GuidePedia

0


Εξαιρετικά αποκαλυπτικός για τις επόμενες κινήσεις της κυβέρνησης σχετικά με την εθνική άμυνα αλλά και ταυτόχρονα συγκρατημένος ήταν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε χθεσινή του τηλεοπτική συνέντευξη. Ταυτόχρονα, αναφορές του στοχεύουν να στείλουν το σαφές μήνυμα ότι ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, ως μέλος της κυβέρνησης άρα εκτελεστικό όργανο στο συγκεκριμένο υπουργείο, με τις κατευθυντήριες γραμμές να αποφασίζονται και να δίνονται από το Μέγαρο Μαξίμου.

Χρησιμοποιώντας εκφράσεις όπως το «αν και πόσο αυτό είναι κάτι το οποίο μπορεί να γίνει για να το αντέξει ο Προϋπολογισμός» και το «δεν μπορούμε αυτή τη στιγμή να δαπανούμε πόρους πέρα από τις δυνατότητές μας» στις απαντήσεις του για συγκεκριμένα εξοπλιστικά προγράμματα, ο πρωθυπουργός περιέγραψε ένα πολύ ασφυκτικό οικονομικό πλαίσιο, αναδεικνύοντάς το ως τον καθοριστικό παράγοντα για την υλοποίηση των «προτεραιοποιημένων» εξοπλισμών (όπως εξ άλλου είναι το λογικά αναμενόμενο).

Για αυτόν ακριβώς τον λόγο, αναφέρθηκε εμφατικά στη μεγάλη σημασία της πρωτοβουλίας που ανέλαβε από κοινού με τον Πολωνό πρωθυπουργό Τουσκ «για ένα ευρωπαϊκό αμυντικό ταμείο το οποίο θα χρηματοδοτεί κοινές αμυντικές δράσεις που θα αφορούν όλη την Ευρώπη». Μάλιστα δεν έκρυψε τις μεγάλες προσδοκίες του: «…θα ήταν ευχής έργον αν μια τέτοια πρωτοβουλία μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκούς πόρους. Θα ήμασταν οι πρώτοι ωφελημένοι, όπως καταλαβαίνετε και γι’ αυτό αγωνίζομαι». Η βαρύτητα της οικονομικής διάσταση ήταν πολύ εμφανής και στην εισαγωγική τοποθέτηση του για τα εξοπλιστικά προγράμματα. Σε ερώτηση για την πιθανότητα προμήθειας επιπλέον προμήθειας μαχητικών Rafale και την κατάσταση του προγράμματος προμήθειας των νέων κορβετών, απάντησε ότι «είμαστε σε μία φάση συνολικής επαναξιολόγησης του εξοπλιστικού μας προγράμματος» και ότι «είναι κάτι το οποίο το έχω ζητήσει από τον Υπουργό Άμυνας και από τα Γενικά Επιτελεία».

Απέδωσε δε την απαίτηση επαναξιολόγησης στο ότι «… ο κόσμος γίνεται πιο επικίνδυνος. Τα θέατρα επιχειρήσεων αλλάζουν, οι ανάγκες αλλάζουν, ο πόλεμος αλλάζει και πρέπει να είμαστε έτοιμοι για τις νέες προκλήσεις». Ταυτόχρονα, διαφημίζοντας την ίδρυση του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ), σημείωσε ότι (η έμφαση έχει προστεθεί) «πρέπει κι εμείς να επενδύσουμε πιο συστηματικά στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία και σε ενδεχομένως πολύ συχνά πολύ πιο φτηνές λύσεις, οι οποίες μπορεί να είναι πολύ αποτελεσματικές». Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και σε άλλα εξοπλιστικά προγράμματα.

ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΜΑΧΗΤΙΚΩΝ RAFALE
«Αυτή τη στιγμή έχουμε 24 Rafale. Ναι, θα θέλαμε να τα κάνουμε 30, αυτή είναι και η εισήγηση της Αεροπορίας», αλλά συμπλήρωσε ότι «πρέπει να δούμε αν και πόσο αυτό είναι κάτι το οποίο μπορεί να γίνει για να το αντέξει ο Προϋπολογισμός». Υπενθυμίζεται ότι η κυρωθείσα με νόμο το 2022 προμήθεια έξι μαχητικών Rafale νέας κατασκευής, λοιπού εξοπλισμού και υπηρεσιών είχε συνολικό κόστος 1.092.300.000 ευρώ με την αποπληρωμή τους να κατανέμεται το διάστημα 2022-2028.

