Ο παρασκηνιακός «πυρετός» και ο τουρκικός «μπαμπούλας»
Επετεύχθη μια αρχική συμφωνία για το ρυθμιστικό πλαίσιο του πρότζεκτ της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Κρήτης - Όλες οι λεπτομέρειες
Πληροφορίες που έρχονται τόσο από ελληνικής, όσο και από κυπριακής πλευράς, συγκλίνουν στο ότι επετεύχθη τελικά συμφωνία για το ρυθμιστικό πλαίσιο του πρότζεκτ της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Κρήτης, του Great Sea Interconnector, όπως ονομάζεται.
Κατά τις πληροφορίες που διέρρευσαν από τον ΑΔΜΗΕ, υπάρχει καταρχήν συμφωνία, η οποία μπορεί να οδηγήσει στην υλοποίηση της υποβρύχιας ηλεκτρικής διασύνδεσης.
Υπό το φόβο πάντα της Τουρκίας και των προκλητικών ενεργειών της (σ.σ. βλέπε Κάσος) οι οποίες μπορούν ανά πάσα ώρα και στιγμή να βάλουν «μπουρλότο» στο μεγάλο αυτό έργο…
Οι «διαρροές» από την πλευρά του ΑΔΜΗΕ
Η συμφωνία αυτή, όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, προβλέπει την έκδοση δύο αποφάσεων από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Κύπρου εντός της εβδομάδας (Τετάρτη και Παρασκευή) για τον βαθμό απόδοσης της επένδυσης που συμφωνήθηκε στο 8,3% για 17 χρόνια λειτουργίας του έργου και ανάκτηση ποσού ύψους 125 εκατ. ευρώ από την κυπριακή πλευρά (μέσω του λογαριασμού των ρύπων, κατά τις πληροφορίες) για τα πρώτα πέντε χρόνια της κατασκευαστικής περιόδου και της επιπλέον συμμετοχής της ίδιας πλευράς κατά την περίοδο της λειτουργίας.
Πηγές του ΑΔΜΗΕ ανέφεραν ότι το έργο καθίσταται βιώσιμο μόνο αν και εφόσον υλοποιηθούν οι προβλέψεις της συμφωνίας, αλλιώς πάμε σε οριστικό ναυάγιο.
Επίσης, ανέφεραν ότι υπήρξε επαφή με τον κατασκευαστή του καλωδίου (τη γαλλική εταιρεία Nexans που είχε στείλει και σχετικό τελεσίγραφο στις δύο πλευρές) για εξασφάλιση συνέχισης της συνεργασίας, εφόσον προχωρήσει η υλοποίηση της χθεσινής συμφωνίας μέχρι την Παρασκευή.
Η πλευρά της Κύπρου
Σε ότι αφορά τις πληροφορίες από τη Λευκωσία, ο «Φιλελεύθερος» σημειώνει ότι ο ΑΔΜΗΕ κράτησε «μη εποικοδομητική στάση» και λίγο έλειψε να τα «τινάξει» όλα στον αέρα, μιας και τα Υπουργεία Ενέργειας Ελλάδας και Κύπρου, αλλά και η ΡΑΕΚ, είχαν βρει κοινό έδαφος για συμφωνία.
Τελικά, για να αποφευχθεί το «ναυάγιο» και για να «μη μείνει εκτεθειμένος έναντι της Nexans, στην οποία χρωστά πολλές δεκάδες εκατομμύρια για τα χιλιόμετρα καλωδίου που ήδη κατασκευάστηκαν», σύμφωνα με την κυπριακή εφημερίδα, ο ΑΔΜΗΕ έδωσε το «οκ» για να κλείσει η συμφωνία.
Μια συμφωνία που προβλέπει από πλευράς Κύπρου, τη χρηματοδότηση των δαπανών του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2025-2030 με 25 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο και συνολικά με 125 εκατομμύρια ευρώ, χρήματα που προβλέπεται να διατεθούν από τα κρατικά έσοδα της εμπορίας δικαιωμάτων ρύπων και όχι απευθείας από τους καταναλωτές, που ήταν και το μεγάλο «αγκάθι» για την κυπριακή κυβέρνηση.
Αναφορικά με την πιθανή «εμπλοκή» της Τουρκίας και τον γεωπολιτικό κίνδυνο που εμπεριέχει η υλοποίηση του έργου εξαιτίας της Άγκυρας, ο «Φιλελεύθερος» σημειώνει για το ρυθμιστικό πλαίσιο που συμφωνήθηκε, ότι:
«Θα παραμείνει στο έγγραφο η αναφορά ότι σε περίπτωση εξωτερικού κινδύνου που θα διακόψει ή θα αποτρέψει την ολοκλήρωση του έργου, χωρίς άμεση ευθύνη του ΑΔΜΗΕ, η ΡΑΕΚ ενδέχεται να εγκρίνει την ανάκτηση των δαπανών που θα έχει πραγματοποιήσει έως τότε ο φορέας υλοποίησης από τους καταναλωτές. Οι προσπάθειες του ΑΔΜΗΕ να απαληφθεί η επιφύλαξη ‘ενδέχεται’ δεν καρποφόρησαν, μετά την ξεκάθαρη θέση της κυπριακής Κυβέρνησης πως ο γεωπολιτικός κίνδυνος θα βαραίνει τον επενδυτή και όχι τους καταναλωτές».
