Το 2018 δίνει τη σκυτάλη στην επόμενη χρονιά η οποία -ποιος μπορεί να γνωρίζει- τι επιφυλάσσει για τις Ελληνοτουρκικές σχέσεις. Δεν είναι λίγες οι φορές που κυριολεκτικά βρέθηκαν σε τεντωμένο σχοινί, έτοιμο να κοπεί! Η χρονιά που σε λίγες ώρες μας εγκαταλείπει μπορεί να θεωρηθεί μια από τις πιο «καυτές» που ώθησαν ακόμη και την στρατιωτική ηγεσία της χώρας- το Ναύαρχο Ευάγγελο Αποστολάκη- που δεν μας έχει συνηθίσει σε τέτοιες δηλώσεις, να στείλει τελεσίγραφο προς την Άγκυρα, στα μέσα Δεκεμβρίου.
Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους για το τι επιδιώκει η Άγκυρα Αν δούμε την τουρκική προκλητικότητα με αριθμούς, παρατηρείται ότι δεν ήταν λίγες οι φορές που έπαιξε με τη φωτιά της υπομονής της Ελλάδας, η οποία ομολογουμένως απάντησε με ψυχραιμία, αποδεικνύοντας πως όντως αποτελεί τον παράγοντα σταθερότητας στην περιοχή.
Οι παραβιάσεις των χωρικών υδάτων της Ελλάδας από τα πλοία της Τουρκίας το 2018, ξεπέρασαν τις 1400, όπως σημειώνουν πηγές από το Πολεμικό Ναυτικό, καταγεγραμμένες από την ιστοσελίδα του ΓΕΕΘΑ έως το Νοέμβριο 1362. «Κάθε βράδυ γίνεται πόλεμος στο Αιγαίο, μόλις ξεμυτίσει Τουρκικό πλοίο πάντα δίπλα του έχει ένα Ελληνικό πολεμικό» είπε με νόημα ο ίδιος ο Αρχηγός του Πολεμικού Ναυτικού, Αντιναύαρχος Νικόλαος Τσούνης.
Αν δούμε τους αριθμούς των παραβάσεων- παραβιάσεων του FIR Αθηνών, εκεί παρατηρεί κανείς πως η Τουρκία κατά το 2018 επιδίωξε ν’ αφήσει χιλιάδες «ίχνη» στον Ελληνικό ουρανό. Τα γεράκια της Άγκυρας πρέπει όπως σημειώνουν πηγές από την Πολεμική Αεροπορία να δείχνουν καθημερινά τα κατορθώματα τους στο επιτελείο τους μέσω των παραβατικών αριθμών που καταγράφουν. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΓΕΕΘΑ, έως το Νοέμβριο έχουν καταγραφεί 3380 παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου χώρου και του FIR Αθηνών, 1260 παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας, 168 ήταν οι οπλισμένοι σχηματισμοί των Τουρκικών μαχητικών, υπήρξαν 100 σκληρές αερομαχίες με τους Έλληνες ιπταμένους, 29 υπερπτήσεις πάνω από Ελληνικά νησιά- κατοικημένα και ακατοίκητα- κι όλα αυτά από ένα σύνολο αεροσκαφών που έφτασαν τα 1583.
Εδώ να σημειώσουμε ότι οι αριθμοί αυτοί έχουν αλλάξει διότι δεν έχει προστεθεί επισήμως και ο Δεκέμβριος κατά τον οποίο είχαμε μόνο σε ένα 48ωρο 207 παραβιάσεις, ανάμεσα σ’ αυτές και πάνω από 13 υπερπτήσεις σε νησιά που πολλές φορές έχει επιδιώξει η Άγκυρα να γκριζάρει, χωρίς φυσικά να καταφέρει το παραμικρό.
Ο Αντιπτέραρχος Χρήστος Χριστοδούλου, Αρχηγός της Πολεμικής Αεροπορίας, έστειλε το δικό του μήνυμα σημειώνοντας πως πετάμε ψηλά, πετάμε μακριά, όπου χρειαστεί κι αυτό ας γίνει κατανοητό από φίλους και εχθρούς.
Από την δική του πλευρά ο Αρχηγός του Στρατού Ξηράς, Αντιστράτηγος Αλκιβιάδης Στεφανής δεν ήταν λίγες οι φορές που βρέθηκε στην εσχατιά της Ελλάδας και μέσα από πολλές δράσεις του Σ.Ξ. έστελνε διαρκή μηνύματα ετοιμότητας αναδεικνύοντας πως ο πολλαπλασιαστής ισχύος δεν είναι τα οπλικά συστήματα αλλά κυρίως το ανθρώπινο δυναμικό το οποίο ασκήθηκε σε πρωτόγνωρα σενάρια, ενώ έγιναν πολλές εκπαιδευτικές δραστηριότητες που είχαν πολλά χρόνια να διεξαχθούν.
