιων σε διαδρομές από τη Μέση Ανατολή έχουν αυξηθεί κατακόρυφα τις τελευταίες ημέρες, με ορισμένους πλοιοκτήτες να θέλουν να αποφύγουν την περιοχή ή να ζητούν υψηλότερα ασφάλιστρα κινδύνου για να δραστηριοποιηθούν στην περιοχή», δήλωσε ο Gordon. «Ωστόσο, οι ροές πετρελαίου από την περιοχή συνεχίστηκαν».
Η σύγκρουση των τάνκερ
Οι κίνδυνοι χρήσης του Στενού του Ορμούζ υπογραμμίστηκαν την Τρίτη (17/6/2025) όταν το Front Eagle της Frontline, σε ένα ταξίδι από τον Κόλπο, συγκρούστηκε με ένα δεξαμενόπλοιο του σκοτεινού στόλου λίγο αφότου έφυγε από τη στρατηγική πλωτή οδό.
Σε συναγερμό η Shell
Εν τω μεταξύ, η Shell Plc, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες εμπορίας πετρελαίου και φυσικού αερίου, έχει έτοιμα σχέδια έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση που η σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν διακόψει τις ροές από την περιοχή, προειδοποιώντας ότι ένα πιθανό μπλοκάρισμα στα Στενά του Ορμούζ θα μπορούσε να προκαλέσει ισχυρό σοκ.
«Αν αυτή η αρτηρία μπλοκαριστεί, για οποιονδήποτε λόγο, θα έχει τεράστιο αντίκτυπο στο παγκόσμιο εμπόριο», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος, Wael Sawan, στη Σύνοδο Κορυφής και Έκθεση Ενέργειας της Ιαπωνίας στο Τόκιο. «Έχουμε σχέδια για την περίπτωση που τα πράγματα επιδεινωθούν».
Η παγκόσμια ενεργειακή αγορά παρακολουθεί με αγωνία τη σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν, καθώς υπάρχει το ενδεχόμενο οι ΗΠΑ να αποφασίσουν να συμμετάσχουν στην επίθεση. Μέχρι στιγμής, αν και η τιμή του αργού έχει εκτοξευτεί λόγω των εντάσεων, δεν έχει υπάρξει σοβαρή διακοπή στις ενεργειακές ροές, αν και οι έμποροι βρίσκονται σε κατάσταση αυξημένης επιφυλακής.
Περίπου το ένα τέταρτο του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου διέρχεται από τα Στενά του Ορμούζ, τα οποία συνδέουν τον Περσικό Κόλπο με τον Ινδικό Ωκεανό. Στο παρελθόν, το Ιράν έχει στοχοποιήσει πλοία που διασχίζουν αυτό το σημείο συμφόρησης και έχει απειλήσει να αποκλείσει το πέρασμα. Τις τελευταίες ημέρες, τα σήματα των πλοίων έχουν υποστεί παρεμβολές.
«Αυτό που είναι ιδιαίτερα δύσκολο αυτή τη στιγμή είναι κάποιες από τις παρεμβολές που σημειώνονται», δήλωσε ο Sawan, αναφερόμενος στις παρεμβολές στα σήματα ναυσιπλοΐας εντός και γύρω από τον Περσικό Κόλπο. Η Shell είναι «πολύ προσεκτική» με τις θαλάσσιες μεταφορές στη Μέση Ανατολή λόγω της σύγκρουσης, πρόσθεσε.
Τις τελευταίες ημέρες, το Κατάρ ζήτησε από τα δεξαμενόπλοια να περιμένουν εκτός των Στενών μέχρι να είναι έτοιμα να φορτώσουν, ενώ η ιαπωνική ναυτιλιακή εταιρεία Nippon Yusen KK έδωσε εντολή στα πλοία της να διατηρούν ασφαλή απόσταση από την ακτή κατά τον πλου τους στα ιρανικά ύδατα.
πηγή
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.
Δημοσίευση σχολίου