Πληροφορίες που έρχονται τόσο από ελληνικής, όσο και από κυπριακής πλευράς, συγκλίνουν στο ότι επετεύχθη τελικά συμφωνία για το ρυθμιστικό πλαίσιο του πρότζεκτ της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Κρήτης, του Great Sea Interconnector, όπως ονομάζεται.
Κατά τις πληροφορίες που διέρρευσαν από τον ΑΔΜΗΕ, υπάρχει καταρχήν συμφωνία, η οποία μπορεί να οδηγήσει στην υλοποίηση της υποβρύχιας ηλεκτρικής διασύνδεσης.
Υπό το φόβο πάντα της Τουρκίας και των προκλητικών ενεργειών της (σ.σ. βλέπε Κάσος) οι οποίες μπορούν ανά πάσα ώρα και στιγμή να βάλουν «μπουρλότο» στο μεγάλο αυτό έργο…
Οι «διαρροές» από την πλευρά του ΑΔΜΗΕ
Η συμφωνία αυτή, όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, προβλέπει την έκδοση δύο αποφάσεων από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Κύπρου εντός της εβδομάδας (Τετάρτη και Παρασκευή) για τον βαθμό απόδοσης της επένδυσης που συμφωνήθηκε στο 8,3% για 17 χρόνια λειτουργίας του έργου και ανάκτηση ποσού ύψους 125 εκατ. ευρώ από την κυπριακή πλευρά (μέσω του λογαριασμού των ρύπων, κατά τις πληροφορίες) για τα πρώτα πέντε χρόνια της κατασκευαστικής περιόδου και της επιπλέον συμμετοχής της ίδιας πλευράς κατά την περίοδο της λειτουργίας.
Πηγές του ΑΔΜΗΕ ανέφεραν ότι το έργο καθίσταται βιώσιμο μόνο αν και εφόσον υλοποιηθούν οι προβλέψεις της συμφωνίας, αλλιώς πάμε σε οριστικό ναυάγιο.
Επίσης, ανέφεραν ότι υπήρξε επαφή με τον κατασκευαστή του καλωδίου (τη γαλλική εταιρεία Nexans που είχε στείλει και σχετικό τελεσίγραφο στις δύο πλευρές) για εξασφάλιση συνέχισης της συνεργασίας, εφόσον προχωρήσει η υλοποίηση της χθεσινής συμφωνίας μέχρι την Παρασκευή.
Η πλευρά της Κύπρου
Σε ότι αφορά τις πληροφορίες από τη Λευκωσία, ο «Φιλελεύθερος» σημειώνει ότι ο ΑΔΜΗΕ κράτησε «μη εποικοδομητική στάση» και λίγο έλειψε να τα «τινάξει» όλα στον αέρα, μιας και τα Υπουργεία Ενέργειας Ελλάδας και Κύπρου, αλλά και η ΡΑΕΚ, είχαν βρει κοινό έδαφος για συμφωνία.
Τελικά, για να αποφευχθεί το «ναυάγιο» και για να «μη μείνει εκτεθειμένος έναντι της Nexans, στην οποία χρωστά πολλές δεκάδες εκατομμύρια για τα χιλιόμετρα καλωδίου που ήδη κατασκευάστηκαν», σύμφωνα με την κυπριακή εφημερίδα, ο ΑΔΜΗΕ έδωσε το «οκ» για να κλείσει η συμφωνία.
Μια συμφωνία που προβλέπει από πλευράς Κύπρου, τη χρηματοδότηση των δαπανών του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2025-2030 με 25 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο και συνολικά με 125 εκατομμύρια ευρώ, χρήματα που προβλέπεται να διατεθούν από τα κρατικά έσοδα της εμπορίας δικαιωμάτων ρύπων και όχι απευθείας από τους καταναλωτές, που ήταν και το μεγάλο «αγκάθι» για την κυπριακή κυβέρνηση.
Αναφορικά με την πιθανή «εμπλοκή» της Τουρκίας και τον γεωπολιτικό κίνδυνο που εμπεριέχει η υλοποίηση του έργου εξαιτίας της Άγκυρας, ο «Φιλελεύθερος» σημειώνει για το ρυθμιστικό πλαίσιο που συμφωνήθηκε, ότι:
«Θα παραμείνει στο έγγραφο η αναφορά ότι σε περίπτωση εξωτερικού κινδύνου που θα διακόψει ή θα αποτρέψει την ολοκλήρωση του έργου, χωρίς άμεση ευθύνη του ΑΔΜΗΕ, η ΡΑΕΚ ενδέχεται να εγκρίνει την ανάκτηση των δαπανών που θα έχει πραγματοποιήσει έως τότε ο φορέας υλοποίησης από τους καταναλωτές. Οι προσπάθειες του ΑΔΜΗΕ να απαληφθεί η επιφύλαξη ‘ενδέχεται’ δεν καρποφόρησαν, μετά την ξεκάθαρη θέση της κυπριακής Κυβέρνησης πως ο γεωπολιτικός κίνδυνος θα βαραίνει τον επενδυτή και όχι τους καταναλωτές».
πηγή
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.
Δημοσίευση σχολίου