Το stop kare από το βίντεο που είχε φέρει στη δημοσιότητα η Καθημερινή με τον εμβολισμό του πλοίου Ανοιχτής Θαλάσσης “Γαυδος” του Λιμενικού Σώματος. Οι Γκρίζες Ζώνες και το Casus Belli στο Αιγαίο και το 2018… Η Άγκυρα θυμήθηκε το «casus belli» στην περίπτωση της επέκτασης των Ελληνικών Χωρικών Υδάτων από τα έξι στα δώδεκα ναυτικά μίλια, μετά την γνωστοποίηση από τον πρώην υπουργό Εξωτερικών Νίκο Κοτζιά κατά την ομιλία αποχώρησής του από το ΥΠΕΞ.
Η επαναφορά των «γκρίζων ζωνών» στο Αιγαίο, η αμφισβήτηση των δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας, οι διαρκείς προσπάθειες παρεμπόδισης των ενεργειακών εξελίξεων της Λευκωσίας, οι συνεχείς ρητορικές προκλήσεις σε κάθε επίπεδο που αφορούν Αιγαίο και ανατολική Μεσόγειο, ήταν όσα κυριάρχησαν στις σχέσεις Ελλάδας Τουρκίας τη χρονιά που μας αφήνει. Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς μέσα από το 2018 που η αρχή των προκλήσεων έγινε με το «καλημέρα» της χρονιάς, μόλις στις 17 Ιανουαρίου….
Η «επακούμβηση» της κανονιοφόρου Νικηφόρος από τουρκική ακταιωρό στην περιοχή των Ιμίων, ήταν μια από τις κορυφαίες στιγμές πρόκλησης των Τούρκων. Η κανονιοφόρος ενώ περιπολούσε στην θαλάσσια περιοχή δέχτηκε το πλάγιο ακούμπημα από την ακταιωρό της Τουρκικής ακτοφυλακής. Ο κυβερνήτης και το πλήρωμα του Ελληνικού πολεμικού πλοίου επιτήρησης κράτησαν την ίδια ρότα δείχνοντας ξεκάθαρα ποιος έχει το πάνω χέρι στη θάλασσα. Λίγες ημέρες αργότερα, στο τέλος του μήνα, η ρήψη στεφάνων από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Πάνο Καμμένο προς τιμή των ηρώων που έπεσαν υπέρ πατρίδος στα Ίμια έγινε με την περικύκλωση των νησίδων από τουρκικά σκάφη.
Παρ’ όλα αυτά οι επιδέξιοι χειρισμοί του πληρώματος της Κανονιοφόρου Νικηφόρος έφεραν το πλοίο ακριβώς στο στίγμα που είχε αφήσει το μοιραίο ελικόπτερο Agusta Bell 212 τη μοιραία νύχτα.
Οι μέρες και κυρίως οι νύχτες έντασης στο ανατολικό Αιγαίο συνεχίστηκαν με τον εμβολισμό του Πλοίου Ανοιχτής Θαλάσσης «Γαύδος», ξανά από ακταιωρό της Τουρκίας, με την Ελλάδα να καταγγέλλει στα διεθνή φόρα την προκλητική και επικίνδυνη συμπεριφορά της Άγκυρας, ενώ η καταδίκη από την Ευρώπη ήταν ομόθυμη.
Την ίδια στιγμή που όλοι καταδίκαζαν τη συμπεριφορά της Τουρκίας, το τουρκικό ΥΠΕΞ προχωρούσε ένα βήμα παραπάνω την πρόκληση, με ανακοίνωση που ισχυρίζονταν ότι τα Ίμια είναι Τουρκικό έδαφος.
Επόμενος σταθμός πρόκλησης οι κινήσεις εντός της Κυπριακής ΑΟΖ και οι απειλές περί κανονιοβολισμού και βύθισης του γεωτρύπανου της εταιρίας ΕΝΙ που έφτανε στο οικόπεδο 3, από Πολεμικά πλοία της Τουρκίας. Η Ιταλική εταιρία αποχώρησε με τον κυβερνήτη του γεωτρύπανου να δηλώνει πως έκανε ότι μπορούσε αλλά βρέθηκε σε «ναυτικό αποκλεισμό» της περιοχής που έπρεπε να δουλέψει. Η Σύλληψη δυο Ελλήνων Στρατιωτικών στον Έβρο Την πρώτη μέρα του τρίτου μήνα του 2018, η σύλληψη των δυο στρατιωτικών στον Έβρο, φέρνουν την Ελλάδα και την Τουρκία σε νέους διαξιφισμούς.