Συγκεκριμένα, με τροποποίηση των τριών αρχικών συμβάσεων (Νόμος 4766/2021), της 013Γ/2020 μεταξύ ΥΠΕΘΑ και Dassault Aviation για την προμήθεια 18 μαχητικών Rafale, της 014Γ/2020 μεταξύ ΥΠΕΘΑ και Dassault Aviation, Thales DMS France και Safran Aircraft Engines για την Εν-Συνεχεία-Υποστήριξη (Ε-Σ-Υ) των 18 μαχητικών και της 015Γ/2020 μεταξύ ΥΠΕΘΑ και MBDA France για τα όπλα των 18 μαχητικών προβλεπόταν: η συμπληρωματική προμήθεια έξι νέας κατασκευής μαχητικών Rafale, η επέκταση της Ε-Σ-Υ στο σύνολο των 24 μαχητικών όσον αφορά τα δομικά μέρη, ηλεκτρονικό εξοπλισμό και κινητήρες μέχρι το 2027 και η συμπληρωματική προμήθεια όπλων για τα μαχητικά, συγκεκριμένα 48 κατευθυνόμενων βλημάτων αέρος – αέρος MICA.

Ειδικότερα, η Τροποποίηση με αριθμό 1 της σύμβασης 013Γ/2020 περιελάμβανε: τέσσερα μονοθέσια και δύο διθέσια καινούργια αεροσκάφη, καινούργιο εξοπλισμό αποστολής, ανταλλακτικά και επίγειο εξοπλισμό υποστήριξης για τα επιπρόσθετα καινούργια αεροσκάφη, πρόσθετη τεχνική βιβλιογραφία και σύστημα υποστήριξης αποστολής και διαχείριση προγράμματος για τα επιπρόσθετα καινούργια αεροσκάφη.

Φυσικά αν επιλεγεί η λύση προμήθειας μεταχειρισμένων αεροσκαφών από τα αποθέματα της Αεροπορίας της Γαλλίας, το κόστος θα συμπιεστεί σημαντικά (όπως είχε γίνει γνωστό η τιμή αγοράς των πρώτων 12 μεταχειρισμένων Rafale ανερχόταν σε 540 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου εξοπλισμού και υλικών), αλλά τα δύσκολα θα έλθουν τα επόμενα χρόνια, όταν για λόγους υποστήριξης ο στόλος της Πολεμικής Αεροπορίας θα πρέπει να μεταβεί (βλ. αναβάθμιση) στη διαμόρφωση που τότε θα βρίσκεται σε υπηρεσία.

Όσον αφορά τον αριθμό των προς προμήθεια μαχητικών, αυτός είναι εντελώς ανεπαρκής, ιδιαίτερα εάν αυτό συνεπάγεται τον παροπλισμό των 24 μαχητικών Mirage 2000-5 Mk. 2, ένα θέμα που δεν διευκρινίστηκε. Ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει την ανωτερότητα των επιδόσεων του Rafale σε σχέση με το Mirage 2000-5 Mk. 2, αλλά οι πόλεμοι σε Ουκρανία και Γάζα θα έπρεπε να είχαν διδάξει τη διαχρονική αξία της ρήσης ότι «η ποσότητα έχει τη δικιά της ποσότητα».

Δεν έχουμε λόγο να αμφισβητήσουμε τη ρήση του πρωθυπουργού ότι η προμήθεια των μόλις έξι μαχητικών αποτελεί εισήγηση της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά στην περίπτωση που συνδυάζεται με τον παροπλισμό των 24 Mirage 2000-5 Mk. 2, τότε δυστυχώς πρόκειται για αυτοχειριασμό. Υπενθυμίζεται εδώ, ότι μαζί με τη σκέψη περί πώλησης των Mirage 2000-5 Mk. 2 «τώρα που είναι αξιοποιήσιμα και θα έχουν αξία μεταπώλησης», θα πρέπει αν συνυπολογιστεί το προηγούμενο της «φάρσας» της πώλησης των Mirage 2000EGM/-BGM έναντι 100 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ, για την οποία είχε γνωμοδοτήσει θετικά και η αρμόδια επιτροπή της Βουλής!

Η πώληση όχι μόνο δεν υλοποιήθηκε, αλλά μετά από πολλούς μήνες… υπαίθριας αποθήκευσης είναι αμφίβολο αν τα μαχητικά μπορούν να πωληθούν, ακόμη και ως αλουμίνιο για τηγάνια. Ελπίζουμε πάντως, ότι η όποια πρόθεση πώλησης των Mirage 2000-5 Mk. 2 θα εισαχθεί προς γνωμοδότηση στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, ώστε να γίνει γνωστό το εκτιμώμενο οικονομικό όφελος, αλλά και να γίνει δυνατή η εκτίμηση του μεγέθους άλλης μίας διαφαινόμενης παταγώδους αποτυχίας.

ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΚΟΡΒΕΤΩΝ – ΕΠΙΠΛΕΟΝ FDI-HN
«Είναι στο πρόγραμμα να αποκτήσουμε κορβέτες, αλλά, όπως καταλαβαίνετε, δεν μπορούμε αυτή τη στιγμή να δαπανούμε πόρους πέρα από τις δυνατότητές μας». Άρα, θέλουμε αλλά όποτε μπορέσουμε οικονομικά, χωρίς να προσδιορίζεται ούτε καν γενικόλογα ο χρόνος υλοποίησης. Όσον αφορά το ενδεχόμενο απόκτησης τέταρτης FDI HN, ως «δικαίωμα προαίρεσης» (option) στην αρχική σύμβαση, ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα που αποτελεί εκκρεμότητα 12 μηνών (η προθεσμία εξάσκησης του δικαιώματος προαίρεσης), ο πρωθυπουργός ούτε ρωτήθηκε ούτε σχολίασε.

Επειδή όμως κατά δήλωσή του «μια εβδομάδα από τώρα, λίγο πριν τις εκλογές, καλεσμένος του Προέδρου Macron, σε μια όμορφη, πιστεύω, και συγκινητική εκδήλωση για τα 80 χρόνια από την απόβαση της Νορμανδίας. Και λίγο πριν θα επισκεφθώ, γιατί είναι ακριβώς δίπλα, το ναυπηγείο της Group Naval στη Λοριάν, στο οποίο ναυπηγούνται και οι τρεις υπερσύγχρονες φρεγάτες Belharra»… και επειδή 1) ως επιλογή δεν είναι παράλογη, 2) ζούμε στη χώρα που ζούμε, 3) όπου για όλα κυριαρχεί η επικοινωνιακή διάσταση των πραγμάτων, 4) με το πολιτικό σύστημα και το φιλοθεάμον κοινό πάντα να ενθουσιάζονται με τις «μαγικές λύσεις» και μάλιστα προεκλογικά, το περιλαμβάνουμε στην απαρίθμηση ώστε να καλυφθούν όλα τα ενδεχόμενα.

ΠΕΡΙ ΑΝΤΙΑΕΡΟΠΟΡΙΚΟΥ ΚΑΙ ΑΝΤΙ-DRONE ΘΟΛΟΥ
«Διότι αυτή τη στιγμή μπορεί, ας πούμε, η αντιπυραυλική προστασία να έχει μεγαλύτερη σημασία από μια περαιτέρω ενίσχυση σε αεροπλάνα ή σε πλοία», σημείωσε ο πρωθυπουργός αναφερόμενος στην πρωτοβουλία που έχει αναλάβει από κοινό με τον Πολωνό ομόλογο του για κοινή ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Η συσχέτιση δεν μπορεί εύκολα να ερμηνευθεί, καθώς το ζήτημα αφορά τη Δομή Δυνάμεων που καθορίζεται βάσει μίας συγκεκριμένης εξειδικευμένης διαδικασίας. Επίσης εκτιμάται, ότι η εν λόγω αναφορά αποτελεί ισχυρή ένδειξη πως οι εθνικές πιστώσεις που είναι απαραίτητες για την αναβάθμιση της εθνικής αντιαεροπορικής και αντιπυραυλικής άμυνας, πιθανότατα δεν είναι διαθέσιμες και αναζητούνται επιλογές εξωτερικής χρηματοδότησης.

Εν κατακλείδι, η συνέντευξη του πρωθυπουργού, στα θέματα που κάλυψαν τις ανάγκες της εθνικής άμυνας, επιβεβαίωσε τη διαχρονική ισχύ άλλης μίας γνωστής ρήσης «Έλλειψη χρημάτων, στάση εμπορίου». Η ανησυχία του για την εξέλιξη της εθνικής οικονομίας ήταν εμφανής, όπως εξίσου εμφανής ήταν η απόφαση του να κινηθεί αυστηρά εντός του υφιστάμενου οικονομικού πλαισίου αναφορικά με την υλοποίηση εξοπλιστικών προγραμμάτων. Υπό αυτό το πρίσμα, είναι απορίας άξιο και χρήζει διερεύνησης, σε ποια στοιχεία βασίζεται η αίσθηση που καλλιεργείται συστηματικά, για επικείμενες ενεργοποιήσεις προγραμμάτων.

πηγή


Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου

 
Top