Ο Ανθυπολοχαγός Μητρετώδης και ο Επαγγελματίας Οπλίτης Λοχίας Κούκλατζης κρατήθηκαν 167 ημέρες στις φυλακές της Αδριανούπολης κι όλο αυτό το διάστημα εξελιχθηκε ένα διπλωματικό θρίλερ, με την Ελλάδα να κάνει γνωστό παγκοσμίως το δίκαιο αίτημά της, για άμεση απελευθέρωση των δυο στρατιωτικών. Η κυβέρνηση του Ταγίπ Ερντογάν ζητά ευθέως και με θρασύτητα την ανταλλαγή των δυο με τους 8 Τούρκους στρατιωτικούς που κατηγορούνται ως πραξικοπηματίες. Η Αθήνα επανέλαβε σε κάθε τόνο πως κάτι τέτοιο δεν μπορούσε να γίνει ενώ οι περιπτώσεις δεν έχουν σχέση η μια με την άλλη. Στις 15 Αυγούστου, ημέρα της Παναγίας, οι δυο στρατιωτικοί επέστρεψαν στην Ελλάδα ενώ πληροφορίες έλεγαν πως το Κατάρ ήταν εκείνο που έπεισε τελικά την Τουρκία για την απελευθέρωση τους.
Το επεισόδιο στην Ρω και η προσπάθεια παρενόχλησης του ελικοπτέρου που μετέφερε τον Αλέξη Τσίπρα Στα «θερμά» επεισόδια στο Αιγαίο συμπεριλαμβάνεται κι εκείνο που καταγράφεται στις 10 Απριλίου, με ελικόπτερο της Τουρκικής ακτοφυλακής χωρίς να έχει τα φώτα πλοήγησης αναμμένα, να πετά σε χαμηλή πτήση στη Ρω, πράγμα που έκανε την φρουρά του νησιού ν’ αντιδράσει και να προχωρήσει σε ρίψη προειδοποιητικών τροχιοδεικτικών βολών με τον φορητό οπλισμό.
Επτά ημέρες αργότερα και ενώ ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας επέστρεφε με ελικόπτερο Chinook από το Καστελόριζο, τουρκικά μαχητικά πήραν εντολή να παρενοχλήσουν την Ελληνική αποστολή. Τα Ελληνικά φτερά που ήταν εκεί είχαν δημιουργήσει εναέριο τείχος προστασίας. Τη μέρα εκείνη καταγράφηκαν αερομαχίες πάνω από τα 12.000 πόδια ανάμεσα σε F-16 της Τουρκίας και της Ελλάδας.
Επιπλέον όποια στιγμή βρέθηκε είτε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας στο ανατολικό Αιγαίο, είτε Αρχηγοί ή επιτελείς των Ενόπλων Δυνάμεων με πτητικό μέσο, οι ελεγκτές των ραντάρ της Τουρκίας πάντα παρενοχλούσαν τους ιπταμένους με κλήσεις στον ασύρματο ή έστελναν μαχητικά τα οποία μονίμως έρχονταν αντιμέτωπα με τα Ελληνικά αεροσκάφη, γεγονός που καταγράφεται έως τις τελευταίες ημέρες του 2018 που ο Πάνος Καμμένος βρέθηκε σε Καστελόριζο, Ρω, Στρογγύλη, Λέρο και άλλα νησιά που έχουν φρουρές.
Το επιτελείο που σχεδιάζει τις προκλήσεις της Άγκυρας, αρχίζει να ηρεμεί από τη στιγμή που η Τουρκία μπήκε σε προεκλογική περίοδο. Το μόνο που διατηρείται είναι η προκλητική ρητορική η οποία συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Από την πρώτη ημέρα του 2018 έως και την τελευταία να σημειώσουμε πως οι ναυτικές οδηγίες ήταν αναρίθμητες από την πλευρά της Άγκυρας στο πλαίσιο της αναθεωρητικής της πολιτικής, με την Αθήνα να επιλέγει έναν διαφορετικό έως σήμερα δρόμο να μην απαντά με τις λεγόμενες «αντι- navtex» αλλά με οδηγίες υπενθύμισης για το ποιος έχει τη δικαιοδοσία να εκδίδει navtex για την περιοχή του Αιγαίου.
Το ενδιαφέρον στράφηκε στην Αν. Μεσόγειο και τα ενεργειακά Το βλέμμα των «γερακιών» της Άγκυρας στράφηκε στα ενεργειακά και την ανατολική Μεσόγειο καθώς βλέπουν πως εκεί χάνουν έδαφος με την αναθεωρητική τους πολιτική, αλλά τη ρητορική να είναι στα ύψη. Συνεχείς λεκτικές επιθέσεις, υποσχέσεις ότι και η Τουρκία θα βγάλει δικά της ενεργειακά αποθέματα για εκμετάλλευση, το πλοίο Fatih σε εγρήγορση, όπως και το ερευνητικό Barbaros για το οποίο εκδίδονται ναυτικές οδηγίες. Μετά από μια σειρά προβλημάτων που ανέκυπταν το ένα μετά το άλλο, η Τουρκία βγάζει τον «Πορθητή» στον κόλπο της Μερσίνης και το Barbaros εντός της Κυπριακής ΑΟΖ με την Αθήνα για πρώτη φορά να μεταθέτει το ενδιαφέρον στη Μεσόγειο στέλνοντας την φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς» στο όριο της Ελληνικής υφαλοκρηπίδας να κόβει τη ρότα του τουρκικού ερευνητικού.
Η φρεγάτα Νικηφόρος Φωκάς σπεύδει και παραμένει εκεί για σχεδόν ένα δεκαπενθήμερο ενώ την ίδια τακτική ακολουθεί η Αθήνα με την αποστολή δυο επιπλέον φρεγατών (Σαλαμίς και Ψαρά), η μια μετά την άλλη με τελευταία τα Ψαρά, αλλά και τη φρεγάτα Ναβαρίνο που είναι και το πλοίο διοικήσεως της Νατοϊκής επιχείρησης Sea Guardian. Σύμφωνα με ανώτατες πηγές δεν ήταν λίγες οι φορές που το Barbaros θέλησε να περάσει σε Ελληνικά νερά και να φτάνει σε πολύ κοντινή απόσταση από Ελληνική φρεγάτα η οποία στάθηκε ως πλωτό τείχος απέναντι σε οποιαδήποτε πρόκληση.
Την ίδια ώρα Ερντογάν, Τσαβούσογλου, Ακάρ είναι η «τριανδρία» που συνεχώς επαναλαμβάνει τα περί «γαλάζιας πατρίδας» εννοώντας το Αιγαίο κι αυτό σύμφωνα με ανώτατες πηγές από το πεντάγωνο γίνεται όλο και πιο συχνά καθώς στη Μεσόγειο η Τουρκία δεν έχει μπει στο ενεργειακό πλάνο και προσπαθεί μέσω τεχνιτών εντάσεων στο Αιγαίο να δηλώσει παρούσα στην περιοχή.
Οι τόνοι πέφτουν με παρέμβαση των Αμερικανών κυρίως για την εξόρυξη στο οικόπεδο 10 της Κυπριακής ΑΟΖ με τις ΗΠΑ να διαμηνύουν στον κ. Ερντογάν να μην πλησιάσει εκεί, πράγμα που ενστερνίζεται ο Ισλαμιστής πρόεδρος της γειτονικής μας χώρας. Ομως διατηρεί στο Αιγαίο την ένταση και τη ρητορική των προκλήσεων κυρίως μετά την τριμερή Ελλάδας- Ισραήλ- Κύπρου στην οποία ως παρατηρητές συμμετείχαν οι Αμερικανοί.
Το ωκεανογραφικό «Τσεσμέ» ήταν μια από τις τελευταίες προκλήσεις της Τουρκίας. Ξεκίνησε έναν πλου από το Νότο προς τον Βορρά για να φτάσει στις 30 Δεκεμβρίου να περνά από τα Δαρδανέλια συνοδευόμενο από πολεμικά πλοία της Τουρκίας. Στο κατόπι του είχε τη μόνιμη δύναμη του Πολεμικού Ναυτικού στο Ανατολικό Αιγαίο, το ένα μετά το άλλο πλοίο έδιναν τη σκυτάλη της παρακολούθησης του ωκεανογραφικού το οποίο σημειωτέον, τελικά βγήκε μόνο για …βόλτα! Η Αθήνα όλο αυτό το διάστημα κρατά ψύχραιμη στάση και προσπαθεί να έχει στρατηγικούς συμμάχους.
Ωστόσο οι δηλώσεις του ίδιου του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ λίγες μέρες πριν την αυλαία της χρονιάς αναφέρουν κάτι διαχρονικό, πως αν χρειαστεί να πολεμήσουμε, το βέβαιο είναι πως αυτό θα το κάνουμε μόνοι μας… Καλή Χρονιά, με υγεία και ειρήνη!
πηγή
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Δημοσίευση σχολίου
Δημοσίευση σχολίου